Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Tuli eilen katsottua taas yksi melkein kaks tuntinen video jonka yhdessä kohdassa verrattiin tätä ja witcher 3:sta.
Aiheena oli rpg mekaniikat ja se miten witcheria pidetään yhtenä parhaista roolipeleistä koskaan ja tätä haukutaan ja jopa cdpr itse vaihtoi nimetyksen open world action adventureksi.
Siksi olikin mielenkiintoista huomata kuinka cyberpunk tekee monet asiat paremmin mitä witcher.

Esim keskusteluissa on välillä ns. skill check valintoja jotka voi valita jos tarvittava statsi on tarpeeksi korkea.
Yleensähän nuo ei pahemmin vaikuta, mutta välillä voi saada vaikka avainkortin varastettua jonkun naaman edestä kun huijaa sen katsomaan muualle tai voit keskeyttää kahvilan ryöstön jos olet tarpeeksi kova tyyppi. Samaan tulokseen pääsee myös street kid taustainen V joka voi todeta jätkille, että ne on nyt väärän jengin alueella.
Muistin, että witcherissakin oli tuollainen mekaniikka ja niinhän siinä tavallaan olikin, mutta pystyit vaikuttamaan vain axii kyvyn avulla joka on lähinnä se "these are not the droids you are looking for" jedi temppu.

Samoin taistelu ja hahmonkehitys on cyberpunkissa paljon monipuolisempaa.
Witcher luonnollisesti voittaa siinä kuinka paljon valinnat vaikuttaa tehtävien lopputulokseen ja parissa asiassa tuli tasapeli.
Joten jos witcher 3 on roolipeli niin kyllä on tämäkin.
Vertailut alkaa 17min kohdalla.



Aika erikoista on, jos pelin laadun toteamiseksi pitäisi katsoa parituntinen video. Peli jakaa mielipiteet vahvasti omien kokemusten pohjalta, enkä missään nimessä nostaisi Cyberpunkkia samalle tasolle Witcherin kanssa. Ei tästä pelistä ole edelleenkään pakko pitää, mutta ei kai tätä tarvitse välttämättä vihatakaan.
 
Itse en edes oikein laskisi Witcher 3:sta roolipeliksi. Lähinnä se on tarinavetoinen seikkailu, jossa on roolipelielementtejä, jotka ovat vielä sen mestariteoksen heikoimpia puolia.

Cyberpunkissa selvästi on enemmän potentiaalia hahmonkehityksen ja eri systeemien osalta, mutta ainakin omasta mielestäni kaikki ne elementit olivat rikki sekä epätasapainossa.

Cyberpunkissa varmaan kaikki edellytykset edelleen hyväksi roolipeliksi, mutta ainakin julkaisussa se oli lähinnä tarinavetoinen putkijuoksu.

Siinä mielessä CDPR:n kahden isoimman pelin roolipeliominaisuuksien vertaaminen on melkeinpä turhaa, kun ei puhuta mistään kovin laadukkaista osista kyseisissä peleissä.
 
Nyt on kaikki tehty ja platina pystikin hankittu.
Olisin ihan mielelläni hankkinut myös kaikki seinälle laitettavat iconic aseet, mutta attribute pojot ei riittäneet technical taitojen nostamiseen tasolle 16 (vai 18) joten en voinut tehdä legendary aseita.
Muutenkin olin missannut katanan jonka voi napata mukaan alun ryöstön aikana.

Kello näytti lopulta 101 tuntia, mutta väärin tuo on sillä aina läpäisyn jälkeen palataan siihen point of no return kohtaa edeltävään tallennukseen ja mulla on mennyt ainakin 7 tuntia eri lopetusten pelaamiseen.
Nuo lopetukset on kyllä hyvin tehty ja niitä edeltävät tehtävät on oikeasti erilaisia.
Salaista lopetusta en saanut, koska olen ilmeisesti yhden tehtävän aikana valinnut jonkun dialogi vaihtoehdon väärin.
Toivottavasti tähän tulee new game+ moodi jonka kanssa saisi valita uuden taustan hahmolle jos niin haluaa ja sitten kun saadaan se asunto niin siellä olisi kaikki kamat tallessa.

Jos olisin viime vuonna pelannut tämän tässä kunnossa läpi niin kyllä tämä olisi ollut vuoden paras peli ja ihan helposti täyden 60e arvoinen vaikka teknisiä ongelmia onkin.
Nyt sitten vaan odotellaan uusia päivityksiä ja dlc matskua jota kohtaan mulla ei kyllä ole mitään ennakko odotuksia.
Eiköhän sieltä aluksi tule jotain pientä sälää kuten witcherin kohdalla enkä ihmettelisi jos eka dlc tarjoaisi lähinnä pari pientä sivutehtävää ja mahdollisuuden muokata hahmoa aloittamisen jälkeen.

Eipä mulla ollut peruspelinkään suhteen mitään odotuksia.
Katsoin 2018 e3 esittelyn ja totesin, että ei siitä tuollainen tule ja sen jälkeen ainoat uutiset joista tiesin oli 3rd person kuvakulman poisto välivideoista ja Keanun mukaan tuleminen.
Samoin toimin oikeastaan jokaisen pelin kohdalla nykyään. Katson esittely trailerin ja seuraavaksi sitten arvosteluita.
Tämänkin päätin ostaa kun videoita katsoessa peli näytti ihan hemmetin siistiltä silloin kun se toimi kuten kuuluu.
 
Aika samat ajatukset täälläkin, mitä @pelle llä. Vedin myös levelit tappiin ja yhteensä 190h peliaikaa kahdella eri hahmolla.
Ei ollut sen suurempia odotuksia peliä kohtaan, muuta kuin Witcher 2 ja 3 pelanneena tiesin ostavani pelin. En edes videoita katsellut, ihmettelin vain kuinka yhtäkkiä kaikki olivat niin hypessä pelistä. :D

Edelleenkin sitä mieltä, että CDPR on saanut aivan liikaa lokaa niskaan, kun on ollut ns muodissa vihata Cyberpunkia. Kuuluisat tubettajat haukkuvat pelin tyyliin huonoimmaksi ikinä ja saavat miljoonia näyttökertoja. En halua puolustella pelin optimointia vanhoille konsoleille, enkä "harhaanjohtavaa markkinointia" (johon CP2077 ei ole ainoana syyllistynyt). Kuluttajat saivat kuitenkin rahansa takaisin, mikä on melko harvinaista tietääkseni.

Toivotaan että peli saadaan päivitettyä siihen kuntoon, että myös muut kuin minä, @pelle sekä pieni vähemmistö antaisivat sille arvostusta. En sano, että peliä kritisoineet olisivat väärässä ja moni kritiikki olikin ainakin osittain aiheellista, mutta ylihän tuo homma meni.
 
Edelleenkin sitä mieltä, että CDPR on saanut aivan liikaa lokaa niskaan, kun on ollut ns muodissa vihata Cyberpunkia.

Mun mielestä on tässä on kaksi eri asiaa, joiden hiffaaminen ja hoitaminen oikein voisivat jossain optimitilanteessa johtaa parempaan videopelijournalismiin/keskustelukulttuuriin. (Ja ehkä lehmät lentävät huomenna :p)

Mielestäni:
1) CDPR, kuten ihan mikä tahansa kuluttajia tietoisesti kusettava yritys maailmassa, ansaitsee (melkein) kaiken saamansa p*skan niskaansa. Peliala ei koskaan opi, jos sen ei ole pakko. Se että "muutkin tekee sitä" on surkein selitys ikinä - meidän ei pitäisi hyväksyä tätä keneltäkään muultakaan. Oma hauska kuriositeettinsa tässä on toki jo pitkään ollut se, miten osa porukasta on rakentanut koteihinsa suurin piirtein alttarin pelitalolle, joka on julkaissut yhden tosi kovan pelin lisäosineen. Mutta tämä on sitten oma keskustelunsa.

2) Vaikka meidän tulisikin hirttää CDPR ns. munaskuukkeleista kattoon ei tämän tarvitse vaikuttaa siihen onko CP2077 hyvä peli vai ei. Okei, selvää on että perusPS4:llä ja Boxilla peli on surkeaa pelattavaa, mutta tehokkaammilla alustoilla pelillä on ilmeisesti omat meriittinsä. Ei nämä pelin hyvät puolet (tai toisaalta huonot puolet) ole riippuvaisia siitä, onko pelin julkaisuun liittynyt jotain suhmurointia. Toisten korostaminen ja toisten vähättely vain jonkun pointin korostamiseksi on älyllisesti epärehellistä. Tällä en yritä tietenkään sanoa, että olisi olemassa jokin "objektiivinen totuus" siitä paljonko tästä pelistä tulisi pitää, jokainen diggailkoon sen verran kuin diggaa.

Tiivistettynä: Peleissä on hyviä ja huonoja puolia ja nää vetoo eri pelaajiin eri tavoilla. Peliyhtiöt eivät ole ystäviäsi eikä niitä tarvitse puolustella, kun ne kusevat kaikkien nilkoille. Ja eritoten: Fuck the hype.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ketjua on hauska seurata, erityisesti siitä näkökulmasta, että CP2077 olisi erityisen buginen peli. Viikonloppuna tuli päätarina vihdoin vedettyä läpi (aloitin joulun jälkeen, ja olen pikku hiljaa pelaillut) eikä peli a) kaatunut kertaakaan, eikä b) joutunut lataamaan yhtään tallennusta uudelleen minkään tarinabugin takia.

Sen sijaan AC Valhalla (jossa pelitunteja takana triplasti) kaatui noin kerran viikossa ja (sivu)tarinan etenemisen pysäyttäviä bugeja tuli vastaan useita. En sano, etteikö Ubi olisi myös saanut p*skaa niskaan, mutta aivan mitättömästä CDPR:ään verrattuna.
 
XSX Myös kerran kaatui 90h pelin aikana ja 2-3 kertaa piti tallennus lataa uusiks ku cyberpsycho tehtävät bugas. Ainoat mitkä hetkellisesti haittas etenemistä. Sit nää yleiset kuten jatkuva pätkiminen tai framedroppi mikskä sitä haluaa kutsua ja pikkubugeja joka suunnalla.

Päätin kuitenkin pelata nyt loppuun koska eihän tää peli koskaan kuntoon tule tai niin ku sitä kuvittelis. Hyvä peli kuitenkin kun unohti muutamat asiat kuten vaikka poliisien takaa ajon mitä ei ole ja vaikka minimapin zoomin ajaessa kovaa.

AC valhallassa ei ollu itellä suurempaa ongelmaa 130h session aikana. Pyöri loistavasti performancella eikä yhtään kaatumista. Lipsynkki puuttu joissain kohtauksissa, tuo ehkä ainoo mikä pisti silmään.
 
Ja sanotaan nyt vielä, että PS4 levyversiolla pystyy vaikka heti pelata peliä PS5:llä paremmalla FPS:llä, mutta tosiaan se kunnon next gen-päivitys next gen-laitteille jossa grafiikatkin paranevat tulee vasta loppuvuodesta.
 
Itselleni tärkeä asia elikkä Poliisien AI:ta on paranettu, eivät enään teleporttaudu pelaajan luokse ja sitten autot eivät jää jumiin niin herkästi.
Jälkimmäisen kanssa en muista kyllä itselläni olleen juurikaan ongelmia. Mutta tuo paranneltu poliisi on kyllä ollut sinänsä todella kaivattu juttu. Mahtaneeko vieläkään riittävästi olla paranneltu? Niin pahasti rikki tuo poliisin toiminta oli ainakin alunperin.
 
Mahtaneeko vieläkään riittävästi olla paranneltu? Niin pahasti rikki tuo poliisin toiminta oli ainakin alunperin.
Ainakin videon perusteella eivät teleporttaudu pelaajan luokse mutta mihin haluaisin kanssa kehittäjän kiinnittävän huomiota on se että NPC ja poliisitkin voisivat ottaa yhteen.

Minulle isoin immersion hajoittaja oli se että jahtasin jotain rosvoja ja se meni ammuskeluksi, sitten vahingossa oma luoti osui sivuliseen niin sitten poliisit tulivat yhdessä rosvojen kanssa pelaajan kimppuun.

Nytten toivoisin että poliisitkin voisivat reagoida muiden tekemiin rikoksiin mutta ensihätään kun saadaan pois noi teleporttaavat poliisit niin ollaan jo paremalla puolella.
 
Olisipa kiva olla kärpäsenä katossa, että mikä meno siellä studiolla ihan oikeasti on.

Eiks sen 1.2 patchin pitänyt tulla tän kuun puolen välin paikkeilla vai kuun puolen välin jälkeen? Olisko tässä syy seuraavalle kk myöhästymiselle, I kinda see the pattern here ;):D Tulis nyt saatana kun peli on pölyttynyt hyllyssä julkaisusta saakka ja tahtoisin jo 'ehjän' pelikokemuksen
 
Odottele vaan rauhassa jos täysin ehjän kokemuksen haluat sillä tuo uusi päivityskin korjailee vain ajettavuutta tarjoamalla auton ohjauksen herkkyyden säädön, korjailee poliisien teleporttaamista ja mahdollistaa auton irrottamisen esteestä keinuttelemalla sitä kuten gta 5:ssa.
Toki oletan, että jotain muutakin muutetaan, mutta nuo on ne asiat joista on kerrottu.
 
Olisipa kiva olla kärpäsenä katossa, että mikä meno siellä studiolla ihan oikeasti on.


ohhoh aikamoinen pommi Witcher 3 dev teamin yksi tärkeimmistö henkilöistä lähti sitten menemään, saas nähdä miten tämä tulee vaikuttamaan Cyberpunkin lisäksi, Witcher 3 next gen upgradeen. taikka tuleviin Witchereihin kuten Witcher 4 joka on huhujen mukaan jo suunnitteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom