Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Vapaaehtoinen ylityö ja "crunch" ihan ok omasta mielestä mutta tuossahan puhuttiin mandatorystä mikä ei taas kuulosta ollenkaan hyvältä. Ei muuta, kun reilusti viivästyttää peliä edelleen jos tekee tiukkaa saada valmiiksi.
Juuri näin. Ei kuulosta ollenkaan hyvältä tämä "pakollinen" kuuden päivän työviikko. Kyllä siinä syödään ihmistä niin henkisesti kuin fyysisesti.

Jos tarjolla on ylitöitä, ja joku haluaa tehdä, niin se on eri asia.

Vaikka peliä kovasti odotankin, niin lykkäystä vaan jos ei valmista tule muuten kuin repimällä se työntekijöiden selkänahasta.
 
Ihan hyvin voisi siirtää julkaisun jonnekin sinne tammi-helmikuulle, jos ei vielä marraskuulle olla saamassa kunnolla valmista. Silloin voisi vaikka sitten julkaista erikseen ne molempien konsolisukupolvienkin versiot.
 
Vapaaehtoinen ylityö ja "crunch" ihan ok omasta mielestä mutta tuossahan puhuttiin mandatorystä mikä ei taas kuulosta ollenkaan hyvältä. Ei muuta, kun reilusti viivästyttää peliä edelleen jos tekee tiukkaa saada valmiiksi.

Samaa mieltä. Tosin lyhyen ajan, täydellä palkalla kuusipäiväinen viikko ei vielä kuulosta hirmu pahalta, JOS yksittäiset päivät pysyvät normipituisina. Pelkäänpä vaan etteivät pysy.

Sivuhuomiona, että entisellä nahistuvan Kotakun toimittajalla, Jason Schreirillä, on kyllä jäänyt pahasti sama levy päälle. Se on tehnyt tämän crunch-jutun jo ainakin puolen tusinaa kertaa eri firmojen kohdalla.
 
Samaa mieltä. Tosin lyhyen ajan, täydellä palkalla kuusipäiväinen viikko ei vielä kuulosta hirmu pahalta, JOS yksittäiset päivät pysyvät normipituisina. Pelkäänpä vaan etteivät pysy.

Sivuhuomiona, että entisellä nahistuvan Kotakun toimittajalla, Jason Schreirillä, on kyllä jäänyt pahasti sama levy päälle. Se on tehnyt tämän crunch-jutun jo ainakin puolen tusinaa kertaa eri firmojen kohdalla.


10h päivät ja vähintään kuusi kertaa viikossa kuulostaa tavalliselta yrittäjältä
Ja samalta se kuulostaa kyllä mullekin ellei sitten toista kuukautta paineta ihan polvet ruvillaan ja sitten kun on oikeesti fyysisesti rasittava työ keikkuu kattotuoleilla niin +60c lämpötiloissa kuin sitten talvipakkasilla.
 
10h päivät ja vähintään kuusi kertaa viikossa kuulostaa tavalliselta yrittäjältä
Ja samalta se kuulostaa kyllä mullekin ellei sitten toista kuukautta paineta ihan polvet ruvillaan ja sitten kun on oikeesti fyysisesti rasittava työ keikkuu kattotuoleilla niin +60c lämpötiloissa kuin sitten talvipakkasilla.
Yrittäjänä itselleen töitä tekeminen on vähän eri kuin palkansaajana sovituilla tunneilla töitä tekeminen.

Sitten taas se mitä työtä tekee on vähän hankala verrata. Fyysinen työ on tietysti fyysisesti raskasta, mutta jatkuvasti painostava deadlinejä täynnä oleva toimistotyö voi olla henkisesti hemmetin raskasta.
 
Yrittäjänä itselleen töitä tekeminen on vähän eri kuin palkansaajana sovituilla tunneilla töitä tekeminen.

Sitten taas se mitä työtä tekee on vähän hankala verrata. Fyysinen työ on tietysti fyysisesti raskasta, mutta jatkuvasti painostava deadlinejä täynnä oleva toimistotyö voi olla henkisesti hemmetin raskasta.

En usko, että hirvee hiilostaminen kannattaa, kun näkyy vähintään sairaspoissaoloina ja todennäköisesti myös työnlaadussa. Eihä tuon Jasonin tekemään postaukseen voi olla järkevästi mitään mieltä, ellei tiedä keissiä perinpohjin. Tuollaisena vain ”turhaa kitinää”.
 
Tää työpäivän pituus ja työolot- keskustelu koskee about joka ikistä pelistudiota, voidaanko käydä tämä keskustelu jossain muualla ja pysyttäs tässä topicissa ihan asian ytimessä eli itse pelissä (ja helvetin makeissa oheistuotteissa kuten Addun kengät). :cool:
 
En usko, että hirvee hiilostaminen kannattaa, kun näkyy vähintään sairaspoissaoloina ja todennäköisesti myös työnlaadussa. Eihä tuon Jasonin tekemään postaukseen voi olla järkevästi mitään mieltä, ellei tiedä keissiä perinpohjin. Tuollaisena vain ”turhaa kitinää”.
Tottakai juuri näin. Vastasin vain tuohon väittämään pitkistä työpäivistä ja yrittäjänä työtä tekemiseen. Ja painotin sitä että työ voi olla eri tavoin raskasta.
 
Yrittäjänä itselleen töitä tekeminen on vähän eri kuin palkansaajana sovituilla tunneilla töitä tekeminen.

Sitten taas se mitä työtä tekee on vähän hankala verrata. Fyysinen työ on tietysti fyysisesti raskasta, mutta jatkuvasti painostava deadlinejä täynnä oleva toimistotyö voi olla henkisesti hemmetin raskasta.
Henkisesti ja fyysisesti ne on samanlailla meilläkin deadline puskee joka työmaalla ja työhän ei tekemällä loput.
Joten kyllä mä väitän että itketään nykyään liian pienistä asioista ja takerrutaan vaikka siihen et coca-colaa ei saakkaan Googlella on vaan pepsiä niin saadaan jo sota aikaseksi ja mielenterveys on kovilla.
Joten joo on se toimisto työ rankkaa jollakin osin mutta jos on työn valinnut niin kyllä siihen sitten pitää panostaa sen 120%
 
Henkisesti ja fyysisesti ne on samanlailla meilläkin deadline puskee joka työmaalla ja työhän ei tekemällä loput.
Joten kyllä mä väitän että itketään nykyään liian pienistä asioista ja takerrutaan vaikka siihen et coca-colaa ei saakkaan Googlella on vaan pepsiä niin saadaan jo sota aikaseksi ja mielenterveys on kovilla.
Joten joo on se toimisto työ rankkaa jollakin osin mutta jos on työn valinnut niin kyllä siihen sitten pitää panostaa sen 120%
Tottakai. Panostaa pitää ja olla omasta työstään ylpeä, eikä mistään limuautomaateista tarvitsisi itkeä. Mutta edelleen palkansaajana olet sopinut työtunneista ja niistä saatavasta palkasta. Sitten tulee crunch ja "pakollinen" kuuden päivän työviikko. Se ei ole hyvä.
 
Tottakai. Panostaa pitää ja olla omasta työstään ylpeä, eikä mistään limuautomaateista tarvitsisi itkeä. Mutta edelleen palkansaajana olet sopinut työtunneista ja niistä saatavasta palkasta. Sitten tulee crunch ja "pakollinen" kuuden päivän työviikko. Se ei ole hyvä.
Totta kai tajuun ja työntekijänä en itse henkilökohtaisesti jätä pomoa kuseen ja saan siitä vielä korvausta sekä ehkä viinan pullon kaupan päälle.
Joten uskon että nämäkin kyllä korvauksen saa etteivät ilmatteeks todellakaan tee niin tämän takia en ymmärrä itkemistä tästä.
Ottaa vielä huomioon että niiden työpanostus näkyy sadoille miljoonille niin kyllä mä iloissani tekisin.
Tämä siis vahva henkilökohtainen mielipiteeni tähän asiaan.
 
Sivuhuomiona, että entisellä nahistuvan Kotakun toimittajalla, Jason Schreirillä, on kyllä jäänyt pahasti sama levy päälle. Se on tehnyt tämän crunch-jutun jo ainakin puolen tusinaa kertaa eri firmojen kohdalla.
Eikö pelialan surkeista työoloista saa pitää meteliä?

Mitä Cyberpunkiin tulee, niin olihan tämä odotettavissakin. CDPR ei halua enää lykätä peliä tuottoisilta joulumarkkinoilta, joten loppurutistus revitään työntekijöiden niskasta. Ihmeen paljon tälläkin foorumilla näkee miljardien arvoisen pörssiyhtiön puolustajia työntekijöiden puolustamisen sijaan.
 
Totta kai tajuun ja työntekijänä en itse henkilökohtaisesti jätä pomoa kuseen ja saan siitä vielä korvausta sekä ehkä viinan pullon kaupan päälle.
Joten uskon että nämäkin kyllä korvauksen saa etteivät ilmatteeks todellakaan tee niin tämän takia en ymmärrä itkemistä tästä.
Ottaa vielä huomioon että niiden työpanostus näkyy sadoille miljoonille niin kyllä mä iloissani tekisin.
Tämä siis vahva henkilökohtainen mielipiteeni tähän asiaan.

Itselläni on aika pitkälle samanlainen työmentaliteetti. Tosin teen luovaa ajatustyötä, jossa käytännössä jokainen työsuoritus on erilainen deadlinen puskiessa päälle. Se on sitten työnantajasta kiinni kuinka paljon arvostaa työntekijöidensä venymistä ja miten sen huomio. CDPR:n pomo näyttää arvostavan ja rahallinen kompensaatio on näköjään ainakin hyvä:

 
Onhan tuo vähän kyseenalaista, mutta toisaalta, osa sakista kuitenkin itse valitsee jäädä painamaan sitä duunia ja tässä tapauksessa sentään saavat korvauksia ylitöistään. Joissakin tapauksissa ei makseta mitään. Ja nyt on kyseessä sellainen peli minkä varmana haluavat onnistuvan ja jos vielä lykkäisivät, siitä voisi nousta pieni meteli.

Tavallaan ovat itse tällä kaikella hypetyksellä, oheismateriaalilla jne. ampuneet itseään jalkaan, koska nyt varmana paineet ovat sakilla helvetin kovat. Siinä mielessä kannattaisin lykkäämistä uudemman kerran, koska tämä on taatusti henkisesti raskasta kaikille pelin parissa työskenteleville.
 
Eikö pelialan surkeista työoloista saa pitää meteliä?

Saa, mutta "surkea" on kohtuullisen överi termi käyttää tässä tapauksessa.

Kommenttini Jason Schreirista koski sitä, että sen jälkeen kun hän teki muutama vuosi sitten ansioituneen jutun cruchista, hänestä on tullut vähän sellainen "go-to guy", jolle näistä kerrotaan.
 
Eikö pelialan surkeista työoloista saa pitää meteliä?
Hmm tosissaan jos se coca-cola on loppu niin ei oo surkeita kyllä tuolla nähnyt.
Ite saatan helposti painaa kuus tuntii putkee ja ainoo tauko on kun kuuden tunnin jälkeen että vaihdetaan työmaata ja tätä teen sen takia ihmisillä olis lämmin olla kotona ja säästävät tulevaisuudessa rahaa.
Et mitkä on surkeet olot et se on nykyään todella laaja käsite ku kaikesta vedetään herne nokkaan ja kaikkea on niin rankkaa tehdä.
Nää jätkät vetää varmasti aika hyvää palkkaa.
Sekä jos oon oikein ymmärtänyt niin edutkin on sen mukaisia
 
Saa, mutta "surkea" on kohtuullisen överi termi käyttää tässä tapauksessa.
Jos joillakin työtunnit ovat jo vuosien ajan venyneet ylitöiksi kuten Schreier osasi kertoa, niin ei "surkeista työolosuhteista" mielestäni hirveän kaukana olla. Myös tuo 10 prosentin siivu työntekijöille osattiin ResetEran puolella laskea noin 4000 dollarin siivuksi per työntekijä, joten ei tuo nyt hirveän suurelta kuulosta. Ja on muuten joka vuosi tuota harrastettu yhtiön toimesta, eli ei tuo ole pelkästään tämän crunchin myötä tullut bonus. Toki työntekijät tuonne hakiessaan varmasti ymmärtävät pelin hengen eli jos haluat kuulua maailman kärkeä olevaan pelistudioon, joudut antamaan kovimman mahdollisen panoksen myöskin.

En muista sinulla (ja parilla muulla täällä) olleen ihan yhtä puolustelevaa kantaa taannoin kun kyseessä oli Naughty Dogin crunchaus. Ei kai nyt anneta sen vaikuttaa, että kun peli kiinnostaa paljon, niin tuota crunchausta katsotaan helpommin läpi sormien? No ymmärtäähän tuon, ihmisiähän me kaikki olemme. :)
 
Samoin täällä töitä tehdään kelloon katsomatta silloin kun on sen aika. Tunnit ylös ja korvaus tulee perästä. Loppuvaiheen rutistus ei ole mitenkään vierasta, kuluttavaa kylläkin. Tässä tapauksessa tällaista on ilmeisesti jatkunut jo kuukausia. Luulisi tuollaisen jo alkavan näkymään työntekijöiden jaksamisessa.

Suosiolla vain julkaisupäivää eteenpäin jos ei valmista ehdi tulla.
Hyvä pointti sinulta Nisu. Itsekin olen sitä mieltä, että jos homma perustuu aidosti vapaaehtoisuuteen ja läpinäkyvästi lakien mukaan toimimiseen, niin ei kai siinä mitään toisaalta. Mutta jos työnantaja haluaa olla aidosti vastuullinen henkilöstöään kohtaan ja varmistaa, että jaksamiskuviot pysyvät vähintään kohtuullisina, niin kyllä silloin pitää kuitenkin ymmärtää sitten vaikka siirtää edelleenkin pelin julkaisemista. Näin olisi nytkin pitänyt mielestäni tehdä, vaikka se toki olisi myös jonkinlainen kasvojen menetys taas kerran.

Toisaalta, jos syyksi olisi läpinäkyvästi ja rehellisesti kerrottu juuri henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen ja myös vastuullisuus asiakkaita kohtaan pelin lopullisen laadun suhteen, niin eiköhän tämä olisi ainakin vähänkään fiksusti ajattelevien pelaajien joukossa ymmärretty ja hyväksytty. Ainakin itse olisin mieluummin ottanut pelin vastaan vaikka ensi kesänä vasta, jos sillä olisi crunchilta vältytty.

Ei tästä kieltämättä nyt hyvä maku jää CDPR:n touhusta. Tekisi melkein mieli boikotoida tätäkin peliä ja ostaa vasta käytettynä. On vaan niin pirun odotettu peli, että voi olla vaikea olla ostamatta, jos se on jo saatavilla. Muuten ei odottaminen olisi ongelma, jos peli ei olisi vain vielä valmis, mutta jäädä tuon ilmiön kokemisesta syrjään pitkäksi aikaa sen julkaisun jälkeen tuntuu silti vaikealta.

Tässä on muuten yhtenä ongelmana myös Puolan lain mukaan sallitut varsin huonot työehdot. Tutuksi tulivat, kun tein aikoinaan siellä jonkin aikaa töitä. Toki suomalaisyrityksen palveluksessa, mutta sain myös tietää miten ne työehdot määräytyivät paikallisille työntekijöille.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä pointti sinulta Nisu. Itsekin olen sitä mieltä, että jos homma perustuu aidosti vapaaehtoisuuteen ja läpinäkyvästi lakien mukaan toimimiseen, niin ei kai siinä mitään toisaalta. Mutta jos työnantaja haluaa olla aidosti vastuullinen henkilöstöään kohtaan ja varmistaa, että jaksamiskuviot pysyvät vähintään kohtuullisina, niin kyllä silloin pitää kuitenkin ymmärtää sitten vaikka siirtää edelleenkin pelin julkaisemista. Näin olisi kytkin pitänyt mielestäni tehdä, vaikka se toki olisi myös jonkinlainen kasvojen menetys taas kerran.

Toisaalta, jos syyksi olisi läpinäkyvästi ja rehellisesti kerrottu juuri henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen ja myös vastuullisuus asiakkaita kohtaan pelin lopullisen laadun suhteen, niin eiköhän tämä olisi ainakin vähänkään fiksusti ajattelevien pelaajien joukossa ymmärretty ja hyväksytty. Ainakin itse olisin mieluummin ottanut pelin vastaan vaikka ensi kesänä vasta, jos sillä olisi crunchilta vältytty.

Ei tästä kieltämättä nyt hyvä maku jää CDPR:n touhusta. Tekisi melkein mieli boikotoida tätäkin peliä ja ostaa vasta käytettynä. On vaan niin pirun odotettu peli, että voi olla vaikea olla ostamatta, jos se on jo saatavilla. Muuten ei odottaminen olisi ongelma, jos peli ei olisi vain vielä valmis, mutta jäädä tuon ilmiön kokemisesta syrjään pitkäksi aikaa sen julkaisun jälkeen tuntuu silti vaikealta.

Tässä on muuten yhtenä ongelmana myös Puolan lain mukaan sallitut varsin huonot työehdot. Tutuksi tulivat, kun tein aikoinaan siellä jonkin aikaa töitä. Toki suomalaisyrityksen palveluksessa, mutta sain myös tietää miten ne työehdot määräytyivät paikallisille työntekijöille.
Hyvä pointti on sinänsä mutta maailma ei toimi ihan täysin noin kuten tiedät jo omastakin kokemuksella ainoo mitä voi vaan toivoa että saavat tehtyä melko puhtaan loppu tuotteen.
 
En muista sinulla (ja parilla muulla täällä) olleen ihan yhtä puolustelevaa kantaa taannoin kun kyseessä oli Naughty Dogin crunchaus. Ei kai nyt anneta sen vaikuttaa, että kun peli kiinnostaa paljon, niin tuota crunchausta katsotaan helpommin läpi sormien? No ymmärtäähän tuon, ihmisiähän me kaikki olemme. :)
Minulla on ainakin ihan yhtä jyrkkä kanta tässä kuin Naughty Dogin tapauksessa. Molemmat on huonoja juttuja.

@Kuo5ii se että sinä painat pitkää päivää ei tee siitä mitenkään puolusteltavaa tai hyvää asiaa. Hienoa että jaksat tehdä, mutta ei kaikki kestä sellaista. Tässä tuntuu olevan se tilanne ettei työntekijöille juuri anneta valita että tulevatko lauantaina töihin vai eivät. Ehkä on niin sanottu nimellinen vapaaehtoisuus jäädä kotiin, mutta jos jäät niin sitä ei varmastikaan katsota hyvällä.

Olen itsekin ylitöiden puolestapuhuja, mutta sen pitää sitten oikeasti olla vapaaehtoista.

Edelleen, yrittäjät erikseen. Se on heidän oma firmansa ja silloin työnteon määrä on kaikki se mitä tarvitaan, mutta palkansaajana tilanne on eri.
 
Ylös Bottom