Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Itsekin odotan suosiolla, kunnes peliä on päivitetty vielä enemmän.. On tässä Ubisoftin juuri ilmestynyt kolmikko(Assassins creed Valhalla, Watch dogs legion ja Immortals Fenyx rising) pelattavana, niin ne nyt ensin alta pois ilman kiirettä.. On Cyberpunkin fyysinen painos kyllä hyvä ostos noiden lisukkeiden takia jo nyt tuohon alle 40e hintaan...
 
90% peleistä on viimiset 10v ollu tollasta...
Mitä isompi ohjelmallinen koko ja sinänsä kaupallisesti iso ja odotettu peli, sen todennäköisemmin pelissä on vielä pitkään julkaisusta suhteellisen paljon bugeja. Jännää tosiaan, että aika moni odottaa tuollaisten yli 50 gigan kokoisten laajojen ja valtavasti muuttujia sisältävien pelien olevan lähes bugittomia julkaisussa. Itse olen sen realismina hyväksynyt, että näin ei tule jatkossakaan olemaan. Pitää vain sietää bugeja, kunhan eivät täysin peliä rikkovia ole, jos haluaa peliä päästä ilman pitkiäkin viivästyksiä päästä pelaamaan.
 
Mitä isompi ohjelmallinen koko ja sinänsä kaupallisesti iso ja odotettu peli, sen todennäköisemmin pelissä on vielä pitkään julkaisusta suhteellisen paljon bugeja. Jännää tosiaan, että aika moni odottaa tuollaisten yli 50 gigan kokoisten laajojen ja valtavasti muuttujia sisältävien pelien olevan lähes bugittomia julkaisussa. Itse olen sen realismina hyväksynyt, että näin ei tule jatkossakaan olemaan. Pitää vain sietää bugeja, kunhan eivät täysin peliä rikkovia ole, jos haluaa peliä päästä ilman pitkiäkin viivästyksiä päästä pelaamaan.

Tässä tapauksessa pitäisi vaan lisätä sitten Early Access-merkintä varoitukseksi, että testaaminen jää täysihintaisen pelin ostajalle. Ja nyt ei ollut kyse siitä, että pitäisi olla täysin tai lähes bugiton, vaan että markkinointi on ollut harhaanjohtavaa ja erittäin kyseenalaista.
 
On muuten mielenkiintoista kyllä lukea minkälaisia kommentteja täällä jotkut heittävät pelin ulkoasusta. Jotkut jopa sanoivat jotain niin humoristista, että GTA V pesee Cyberpunkin ulkoasussa mennen tullen. Huhhuh mikä kommentti! Juuri laitoin vertailuun PS4 Prolla GTA V:n ja sitten perään Cyberpunkin XSX:llä, ja on sitten aivan tolkuton ero ulkoasussa Cyberpunkin hyväksi kaikin puolin, kun quality asetuksilla pelaa. Näyttää siis aivan helvetisti paremmalta Cyberpunk ja molemmat pyörivät sinänsä siellä 30 FPS paikkeilla yleisesti.

Eroa on vähän kaikessa, mutta selvästi isoimmat erot on yksityiskohdissa (erityisesti hahmojen kasvot), heijastuksissa sekä kaupungilla kulkevissa NPC-hahmoissa ja niiden määrässä. Mieletön ero kertakaikkiaan Cyberpunkin hyväksi, kuten toki kuuluukin olla, kun GTA V on kuitenkin yli puoli vuosikymmentä vanha peli. Silti osoittaa kyllä minulle miten tunteisiin tämä Cyberpunkin hype on tainnut joillekin mennä, kun aivan alta riman oleviin äärimmäisiin kommentteihin välillä mennään.

Bugeja on itselläkin toki jonkin verran reilun 30 tunnin pelaamisella tullut eteen, mutta ei kuitenkaan mitenkään häiritsevästi, tai edes yllättävästi. Täydellistä peliä ei ole koskaan tulossa, joten en sellaista odota minkään pelin kohdalla. Cyberpunk on kuitenkin itselleni jo tällaisena niin lähellä täydellisyyttä pelinä, mitä itse peliltä parhaimmillaan, joten itse olen mielettömän tyytyväinen.

Harmi vaan, että kampanja on varsin lyhyt - se onkin oikeastaan ainoa varsinainen moitteeni peliä kohtaan. Mutta toivottavasti sieltä tulee kuitenkin yhtä isot DLC:t kuin tuli Wicther 3:een. Ja niin sieltä varmaan tuleekin, mikä on sinänsä loistava juttu! :)
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, 9h takana ja pelin prologi niin sanotusti suoritettu. Fiilikset on todella positiiviset jahka sai pelin pyörimään hyvin PCllä ja sai kuvanlaatu ja ohjain asetukset kohdilleen. Grafiikoista ei tarvitse paljon sanoa, peli on tajunnan räjäyttävän upea jopa päivällä vaikka yleensä peleissä on iso ero yön ja päivän välillä niin tässä se näyttää lähes yhtä upealta. Kaupungilla ajelussa on sellaista fiilistä ettei taida yksikään open world peli vielä olla tavoittanut, tekee vaan mieli cruisailla ja ihmetellä maailman menoa.

Tarinan laatu on ylittänyt kyllä kaikki odotukset, jokainen hahmo on niin taidolla näytelty ja käsikirjoitettu että tuntuu kuin huippu elokuvaa katselis. Mahtavia action kohtauksia on tasapainotettu upeasti pitkillä keskusteluilla ja tunnelmaa tihkuvilla rauhallisilla osioilla. Äänimaailma on pelissä aivan uskomattoman hyvä ja kerrankin menin vain veden äärelle kuuntelemaan sen lotinaa ja tuulen puhinaa, nauttien upeasta maailmasta.

Sivutehtäviä ja kaikenlaisia sivuaktiviteetteja tuli tehtyä näistä jokainen on ollut mukavaa pelattavaa ja kiva kun löytyy jotain spesiaali loottia kun tutkiskelee paikkoja. Pelissä on niin järjetön määrä kaikkea tekemistä ettei lopu kesken vaikka kuinka yrittäis, tässä onkin sen yksi parhaista puolista verrattuna Witcheriin missä maailma oli tyhjä ja sai kulkea pitkiä matkoja ennenkuin mitään tekemistä löytyi, tämän pelin maailma on niin pakattu täyteen että hirvittää ihan. Kykypuut on myös loistavasti rakennettu etkä voi vaan tehdä täydellistä jokapaikan höylää vaan pitää miettiä mihin pisteensä sijoitta, näin voi jättää toisille pelikerroille vaihtoehtoja tehdä erilaisen hahmon. Tehtävien rakenne tuntuu olevan hyvin samanlainen Deus Ex pelien kanssa ja hiippaileminen on aika samanlaista touhua jos niistä tykkää.

Bugeja on muutama leijuva esine ja fysiikat välillä heittää volttia, sekä joitain itemeitä ei vain voi poimia, muuten mitään ihmeellistä. Jos jotain haluaisin peliin niin glamour systeemi, missä voit erikseen valita miltä hahmo näyttää ja mistä tulee ne armor statsit. Myöskään keskusteluilla ei tunnu olevan ainakaan juonessa mitään merkitystä valintojen suhteen, erilaisia tapoja vain sanoa tai tehdä sama asiat. Toisaalta näin on ollut helpompi rakentaa juuri sellainen tarina kuin haluavat mutta et voi roolipelata oikeen tietynlaista tyyppiä kun hahmosi on jo valmiiksi luotu.

Tämä vaikuttaisi CDPR ensimmäiseltä isolta hittipeliltä omissa kirjoissa ja onnistuttu kyllä lähes joka osa-alueella.
 
Tässä tapauksessa pitäisi vaan lisätä sitten Early Access-merkintä varoitukseksi, että testaaminen jää täysihintaisen pelin ostajalle. Ja nyt ei ollut kyse siitä, että pitäisi olla täysin tai lähes bugiton, vaan että markkinointi on ollut harhaanjohtavaa ja erittäin kyseenalaista.
Harmi sitten, että sinulle on ilmeisesti myyty Early Access-versio. Minulle ja monelle muullekin ainakin XSX:n versio on pyörinyt hyvin, eikä ole ollut sen bugisempi kuin yleensä nämä isot AAA-pelit nykyaikana tuppaavat olemaan. Itse olen esim. AC Valhallassa törmännyt hieman useampiin selkeisiin bugeihin kuin Cyberpunkissa. Ja parissa uusimmassa Codissa olen törmännyt selvästi enemmän varsinaista pelaamista haittaaviin bugeihin. Tätä tämä on tämä pelaajan elo tässä nykymaailmassa. Deal with it or get another hobby!
 
Ei taida saada muita tekstejä isommaksi, kuin pelkän puheen?

Ei meinaan oikein näe lukea noita kauppojen itemeiden kuvauksia, kun on niin hemmetin pienellä.
 
Ei taida saada muita tekstejä isommaksi, kuin pelkän puheen?

Ei meinaan oikein näe lukea noita kauppojen itemeiden kuvauksia, kun on niin hemmetin pienellä.
Tuo on muuten pelin lyhyehkön kampanjan lisäksi vielä toinen itseäni jonkin verran harmittanut asia pelissä.
 
Tuo on muuten pelin lyhyehkön kampanjan lisäksi vielä toinen itseäni jonkin verran harmittanut asia pelissä.
Juu, toi tekstin koko on kyllä ainut mikä tällä hetkellä ärsyttää, kun ei jaksaisi jatkuvasti hyppiä sohvalta telkkarin eteen lukemaan noita :D

Muuten peli kyllä maistuu, vaikka olenkin vielä ihan pihalla, kun on paljon opittavaa. One X:llä ihan tarpeeksi näyttävä, eikä ole muita bugeja vielä tullut tuon parin kaatumisen jälkeen ja ehkä vedän sitten toisen kierroksen joskus ensi vuoden aikana Series X:llä, kun tulee ne ehostukset.
 
Harmi sitten, että sinulle on ilmeisesti myyty Early Access-versio. Minulle ja monelle muullekin ainakin XSX:n versio on pyörinyt hyvin, eikä ole ollut sen bugisempi kuin yleensä nämä isot AAA-pelit nykyaikana tuppaavat olemaan. Itse olen esim. AC Valhallassa törmännyt hieman useampiin selkeisiin bugeihin kuin Cyberpunkissa. Ja parissa uusimmassa Codissa olen törmännyt selvästi enemmän varsinaista pelaamista haittaaviin bugeihin. Tätä tämä on tämä pelaajan elo tässä nykymaailmassa. Deal with it or get another hobby!

Onhan se vaikea tuolta lukea, että olen pelannut Xbone X:llä. Kiva että sulla toimii ja olet rakastunut peliin, mutta se ei auta niitä PS4- ja Xbone-pelaajia, joille myytiin keskeneräinen rahastus.

Pelaaminen on ollut minulle pitkäikäinen ja rakas harrastus, ja on surullista nähdä millaiseksi se muuttuu. Minä en todellakaan tee sopimusta tämmöisen toiminnan kanssa, vaan valitsen mieluummin toisen pelin.
 
Mut isoista peleistä puheenollen,niin esim naughty dogin pelit esim Last Of Us 2 niin on kyllä yleensä ollut pelin julkaisusta melko bugittomia,niin ei viitsitä kummiskaan yleistä...
Ehkä yleistykseen pitää kuitenkin lisätä, että mitä avoimempi maailma, sen enemmän myös yleensä niitä bugeja noissa isoissa peleissä. Putkijuoksuissa yleensä jonkin verran vähemmän. Toki omat kokemukseni kahden viimeisimmän Codin kampanjoista ovat olleet hirvittävän bugisia, joten voi se toisinkin päin toki mennä.
 
Hei viittiiks joku heittää hyvät asetukset DualSenselle? Oli vissii Redditissä tai jossain ollut? Kiitti!
 
Ehkä yleistykseen pitää kuitenkin lisätä, että mitä avoimempi maailma, sen enemmän myös yleensä niitä bugeja noissa isoissa peleissä. Putkijuoksuissa yleensä jonkin verran vähemmän. Toki omat kokemukseni kahden viimeisimmän Codin kampanjoista ovat olleet hirvittävän bugisia, joten voi se toisinkin päin toki mennä.

Ippenator kerkes jo tähän nakata hyvä perustelun, noissa kujajuoksuissa tosiaan selvitään melko vähillä bugeilla kun kaikki on jo niin käsikirjoitettua. Jos ajatellaan esim Sonyn open world pelejä kuten Spider-man ja infamous sarjaa niin ainakin itse olen niistä selvinnyt vähillä bugeilla, mutta tulee myös huomioida että ne eivät ole näin laaloja ja vuosia kehityshelvetissä olleita projekteja.
 


Tuossa Digital Foundryn katsaus PS5 ja Xbox Series X/S versioihin. Huima ero verrattuna lastgen konsoleihin.


DF oli näköjään aika yksi yhteen samoilla linjoilla, joita itse jorisin omista preferensseistäni tuossa pari sivua sitten. Eli XSX:n Quality-moodi ja lisäefektit veks on paras kompromissi tehokonsoleilla tällä hetkellä ennen päivityksiä.

Mutta tietysti jos lähes 60:n paikkeilla vatkaava fps on aivan ehdoton ja tasainen 30 fps saa aikaa traumoja, tuo oma suositukseni ei käy päinsä. Silti graafisesti hyppäys on jo selkeä.

Tuossa DF:n videossa saatiin myös selitys sille, miksi en itse ollut kokenut katuja autioiksi, vaikka täällä sitä on pähkäilty. Eli Series X pukkaa enemmän porukkaa kadulle. Omassa versiossani oli keskustassa Arasaka Plazalla jo ihan hyvää tungoksen alkua kun tänään pelasin.
 
Ylös Bottom