Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Lisää turbulenssia CDProjektilla. Aika olennainen henkilö mm. Witcher 3:n ja Cyberpunkin taustalla lähtee talosta:


Steamchartsin perusteella Steamissa peliä pelasi noin 12,500 pelaajaa keskimäärin viimeisen 30 päivän aikana. Aikanaan ensimmäisen
kuukauden aikana pelaajamäärä romahti 75%. Viimeisin keskiarvo vastaa noin 1,5% huippumäärästä.

Niin, no tuskin tällaista tarinavetoista peliä juuri kukaan pelaa sen jälkeen kun sen on kertaalleen läpi pelannut. Itse tykkäsin pelistä aivan tolkuttomasti ja pelasinkin sitä jotain 130 tuntia, mutta kun sisältö loppui niin loppui myös pelaaminen ensimmäisen kuukauden sisällä julkaisusta.

Toki palaan pelin äärelle kunhan ne DLC:t jossain vaiheessa julkaistaan. Uskoisin monen muunkin tekevän samoin. Ja ilmeisesti uuden sukupolven konsoleiden versioiden valmistuminen saattaa saada aikaan saman ilmiön. Itselleni tuo ei varmaankaan saa pelin pariin sinänsä palaamaan. Niin hyvä kokemus oli jo edellisen sukupolven konsolin versiolla pelattaessa XSX:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, no tuskin tällaista tarinavetoista peliä juuri kukaan pelaa sen jälkeen kun sen on kertaalleen läpi pelannut. Itse tykkäsin pelistä aivan tolkuttomasti ja pelasinkin sitä jotain 130 tuntia, mutta kun sisältö loppui niin loppui myös pelaaminen ensimmäisen kuukauden sisällä julkaisusta.

Toki palaan pelin äärelle kunhan ne DLC:t jossain vaiheessa julkaistaan. Uskoisin monen muunkin tekevän samoin. Ja ilmeisesti uuden sukupolven konsoleiden versioiden valmistuminen saattaa saada aikaan saman ilmiön. Itselleni tuo ei varmaankaan saa pelin pariin sinänsä palaamaan. Niin hyvä kokemus oli jo edellisen sukupolven konsolin versiolla pelattaessa XSX:llä.

No esimerkiksi jo vuonna 2016 julkaistulla Skyrimin Special Edition-versiolla on keskimäärin enemmän pelaajia Steamissa.
 
Niin, no tuskin tällaista tarinavetoista peliä juuri kukaan pelaa sen jälkeen kun sen on kertaalleen läpi pelannut. Itse tykkäsin pelistä aivan tolkuttomasti ja pelasinkin sitä jotain 130 tuntia, mutta kun sisältö loppui niin loppui myös pelaaminen ensimmäisen kuukauden sisällä julkaisusta.

Toki palaan pelin äärelle kunhan ne DLC:t jossain vaiheessa julkaistaan. Uskoisin monen muunkin tekevän samoin. Ja ilmeisesti uuden sukupolven konsoleiden versioiden valmistuminen saattaa saada aikaan saman ilmiön. Itselleni tuo ei varmaankaan saa pelin pariin sinänsä palaamaan. Niin hyvä kokemus oli jo edellisen sukupolven konsolin versiolla pelattaessa XSX:llä.
Minusta aika vahvasti sanottu, että "juuri kukaan pelaa sen jälkeen". Veikkaan, että aika montaakin tarinavetoista peliä pelataan useamman kerran läpi ainakin jos siitä on tykännyt. Ja tällaisessa pelissä, niinkun Cyberpunk on, luulisi, että vielä useampi ottaa uuden kierroksen eri syntytarinalla ja vähän erilaisiin upgradeihin painottaen.
 
Hurjalta kuulostaa myös nuo leakit noista dlc pakettien filesizeista jos mennään 20-30gigan dlc paketeilla.

Mä en todella tiedä, mihin nämä saavat nuo gigansa törsättyä. Varmasti ainoa lajissaan näin huonosti suunniteltuja ja toimivia pelejä, mikä toimitetaan vieläpä kahdella blu-ray:llä. Peli on nykyisellään kovalevyllä jotakin n. 110-120 GB. Jokainen päivitys on ollut 20-50 GB luokkaa.

Saavat olla melkoisia dee-äl-seitä nuo, jos tosiaan ovat parikyt gigaa kappale.
 
Mä en todella tiedä, mihin nämä saavat nuo gigansa törsättyä. Varmasti ainoa lajissaan näin huonosti suunniteltuja ja toimivia pelejä, mikä toimitetaan vieläpä kahdella blu-ray:llä. Peli on nykyisellään kovalevyllä jotakin n. 110-120 GB. Jokainen päivitys on ollut 20-50 GB luokkaa.

Saavat olla melkoisia dee-äl-seitä nuo, jos tosiaan ovat parikyt gigaa kappale.
Päivitykset saattavat sisältää kaikki edelliset päivitykset, ja ison osan mediaa (esim. tekstuureita, äänitiedostoja, ja ihan karttapäivityksiä yms.). Osa päivityksistä saattaa olla sellaisia, mitkä korvaavat kylmän viileästi koko mediakirjaston sisällön, jos sisällön rakenteeseen on jouduttu tekemään suurempikin muutos.

Sen sijaan, että siirreltäisiin vanhat tiedostot oikeisiin "hakemistoihin" pienikokoisella, mutta toisaalta virhealttiilla, skriptillä, on vain helpompaa ja varmempaa korvata vain koko "tiedostopaketti" yhdellä, valmiiksi testatulla isolla köntsällä.
 
Minusta aika vahvasti sanottu, että "juuri kukaan pelaa sen jälkeen". Veikkaan, että aika montaakin tarinavetoista peliä pelataan useamman kerran läpi ainakin jos siitä on tykännyt. Ja tällaisessa pelissä, niinkun Cyberpunk on, luulisi, että vielä useampi ottaa uuden kierroksen eri syntytarinalla ja vähän erilaisiin upgradeihin painottaen.
No varmaan tällaisiakin pelaajia toki on. Mutta ei tuo pelin rakenne kyllä mitenkään erityisesti siihen kannusta. Ennemminkin jatkamaan loppupuolella uudelleen eri ratkaisuilla tietystä savesta. Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenikään aloittaa peliä kokonaan uudelleen. Kaikki on jo nähty tällä erää. Nuo eri taustojenkin hahmojen tarina-alustukset ovat lyhyitä, eivätkä tarjoa mitään muuttujia varsinaiseen pääkampanjaan.
 
Viimeksi muokattu:
35, 10 ja 35 oli koot Witcher 3, Hearts of Stone ja Blood & Wine. Nämä kaksi lisäriä olivat reilun kokoisia ja pituisia, joten jos suhdetta vertaillaan niin tuo 20-50 gigaa on pieni jos emopeli on 110-120.

Tällä vertailulla ei tietenkään ole kauheasti painoarvoa jos on sitä mieltä että CDPR tuhlaa gigoja. En itse kokenut Witcherin kohdalla että olisi ollut mitenkään erityisesti tuhlailtu. Ennemminkin pieni koko, erityisesti emopelillä, johon suhteutettuna tuo B&W on melko kookas.
 
Mä en todella tiedä, mihin nämä saavat nuo gigansa törsättyä. Varmasti ainoa lajissaan näin huonosti suunniteltuja ja toimivia pelejä, mikä toimitetaan vieläpä kahdella blu-ray:llä. Peli on nykyisellään kovalevyllä jotakin n. 110-120 GB. Jokainen päivitys on ollut 20-50 GB luokkaa.

Saavat olla melkoisia dee-äl-seitä nuo, jos tosiaan ovat parikyt gigaa kappale.
Ilmeisesti PC:llä noin suuri? XSX:llä ainakin on pysynyt koko ajan alusta asti 59 gigaisena, vaikka päivityksiä on tullut vaikka kuinka moneen otteeseen.
 
Ilmeisesti PC:llä noin suuri? XSX:llä ainakin on pysynyt koko ajan alusta asti 59 gigaisena, vaikka päivityksiä on tullut vaikka kuinka moneen otteeseen.

Mulla näyttää PC:llä 61,9 gigaa. Kaikki päivitykset on ladattu ja asennettu. En tiedä mistä tuo 120 gb on peräisin, voiko olla eroja sitten launchereissa? Kuulostaa hölmöltä jos näin on. Itselläni on peli Steamissa.
 
Mulla näyttää PC:llä 61,9 gigaa. Kaikki päivitykset on ladattu ja asennettu. En tiedä mistä tuo 120 gb on peräisin, voiko olla eroja sitten launchereissa? Kuulostaa hölmöltä jos näin on. Itselläni on peli Steamissa.
Taitaakin muuten olla pleikkariversio noin tolkuttoman iso. Nyt muistinkin, että olisin jonkun nähnyt tuollaista aiemmin kirjoittavan. Järkyttävän iso kokoero kyllä noihin PC:n ja boxin versioihin nähden. Mistähän ihmeestä tuollainen kokoero edes voi tulla?
 
Pleikkarilla pelin koko on yli 100gb. Päivityksetkin olleet kymmeniä gigoja kooltaan, mutta pelin koko ei ole juurikaan muuttunut. Jostain luin julkkarin aikaan, että pleikkarilla asennetaan kaikki kielipaketit ja muilla alustoilla pelkästään se tarvittava kielipaketti.
 
Minusta taas Skyrimissä suurin osa pelaamisesta koostuu muusta kuin päätarinan läpipeluusta. Esim. en ole koskaan pelannut päätarinaa läpi vaikka on satoja tunteja tullut pelattua ja aika monella muullakin tuntuu aika kuluvan ihan muisssa hommissa, esim. grindaamisessa ja craftaamisessa, jota ei kai Cyberpunkissa niin paljoa ole tai ne eivät ole ainakaan yhtä suosittuja.
 
Minusta taas Skyrimissä suurin osa pelaamisesta koostuu muusta kuin päätarinan läpipeluusta. Esim. en ole koskaan pelannut päätarinaa läpi vaikka on satoja tunteja tullut pelattua ja aika monella muullakin tuntuu aika kuluvan ihan muisssa hommissa, esim. grindaamisessa ja craftaamisessa, jota ei kai Cyberpunkissa niin paljoa ole tai ne eivät ole ainakaan yhtä suosittuja.
Taisi olla sinänsä sarkasmia tuo sinun edellä Skyrimin tarinavetoisuudesta
heitetty kommentti. Tai sitten sarkasmitutkani ei toimi oikein…
 
No ei se loppujen lopuksi niin sarkastinen ole, kun monet ovat pelanneet Skyrimiä 10 vuotta, niin tuskin siinä tarinan läpäisy on enää isossa osassa. Skyrimin tarina oli muutenkin aika vaisu ja pelin hauskuus ja koukuttavuus syntyi avoimessa maailmassa puuhastelusta. Vaikea kuvitella sellaisia pelaajia, jotka vetäisivät vain kerta toisensa perään sitä tarinaa läpi eri hahmoilla, jos pelikellossa on jo satoja tai tuhansia tunteja. Skyrimissä on niin järjettömästi pieniä sivutehtäviä, että tarinavetoisempikin pelaaja ajautuu hyvin nopeasti pois päätarinan raiteilta. Päätarina olisi sellainen 30 tunnin rykäisy.
 
No ei se loppujen lopuksi niin sarkastinen ole, kun monet ovat pelanneet Skyrimiä 10 vuotta, niin tuskin siinä tarinan läpäisy on enää isossa osassa. Skyrimin tarina oli muutenkin aika vaisu ja pelin hauskuus ja koukuttavuus syntyi avoimessa maailmassa puuhastelusta. Vaikea kuvitella sellaisia pelaajia, jotka vetäisivät vain kerta toisensa perään sitä tarinaa läpi eri hahmoilla, jos pelikellossa on jo satoja tai tuhansia tunteja. Skyrimissä on niin järjettömästi pieniä sivutehtäviä, että tarinavetoisempikin pelaaja ajautuu hyvin nopeasti pois päätarinan raiteilta. Päätarina olisi sellainen 30 tunnin rykäisy.
Tarkoitin, että oli juuri sarkastinen siinä, että totesit Skyrimin muka olevan kovin tarinavetoinen peli. Sitähän se ei tosiaankaan ole, vaikka kohtalainen tarinakin siitä löytyy, mutta varsin lyhyt sellainen. Ja väittäisin, että sitä pelataan satoja tunteja nimenomaan ihan muiden asioiden kuin tarinan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Mullekin kävi CP:n kanssa niin, että tykitin sen 200h lyhyessä ajassa ja nautin kovasti. Sitten iski ähky. Nyt odotellaan next-gen -updatea ja DLC:itä, jolloin pelaan lisää. Varmaan monilla sama.

Skyrimin päätarina on mullakin pelaamatta läpi, vaikka hahmo oli jotain 50-60lvl välissä. Vetäisin ainoastaan sinne vuorelle asti tarinaa ja sitten pelkästään muita juttuja. :D
 
Ajattelin ennen joulua, että pelaisin koko kevään Cyberpunkia, mutta sitten laitoin pelin kuitenkin jäähylle siihen asti, että uuden sukupolven versiot saapuvat, koska kävi selväksi, että kyseessä on nimenomaan sellainen peli, jossa tarina on pääroolissa. Varmaan se olisi ollut ihan hieno kokemus raakileenakin, mutta miksi vaivautua, kun on niin paljon muuta pelattavaa ja lopulta pitäisi kuitenkin saada paremman kokemuksen, kun peli on saatu parempaan kuosiin. Maksoin pelistä 40 euroa, joten tuskin kärsin suurta vääryyttä, vaikka se jäisi joiltain osin lupauksia kehnommaksi. CP vahvistaa sitä sääntöä, ettei nykyään kannata ostaa mitään tarinavetoisia yksinpelejä uusina. Samalla tavalla jäähyllä on nimittäin useampikin uutena ostettu tarinavetoinen peli, mm. Valhalla, joka sekin on mielestäni vielä liian buginen pelattavaksi.
 
Ostoskorissa kävi julkkarin aikoihin 40e hinnalla mutta maltoin mieleni kun oli sellanen paskamyräkkä pelin ympärillä. Totesin että odotellaan päivityksiä, sit totesin että odotellaan vielä sitä next geniä. Varmasti jossain välissä pelaan, sen verran peliä odotti mutta ei tässä hoppua. Valhalla myös vielä ostamatta, Ubin peleissä oppinut jo vuosia sitten että elä tuhlaa rahoja ja hermoja julkkarissa. Jossain vaiheessa 20e hintaan ostoon.
 
Ylös Bottom