Vastaus: Dark Souls III
FelisLeo sanoi:
1) tutoriaali (ei tarvitse olla noin seikkaperäinen)
2) ylälaidan palkkien ja vasemman alalaidan tavaroiden selitykset näkyvissä (jotka toki sitten valikoista saa poiskin halutessaan)
3) kartta (ei tarvitse olla noin seikkaperäinen)
4) päivittyvä tehtäväloki, joka näkyy ruudulla ja valikoissa (muistiinpanojen tekeminen kynä ja paperi -meiningillä on hieman arkaaista vuonna 2016)
1. Olen sitä mieltä, että tutoriaali ei kuulu Souls-henkeen. Toki olisi minulle ok, jos sellaisen saisi laitettu päälle jostain asetuksista. Oletuksena pois päältä eikä kysytä edes haluaako sitä esille. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja/tai haluavat kokea mahdollisimman paljon, joten suurin osa laittaisi tutoriaalin päälle eikä näin ollen saisi "ahaa-elämyksiä" oppiessaan asioita itse. Sen vuoksi tuota ei tyrkytettäisi mitenkään ja se olisi ikään kuin "piilossa" asetuksissa, siis siinä mielessä, että ei nykypelien tyyliin kysellä kokoajan haluaako sitä nähdä.
2. Miksi? Luuletko, että kovinkin kasuaalipelaaja tulee pelin pariin ja näin ollen ei ole järkeä/kokemusta ymmärtää noin yksinkertaista symboliikkaa? Punainen palkki elämälle, vihreä ja sininen jollekin muulle. Stamina selviää aika pian pelaamalla ja taika/mana/tms. tulee myös melko pian selville kun alkaa näkyä taikoja sun muuta. Miksi kaikkea pitäisi alleviivata? Itse ainakin kaipaan "ahaa-elämyksiä" enkä sitä, että ajatellaan ja tehdään kaikki minun puolestani.
3. Sama kysymys: miksi? Voisin "hyväksyä" sellaisessa muodossa, että kartta piirtyisi etenemisen tahdissa, eikä siinä missään nimessä näkyisi kuin maasto. Ei vihollisia, esineitä tai muuta. Etkö muka ole huomannut kuinka paljon Souls-peleissä on käytetty aikaa maailmaan? Se on tehty kyllä sen verran aikaa ja vaivaa käyttäen, että kun annetaan valmis kartta ja otetaan tutkimisen riemu pois, niin on taas mukava siivu pelistä valmiiksi jauhettu pelaajan puolesta. Onko se sitten kivaa? Laittakoon vaikka kartan sitten ekstrana kun pelin on kerran läpäissyt ja vasta sitten. En olisi edes vastaan ostettavia esinesijainteja karttaan, kunhan se olisi mahdollista vasta toisesta pelikerrasta eteenpäin.
4. Ei missään nimessä. Ei ainakaan tuossa muodossa miten ymmärrän tekstisi. NPC-tarinakaaria voisi hieman selkeyttää muttei liikaa. Niin, että olisi edes pieni haju, mihin kannattaisi mennä. Vaikkapa että "it's a hot place but I must go there" ja löytyy jostain tulivuoresta.
FelisLeo sanoi:
Se mitä ei mainittu, olisi
5) jonkinlainen tutoriaali levelöintiin ja ennen kaikkea maininta fat rollin taikaluvusta 70%. Samoin
6) alkuvalikosta puuttui valinta "haluatko mahdollisuuden vain co-oppiin, vai haluatko samalla antaa sen mahdollisuuden, että joku tunkee punapiruna peliisi koska tahansa omin lupineen? kyllä/ei"
7) niin ja toki tutoriaali moninpeliin yleensä
5. Mihin tarkalleen tarvii tutoriaalia levelöinnissä? Aika selviä ne osa-alueet ovat, mihin voi panostaa. Isoin ongelma lienee tajuta se, että kannattaa keskittyä yhteen tai pariin asiaan kaiken sijasta. Voisihan tuosta vaikka level-akkeli mainita, tyyliin: "it's not wise to try to be everything but better to hone specific skillset".
Fat roll ei tarvitse mitään mainintaa. Kai sitä silmiä voisi käyttää aivojen kanssa yhteistyössä tajuataakseen, että "hetkinen, laitoin enemmän kamaa ja ukko on hidas!" ja sitten vähän testaisi minkä verran voi laittaa kamaa, että on itselle tarpeeksi ketterä. Mutta ei, pitää optimoida suoritusta ja tietää sen sijaan, että ottaisi itse edes vähän selvää asiasta. Jälleen: löytämisen riemu pitäisi sinun mielestäsi piilottaa kokonaan. No, olkoot tämäkin opastettu siinä kaipaamassasi tutoriaalissa, jonka voi ruksittaa erikseen päälle valikoista.
6. Et tunnu sitä tajuavan mutta tuo kuuluu peliin. Vähän kuin NHL-peliin kuuluu kaukalo. Minusta tuo olisi ok niin, ettei sitten saa myöskään apuja. Tuo hyökkiminen kun lienee lähinnä vastapainoa sille. Erityisesti kun ottaa huomioon, että sitä tapahtuu vain kun apujakin on mahdollista hakea. Ei muulloin.
7. Tämäkin tutoriaali olisi siellä missä aiemmatkin, niin ihan ok.
FelisLeo sanoi:
- Pelin pausettaminen offlinessa pelatessa on pelaajan huomioimista. On vain huonoa käytöstä pelinkehittäjiltä jättää se pois: ei yhtään mitään muuta.
Pelin saa "pauselle" useammallakin tavalla: mene bonfirelle, firelinkiin tai lopeta peli alkuvalikkoon. Viimeisin vielä jatkaa täysin siitä mihin jäi. Ei varmaan sinulle kelpaa kuitenkaan nämäkään ja pitäisi jonkun kädestä pitäen ne opettaa?
FelisLeo sanoi:
Niiden lisäarvo peliin on puhdas nolla, tai oikeastaan vahvasti negatiivinen. Ne ainoastaan jarruttavat keinotekoisesti pelissä etenemistä eikä niitä pysty mitenkään ennakoimaan toisin kuin kaikki muut pelin viholliset.
Minulle arvo on aika iso nimenomaan yllätyksellisyyden kautta. Peliä jauhaa niin paljon, että kaikki muu jää mieleen. Näissä on sentään aina jotain erilaista. Kaiken huippu tosin ehkä se, että et vieläkään ole ymmärtänyt, että nämä voi ennakoida. Hyökkäyksiä ei edes tule kun on hollowina ja kun et enää hollow ole, niin voit ennakoida hyökkäyksiä. Myös muita merkkejä on ja voi käyttää. Esim alueille tulee fogwalleja ja et voi laittaa omaa merkkiäsi enää maahan kun joku on tullut/tulossa peliisi. Ehkä se helvetin isolla kirjoitettu "XXX has invaded your world" voi kertoa jollekin jotain? Mutta ai niin, sinulla pitäisi olla se kartta, johon piirretään reaaliajassa vihollisen sijainti?
FelisLeo sanoi:
Kunhan et ota Judgmentia puheeksi niin en edes aloita tästä pelisarjasta.
FelisLeo sanoi:
Mutta menikös se niin, että kakkonen ei olekaan "oikea" Souls-peli...?
Kakkonen on loistava peli mutta vähän sieluton Souls. Silti itse äänestin Pelaajan gallupissa parhaaksi "Souls-peliksi". Kolmosta en silloin ollut pelannut, joka taitaa nyt sen paikan viedä. Ikävin juttu II:ssa on maailman yhteneväisyyden puute mutta se nyt on lopulta pieni juttu.
FelisLeo sanoi:
Ajan kuluessa alan koko ajan vakuuttumaan enemmän siitä, että pakotetut punapirut olivat alun alkaen pelintekijöiden ammattitaidottomuutta: he eivät yksinkertaisesti osanneet koodata erikseen co-op-"inveidausta" ja vihamielistä toisen peliä sotkevaa punapiruilua.
Tämä on nyt ties kuinka mones kommenttisi tästä teoriastasi. Voi olla tai voi olla ettei ole. Miten se vaikuttaa mihinkään, oli se sitten tarkoitus tai vahinko? Se on silti Soulsien ydintä ollut alusta lähtien.
FelisLeo sanoi:
Profetoin aikoinaan aika hyvin Gears of Wariin tehdyt muutokset ja veikkaan, että varsinkin käytettävyyttä sujuvoittavia muutoksia tulee jatkossa lisää Souls-peleihin. Ja heti pyhät lehmät lakkaavat olemasta kaikessa hiljaisuudessa, kun muutoksen havaitaan toimivan.
Liittyykö tuo ylläoleva teoria nyt jotenkin tähän itsensä jalustalle nostamiseen? Kuinka herra on osunut joskus oikeaan ja että nytkin on siihen mahdollisuus sen kautta? Ja että se todistaisi... Mitä tarkalleen ottaen? Se, että onko nuo asiat vahinkoja vai ei, ei ole olennaista. Pelaajat määräävät mikä pelistä tekee sen jonkin.
FelisLeo sanoi:
Näinhän sitä kivenkovaan väitettiin jo taannoin. Tarkistelin asiaa ja tässä tulokset:
Dark Souls III:
"Total weight of equipped weapons and armor. Movement slows as load increases. Exceed the rightmost number and movement slows dramatically."
=> Ei mitään mainintaa luvusta 70%
Dark Souls II:
"Equipment load: maximum weight that can be equipped. Movement slows as your equipped load approaches maximum."
Dark Souls:
"Total weight of equipped items. Higher number slows movement. Exceeding max causes sluggishness."
=> Voinemme siis turvallisesti todeta väitteesi olevan väärä. Maagista lukua 70% ei kerrota missään (saati sitten selvästi).
Hyvä kun olit kaivanut nuo esille. Nimittäin tuo on juuri mukava tapa ilmaista asia. Ei noita tarvitse suoraan ilmoittaa statistiikkana, ne pelit on erikseen. Kuten jo muut ja minäkin kirjoitin: olisi mahdollista ihan itse tuo huomata ja testata nopeasti, missä se raja suunnilleen on. Ei ole niin vaikeaa.
FelisLeo sanoi:
Ilman ennakkotietoja aloittaen: miten pelaaja ymmärtää käsitteen equip load? Aivan oikein: lukema täytyy pitää alle 100%, koska sen ylittyessä liikkuminen hidastuu merkittävästi.
Oliko nuo prosenteissa? No, jos tosiaan oli, niin mikä estää edelleen käyttämästä niitä silmiään ja aivojaan? Eihän tuossa muutkaan arvot jää esim. 100:en asti. Olkoonkin, että ne eivät olekaan prosentteja.
Sitä paitsi itse ainakin muistelisin pelanneeni muitakin pelejä, joissa kävely hidastuu jo paljon ennen kuin tavaralaukku on täynnä. Tuo Witcher (3) taisi olla yksi niistä. Tosin jos siellä on erikseen joku equip load, niin en ole sitä edes katsonut vaan katson aina vain paljonko mahtuu kamaa. Ja jonka yli mennessä loppuu juoksu, siitä olen varma. Ja ne eivät ole prosentteja, nytkin on jotain 158/160 ja kun on <161 (vai oliko jo 160 lähtien) niin eipä paljoa juosta. Ei ole siis edes Soulsin erityisyys. Se ero tuossa tietenkin on, että tuon lukeman pitää täyttyä täysin ennen muutosta. Pidän silti Soulsien ratkaisua loogisena: totta kai se tavaran määrä rasittaa koko ajan, eikä vasta kun on joku grammankin yli jonkun vaikka 100kg.
FelisLeo sanoi:
Nyt äkkiä pitäisikin taivaan lahjana tajuta, että maaginen lukema 70% on se
No kai maalaisjärkeä (sekä näkö-/huomiokykyä) voi taivaan lahjanakin pitää.
FelisLeo sanoi:
Jostain kumman syystä Bloodbornessa ei ollut fat rollia lainkaan, joten toivottavasti se on tulevaisuuden suunta TAI ainakin se, että moiset asiat kerrotaan. Itse toivon jälkimmäistä.
Niin no, kuten itse lainasit pelejä, on asiasta kerrottu. Sinulle ei vain riitä se visuaalinen signaali hitaammasta ja kömpelömmästä pelihahmosta, vaan pitäisi olla joku tutoriaali ja/tai vilkkuvalo varoittamassa asiasta. Noitakin olen joissain peleissä muuten nähnyt: tekstejä, jotka itkevät että kohta ei mahdu muuten enää kamaa mukaan. No ihanko tosi, enpä olisi itse tajunnut.