Vastaus: Dark Souls III
- Mahdollisuus pausettaa missä kohtaa tahansa, esim. kesken tiukan pomotaistelun
- Ei rangaistusta kuolemisesta ja kerätyn sielumäärän voi tallettaa johonkin kokemuspankkiin
- Rajattomasti normaalisti rajallisia esineitä, kuten flaskeja ja embereitä/humanityjä
- Ei fat rollia, fast roll vaikka maksimivarustuksessa
- Invade-mahdollisuus poistetaan ja nostetaan vaikka samalla apu-noobien määrä viiteen. Eikä se tietenkään vaikuta vihujen/pomojen healthin määrään.
Kyllä noita nyt keksii listata vaikka kuinka paljon. Yritän vain sanoa, että Dark Soulsissa on tietyt säännöt ja piirteet ollakseen Dark Souls. Jos ne piirteet riisutaan pelistä, mitään ei ole jäljellä. Eli toisin sanoen, Dark Souls easy-moodilla ei olisi Dark Souls, se olisi vaan joku turha pilipali-peli, mikä ei ketään kiinnosta.
Juuri tämä tekee vaikeustasosta keskustelemisen hyvin vaikeaksi: tehdään "helpotuksista" karikatyyrimäinen olkiukko ja ajatellaan, että vaihtoehtojen
lisääminen olisi jollakin tavalla
pois kokonaisuudesta.
- Pelin pausettaminen offlinessa pelatessa on pelaajan huomioimista. On vain huonoa käytöstä pelinkehittäjiltä jättää se pois: ei yhtään mitään muuta. Dark Souls II:n striimissä part 11 kohdassa 1:51:00 peliini änki "NPC-inveidaaja" kesken kusitauon sen vuoksi, ettei peliä voi pysäyttää. Pausetuksen puuttumisen ohella NPC-inveivaadat ovat idioottimaisin ajatus, mitä maa päällään kantaa. Niiden lisäarvo peliin on puhdas nolla, tai oikeastaan vahvasti negatiivinen. Ne ainoastaan jarruttavat keinotekoisesti pelissä etenemistä eikä niitä pysty mitenkään ennakoimaan toisin kuin kaikki muut pelin viholliset.
http://www.konsolifin.net/video/dark-souls-ii-ps4-gameplay-part-11-suomi-konsolifin
- Miksi pitäisi olla rajattomasti? Onko sellaista joku vaatinut?
- Fat roll on hyvä ominaisuus, mutta siitä pitää kertoa pelaajalle ilmoittamalla maaginen luku 70%. Kertomatta jättäminen on vain ja ainoastaan huonoa käytöstä pelinkehittäjiltä. Samoin Endurance-mittari on hyvä ominaisuus, koska se poistaa silmittömän hakkaamisen pakottaen miettimään hyökkäyksen ja puolustuksen tempoa.
- Invade-mahdollisuus on hyvä juttu niille, jotka sitä haluavat. PvP niille jotka sitä haluavat, ja co-op niille jotka sitä haluavat. Toisen peliin omiin lupineen tunkeutuminen, ja menossa olevan meiningin pilaaminen on vain ja ainoastaan huonoa käytöstä. Moinen ei tuo mitään positiivista lisäarvoa. PvP niille jotka sitä haluavat, co-op niille jotka sitä haluavat. Ei mitään sen kummempaa. Niin ja onko joku vaatinut NPC-apureiden lukumäärän nostamista?
"Tietyt säännöt ja piirteet" ovat loukkaamattomia pyhiä lehmiä siihen saakka kunnes niitä muutetaan. Klassinen esimerkkini on Gears of Warista vuodelta 2008. Sain kuulla jatkuvasti kuinka mielipiteelläni ei ole mitään arvoa, koska en pelannut ekan Gearsin moninpeliä juurikaan. Toinen klassikko oli, että bugina peliin jäänyt niin sanottu weapon slide on keskeinen osa kokonaisuutta, jota ilman Gears ei enää olisi Gears. Weapon slide -mantra jatkui vuoteen 2011, jolloin se lopulta korjattiin Gears 3:een. Mielipiteideni väheksyminen puolestaan jatkui jonnekin vuoden 2014 tienoille huolimatta kaikista podcasteista, arvioista ja artikkeleista, joita pelisarjan tiimoilta tein vuosien varrella. Lokakuussa julkaistaan Gears of War 4 ja kyllä se edelleen on Gears, vaikka weapon slide siitä puuttuukin.
---
Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että Dark Souls II ottaa Bloodbornelta Souls-suosikkini paikan. Hidas tempo, maailman tähtimäinen rakenne ja lähes täydellinen "insta-kill" -kohtien ja -vihollisten puuttuminen ovat olleet isoja asioita pelinautinnossa samoin kuin se, etteivät vihut spawnaa loputtomasti entisille paikoilleen bonfirella istumisen jälkeen. Mutta menikös se niin, että kakkonen ei olekaan "oikea" Souls-peli...?