Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

Ellei Bendin seuraava projekti ole todella iso hitti, niin hieman veikkaan, että genin lopussa nähdään Days Gonellekin sitten jatkoa, etenkin jos elokuva on lähellekään yhtä menestys kuin Uncharted-leffa oli.
 
Kyllä siinä kesti että sain tämän pelin uudelleen aloitetuksi. 2 ja puoli vuotta sitten yritin pelata tätä ja vihasin kaikkea, 30 fps, kontrollit, hahmot, ääninäyttely. Pelaaminen ei vaan tuntunut hauskalta.

Nyt PS5 ehostettuna ja bugit korjattuna peli tuntuu kuin eri maailmasta.

Ensinnäkin peli on nyt äärettömän hieno kun framerate ei särje silmiä, pystyy kunnolla keskittymään olennaiseen. Olin ihan ällikällä lyöty miten hyvältä peli näyttää. Ympäristöt varsinkin on todella upeat, ihmishahmot (paitsi päähahmo) on vähän pökkelöitä mutta zombit näyttää hienoilta.
Äänimaailma on todella upeasti tehty ja ääninäyttelykin on hyvää tasoa.

Toinen asia joka oli ihan hirveää PS4 oli kontrollit, varsinkin pyörällä ajaminen oli aivan hirveää. Nyt 60 fps versiolla viive ohjauksessa on pienempää ja pyörällä voi jopa ajaa. En tiedä onko ohjaukseen tehty jotain muita parannuksia mutta se tuntuu ihan hyvältä nyt.

Pitkällä en pelissä ole vielä, mutta verrattuna ensimmäiseen pelikertaan tämä paranneltu PS5 versio on ihan eri luokkaa ja pelistä jopa nauttii. Piti vaan vähän kokeilla mutta pelaamisen lopettaminen tuntui yllättävän vaikealta.

Katsotaan miten maistuu kun pidemmälle pääsee mutta alku on ollut aika herkkua.
 
Hitto ku vedin tämän jo platinaan sillon julkasussa, olis kiva käydä nykäsemässä loput trophyt vielä pelistä. Vähän sama kävi cyberpunkin kanssa, en jättäny tarpeeks pelattavaa kun peli olisi nyt kunnossa.
 
Mulla on sama tilanne tämän kanssa mitä edellisen god of warin eli ostin hyllyyn kun halvalla sai. Muistaakseni ostin verkkiksestä 37e hintaan sen steelbook version jossa tuli soundtrack cd mukana.
Sitten odottelin sopivaa hetkeä kun iskee fiilis pelata, mutta sitä ennen digital foundry teki videon siitä kuinka paljon paremmin tämä toimii ps5:lla joten jäin odottamaan sen ostoa.
Nyt mulla on kone, mutta myös paljon kaikkea muuta pelattavaa joten tuolla hyllyssä se edelleen odottelee vuoroaan.

Backlog on sekä siunaus, että kirous sillä toisaalta mä voisin olla ostamatta yhtään mitään varmaan kevääseen asti, mutta sitten taas monet pelit on sellaisia useamman kymmenen tunnin mittaisia eepoksia kuten vissiin tämäkin jos haluaa kaiken kokea eikä tuollaisia jaksa jatkuvasti pelata.
 
Itse olin siinä onnellisessa asemassa, että pelasin tämän vasta PS5:lla. En siis omakohtaisesti tiedä, että miten heikossa kunnossa tämä oli PS4:llä julkaisussa. Oli miten oli, tästä muodostui itselleni yksi todellinen yllättäjä ja parhaita Sonyn pelejä pitkään aikaan.
 
Pelasin PS4:lla ja ihan hyvä se oli jo silloin. Ei tullut mieleenkään että tarvitsisi odottaa PS5:sta tms.

EDIT: Korjattakoon että kyllä se pro oli jo silloin mutta tarkoitin kuitenkin että en PS5:lla ja että oli se jo hyvässä kunnossa silloinkin :)
 
Viimeksi muokattu:
Pelasin PS4:lla ja ihan hyvä se oli jo silloin. Ei tullut mieleenkään että tarvitsisi odottaa PS5:sta tms.
Sepä se, itse kanssa ensimmäisen kierroksen vetelin PS4 Prolla. ja voi pojat että maisuikin hyvältä kun paremmastakaan tuolloin tiennyt :)
toinen kierros meni PS5.. ja.. voi pojat että maistuikin hyvältä! :)

Kyllä tämä jatkot ansaitsisi, ehdottomasti
 
Jostain syystä tämä jäi hankkimatta aikoinaan mutta nyt kun plussasta sai ja peli pyörii käsittääkseni 4k/60fps niin onhan tuo aika kaunista katseltavaa. Ainoastaan testiä noin tunti pari takana mut toimii ihan kympillä. Jossain välissä pakko kyllä keskittyä tähän ja ihmetyttää kummasti miksi arvostelijat eivät tästä pitäneet. Ehkä se oli sit niin paljon heikompi vanhemmalla raudalla ? Jos peli ei liikaa toista itseään niin onhan tämä kova.
 
Tämä jäi itelläni aikanaan PS4:lla kesken, kun konsoli meinas lähteä lentoon joka kerta kun valikkoihin meni. Nyt tullut viimein annettua uus mahdollisuus PS5:lla ja onhan tämä hyvä peli - kaikista vioistaan huolimatta. Jos ei ota liian todesta esim. katkeavia animaatioita ja kesken kaiken pakotettuja tehtäviin siirtymisiä ja pelaa tätä peliä tarina edellä niin tästä huomaa jopa nauttivansa :D Ainoa ärsyttävä asia on aseiden hajoaminen, mutta Zelda-peleistä poiketen näitä onneksi pystyy korjaamaan.
 
Tämä peli parani kyllä eniten näistä Sonyn PS4-aikakauden peleistä kun peliä pääsi PS5:llä pelaamaan. Tasainen 60fps gyro aimilla teki ammuskelusta todella sujuvan tuntuista. Muistelen, että julkaisussa ilman gyroa heittelevällä 30fps:llä pelin combat oli etenkin ihmisiä vastaan todella ankean tuntuista, mutta nyt ammuskelussa on sitä jotain.

Gyro aim pitäisi olla kyllä vakiona valittavissa asetuksissa jokaisessa pelissä.
 
Nyt meni viimein läpi ja intouduin lopulta myös platinoimaan tämän! Huhhuh, olipa hieno kokemus kaikista pienistä vioista huolimatta. Jotenkin tuli Last of Us mieleen mutta avoimessa maailmassa. Tarinakin oli yllättävän hyvä ja piti otteessaan kyllä vaikka itseään toistavat sivutehtävät yrittivätkin sitä välillä laimentaa. Vahva suositus kyllä kaikille joilla tämä vielä kokematta!
 
Ylös Bottom