Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Jotenkin tuntuu todella ristiriitaiselta nämä kommentit pelin hyvyydestä/huonoudesta. Jos joku arvostelija antaa pelille huonot arviot pelattuuaan kymmeniä tunteja peliä, niin arvostelija ei osaa hommaansa ja arvostelee väärin. Sitten kuitenkin "arvostellaan" peli hyväksi katsoen alle tunnin youtube videoita.
Itse annan aika paljon enemmän painoarvoa ihan oikeille arvosteluille. Ymmärrän toki turhautumisen, ettei sieltä tullutkaan sitä +90p peliä, jota ilmeisesti osa porukasta haaveissaan toivoi.

Nyt sieltä saatiin ulos arvostelujen/pisteiden valossa "ihan OK"-peli, jota aihepiiristä kiinnostuneet varmasti mielellään pelaavat. Ne jotka eivät erityisen kiinnostuneita ole aiheesta, voivat hyvin jättää hyllyyn/alelaariin, koska menetys ei ole suuri.
 
Seiskan peliltä tuo aiemmin näytti ja poikkeuksellisesti tällä kertaa arvaus osui oikeaan, kun katselee arvosteluita. Jo nykyisellään on liikaa pelattavaa, joten Days Gone ei vaikuta houkuttelevalta tapaukselta. Etenkin kun lähtökohtaisesti suhtaudun penseästi avoimen pelimaailman peleihin ja zombeihin (pl. TLOU).

Kiinnostava nähdä mikä on Days Gonen tulevaisuus. Muutama vuosi takaperin studio muutti uuteen toimistoon ja samalla työntekijöiden määrä lähes kolminkertaistui. Tuskin sieltä mitään pikku kivaa peliä on seuraavaksi tulossa seuraavan sukupolven raudalle. Toivoisin kuitenkin, että Bendin PS5 peli olisi jotain muuta kuin Days Gone 2. Ehkä myös hieman pienempi skaala (esim. lineaarisempi peli) olisi parempi, jonka myötä saataisiin vähemmän rönsyilevä kokonaisuus.

ACG:n arvostelu: Wait for a sale / Wait for a deep deep sale
 
Itselläni nyt 3-4h peliä takana. Innoissani odotin peliä ennen julkaisua, eivätkä arvostelut vaikuttaneet ostopäätökseen mitenkään. Arvosteluja toki katson/luen, mutta oman mielipiteen muodostan peliä pelaamalla.

Tiesin että tulen tästä tykkäämään ja osuin oikeaan. Pelimaailma on omaan makuun hyvä ja graafisesti yksityiskohtainen (PS4 Pro). Mitään frame droppeja ei ole vielä tullut vastaan.

Zombeja on tullut lähinnä pieksettyä pesarilla nippuun kun taas ihmisiä vastaan ampuillut. Molemmat hauskaa puuhaa. Myös hiippailu onnistuu hyvin. Hahmon ohjaaminen on sulavaa kun vertaa esim. RDR2:een.

Perus open world -kaavalla tehtäviä kartalla jne. Ei mitään vikaa. Aika hitaasti ja fiilistellen edennyt. Ekojen tuntien perusteella hyvä peli.
 
Täälläkin muutama tunti takana ja loistavalta vaikuttaa.. Ihmetyttää nyt jo nuo huonot arvosanat..Suomalaiset arviot lähellä totuutta, niissähän tämä sai kaikilta hyvät arvosanat.. Alun perusteella itselleni tulee olemaan yksi vuoden parhaista, ellei se paras peli..
 
Malttia malttia. Vähän on aikaista lähteä tuomitsemaan pelin saamia arvosanoja alkuinnostuksella höystetyn muutaman tunnin pintaraapaisun jälkeen. Ei muuta kuin 15 tuntia lisää kelloon, ja sitten voi alkaa miettiä, onko arvosanakeskiarvo omaan makuun vai ei.
 
Oma versio nyt haettu, kuten jo ylempänä mainittiin... Palataan asiaan myöhemmin kun pelikellossa on enemmän kun se alkuhuuman pintaraapasu.
 
Täälläkin muutama tunti takana ja loistavalta vaikuttaa.. Ihmetyttää nyt jo nuo huonot arvosanat..Suomalaiset arviot lähellä totuutta, niissähän tämä sai kaikilta hyvät arvosanat.. Alun perusteella itselleni tulee olemaan yksi vuoden parhaista, ellei se paras peli..

Tässä kannattaa vissiin keskittyä pelaamaan tarinaa eteenpäin, eikä ruveta haahuilee omin nokkineen älyttömästi ympäriinsä kuten RDR2:ssa, ettei toistavuus ala kyllästyttää. Pelillähän tuntuu olevan näinkin pituutta useita kymmeniä tunteja.
 
Nuo ns. ”suuren maailman” arvostelutahot ovat kyllä omasta mielestäni melkoista tuubaa arvostelujensa ja arvosanojensa osalta. Esim. GameSpotin arvostelut menevät melkein käänteisesti oman pelimakuni ja näkemykseni kanssa, kympin saaneet tekeleet ovat yleensä olleet geneeristä massahuttua, jossa joku perinteinen vanha pelinkehittäjä taas kerran toistaa jotain samoja pelimaneereitaan uudelleen ja uudelleen. Sitten vitosta ja kutosta annetaan järjestään peleille, joissa ei ehkä ole valtavasti uusia ideoita, mutta ne on tehty todella laadukkaasti sekä hyvällä juonella ja sisällöllä. Koska eivät kuitenkaan olleetkaan siltä suurelta peligurulta tai kehittäjätiimiltä, niin vitosta pukkaa.

Ja jos vastaavasti joku suuri perinteinen peliguru tai kehittäjätiimi tekeekin aikaisemmista peleistään aidosti poikkeavan uuden kaltaisen pelin, niin silloin on myös lähes järjestään arvosteluissa vitosen tai kutosen peli, koska poikkesivatkin niistä ”ihanasti” tutuiksi tulleista maneereistaan. Itse en noteeraa ulkomaalaisia arvosteluja siksi lainkaan.

Suomalaisten arvostelijoiden kanssa on hieman paremmin mennyt minunkin ajatukseni peleistä yksiiin, mutta kyllä niihinkin mielestäni kannattaa suhtautua aika suurella varauksella. Me ihmiset olemme kuitenkin omia yksilöitämme ja meidän mieltymyksemme voivat erota valtavasti todella monenlaisissa asioissa.

Minulle tämä Days Gone näyttää edelleen vahvasti itselleni 8-9 arvosanan peliltä, kuten on koko ajan näyttänytkin. Hankintaan menee varmaan tänään Storesta, koska en varmaan jaksa aleita odotella, kun peli näyttää ja vaikuttaa kyllä pirun hyvältä ja aivan mieleiseltäni peliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekkin olen sitä mieltä ettei kannatta uskoa sokeasti arvosteluita. Tosin en tule ostamaan tätå kuin ehkä aleista, sillä tämä vaikuttaa juuri semmoiselta ettei tuo hirveästi mitään uutta zombigenreen, ja nyt on muutenki paljon pelejä kesken, kesä tulee ja vaikka mitä muuta mukavaa. Muutenki pieni taisteluväsymys on Open World peleihin.
 
Vahvastihan tämä jakaa mielipiteitä, mutta olen aivan varma että kuulun niihin jotka pelistä tykkää. Dying Light ja Mad Max saivat myös ristiriitaisen vastaanoton ja tykkäsin molemmista

Nyt pitää vaan miettiä että oisko parempi odottaa kesäkuulle ennen kuin pelin hommaa, kesäkuussa tulee survival vaikeustaso ja siihen mennessä bugeja on myös korjattu.
 
Ensimmäiset tunnit koettu ja sanotaanko näin, että ymmärrän miksi hyvin vaihtelevia arvosteluja saanut.
Liikkumisessa (niin jalan kuin pyörällä) on totuttelemista, ei sentään rdr2 tason tahmeutta. Ampumisessa myös opettelua, piti samantien napata se "slow down" -skill että edes jotain mahdollisuuksia osua.
Yksi ärsyttävä asia minkä heti huomasin oli gameplaystä välivideoihin siirtyminen tapahtui tönköllä fade to blackillä. Nykypäivänä tottunut sulavampaan siirtymiseen.
Pelasin suomi teksteillä, yleensä olen kovasti pitänyt käännöksistä mm. Horizonin ja GoW:in kohdalla, mutta tässä vähän nuo "mut", "sä" yms. murteella suomennokset laittoi ärsyttämään. Mutta eiköhän tuohonkin totu.
Päähahmon kommentointi gameplayn aikana tapahtuviin asiohin vaikutti näin alkuun onnistuneelta.

Mad Max äkkiseltään tästä tuli mieleen , ja kyllä tässä sitä Last of Usin tunnelmaa on kun pimeässä metsässä hiiviskellään, ihmisvihut taskulampuineen partioi ja taustalla ääntelee "zombit"
 
Tää kiinnostaa, mutta esim IGN:n mukaan pelin tehtävät alkaa toistamaan itseään nopeasti. En tiedä, onko täällä kellään vielä niin paljon pelitunteja takana, että pystyisi sanomaan tuohon oman mielipiteensä?
 
Itsekin tänään pelannut n. 4-6 tuntia ja tuntuu hyvin paljon siltä mitä odotin. Erittäin vahvoja Last Of Us viboja, mutta ehkä kaikista eniten tästä tulee pelillisesti mieleen Mad Max. Deaconin pyörä on mielestäni erittäin hyvin verrannollinen Mad Maxin autoon ja yhtäläisyyksiä on todella paljon, joten huomaa mistä niitä vaikutteita on otettu. Ei sillä, että tämä olisi huono asia. Kuten ketjussa jo mainittiinkin, niin myös Mad Max sai aikanaan erittäin ristiriitaisen vastaanoton, eivätkä mm. muutamat kaverini voineet sietää sitä. Itse tykkäsin kovasti, vaikka loppua kohden samankaltaisten sivutehtävien grindaaminen kävi itseään toistavaksi. Olisin jo tuolloin kuitenkin platinoinut pelin, mutta osa challengeista osoittautui mahdottomaksi suorittaa läpipeluun jälkeen.

Days Gone näyttää omaan makuun erittäin menevältä, mutta questien suhteen selviä toistamisen merkkejä alkaa näkyä jo ilmassa muutaman pelitunnin jälkeen. Tämä ei allekirjoittanutta haittaa koska maailma ja aihepiiri kiehtovat, mutta ei taatusti sovellu kaikille. Prätkä on ehdottomasti Days Gonen parasta antia. Kun on useamman tankillisen metsässä tuhlannut, niin pitkätkin driftaukset alkavat jo onnistua ja pyörä pysyy huomattavasti paremmin hanskassa.

Yksi ärsyttävä asia minkä heti huomasin oli gameplaystä välivideoihin siirtyminen tapahtui tönköllä fade to blackillä. Nykypäivänä tottunut sulavampaan siirtymiseen.
Pelasin suomi teksteillä, yleensä olen kovasti pitänyt käännöksistä mm. Horizonin ja GoW:in kohdalla, mutta tässä vähän nuo "mut", "sä" yms. murteella suomennokset laittoi ärsyttämään. Mutta eiköhän tuohonkin totu.

Tein itse ihan samat havainnot, mutta luojan kiitos nuo fadetoblack-siirtymät helpottuvat pelin edetessä, eikä niitä nyt parissa viimeisessä questissa ole edes näkynyt. Aluksi kauhistuin toden teolla, kun alussa pelin siirtymät olivat tyylillä "gameplay -> 10sec musta ruutu -> välivideo ->10sec musta ruutu -> välivideo -> 10sec musta ruutu -> gameplay" ja mainittakoot, että itsellänikin alla PS4 Pro.

Myös välivideoiden tekstitykset heittivät heti alussa naaman kalpeaksi, kun pelin introssa fraasi "she will die" on käännetty "se kuolee" ja "she" oli useaan kertaan käännetty sanaksi "se". Onneksi vastaavia ei ole enää juuri tullut vastaan ja mainnittakoot myös, että pelin kiroilu on ainakin käännetty rehdisti K-18 tyylillä, eli ruudulla vilisee välillä reilusti v-sanoja.
 
Vaikka vielä eilen julistin etten tule heti tätä hankkimaan niin täytyi napata kauppareissulta kärryyn. :) Joku heitti hyvän pointin että myös Dying Light sai ristiriitaisen vastaanoton ja se kolahti itselle silti todella kovaa. Samoin vertaukset Last of Usiin (oma all-time suosikkipeli) kallistivat vaakakuppia.

Ensi alkuun ulkoasu ja äänimaailma tehneet positiivisen vaikutuksen. Prätkällä ajo tuntui todella oudolta ja siinä oli Prollakin hidasta tekstuurien latautumista yms. Myös teksityksestä tein saman havainnon kuin muut eli aika tönkköä oli alussa, toivottavasti paranee.

Muutoin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ehkä suurin "pelko" on että tehtävät alkavat liikaa toistaa itseään, mutta toisaalta aika pieniä annoksia tulee kerrallaan pelattua että eivätköhän tarina ja pelimaailma sellaisenkin mahdollisen puutteen yli kanna. :)
 
Myös välivideoiden tekstitykset heittivät heti alussa naaman kalpeaksi, kun pelin introssa fraasi "she will die" on käännetty "se kuolee" ja "she" oli useaan kertaan käännetty sanaksi "se". Onneksi vastaavia ei ole enää juuri tullut vastaan ja mainnittakoot myös, että pelin kiroilu on ainakin käännetty rehdisti K-18 tyylillä, eli ruudulla vilisee välillä reilusti v-sanoja.
Taidankin itse, sitten pelata ihan suosiolla enkkuteksteillä, kun tuppaa tuommoiset asiat ärsyttämään itseä peleissä ja leffoissa.

Oma kipale on vielä tulossa etanakuljetuksella, niin menee varmaan torstaihin, että pääsee pelaamaan :D
 
Kommenttini nyt ei kauheasti tuo aiheeseen lisäarvoa mutta reilun parin tunnin pelaamisen jälkeen yllätyin lievästi positiivisesti. Olin siis ennakkovarannut tämän ja ristiriitaisen vastaanoton vuoksi oli epäilyksiä että oliko virheostos.

Peli kuitenkin vei mennessään vaikka alku ei heti vakuuttanutkaan. Hahmokin jopa noiden alkutuntien aikana alkoi tuntumaan miellyttävämmältä vaikka ensifiilis oli toista. Moottoripyöräily metsässä on hauskaa ja hiippailu tuntuisi toimivan mukavasti The Last of Usin tyyliin.

Välivideot toimivat todella tönkösti latausruutujen ja/tai mustien ruutujen kera mikä vaati vähän tottumista nykyiseen sulavaan vaihtoon tottuneena.

Tekoäly tuntuisi toimivan vähintään tarpeeksi hyvin mutta jokunen typeryys tuli jo huomattua: NPC-kaveri ampui "zombia" mutta tämä ei välittänyt mitään koska itse olin piilossa enkä paljastunut. Odotin että mitä tapahtuu, tuleeko taistelu kaverin ja "zombin" kanssa mutta ei. Kaveri ampuu ja "zombi" on kuin kukaan ei edes ampuisi. Tämä tosin tapahtui hyvin skriptatussa kohtaa, joten syynä oli varmasti se eikä tuo varmasti toimi samalla lailla kun on normaalimpi tilanne menossa.

En yhtään epäile etteikö tämä alkaisi toistamaan itseään mutta kaikki Far Cryt ja Assassin's Creedit on myös toistoa alusta loppuun, joten se ei sen kautta niin enää pelota. Mekaniikat kuitenkin toimivat ja itse tekeminen on viihdyttävää, joten mikseipä ainakin sen 30 tunnin tarinan verran jaksaisi peliä jauhaa. Pitää sitten katsoa sen jälkeen että kuinka tarkasti jaksaa nuohota lisää.

Arvostelujen seiska tuntuisi olevan juuri oikea arvosana tälle. Hieman vielä olisin kasin kannalla mutta niin vähän vasta pelannut että en usko sen siinä pysyvän. Noille paikkeille, eli seiskan ja kasin maastoon veikkailen oman arvosanani jämähtävän.

PS. Vielä ei ole tullut edes isompia laumoja tai paniikkitaisteluita vastaan, joten olen todella vasta alkutunnelmissa tai sitten onnistunut muuten vain olemaan niin ninja (mihin pyrinkin). Yllätyin muuten miten vaarallista on ajaa pyörällä "zombien" ohi kun ne perhanat saattavat hypätä kimppuun helposti! Usein peleissä ei ole vaaraa jos vain ajaa jollain moottoriajoneuvolla ohi mutta tässä ei näköjään olekaan edes sellaista turvaa.
 
Tuli kiinnitettyä huomiota yksityiskohtaan nimeltä taskulamppu. Valo näyttäisi olevan kiinni kamerassa, eikä siis fyysistä valon lähdettä ole olemassakaan. Joku voisi sanoa että marinaa turhasta, mutta mua kyllä herran vuonna hieman häiritsee tämmöiset jutut :D

 
Tuli kiinnitettyä huomiota yksityiskohtaan nimeltä taskulamppu. Valo näyttäisi olevan kiinni kamerassa, eikä siis fyysistä valon lähdettä ole olemassakaan. Joku voisi sanoa että marinaa turhasta, mutta mua kyllä herran vuonna hieman häiritsee tämmöiset jutut :D



Vaikuttaa kieltämättä hieman liian helpolta ratkaisulta, että valo on koko ajan kamerassa. Tuollainen (tarkoituksellinen?) kauneusvirhe latistaa tunnelmaa. Ei tuota oikein muuten voi perustella kuin pelintekijöiden laiskuudella.

Noin viikon kuluttua pääsee kokeilemaan tätä ensimmäisen kerran. Kiitos kaikille kokemuksia jakaville, näitä tulee nyt ahmittua pahimpaan nälkään enemmän. Edelleen odotan tästä 8-9/10 -peliä, ennakkoarvioista huolimatta. Seikkailua, rope-elementtejä, toimintaa, avointa maailmaa ja zombeja – juuri sellaisia asioita, jotka kolahtavat suuresti. Siksi uskallan olla optimistinen.
 
Suomenkielinen tekstitys ilmeisesti löytyy, entäs valikot? Nämä olisi hyvä olla jo arvostelussa mainittu.
 
Ylös Bottom