Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

Offtopiccina mainittakoot: Olen muutenkin siinä mielessä vastarannan kiiski, että mm. arvostelumenestys Red Dead Redemption 2 on pyörinyt konsolissa jo kuukauden päivät, eikä vaan meinaa upota millään.
No, sitten voin melkein luvata, että Days Gone tuntuu paremmalta. Itsehän olin arvostelussa vastarannankiiski. Days Gonen pelaaminen ei aiheuttanut ollenkaan sellaista kyllästymistä ja vitutusta kuin RDR2 välillä.

Niin, siis varmuuden välttämiseksi vielä tämä paljon puhuttu arvostelu:
https://www.konsolifin.net/arvostelu/meista-viimeiset-moottoripyorilla-days-gone
 
Offtopiccina mainittakoot: Olen muutenkin siinä mielessä vastarannan kiiski, että mm. arvostelumenestys Red Dead Redemption 2 on pyörinyt konsolissa jo kuukauden päivät, eikä vaan meinaa upota millään. Aina max. parin pelitunnin jälkeen on pidettävä taukoa, kun kaikki on niin puuduttavan hidasta. Pakonomaisesti täydellistä pelisuoritusta vaativana alan myös olla äärimmäisen kyllästynyt pelitallennusten lataamisen hitauteen ja jatkuvaan köpöttelyyn ympäri karttaa. Toivon Days Gonen sisältävän enemmän toimintaa ja nopeampaa liikehdintää, koska RDR2:ssa ei ole tullut vastaan juuri kumpaakaan, varsinkaan jos haluat pelata "hyvää jätkää".

Red Dead Redemption 2 on ollut itsellänikin julkaisusta saakka, mutta ei vaan jaksa pelata sitä. :p Todennäköisesti lähtee pian poistoon, jotta voin ladata sen tilalle muita pelejä. Yleensä videopelit jotka ovat saaneet keskiarvoksi seiskan, ovat olleet itselleni parempia kuin 9-10:n pelit. Monet varmaan kyseenalaistavat minun pelimakuani, kun omasta mielestäni tämän vuoden paras peli on ollut Crackdown 3, jonka keskiarvo Metacritissä oli muistaakseni vain 61/100.
 
Testasin State of Decay 2 PC:llä ja ei napannut kyllä yhtään, todella kankea ja tönkönoloinen peli omasta mielestä.
En ole tätä Days Gonea vielä testannut, mutta jo videoiden perusteella voi sanoa että näyttää huomattavasti hiotummalta ja laadukkaammalta kuin tuo Decay, sen takia tuo samantasoinen yleisarvosana vähän kummastuttaa.

Monet arvostelijat tuntuu valittavan bugeista, Sonyn ois pitänyt siirtää julkaisua vielä muutamalla kuukaudella, mutta kyllä se rajakin tulee joskus vastaan että peli on pakko laittaa pihalle. Sekin voi olla että pahimmat bugeista valittajat on pelannut 1.01 tai 1.02.

Eiköhän ne puske tähän uutterasti päivityksiä, kyllä tämä tulee hankittua joskus ens kuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Monet varmaan kyseenalaistavat minun pelimakuani, kun omasta mielestäni tämän vuoden paras peli on ollut Crackdown 3, jonka keskiarvo Metacritissä oli muistaakseni vain 61/100.
Aina kannattaa koittaa peliä jos se kiinnostaa, vaikka arvostelijat ja muut pelaajat sitä haukkuisivatkin. Itse en pelien Metacritic arvoista pahemmin välitä vaan jos peli kiinnostaa, niin ostan ja usein on jopa paskoiksi haukutut pelit olleet ihan hiton hyviä.

Mulla taitaakin mennä viikonloppu Far Cry: New Dawnin parissa, koska Discshop kusi toimituksen, kun maahantuoja mukamas antoi luvan lähettää pelin vasta tänään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No, sitten voin melkein luvata, että Days Gone tuntuu paremmalta. Itsehän olin arvostelussa vastarannankiiski. Days Gonen pelaaminen ei aiheuttanut ollenkaan sellaista kyllästymistä ja vitutusta kuin RDR2 välillä.

Niin, siis varmuuden välttämiseksi vielä tämä paljon puhuttu arvostelu:
https://www.konsolifin.net/arvostelu/meista-viimeiset-moottoripyorilla-days-gone

Ihan hyvä arvostelu, vaikka moni perus juttu jääkin hämärän peittoon. Menee ostoon, mutta ei vielä huomenna. Taidan odottaa fiksauksia ja ekaa alea. Pelattavaa kyllä riittää siihen asti.

Miten ruudunpäivitys, notkahteleeko pahasti esim. ison horden kanssa? Mites musiikit ja ääninäyttely? Graffiikat?
Ohjaus ja pelattavuus on vissiin hyvää? Millä tavalla pomotaistelut on surkeita?
 
Viimeksi muokattu:
En haluais kuulostaa kusipäältä, mutta ei yllätä yhtään että Game Spotin ja IGN nais arvostelijat antoi tälle umpi surkeat pisteet, nuo on muutenkin nykyään aika poliittisia tahoja, IGN previkassa muun muassa haukuttiin sitä että taas valkoinen mies päähahmona.

Kyllähän tämä on miehille suunnattu peli, sehän loistaa kaikesta.

Siinähän on hyvät miinuksen syyt :D
 
Ei ehkä jatka sitä linjaa mitä Sonyn yksinoikeudet ovat nyt olleet, mutta varmasti hyvä peli kaiken kaikkiaan. Arvostelut eivät laskeneet yhtään odotuksia täällä, koska itselleni kolahtaa satavarmasti.
 
.
Ei ehkä jatka sitä linjaa mitä Sonyn yksinoikeudet ovat nyt olleet, mutta varmasti hyvä peli kaiken kaikkiaan. Arvostelut eivät laskeneet yhtään odotuksia täällä, koska itselleni kolahtaa satavarmasti.

Suomalaisissa pelimedioissa tämä on saanut hyvän vastaanoton. Arvosanat liikkuu nyt 4-4,5 tähden välillä ja suosituksia napsahtelee pienellä varauksella.
 
Jahas täytyy sitten alelaarista peli joskus hommata, peli näytti mielenkiintoiselta mutta arvosteluissa tuli aika kova mahalasku.
 
Tämä on jakanut aika rankasti mielipiteitä, vaikkapa IGN italia, espanja antoi 8.0 ja IGN japani 7.9, sitten IGN jenkit antoi 6.5, aika iso kontrasti.
Vaikuttais siltä että jos aihealue kiinnostaa niin aika varmasti tulee viihtymään pelin parissa.
 
Toivottavasti on ainakin Pro:lla lähellä lukittua 30fps.
Mä en tunnetusti ole kauhean herkkä ruudunpäivityksen putoamiselle, mutta en ole kuullut muualtakaan valitusta nykimisestä. Itsellä Pro, joten se voi vaikuttaa. Tosiaan oma kokemus on se, että sekä moottoripyöräillessä että faitatessa on ruudunpäivitys pysynyt tosi vakaana.

Kommenttia tuosta hulppeasta sääsysteemistä voisi olla hauska kuulla.
Vähän ylimainostettu. Eli niin hyvin integroitu peliin, etten varsinaisesti edes kiinnittänyt siihen suurempaa huomiota.

No, sen verran kyllä, että kirjoitin jossain kohtaa muistiinpanoihin, että tässä tuli talvi. En vain tajunnut olla erityisen vaikuttunut. Sen kyllä havaitsin, että prätkän pyörissä tuntui olevan ylimääräistä tahmeutta, kun ajaa lumessa.

Ehkä se on ihan hyvin mallinnettu sitten.

Monet arvostelijat tuntuu valittavan bugeista, Sonyn ois pitänyt siirtää julkaisua vielä muutamalla kuukaudella, mutta kyllä se rajakin tulee joskus vastaan että peli on pakko laittaa pihalle. Sekin voi olla että pahimmat bugeista valittajat on pelannut 1.01 tai 1.02.
Itse pelasin suurimman osan ajasta kai versiolla 1.02, mutta aika vähissä olivat bugit. Ihan pientä hahmojen toistensa läpi menoa kyllä ja se aiemmin mainittu huulisynkan keturalleen meno. Mutta ei mitään sellaista, mikä vaikuttaisi pelaamiseen. Ei kaatumisia, jumittamisia tai muuta.

Mites musiikit ja ääninäyttely? Graffiikat?
Ohjaus ja pelattavuus on vissiin hyvää? Millä tavalla pomotaistelut on surkeita?
Jaakkimo kehui ääninäyttelyä. Omasta mielestä siinä ei ollut (nykypäivänä) mitään mainitsemisen arvoista. Sama musiikin kanssa. Grafiikka on ok tasoa. Noista en siis maininnut arvostelussa, koska niistä ei ollut mitään sanottavaa.

Pelattavuudesta tietysti olisi voinut sanoa sen, että RDR2:n jälkeen oli kiva nähdä, miten ammuskelusta ja ajelusta tehdään ei vitutusta aiheuttavaa.

Pomotaisteluita on vastaan tullut pari, joista yhdessä...
pitää kaataa karhu ilmeisesti usuttamalla se zombien keskelle. Mutta zombeja on liian vähän ja liian harvassa, että tämä toimisi. Päädyin lopulta väijymään yhden rakennuksen katolla ja yritin sieltä saada nalleen pääosumia, koska jos olisin ollut käpälöintietäisyydellä, olisi kuolo korjannut välittömästi.

Toisessa taas...
vastaan tulee superzombi, joka näkee selvästi kaikkien esteiden läpi ja osaa suunnata suoraan Deaconia kohti. Kun koko pelin tähän asti on luottanut hiiviskelyyn, niin nyt täytyy ryhtyä suoraan toimintaan toistaiseksi vahvinta vastustajaa vastaan. Tämän faitin selvittämiseksi jouduin antamaan yhdelle kollegalle vertaistukea.

Lähinnä ne ovat siis kaikkein mielenkiinnottomimpia tappeluksia pelissä, jossa muuten saa lanata vihollisia aika vallattomaan tahtiin. Tykkäsin tosiaan paljon enemmän sellaisista leirintyhjennyksistä, joissa houkuteltiin vihollisia erilleen kavereista ja lyötiin niitä puukolla nurkan takana korvaan.
 
Aika outoa että lähes kaikki valittaa teknisestä puolesta jopa 1,03 jälkeen.
Ruudunpäivitys kusee sun muuta paskaa....

aika mielenkiintoista että osa arvostelijoista ei kokenut niitä
 
Eilen illalla pääsin korkkaamaan ja todella maukkaalta vaikuttaa. Olen pyrkinyt välttämään kaikki gameplay-videot ja arvostelut, joten ihan omalla fiiliksellä mennään. Illan aikana en kokenut bugeja eikä ruudunpäivitys ainakaan prolla tökkinyt. Juoni vaikuttaa mielenkiintoiselta, dialogi on laadukasta ja miljöö uskottavan hieno. Todellakin pakkohankinta open worldin ystäville. Vähän tuli mieleen Last of Us open worldina...
 
Kattelin aamulla theradbrad nimisen youtubettajan gameplay videoo noin 18 minuuttia ja tuosta jäi kyllä aika vakuuttunut fiilis. Jos tuon pohjalta pitäisi lähteä arvosana muodostamaan olisi se 85-90 välimaastossa. Tietenkään ei ekat 18 min riitä arvioimaan yhtään peliä, mutta hieman kyl ihmetyttää tuo 72, että mitä on pelissä tehty ns. "pers**lleen" kun noin alhaisen lukeman sai. Sekin varmaan selviäisi jostain arvostelusta, mutta niitä mä en jaksa lukea, mieluummin annan pelikuvan ja omien silmien muodostaa mielipiteet.
 
Mielenkiintoista perspektiiviä. Eilen avautui mahdollisuus synkata trophyt, jolloin tietysti pääsee tekemään jotain analyysia siitä, miten pitkälle peliä on pelattu arvosteluja varten.

Itse tosiaan olen hakannut tuota nyt jotain 20-30 tuntia (tai enemmän, en pitänyt kirjaa). Juuri eilen saavutin yhden rajapyykin, ehkä noin puolivälissä tarinaa, ja siitä pompsahti trophy, jonka on tähän mennessä saanut 0,1% pelistä trophyja saaneista.

Muita prosentteja:
  • ensimmäinen skillin kehittäminen: 33,4%
  • kehitä 15 skilliä: 0,3%
  • 100 väijytystappoa: 0,3% (itse sain tämän 17.4., tulee käytännössä automaattisesti jossain kohtaa peliä)
  • pelaa tarina loppuun: 0.1% (juu, en ole itse vielä täällä)

Suurin osa tähän mennessä pelin käsiinsä saaneista on varmasti arvostelijoita, joten en nyt järjettömän huonoa omaatuntoa suostu potemaan tuon takia, että pelaaminen on vielä kesken. Tarina on ottanut vähän uusia kierroksia parin viime illan aikana, eli vedän hiukan takaisin sitä lytänneitä sanojani arvostelusta.

Jännittää, ehdinkö pelata pelin loppuun, ennen kuin joku muu tällä foorumille elvistelee lopputeksteihin pääsemisellään...
 
Eräässä arvostelussa oli että peli tekee kaiken oikein, pelissä on paljon tekemistä, peli ei tee mitään väärin, kaikki tuntuu olevan kohillaan... MUTTA, jotenkin se ei tuo esiin mitään uutta tai mitään mitä ei ole aikasemmin jo nähty, mutta silti varsin viihdyttävä tekele. Jotenkin niin ristiriitaista, noh. Ite käyn hakemassa tänään ja katotaan mikä fiilis jää. Genre ja kaikki kuitenkin ovat sen verran lähellä sydäntä että uskon tämän meikäläiselle uppoavan.
 
.
Eräässä arvostelussa oli että peli tekee kaiken oikein, pelissä on paljon tekemistä, peli ei tee mitään väärin, kaikki tuntuu olevan kohillaan... MUTTA, jotenkin se ei tuo esiin mitään uutta tai mitään mitä ei ole aikasemmin jo nähty, mutta silti varsin viihdyttävä tekele. Jotenkin niin ristiriitaista, noh. Ite käyn hakemassa tänään ja katotaan mikä fiilis jää. Genre ja kaikki kuitenkin ovat sen verran lähellä sydäntä että uskon tämän meikäläiselle uppoavan.

Oon lukenut nyt 5 Suomalaista arvostelua ja arvosanat olleet 4-4,5 tähteä. Tekstien perusteella kysessä on hyvä peli, jonka erottaa mestariteoksesta lähinnä sen avoimesta maailmasta puuttuva viimeinen särmä. Tarinapuoli on kuulemma todella hyvä, pelattavuus perus hyvä ja sen avoin maailma vähän tylsä, verrattu osittain Avalance studion tekeleisiin (Just Cause 1 ja Mad Max), sekä Last Of Us sekoitukseksi. Itsestä tämä kuulostaa hyvälle asetelmalle. Mad Maxissa jäin kaipaamaan juuri hyvää tarinan kerrontaa, tekemisen toistavuus ei olisi haitannut silloin, koska itse ympäristö oli mielenkiintoinen.

Prolla pelanneet eivät valittaneet teknistä suoritusta, kun taas perus Ps4: llä tahkonut toi esille monia pienempiä vikoja, jotka onneksi voidaan saada fiksattua päivityksillä.
 
Vähän myös ihmettelen perustelua arvosteluissa kun kerrotaan ettei tarjoa mitään uutta tai ennen näkemätöntä. Mitähän sen pitäisi näissä tilanteissa olla? Laseria ampuvia lentäviä zomb... eiku anteeksi kävelijöitä vai mitä ne nyt olikaan. Monesti pyörää ei aina tarvitse keksiä uudestaan.

Oman versioni haen tänään ja uskon pelistä nauttivani hyvin.
 
Lähtee kyllä ostoon mitä arvosteluja lukenut ja videoita katsellut. Peli on myös vaihteeksi todiste että uusia konsoleita kaivataan ettei pelkät perus slimit ja s konsolit ole kuin pilaamassa pro ja x konsolien pelikokemusta
 
Ylös Bottom