Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

Tämä peli oli liian buginen julkaisussa, sen takia myynnit jäi tavoitteesta. Mitä nyt olen tätä PS5 pelannut uudelleen niin yllättäen tässä on edelleen bugeja, ehkä eniten pistää korvaan päähenkilön muminat, monesti alkaa toistamaan samaa lausetta, jää jotenken levy päälle, tuo syö itsellä todella paljon immersiota kun päähenkilö mumisee jotain menneitä tapahtumia.

Tätä ei vaan yksinkertaisesti yllä Sonyn parhaimpien yksinoikeuksien tasolle, pienet asiat eivät ole riittävällä tasolla, se ei tarkoita että tämä peli olisi huono, rima on vaan niin uskomattoman korkealla.
Jännää, että tähän Deaconin hahmon ymmärtämättömyyteen törmää niinkin paljon. Tuohan on itse asiassa päivänselvä tapa kuvata miten pahasti kaverin mielenterveys on järkkynyt tuossa postapokalyptisessa maailmassa kokemiensa järkytyksien kautta. Deacon on nimenomaan kuvattu epävakaana ja ailahtelevana antisankarina, mutta persoonaltaan olosuhteisiin nähden inhimillisenä ja haavoittuvana. Mielestäni tuo miten päähenkilö on rakennettu on itse asiassa hieno yksityiskohta muutenkin upeassa pelissä. Mieletön sääli, jos jatkoa ei koskaan tule. Heittämällä top 3-peli omalla kaikkien aikojen pelit listallani.
 
Jännää, että tähän Deaconin hahmon ymmärtämättömyyteen törmää niinkin paljon. Tuohan on itse asiassa päivänselvä tapa kuvata miten pahasti kaverin mielenterveys on järkkynyt tuossa postapokalyptisessa maailmassa kokemiensa järkytyksien kautta. Deacon on nimenomaan kuvattu epävakaana ja ailahtelevana antisankarina, mutta persoonaltaan olosuhteisiin nähden inhimillisenä ja haavoittuvana. Mielestäni tuo miten päähenkilö on rakennettu on itse asiassa hieno yksityiskohta muutenkin upeassa pelissä. Mieletön sääli, jos jatkoa ei koskaan tule. Heittämällä top 3-peli omalla kaikkien aikojen pelit listallani.
RDR2:ssa ja vaikkapa Unchartedissa päähenkilön itsekseen puhuminen oli hyvin hoidettu, mutta allekirjoitan täysin @Powerslider :n kannan, että tässä pelissä se oli huonosti toteutettu. Todella monta kertaa tuli pyöriteltyä silmiä kun hiivin vihollisen leirissä puukottamaan vihollista ja Deacon huutaa täräyttää ilmoille "YEAH YOU LIKE THAT HUH?!-huutonsa. Ideaa oli mutta toteutus ontui. Tietenkin tuo ei ollut ainoa kohta mikä itseäni tuossa haittasi, mutta pelin pelaamisesta on kyllä niin pitkä aika etten enää muista edes mitä kaikkea tarpeetonta Deacon höpisi. Muistan vain, että ne huudot tuntuivat tarpeettoman koomisilta tilanteisiinsa nähden mikä sitten valitettavasti söi pelin luomaa immersiota.
 
RDR2:ssa ja vaikkapa Unchartedissa päähenkilön itsekseen puhuminen oli hyvin hoidettu, mutta allekirjoitan täysin @Powerslider :n kannan, että tässä pelissä se oli huonosti toteutettu. Todella monta kertaa tuli pyöriteltyä silmiä kun hiivin vihollisen leirissä puukottamaan vihollista ja Deacon huutaa täräyttää ilmoille "YEAH YOU LIKE THAT HUH?!-huutonsa. Ideaa oli mutta toteutus ontui. Tietenkin tuo ei ollut ainoa kohta mikä itseäni tuossa haittasi, mutta pelin pelaamisesta on kyllä niin pitkä aika etten enää muista edes mitä kaikkea tarpeetonta Deacon höpisi. Muistan vain, että ne huudot tuntui tarpeettoman koomiselta tilanteisiinsa nähden mikä sitten valitettavasti söi pelin luomaa immersiota.
Sehän juuri loi immersiota jos ymmärtää ajatella, että tuollaisessa maailmassa kovia kokeneena ollaan nimenomaan erittäin epävakaita henkisesti mitä todennäköisimmin. Turha verrata siihen miten joku henkisesti vahvalla pohjalla oleva toimisi vastaavassa tilanteessa. Deacon on pahasti rikkinäinen ja epävakaa päähenkilö, ei mikään perinteinen vahva ja henkisesti tasapainoinen sankari.
 
Silloin kun eka kerran tämän pelasin PS4 prolla niin ei tuo mumina hirveästi kyllä häirinnyt, nyt kun PS5 tätä pelaan niin jotenkin särähtelee korvaan, en tiedä sitten että bugittaako tuo ääniraita PS5 kun niin outoon väliin tulee hahmolta asiaankuulumatonta tekstiä.

Onhan tuo hahmo varmasti kovia kokenut, mutta kyllä se aika tasapainoiselta välivideoissa vaikuttaa.
 
Jännää, että tähän Deaconin hahmon ymmärtämättömyyteen törmää niinkin paljon. Tuohan on itse asiassa päivänselvä tapa kuvata miten pahasti kaverin mielenterveys on järkkynyt tuossa postapokalyptisessa maailmassa kokemiensa järkytyksien kautta. Deacon on nimenomaan kuvattu epävakaana ja ailahtelevana antisankarina, mutta persoonaltaan olosuhteisiin nähden inhimillisenä ja haavoittuvana. Mielestäni tuo miten päähenkilö on rakennettu on itse asiassa hieno yksityiskohta muutenkin upeassa pelissä. Mieletön sääli, jos jatkoa ei koskaan tule. Heittämällä top 3-peli omalla kaikkien aikojen pelit listallani.

Tässä tuoreeltaan peliä pelanneena luulen, ettei kommentointi hahmon dialogista liity ymmärtämättömyyteen, vaan ihan pelin koodiin. Hahmon repliikki lähtee aina alusta, jos se keskeytyy vaikkapa tehtävän tai jonkin irrallisen tapahtuman vuoksi. Siitä kieltämättä tulee semmoinen vaikutelma, että levy jäi päälle. Peli on ainakin toistaiseksi ollut aivan loistava, mutta kieltämättä siinä on pientä hiomattomuutta edelleen.
 
Sehän juuri loi immersiota jos ymmärtää ajatella, että tuollaisessa maailmassa kovia kokeneena ollaan nimenomaan erittäin epävakaita henkisesti mitä todennäköisimmin. Turha verrata siihen miten joku henkisesti vahvalla pohjalla oleva toimisi vastaavassa tilanteessa. Deacon on pahasti rikkinäinen ja epävakaa päähenkilö, ei mikään perinteinen vahva ja henkisesti tasapainoinen sankari.
Ei Deacon nyt kumminkaan sen epävakaampi ollut kuin monet muut pelihahmot vastaavissa tilanteissa eri peleissä ja eivät hekään samalla tapaa huutele älyttömyyksiä tilanteissa jossa ne ei sovi hahmolle. Mielestäni tuo oli vain huonosti toteutettu eikä kyllä tullut itselleni tarinasta sellaista fiilistä, että tuollainen äkillinen sellainen olisi mitenkään perusteltua. Toki hyvä jos sinun immersioosi tämä ei vaikuttanut, mutta valitettavasti en voi itse sanoa samaa.

Pieni juttuhan tuo huutelu olisi ollut jos peli olisi muuten ollut erinomaisella laadulla toteutettu, mutta valitettavasti noita pieniä kauneusvirheitä oli selvästi enemmän kuin useimmissa Sonyn ison luokan yksinoikeuspeleissä jonka takia niitä ei voi oikein sivuuttaakaan. Puhumattakaan kuinka launchissa siellä loppupuolella Prollakin FPS laski todella alas säännöllisesti. Nykyäänhäm nuo taitaa olla jo korjattu, mutta harvoin sitä silti näkee oman studion peleissä yhtä pahoja teknillisiä ongelmia mitä DG:ssä alkuun oli.

Harmi sinänsä sillä pelisi olisi voinut olla sen ihan jees seiskan arvosanan sijaan paljon isompikin sillä pelin miljöö, prätkä, hordet ja se questien tyyli mitenkä main questeissa tai side questeissa ei ollut rakenteeltaan juurikaan eroa vaan kaikki tuntui ikään kuin päätarinassa etenisi, olivat kaikki erinomaisesti toteutettu.
 
Silloin kun eka kerran tämän pelasin PS4 prolla niin ei tuo mumina hirveästi kyllä häirinnyt, nyt kun PS5 tätä pelaan niin jotenkin särähtelee korvaan, en tiedä sitten että bugittaako tuo ääniraita PS5 kun niin outoon väliin tulee hahmolta asiaankuulumatonta tekstiä.

Onhan tuo hahmo varmasti kovia kokenut, mutta kyllä se aika tasapainoiselta välivideoissa vaikuttaa.
Niin toki Deacon murtui ja osoitti sekoamisen merkkejä pelissä lähinnä painetilanteissa yksin ollessaan, mikä on juurikin mielestäni realistista tuossa asetelmassa. Tuttujen ja luotettavien ihmisten kanssa ollessaan toki kommunikoi varsin normaaliin ja asialliseen tapaan, kun ei ollut sitä ahdistavaa painetilannetta päällä.
 
Esim. Unchartedissa päähahmon (ja monessa muussa pelissä, jossa tätä on käytetty) höpinät itsekseen ovat toisesta korvasta sisään, toisesta ulos - tavaraa. Days Gonessa Deaconin höpinät toivat paljon lisää tunnelmaa, kuvastivat hahmoa, yksinkertaisesti paransivat pelikokemusta.
 
Hauskin "vika" days gonessa kun hyökkää johonkin leiriin jäät pusikkoon piiloon kun freakerit hyökkää ja Deacon huutelee kuin olisi itse taistelemassa :D
 
Hauskin "vika" days gonessa kun hyökkää johonkin leiriin jäät pusikkoon piiloon kun freakerit hyökkää ja Deacon huutelee kuin olisi itse taistelemassa :D
Tuo on toki selkeä virhe ja kieltämättä häiritsi joissakin tilanteissa itseänikin. En tosin muista kovin montaa kertaa tuohon törmänneeni.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä peli tuli nyt päätökseensä. Tässä fiiliksiä ja vanhan kertausta. Peli on pelattu kokonaisuudessaan PS5:llä, kokemusta PS4:llä pelaamisesta ei tämän pelin osalta ole.

+ Pelin maailma. Yksi hienoimpia avoimen maailman karttoja mitä olen peleissä nähnyt. Pelin maailmassa kulkiessani uskoin täysin pelin luoman illuusion maailmanlopusta.
+ Ulkoasu. Graafisesti yksi vaikuttavimmista peleistä mitä on vastaan kävellyt.
+ Juoni pienin varauksin. Loppuunkulutetusta aiheesta oli saatu vielä sen verran mielenkiintoinen, että pelin jaksoi tahkota läpi. Valtaosa sivutehtävistä tuli myös tehtyä. Ei trophyjen takia, vaan ihan pelin itsensä ansiosta.
+ Henkilökohtainen herääminen pelaamisen perusasioihin. Jostain syystä tätä peliä pelatessa halusin poistaa trophy-ilmoitukset käytöstä, ja se kannatti. Pelatessa en odottanut pelin "palkitsevan" tekemisiäni tutulla kilinällä, vaan keskityin itse pelin tarjoamaan maailmaan ja palkintoihin. Pienen totuttelun jälkeen ratkaisu osoittautui todella hyväksi ja jää jatkossakin toimintamalliksi. Jossain vaiheessa on tullut pelattua todella paskoja pelejä ihan vain trophyjen vuoksi, mikä on tällä hetkellä ajateltuna täysin käsittämätön ratkaisu.
+ Minimalistiset instrumentaalimusiikit.
+ Pelattavuus kunnossa. Sekä yksittäisten vihollisten että suurempien joukkojen listiminen toimii ilahduttavan hyvin. Muutamia kertoja tuli tiukemmassa tilanteessa kirottua kontrolleja, mutta se lienee enemmänkin omien rähmäräpylöiden ongelma kuin pelin ominaisuus.

- Viimeistelemättömyys. Vaikka peli rullaa nätisti ja ainakin ensimmäisen puoliskon on suhteellisen bugiton, muuttui tilanne jälkimmäisellä puoliskolla toisenlaiseksi. Tarkat tekstuurit jäivät latautumatta, pop-uppia tuli selvästi ja peli alkoi jopa pätkimään (harvoin, mutta kuitenkin). Ainakin jotkin ongelmat liittyvät ilmeisesti jonkinlaiseen muistivuotoon.
- Vaikka instrumentaalimusiikkiraidat ovat pääosin hyviä ja maailmaan sopivia, ovat soijaiset keuhkoahtaumabiisit (2 kpl) puolestaan myötähäpeää aiheuttavia.
- Toisen puoliskon alku. Peliä oli pelattu tässä vaiheessa jo pitkä tovi ja taisteluväsymys alkoi iskeä. Varsinkin sivutehtävät alkoivat ikävästi toistaa itseään. Onneksi jälkimmäinenkin puolisko kääntyi lopulta suvantovaiheen jälkeen voiton puolelle.

Päällimmäisenä tunteena tästä jäi mieleen, että olipa hyvä peli kaikkine puutteineenkin. Aika vaikea tässä on nyt keksiä, että mikä peli kannattaisi ottaa seuraavaksi vuoroon - todennäköisesti jokin muu kuin avoimen maailman peli. Oikeastaan täysin sattumalta valtaosa viimeisimpiä läpipelattuja pelejä on Sonyn yksinoikeuksia; God of War, Shadow of the Colossus ja nyt Days Gone. Sinne väliin mahtuu satunnainen The Medium ja Call of the Sea. Kaikkiaan viimeaikaisten pelikokemusten jälkeen en enää ihmettele, miksi Sonyn konsoli on se ykköslaite samalla kun se toinen laite kerää pölyä ja Game Pass-tilaus vanhenee pelaamattomana. Nyt täytyy vain toivoa, että siellä Sonyn toimistolla osataan tehdä jatkossa hyviäkin ratkaisuja eikä vain tyydytä makaamaan Last of Us-pelin Remasterin Remasterin raadon päällä.

4½ / 5
 
Höh, pc-julkaisu vasta 18.5. Tuota jo tovin odotellut. Konsolilla jäi homma ihan alkutekijöihin kun oli muuta pelattavaa ja kontrollit vähemmän miellyttävät. Hiiri nyt vaan on ihan omaa luokkaansa jos aseiden kanssa pitää heilua.
 
+ Henkilökohtainen herääminen pelaamisen perusasioihin. Jossain vaiheessa on tullut pelattua todella paskoja pelejä ihan vain trophyjen vuoksi, mikä on tällä hetkellä ajateltuna täysin käsittämätön ratkaisu.
Oli kauttaaltaan hyvää luettavaa koko postaus, mutta tämä pisti silmään erityisen hyvänä. Juuri tuo "henkilökohtainen herääminen"..

Miksi pelaan? Mitä saan peleiltä? Mitä haluan peleiltä? Kysymyksiä, joita monen pelaajan kannattaisi pohtia. Voi tulla henkilökohtaisia heräämisiä ja löytyä uusia tapoja nauttia asioista, vanhoja saattaa karsiutua.

Toki soveltuu monellekin elämän osa-alueelle.
 
Tuo viimeistelemättömyys pistää nyt myös itsellä silmään, jotenkin vaikea hyväksyä sitä että pelissä on edelleen paljon bugeja.
Tämä ei vaan yksinkertaisesti yllä Sonyn parhaimpien yksinoikeusien tasolle ja se syy on tuo viimeistelemättömyys.

Itse antaisin tälle arvosanaksi PS5 vahvan 8, aivan sinne 9 ei nyt ylletä. Peli on silti loistava ja suosittelen sitä kyllä kaikille yksinpelien ystäville.
 
Yli 80.000 nimeä jo kasassa..

Laitoin tottakai korteni myös kekoon. Pyhäinhäväistys ja käsittämätön aivopieru sekä pelin suuren fanijoukon silmään kusenta painepesuripaineella tämä homma kyllä Sonylta.
 
Laitoin tottakai korteni myös kekoon. Pyhäinhäväistys ja käsittämätön aivopieru sekä pelin suuren fanijoukon silmään kusenta painepesuripaineella tämä homma kyllä Sonylta.
Allekirjoitin myös ensimmäisten joukossa. Toivottavasti saavat järkeä päähän ja keskittyvät siihen eikä remaken,remaken,remaken, remakeen :)
 
Pientä tirskahtelua kyllä aiheuttaa lukea, että nyt olisi joku pyhäinhäväistys, aivopieru ja fanikunnan kusettaminen(???) tapahtunut Sonylta tämän pelin kanssa. Kerrataanpas faktat jos ne joiltakin on päässyt unohtumaan

a) peli ylitti alkuperäisen budjetin ja aikataulunsa reilusti. Pelin suunnittelu alkoi jo 2013(!)
b) peli naulattiin julkaisussaan pelaajien ja kriitikoiden toimesta yhdeksi heikoimmista Sonyn blockbuster first party peleistä pitkään aikaan
c) peli oli julkaisussa PS4 Prollakin teknisesti keskeneräinen ja siellä jälkimmäisellä alueella peli tippui säännöllisesti 20fps paikkeille säännöllisesti
d) ensimmäisen pelin ohjaaja ja ainut käsikirjoittaja ovat poistuneet studiosta ennen kuin DG2 edes pitchattiin. Ensimmäinen henkilökohtaisiin syihin vedoten ja toinen erosi itse studiosta ennen potkujaan myrkyllisen työpaikkakäyttäytymisen takia
e) emme edes tiedä minkälainen tai kuinka surkea se pitch DG2:lle alunperin oli. Eikö Sonylla aika hyvin olla ennen tiedetty minkälainen peli kannattaa greenlightata?

Nuo faktat kun ottaa huomioon niin pystyykö joku oikeasti olemaan yllättynyt, että Sony haluaa mieluummin uuden IP:n Bendiltä ennen kuin heti putkeen rahoittaa pelille jatkoa?

Niin mainitsin "heti putkeen" tosiaan. Pelin ohjaajahan sanoi "never say never", kun kysyttiin saako peli ikinä jatkoa. Jos peli menestyy nyt PC-julkaisussaan hyvin niin mielestäni mikään ei estä, että pelille nähtäisiin vielä jatkoa tämänkin genin aikana kunhan Bend saa uuden IP:n ulos ja DG2 pitch on sellainen jota ei pysty sivuuttamaan.
 
Ei tämä peli ansaitse jatkoa ainakaan tuolta samalta studiolta. Mielipiteitä on monia, mutta jos tämä ei nouse huikealle tasolle edes PS5 niin ei se silloin nouse. Parempi vaan aloittaa uusipeli ja tehdä siitä heti julkaisussa valmiimpi.

Mielestäni tämä peli ei ole tarpeeksi laadukas, näin se vaan on, tietenkin tämä on vain oma mielipide.
 
Jatkoa saisi tulla
Rennon letkeä peli oli tämä ja jutun "juoni" ihan mukava ..
Nii ja toki taas oma mielipide tämä..jos jotakuta vituttaa tämä peli ..ni miksi jurnottaa..?
Ai niin keskustelu foorumihan tämä on ..kyllä . Kaikki ei tykkää tästä pelistä.
Tai siis tykkää vittuilakseen ja ilkeyttään haukkua peliä jossa on jokunen moka..
Onko olemassa peliä jossa ei olisi valitettavaa..?veikkaan että ei.
On tästä 30 sivua jo kirjoteltu ja aika paljon positiivista. melkein vois alkaa uudelleen pelaamaan..mappiin jäi vielä muutama lauma listimättä...
 
Ylös Bottom