Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

Ite tuli pelattua tää läpi vasta alkukesästä 2020 ja tykkäsin kyllä niin maan perusteellisesti. Open world zombie peli, jossa mielestäni hieno ja kehittyvä tarina, sekä nuo hordet oli itselle jotain aivan uutta ja ihanasti ahdistavaa toimintaa.

Sen ymmärrän, jos pelin julkaisukuntoa ja sen silloin saamia arvosanoja tuijotetaan, että miksi tälle ei kannattaisi jatko-osaa kyhätä. Mutta nykykunnossaan ja etenkin PS5 pelattuna on sitten aivan saakelin vaikuttava peli. Omissa papereissa ihan parhaita Sony excluja ja parempi, kuin vaikkapa Spiderman.

Sitten vielä se miten peli loppuu (tai siis tämä salainen loppu cutscene) oikein kerjää Deaconille uutta seikkailua.

Mutta business is business ja jos Sonyn mielestä ei ole kannattavaa tälle jatko-osaa tehdä, niin sitten se vaan menee niin. Itse silti elän siinä toivossa, että Days Gone 2 jotain kautta saadaan!
 
Jos tulis jatkoa niin pelin ja studion pitäis nostaa tasoa ihan vitusti, tajuakko ihmiset täällä että mikä se oikea taso on, se on huikea.
Ei saa olla käytännössä yhtään isompaa bugia, tai jos ne on niin korjaus tulee heti.
 
Ite tuli pelattua tää läpi vasta alkukesästä 2020 ja tykkäsin kyllä niin maan perusteellisesti. Open world zombie peli, jossa mielestäni hieno ja kehittyvä tarina, sekä nuo hordet oli itselle jotain aivan uutta ja ihanasti ahdistavaa toimintaa.

Sen ymmärrän, jos pelin julkaisukuntoa ja sen silloin saamia arvosanoja tuijotetaan, että miksi tälle ei kannattaisi jatko-osaa kyhätä. Mutta nykykunnossaan ja etenkin PS5 pelattuna on sitten aivan saakelin vaikuttava peli. Omissa papereissa ihan parhaita Sony excluja ja parempi, kuin vaikkapa Spiderman.

Sitten vielä se miten peli loppuu (tai siis tämä salainen loppu cutscene) oikein kerjää Deaconille uutta seikkailua.

Mutta business is business ja jos Sonyn mielestä ei ole kannattavaa tälle jatko-osaa tehdä, niin sitten se vaan menee niin. Itse silti elän siinä toivossa, että Days Gone 2 jotain kautta saadaan!
Itselleni PS4 yksinoikeuksista ylivoimaisesti parhaat oli tämä Days Gone ja Horizon zero dawn. Omaan makuun aivan huikeita pelejä. Toinen näistä onneksi saa jatkoa, toivottavasti vielä joskus Days Gonekin..
 
Jos tulis jatkoa niin pelin ja studion pitäis nostaa tasoa ihan vitusti, tajuakko ihmiset täällä että mikä se oikea taso on, se on huikea.
Ei saa olla käytännössä yhtään isompaa bugia, tai jos ne on niin korjaus tulee heti.

PS5:llä peliä pelanneena en kokenut juurikaan kriittisiä bugeja pelin ensimmäisen puoliskon aikana. Jostain syystä jälkimmäinen puolisko piti niitä sitten sisällään ensimmäisenkin edestä. Peliä rikkovia bugea en kohdannut kuin kerran (peliruutu pimeni, paitsi tuli näkyviin aina taukovalikossa -> uudelleenkäynnistys korjasi). Kokisin, että pelistudio on näyttänyt osaamisensa ihan riittävän hyvin. Ehkä siihen hiomiseen sitten jokin toinen studio avuksiI?
 
Tämä bugeista ja hiomattomuuksista valittaminen openworld-peleissä on aina ihan parasta. En ole ikinä nähnyt vielä openworld-peliä, jonka kohdalla osa pelaajista ei tulisi huutamaan, että se tai tämä naama-animaation viimeistelemättömyys tai siinä tienpätkällä ollut näkymätön seinä tai tämä juuri minun kohdalle sattunut 1 miljoonasta mahdolisuudesta, joka tapahtui yhden kerran 60 tunnin pelin aikana tuhosi koko pelin.

Olen pelannut monia open world-pelejä, jotka on haukuttu bugisiksi ja viimeistelemättömiksi jne. Ikinä ei ole yhdessäkään pelissä päässeet tuhoamaan kokemusta, eivät oikeastaan edes laske arvosanaa. Joku saven korruptoituminen olisi varmasti vituttanut, mutta ei ole onneksi koskaan sattunut kohdalle.

Days Gone ei todellakaan ole nykyisellään ainakaan millään tapaa "rikki" tai heikkotasoinen teknisesti. Itse asiassa väitän, että jos aivan sama peli olisi Naughty Dogin nimissä, sitä hehkuttaisi paljon useampi teknisenä mestariteoksena.

Edit: Sinänsähän olisi hienoa, jos aivan kaikki saataisi hiottua täydelliseksi, mutta itse en ainakaan odota, että niin uskomattoman monimutkaisessa asiassa kuin mitä openworldit tekevät, olisi kaikki hiottu 100%. Etenkin kun se hiominen ei silti varmista sitä, että itse peli olisi timanttia. Moni teknisesti aivan "täydellisyyteen" hiottu teos onkin ollut pelinä köyhä.
 
Viimeksi muokattu:
Laskin tuossa huvikseni, kuinka paljon Days Goneen on julkaistu päivityksiä. Lukema oli kohtuullisen miehekäs 23. Pelkästään ensimmäisen kuukauden aikana paikkauksia ja korjauksia tuli seitsemän päivityspaketin edestä. Jos tuota viimeisintä eli 60 fps -tilan PS5:llä tuovaa v1.70:tä ei lasketa, kaikki 22 patchia tuli n. 8 kuukauden sisään.

Spekulaatioon ei koskaan saada todellisia vastauksia, mutta ehkäpä muutama kuukausi kehitysaikaa olisi hionut pahimmat rosoisuudet pois, ja peli olisi saanut suopeamman vastaanoton, ja sitä myöten ehkä lisää kaupallista menestystäkin.

Joka tapauksessa on mielestäni varsin selvää, että myöhäisheränneet ovat päässeet kokemaan pelin teknisesti aika paljon paremmassa kuosissa kuin Days Goneen julkaisussa pettyneet.
 
Jos tulis jatkoa niin pelin ja studion pitäis nostaa tasoa ihan vitusti, tajuakko ihmiset täällä että mikä se oikea taso on, se on huikea.
Ei saa olla käytännössä yhtään isompaa bugia, tai jos ne on niin korjaus tulee heti.
Se on kyllä aika harvan mielipide tälläkin saitilla. Enemmän täällä on saanut lukea huikeita kehuja kuin tuollaista totaalista dissausta. Itse en törmännyt tässäkään pelissä ainakaan pahempiin bugeihin. Ja ihan jokaisessa pelissä niitä bugeja kuitenkin on. Jopa GTA:ssa, mitä moni pitää jotenkin vähäbugisena pelinä, niihin törmää suhteellisen usein. Ei tosin mitään peliä rikkovaa bugia siinäkään ole eteen tullut. Vaan ei ole sellaisia tullut Days Gonessakaan itselleni vastaan.

Loppupuolella peliä tuppasi FPS moottoripyöräillessä PS4 Prolla kyykkämään ajoittain aika pahasti, mikä toki oli hieman häiritsevää hetkittäin. mutta ei sekään pelaamista suoranaisesti estänyt. Ja muuten ei mitään isompia bugeja tullut eteen ainakaan itselläni.

Tuo FPS:n tippuminen moottoripyöräilleessä nyt ei oikeastaan niinkään ole bugi vaan enemmänkin suorituskykyyn ja optimointiin liittyvä asia, joka käsittääkseni on nyt suhteellisen hyvällä mallilla PS5:llä pelatessa.

Sinänsä olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, että millä tavalla niitä bugeja nyt sitten on niin häiritsevästi joillekin tullut? Ja samaan syssyyn on kyllä taas kerran todettava, että eihän bugittomia pelejä sinänsä edes ole. Aina niihin tulee jossain vaiheessa törmäämään. Joku enemmän, ja joku vastaavasti vähemmän.

Itselleni Days Gone joka tapauksessa on ja pysyy yhtenä parhaista koskaan pelaamistani peleistä. Pelimaailma, hahmot, hordet, tarina ja varsinkin tunnelma, ovat kaikki juuri sitä mitä tämän tyyppisiltä peleiltä haluan. Huikea peli, joka todellakin ansaitsee sen jatko-osan.

Sony todella tekee itselleen tässä(kin) karhunpalvelusta, mikäli ei päätöstään tule pyörtämään. No ihan hyvin tuo on kerännyt nimiä tuo anomus varsin lyhyessä ajassa, joten ehkä siellä Sonylla taas kerran herätään, kun asiakkaat alkavat valittamaan. Se kun tuntuu olevan nykyään heidän tomintatapansa, että paskoja juttuja aletaan viemään läpi ja sitten kun tarpeeksi valitusta tulee, niin pyörretään päätös. Toki parempi niin kuin, että jääräpäisesti vietäisiin asiakkaita ärsyttävä asia väkisin läpi. Mutta toisaalta ei kerro kovin hyvää kuvaa johdon visioista, kun joudutaan jatkuvasti peruuttelemaan, asiakkaiden suututtua.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan semmonen kasin peli ja loppu kyllä kieltämättä yks parhaista mitä peleissä tullu nähtyä.
 
Jopa GTA:ssa, mitä moni pitää jotenkin vähäbugisena pelinä, niihin törmää suhteellisen usein. Ei tosin mitään peliä rikkovaa bugia siinäkään ole eteen tullut.

Tähänkin voi sanoa, että jos pelin nimi ja kehittäjän nimi vaihdettaisiin, mutta täysin sama teos ja samat bugit, niin moni mestariteokseksi hehkuttava olisi huutamassa "pelin totaalisesti rikkovista, uskomattomista bugeista", jotka nyt menevät kategoriaan "kukaan ei edes muistanut kiinnittää niihin huomiota tai ne ohitettiin olankohautuksella, koska GTA/Rockstar".


Edit: Nyt, kun muistelin GTA:n historiaa, niin koko GTA:n historiahan oli pitkälle sitä, että "pelin kontrollit/pelattavuus nyt on vähän mitä on, aika surkeaakin paikoittain, mutta 100/100!!"
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä viimeistelemättömyys on se oikea sana, jotenkin ne vaan nyt pomppaa silmään kun pelaa PS5. Mun pointti on ollut koko ajan se että tämä ei yllä Sonyn parhaiden pelien tasolle. Sonyn tämän tyyliset pelit on noin 9-10 ja ne on ihan viimeiseen asti hiottu.
 
Ehkä viimeistelemättömyys on se oikea sana, jotenkin ne vaan nyt pomppaa silmään kun pelaa PS5. Mun pointti on ollut koko ajan se että tämä ei yllä Sonyn parhaiden pelien tasolle. Sonyn tämän tyyliset pelit on noin 9-10 ja ne on ihan viimeiseen asti hiottu.
Niin, no tätä näkemystäsi eivät juuri kaikki täällä jaa. Omasta mielestäni esim. Days Gonen pelimaailma on todella huolella viimeistelty ja suorastaan tihkuu tunnelmaa, jota erittäin harvoista peleistä löytyy. Mutta voisiko tässä sitten kuitenkin olla aika lailla kyse tyylistä ja siitä, että jotkut asiat, jotka jonkun silmään tuntuvat viimeistelemättömyydeltä saattavat toisille näyttää pelimaailman tarkoitukselliselta rosoisuudelta ja nimenomaan luovat upeaa tunnelmaa?

En vaan millään pääse kiinni mitä ihmettä tarkoitat tuolla viiimeistelemättömyydellä, kun et ole sitä oikein mitenkään tarkemmin tainnut avatakaan. Lähinnä huomaan sinun toistavan tuota mantraa, ettei ole yhtä viimeistelty kuin Sonyn muut blockbuster-pelit. Mutta mitä tuokaan sitten loppujen lopuksi tarkoittaa?

Esimerkki siitä miten pelit näyttäytyvät eri tavoin eri ihmisille, eli täällä paljon hehkutettu Spider-Man vaikkapa. Siitä moni pitää, koska on käsittääkseni monen silmää miellyttänyt ja sen erittäin nopeasta taistelumekaniikasta tuntuu moni pitävän. Itselleni kyseinen peli ei ole kuitenkaan antanut oikein mitään erityistä, eikä se edes tunnu varsinaisesti hyvin viimeistellyltä, vaikka olen sitä siitäkin kuullut kehuttavan.

Pelin New York on todella kevyesti rakennettu kyhäelmä, jolla ei ole mitään tekemistä oikean New Yorkin kanssa ulkonäöllisesti tai tunnelmallisesti. Tämän sanon New Yorkissa syntyneenä ja siellä useita vuosia asuneen silmin. Toki ymmärrän, että joku toinen New Yorkissa asunut saattaakin nähdä asian toisin.

Lisäksi Spider-Manissa silmääni ärsytti hahmojen piirrostyyli, koska se poikkesi aivan liikaa siitä mitä olen Marvel-sarjakuvia aikoinaan 80-luvulla paljon ahmineena nähnyt. Tuli jotenkin sellainen nollatunnelma noista syistä johtuen koko peliin. Lisäksi en nimenomaan pidä sellaisesta AD/HD-nopeudella toteutetusta taistelusysteemistä, jota Spider-Man edustaa.

Voisinko silti sanoa Spider-Mania huonosti viimeistellyksi peliksi? No en ainakaan yleisesti, vaikka sen kuvaus New Yorkista ei kyllä todellakaan minua vakuuttanut eikä luonut oikeanlaista tunnelmaa lainkaan. Enkä siis pitänyt myöskään hahmojen piirrostyylistä lainkaan. Mutta nuo ovat varmaankin tyylikysymyksiä, joten en ala peliä sinänsä huonosta viimeistelystä moittimaan, vaikkakaan se ei omaa silmääni miellytä lainkaan, ja koko peli tuntuu täysin hengettömältä ja vastenmieliseltä pelattavalta itselleni - aika pitkälle noiden tyyliseikkojen takia.

Paljon huonompi peli Spider-Man esim. on itselleni kuin Days Gone - siis todella paljon. Mutta ymmärrän toki sen, että tämä on hyvin pitkälle makuasia. Ja juuri toisin päin ajattelevia varmasti löytyy myös paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Minä vertaan tätä suoraan Last Of Us 1 ja 2, ei vaan riitä niin ei riitä, hyvä peli mutta ei tarpeeksi hyvä milesteäni.
Tämä studio ei ole niin super lahjakas, se on ihan selvää.
 
Minä vertaan tätä suoraan Last Of Us 1 ja 2, ei vaan riitä niin ei riitä, hyvä peli mutta ei tarpeeksi hyvä milesteäni
No, itselleni Days Gone on myös heittämällä parempi peli kuin kumpikaan noista. The Last of Us ykkönen on itselleni sellainen vahva kasin peli, mutta todella heikosti logiikaltaan (täynnä porsaanreikiä, jos vähänkään logiikkaa käyttää) rakenneltu loppuratkaisu vesitti peliä itselleni todella paljon. En myöskään ole noin putkimaisten pelien ystävä ylipäätään, joten kasikin on minulta varsin kova arvosana noin putkirakenteiselle pelille. Joelin ja Ellien hellyttävä suhde oli parasta tuossa pelissä ja toki hienoa tunnelmaa sai pelimaailmasta varsin hyvin myöskin. Pelimaailma oli vain aivan valtavasti parempi avoimuuden ja vaihtelevuuden ansiosta Days Gonesssa.

The Last of Us 2 onkin sitten jo juonen osalta niin karmeaa soopaa ja siinä tuhottiin hyvin pitkälle ne hienot elementit mitä ykkösessä rakennettiin - vain jotta muodikkaita vähemmistöpolitiikka-asioita saatiin soo-soo-mentaliteetillä sormea heristellen hieroa päin pelaajien naamaa. Pelimekaniikatkaan eivät kakkosessa juuri uutta esitelleet eivätkä ne ykkösessäkään olleet pelin parhaita puolia. Pelimekaniikoissakin Days Gone vie kumpaakin TLoU:ta mennen tullen.

Sinänsä ilman ällöttävää päälleliimattua politikointia ja sormen heristelyä voisi TLoU 2:kin olla sellainen vahvahko kasin peli, mutta se on mikä se on ja pilattu itselleni tarinan ja tunnelman osalta, joten sellainen vitosen tai kutosen peli jää siinä itselleni käteen. Ehkä kuitenkin sentään jopa vahvahko kutosen peli, kun ihan puhtaasti pelin pelattavuutta pitää kuitenkin sentään aina paljon arvosanaa antaessa painottaa. Tarinan ja politikoinnin ulkopuolella kun ei muuten isoa vikaa ole kuin putkessa kulkeminen ja myös varsin keskinkertaiset pelimekaniikat.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta voisiko tässä sitten kuitenkin olla aika lailla kyse tyylistä ja siitä, että jotkut asiat, jotka jonkun silmään tuntuvat viimeistelemättömyydeltä saattavat toisille näyttää pelimaailman tarkoitukselliselta rosoisuudelta ja nimenomaan luovat upeaa tunnelmaa?

En vaan millään pääse kiinni mitä ihmettä tarkoitat tuolla viiimeistelemättömyydellä, kun et ole sitä oikein mitenkään tarkemmin tainnut avatakaan.







Tosiaan voihan olla niinkin, että joidenkin silmään nämä luovat ainoastaan sitä rosoista ja upeaa tunnelmaa. Onhan meitä moneen lähtöön. Kyllähän jotkut puolusteli Cyberpunkinkin teknistä tilaa mielin määrin. ;)

Lähinnä huomaan sinun toistavan tuota mantraa, ettei ole yhtä viimeistelty kuin Sonyn muut blockbuster-pelit. Mutta mitä tuokaan sitten loppujen lopuksi tarkoittaa?
Uskon, että tuolla viitataan ihan siihen kuinka esimerkiksi Spiderman, Horizon ja vaikkapa viimeisimpänä Ghost of Tsushima olivat kaikki lähes bug free-vapaita pelejä, kun taas Days Gone oli julkaisussa enemmänkin verrattavissa Ubisoftin open worldeihin mitä tulee hölmöihin bugeihin. Ja itsekin jo mainitsit siitä kuinka jälkimmäisellä mapilla FPS laski säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:







Tosiaan voihan olla niinkin, että joidenkin silmään nämä luovat ainoastaan sitä rosoista ja upeaa tunnelmaa. Onhan meitä moneen lähtöön. Kyllähän jotkut puolusteli Cyberpunkinkin teknistä tilaa mielin määrin. ;)


Uskon, että tuolla viitataan ihan siihen kuinka esimerkiksi Spiderman, Horizon ja vaikkapa viimeisimpänä Ghost of Tsushima olivat kaikki lähes bug free-vapaita pelejä, kun taas Days Gone oli julkaisussa enemmänkin verrattavissa Ubisoftin open worldeihin mitä tulee hölmöihin bugeihin. Ja itsekin jo mainitsit siitä kuinka jälkimmäisellä mapilla FPS laski säännöllisesti.

Tarkoititko näitä bugittomia pelejä kenties?







:D
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoititko näitä bugittomia pelejä kenties?







:D

Etkai nää nyt tosissaan väitä, että nämä kaksi peliä oli julkaisussa lähellekkään yhtä bugisia ja rikki, kun mitä Days Gone oli omassaan? :D Itekki tykkäsin Days Gonesta aivan valtavasti, kun sen jonkun kuukauden julkaisun jälkeen platinaan asti pelailin mutta kuten täällä on sanottu niin ei se teknisessä laadussaan yllä lähellekkään Sonyn muiden isojen tasolle. Valtavasti bugeja ja varsinkin nuo isot fps dropt 15fps tasolle, etenkin pelin loppupuolella, olivat anteeksiantamattomia. Hieno peli mutta niinkun täällä muutkin sanoo niin ei samalla teknisellä tasolla SP:n Ghostin, God of Warin jne kanssa, valitettavasti. Mutta jatko-osaa täällä kaipaisin itsekin kovasti. Bend Studios on varmasti oppinut ja kehittynyt ihan pirusti ekan osan tekemisestä ja olisi upeaa nähdä mitä he saisivat jatko-osan kanssa aikaa.
 
Tarkoititko näitä bugittomia pelejä kenties?







:D

Vielä kun pystyt löytämään yhdenkin arvostelun noista kolmesta pelistä jossa erityisesti kritisoidaan pelin bugeja samalla tapaa kuin laittamassani Days Gonen arvostelussa. Ja toki olisin enemmänkin niitä arvosteluita voinut laittaa mitä ensimmäiseltä sivulta google-haulla löytää kun etsii "Days Gone review bug". Muun muassa IGN puhuu näistä bugeista omassa Days Gonen arvostelussaan. Samaa hakusanaa käyttäen Horizonista (PS4), GoT:sta tai Spidermanista ei vastaavia tuloksia ei löydy. Sattumaako?

Luonnollisesti jokaisessa pelissä niitä bugeja on, ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään joka hieman pitempään on videopelejä harrastanut. Joissakin peleissä niitä on vain enemmän kuin toisessa.
Etkai nää nyt tosissaan väitä, että nämä kaksi peliä oli julkaisussa lähellekkään yhtä bugisia ja rikki, kun mitä Days Gone oli omassaan? :D Itekki tykkäsin Days Gonesta aivan valtavasti, kun sen jonkun kuukauden julkaisun jälkeen platinaan asti pelailin mutta kuten täällä on sanottu niin ei se teknisessä laadussaan yllä lähellekkään Sonyn muiden isojen tasolle. Valtavasti bugeja ja varsinkin nuo isot fps dropt 15fps tasolle, etenkin pelin loppupuolella, olivat anteeksiantamattomia. Hieno peli mutta niinkun täällä muutkin sanoo niin ei samalla teknisellä tasolla SP:n Ghostin, God of Warin jne kanssa, valitettavasti. Mutta jatko-osaa täällä kaipaisin itsekin kovasti. Bend Studios on varmasti oppinut ja kehittynyt ihan pirusti ekan osan tekemisestä ja olisi upeaa nähdä mitä he saisivat jatko-osan kanssa aikaa.
Täysin samaa mieltä, että kyllä itsekin tykkäsin Days Gonesta, ainakin enemmän kuin keskiverto-arvostelija, joten ei myös haittaisi yhtään jos pelille onnistunut jatko-osa saataisiin tulevaisuudessa. Mutta kun kaikkea ei voi saada maailmassa ja Bendkin studiona pystyy vain yhtä peliä työstämään kerralla.

Nuo faktat huomioonottaen olen kyllä valmis ensiksi katsomaan mihinkä muuhun studiolla riittää rahkeet ennen kuin kritisoin Sonyn toimintaa järjen vastaiseksi niin kuin täällä eräs kirjoittaja. Vaikka sarjalla on faneja kuten adressista ja foorumitykkäyksistä pystyy päättelemään, niin pelin keskinkertaisen vastaanoton jälkeen uskallan sanoa, että vähintään yhtä moni toivottaa myös uuden IP:n tervetulleeksi Bendiltä eikä Days Gonen jatkamatta jättäminen olisi minkäänlainen vääryys. Etenkin kun pelin kaksi tärkeintä tekijää ei edes työskentele yhtiössä enää.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo bugikompilaatiovideot on täydellinen esimerkki. Spider-Manissa "nämä tuovat itse asiassa lisää hauskuutta peliin!" kun Days Gonessa bugit tappavat pelin totaalisesti ja "peli on edelleen vuonna 2027 PS6:lla pelattuna totaalisen rikkinäinen bugikasa" kommenttiosion mukaan.

"Bugisoftin" pelejäkin on tullut pelattua iso kasa. Voin sanoa, että yhdenkään pelin kokonaisuuteen ei ole ikinä vaikuttanut bugit millään tapaa. Iso osa niistä on kyllä geneeristä huttua tai muuten keskinkertaisesti toteutettua peliä, vaikka muutamia helmiäkin joukossa on. Mutta jos olisin pelannut pelejä sillä mielentilallla, mitä "Bugisoftin" pelejä yleisesti tunnutaan pelaavan, niin kyllä varmaan se joku repeatille jäänyt puhe jossain pelissä tai taivaalle lentänyt NPC olisi herättänyt raivon "Bufisoft pettää taas, miksi maksoinkaan tästä höyryävästä bugikasasta yhtään euroa" tyylisesti. Sen sijaan olen yleensä ollut pettynyt siihen, kuinka maksoin näin tylsästä teoksesta yhtään euroa. Bugit, jos niitä ylipäänsä on tullut yhtäkään vastaan "maailman bugisimmissa bufisoftin" peleissä (monesti ei ole tullut, vaikka foorumien mukaan olen juuri pelannut uskomattoman bugista paskakasaa) olen ohittanut niille kuuluvalla olankohautuksella: näitähän tulee vastaan, oli peli mikä hyvänsä.

Toki, jos niitä tulee aivan jatkuvasti vastaan, se alkaa häiritä. Riippuen bugin laadusta kylläkin. Mutta Days Gone ei todellakaan ole ainakaan nykyään peli, josta voi sanoa "playing in 2021,still a buggy mess AND THEREFORE a terrible game" ja itse uskon, että vähintään kuukausi julkaisun jälkeen peli on ollut siinä kunnossa, että 90% valituksista on liioittelua. Miksi uskon näin? Koska Bugisoft on täydellinen esimerkki siitä mielikuvien aiheuttamasta harhasta, joka aiheuttaa liioittelua. Ja tuo liioittelu on näkyvissä myös tänä päivänä Days Gonen kohdalla, kun ihmiset edelleen kommentoivat, kuinka peli on rikkinäinen kasa viimeistelemätöntä kuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei minulla jäänyt mieleen Days Gonen pelailusta yhtään bugia. Ei ainakaan yhtään enempää kuin yleensäkään peleissä. Ghost of Tsushimassa, jota nyt pelailen, on tullut paljon kameraan liittyviä bugeja vastaan: aika ajoin on kameramies sellaisessa paikassa että keskustelijoiden päät on rajattu pois kuvista. Samoin eilen eräs mongooli kaatui melko erikoisesti ja täysin yllättäen temppelin lattialla.

Omien kokemusten perusteella DG on joko kritisoitu ennen korjaavia päivityksiä tai saa jostain syystä tylympää kritiikkiä vaikka on yhtä rikki tai ehjä kuin pelit yleensä. Tai sitten olen ollut vain onnekas kun ei ole sattunut ongelmia kohdalle, sillä sekihän näissä on, että jos ne tulisivat kellontarkasti kaikille, niin ne olisi helpompi korjatakin ennen julkaisua.

Se huomio vielä, että Days Gonen aloitin heti julkaisupäivänä mutta Ghost of Tsushiman aloitin viime kuussa. Silti GoT:ssa on jäänyt (tuoreemmasta pelailustakin johtuen) enemmän pieniä bugauksia mieleen. Days Gonesta en muista yhtäkään. Ehkä se kerran tiletti koko pelin? Kenties, en ole varma. Mutta tätä on tehneet jotkin pelit säännöllisemminkin ja Tsushima jopa toisena hankkimispäivänään ilmoitti että levy on likainen, mikä lie toki enemmän itse konsolin bugi.

Mutta joka tapauksessa ihmettelen Days Gonen lyttäämistä bugien perusteella. Omien kokemusteni kautta siis. Ja noita bugivideoitahan löytyy joka pelistä kun niiden tarkoitus on kaivaa nimenomaan kaikki ongelmat esiin.
 
Ei minulla jäänyt mieleen Days Gonen pelailusta yhtään bugia. Ei ainakaan yhtään enempää kuin yleensäkään peleissä.
Aika kauan siitä, kun tähän peliin koskin, mutta kun hakkasin peliä arvostelua varten (muistaakseni enimmäkseen jo ennen Day 1 Patchia), niin ei siitä kyllä mitenkään mainittavan buginen fiilis tullut. Ja kun katselin noita screenshotteja, joita olin napsinut, niin onhan se todella onnistuneesti tunnelmalliseksi luotu avoin maailma.

Ja jotain kertoo sekin, että pelin platinoinnin jälkeen oli vielä pakko käydä hävittämässä loputkin hordet, vaikka yhtään trophya ei sillä enää ansainnut. (Minkäs muunkaan takia nykyään pelejä pelaillaan...)
 
Ylös Bottom