Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dead Space Remake

Vähän riippuu mitä peliä pelaa. Esim. Warzonessa voi ihan hyvin laittaa enemmän brightnessiä että näet pimeässä kulmassa olevan tyypin paremmin ja koska kyseessä on monipeliräiskintä.

Minä itse henkilökohtaisesti pitäisin tämmöisissä tunnelmallisissa horrori-peleissä gamman mahdollisimman realistisena ja mustan mahdollisimman mustana.

Näitä on tullut säädettyä niin paljon elämän aikana että huomaan kyllä heti gamma-asetuksista mikä on se "oikea" muutamaa pykälää siirtämällä.

Parhaiten saa mielestäni sen säädettyä sopivaksi vetämällä sen ihan mustaksi alussa ja siitä nostaa sen pari kertaa kirkkaimmalle ja takas niin alkaa löytymään se itselle sopiva.
 
Sehän meni läpi että hujahti. Hirmuisen nättiä ja sulavaa pelattavaa, ja mukavasti viihdyin vaikka matkalla pari kertaa ähky yllättikin. Kyllä tohdin sanoa, että kaikkien näiden kehujen ja varsinaisen hypetyksen myötä odotin hieman enemmän? Minusta tämä on aikalailla täysin sama peli kuin originaali, mutta nykyaikaan päivitettynä. Jos mietit tämän hankkimista, en ehkä varauksetta suosittele mikäli originaali on pelattuna (ja olettaen tietenkin ettei se tarjonnut kuin keskinkertaisen pelikokemuksen).

Omalla kierroksella bugeja oli jonkun verran, hauskimpana ensikohtaaminen Dr. Mercerin kanssa kun örvelö jäi jonnekin bittiavaruuteen. Minusta muuten juuri Mercerin hahmo oli sellainen, joka vähän vesitettiin tässä uusintaversiossa. Orkkiksen fanaattisen kilipään kuumeiset houreet tekivät jonkinasteisen vaikutuksen, ja toivoin että tätä ruuvia olisi osattu kiristää. Äänimaailma oli jo orkkiksessa timanttia, eikä sitä ole sössitty tähänkään. Suosittelen ehdottomasti pelaamaan luurit päässä 3D äänellä mikäli mahdollista. Hauskana lisänä, että säveltäjähän on ujuttanut soundtrackille pätkän mikä kuulostaa olevan suoraan Alienista! Ei voinut kuin hymyillä sitä kuunnellessa, veikkaan että ihan tietoinen kunnianosoitus.

Nuo tallennuspisteet kyllä ärsyttivät välillä. Muutamankin kerran taistelukohtauksissa necromorpheja tuli joka tuutista, ja sellaisella vimmalla ettei siinä auttanut oikein mikään. Sitten joutuu ikävän paljon taaksepäin, ja ehkä käymään uudestaan jonkin aiemmankin konfliktin siinä. Tämä oli ainoa paikka missä tulin miettineeksi Callisto Protocolia, jossa se hoitui todella sutjakkaasti. Harmi ettei kummassakaan pääse, ainakaan vielä, skippaamaan noita hölötyskohtauksia.

Pienistä kritiikeistä huolimatta siis todella hyvä! Huomasin krediittien rullatessa miettiväni, että minusta tämä menee aika tasoihin Calliston kanssa.
 
Sehän meni läpi että hujahti. Hirmuisen nättiä ja sulavaa pelattavaa, ja mukavasti viihdyin vaikka matkalla pari kertaa ähky yllättikin. Kyllä tohdin sanoa, että kaikkien näiden kehujen ja varsinaisen hypetyksen myötä odotin hieman enemmän? Minusta tämä on aikalailla täysin sama peli kuin originaali, mutta nykyaikaan päivitettynä. Jos mietit tämän hankkimista, en ehkä varauksetta suosittele mikäli originaali on pelattuna (ja olettaen tietenkin ettei se tarjonnut kuin keskinkertaisen pelikokemuksen).
Eiks toi boldattu kohta ole vähän niin kun synonyymi remakelle? Vai mitä odotit/olisi pitänyt olla enemmän?
 
Tarkoitatko siis että kun ei ole musta mustaa niin ajattelet että näet pelissä enemmän? Eikö tuossa ole kuitenkin kyse siitä että se mikä on täysin mustaa, ei sisällä mitään yksityiskohtia? Ja toisessa se on mustaa ja toisessa vähemmän mustaa mutta yhtä vähän siellä mitään näkyy.

Vai olenko ihan hukassa tämän asian kanssa?

Jep, ei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa miten paljon yksityiskohtia näkee. Jos jonkun asian on tarkoitettu olemaan mustaa niin kyllä ainakin mun mielestä sen pitää olla mustaa eikä vaalean harmaata. Kärjistetysti sanotttuna jos joku asia on sininen niin ei sen silloin kuulu olla punainen. :D Yksityiskohtia siinä näkyy ihan yhtä paljon jokatapauksessa. Sehän on sitten taas ihan toinen ongelma jos musta syö yksityiskohdatkin kuvasta. En tiedä mikä se on suomeksi mutta crushed black enkuksi on taas tuo ongelma. Tällaisissa peleissä etenkin mitkä leikittelevät valolla ja varjolla tunnelman luomiseksi niin tuo kohonnut mustan taso syö ainakin meikäläiseltä isosti fiilistä pois.

Tarkoitan sitä, että jos pelissä on hämärää tai pimeää jossakin, niin yksityiskohtia ei tosiaan näe niin hyvin, ellei kirkkautta sinänsä lisää peliin. Esimerkiksi, jos on joku huone jonka nurkka on tehty pelissä hämäräksi tai jopa käytännössä pimeäksi, niin siellä olevat yksityiskohdat eivät tosiaan näy välttämättä lainkaan. Kun sitten laitan kaikkiin peleihin aina kirkkautta huomattavasti lisää, niin tuollaisissa kohdissa näen todellakin yksityiskohtia paremmin - siis todella paljon paremmin. Se voi toki tehdä mustasta haaleampaa, mutta so what? Ei siis haittaa pätkääkään, kunhan pelissä näkee yksityiskohdat hyvin. Eli minulla ei musta kovin mustaa peleissä ole koskaan, koska olen aina säätänyt peleihin kirkkautta reilusti lisää. Sen takia en myöskään oikein koe tuota mustan kovin mustana oloa tärkeänä tai olennaisena. Mutta makuasioita kai se tämäkin on...
Toi menee sitten enemmän siihen näyttölaite puolelle millä sitä kuvaa katselet.... Mitä noita dead spaceä ja caliston kuvaa vertailin niin näytti kyllä että dead space kyllä crushaa blackit tosi paljon helpommin, etenkin oled telkkareissa. Mäkän en tykkää yhtään että kuva on ihan pikimustaa ja ei erotu mitään yksityiskohtia kun koluat pelissä nurkkia. Ei auta telkussa gamman nostokaan kun musta muuttuukin sitten harmaaksi. Kokemusta kahdesta lg cx oledista missä near blackit olivat tosi paskat ja söivät kaikki yksityiskohdat. Nykyinen sonyn x94j ja ei ongelmia missään pelissä.
 
Toi menee sitten enemmän siihen näyttölaite puolelle millä sitä kuvaa katselet.... Mitä noita dead spaceä ja caliston kuvaa vertailin niin näytti kyllä että dead space kyllä crushaa blackit tosi paljon helpommin, etenkin oled telkkareissa. Mäkän en tykkää yhtään että kuva on ihan pikimustaa ja ei erotu mitään yksityiskohtia kun koluat pelissä nurkkia. Ei auta telkussa gamman nostokaan kun musta muuttuukin sitten harmaaksi. Kokemusta kahdesta lg cx oledista missä near blackit olivat tosi paskat ja söivät kaikki yksityiskohdat. Nykyinen sonyn x94j ja ei ongelmia missään pelissä.
Tässä mm. yksi syy miksi en Oled-telkkaria halunnut, vaan ostin mieluummin miniled-TV:n muutama kuukausi sitten. Senkään kanssa en silti halua pelata liian tummalla kirkkaudella, vaan laitan enemmän kuin peleissä on defaulttina, jotta tosiaan hämärissä kohdissa näkee kuitenkin pelata kunnolla. Muuten voi pahimmillaan käydä niin, että pelissä etenemisen kannalta tärkeää jää helpommin huomaamatta. Näinkin kävi joskus aikoinaan, kun en vielä kirkkauteen koskenut ollenkaan.
 
Toi menee sitten enemmän siihen näyttölaite puolelle millä sitä kuvaa katselet.... Mitä noita dead spaceä ja caliston kuvaa vertailin niin näytti kyllä että dead space kyllä crushaa blackit tosi paljon helpommin, etenkin oled telkkareissa. Mäkän en tykkää yhtään että kuva on ihan pikimustaa ja ei erotu mitään yksityiskohtia kun koluat pelissä nurkkia. Ei auta telkussa gamman nostokaan kun musta muuttuukin sitten harmaaksi. Kokemusta kahdesta lg cx oledista missä near blackit olivat tosi paskat ja söivät kaikki yksityiskohdat. Nykyinen sonyn x94j ja ei ongelmia missään pelissä.
Tässä DS:ssä on toki jotain ongelmia siinä, että siirtymä vaaleammasta iha mustaan on liian jyrkkä mutta oikein säädettynä ei kuitenkaan ole crushed blackiä eikä kohonnutta mustantasoa. Callistossa on kohonnut mustan taso, aivan sama millä töllöllä pelaat. Sitä voi toki tv:n kirkkauden säädöllä korjata mutta sitten kaikissa muissa peleissä kuva olisi liian tumma niillä säädöillä. Siinä vaiheessa tietää, että vika on pelissä, kun joutuu pelin takia koskemaan töllön omiin kuva-asetuksiin. Mutta tuo on virheellinen väite, etteikö jollain tietyllä töllöllä olisi missään pelissä ongelmaa, kun nämä ei yksinkertaisesti ole laitepään ongelmia. Samaa ongelmaa kohonneen mustan ongelmaa oli/on esim RDR2:ssa ja RE2 Remakessakin eikä sillä tosiaankaan ole mitään tekemistä yksityiskohtien näkemisen kanssa.
 
Chapter 6 menossa ja onhan tää kova.
Kohtuu jännäksikin on saatu ja äänimaailma on hyvä.
Vähän vähemmän voisi noita möttiäisiä lapata vastaan, menee liian paukutteluksi.
Ja miksi Iisakin äänen täytyy kuulostaa kuin eunukilla olisi ämpäri päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiks toi boldattu kohta ole vähän niin kun synonyymi remakelle? Vai mitä odotit/olisi pitänyt olla enemmän?
Mikäli haluat sitoa remaken tiukasti siihen, että pelistä tehdään hiilikopio ja täts it, niin kyllä. Kuitenkin haluaisin itse mieluusti, että pakkaa uskallettaisiin lähteä sekoittamaan rohkeammalla kädellä. Eli uutta näkemystä saisi ihan mieluusti olla mukana, vaikka kaipa tästä joku alkaisi sitten vääntämään että onko kyseessä enää remake? Jossain tuokin raja kai kulkee, mutten ole kovin kiinnostunut spekuloimaan siitä.
 
Mikäli haluat sitoa remaken tiukasti siihen, että pelistä tehdään hiilikopio ja täts it, niin kyllä. Kuitenkin haluaisin itse mieluusti, että pakkaa uskallettaisiin lähteä sekoittamaan rohkeammalla kädellä. Eli uutta näkemystä saisi ihan mieluusti olla mukana, vaikka kaipa tästä joku alkaisi sitten vääntämään että onko kyseessä enää remake? Jossain tuokin raja kai kulkee, mutten ole kovin kiinnostunut spekuloimaan siitä.
No sananahan remake on "tehdä uusiksi", joten kyllä se voisi nimenomaan ottaa paljonkin vapauksia. Remaster on sitten taas suoremmin se että on sama peli alla ja vähän kimalletta päällä.

Mutta yleensä kun jotain peliä halutaan "remaketettavaksi" niin taustalla on nimenomaan idea saada se sama peli mutta niin että se näyttää nykyaikaselta.

Usein toki toiminnallisuuttakin hiotaan mutta aika pitkälti pysytään samassa.

FF7 Remake taitaa olla ainoa remake, joka oikeasti eroaa merkittävämmin alkuperäisestä? Muut noudattaa sitten sitä kaavaa että ovat "hiilikuitukopioita", minkä ainakin itse ymmärrän vaikka en muutoksiakaan tyrmää, jos lopputulos vain on hyvä.
Tarkoitan sitä, että jos pelissä on hämärää tai pimeää jossakin, niin yksityiskohtia ei tosiaan näe niin hyvin, ellei kirkkautta sinänsä lisää peliin. Esimerkiksi, jos on joku huone jonka nurkka on tehty pelissä hämäräksi tai jopa käytännössä pimeäksi, niin siellä olevat yksityiskohdat eivät tosiaan näy välttämättä lainkaan. Kun sitten laitan kaikkiin peleihin aina kirkkautta huomattavasti lisää, niin tuollaisissa kohdissa näen todellakin yksityiskohtia paremmin - siis todella paljon paremmin. Se voi toki tehdä mustasta haaleampaa, mutta so what? Ei siis haittaa pätkääkään, kunhan pelissä näkee yksityiskohdat hyvin. Eli minulla ei musta kovin mustaa peleissä ole koskaan, koska olen aina säätänyt peleihin kirkkautta reilusti lisää. Sen takia en myöskään oikein koe tuota mustan kovin mustana oloa tärkeänä tai olennaisena. Mutta makuasioita kai se tämäkin on...
Eli ymmärsin oikein mitä hait takaa mutta en silti tiedä vielä että onko se ongelma mistä puhuttiin nyt se että ns. mustat kohdat (joihin ei siis saa edes yksityiskohtia koska ovat täysin pimeitä) eivät ole mustia vaan harmaita. Eli kirkkauden säätö vaikuttaisi siis niin että ei saa mitään ekstraa esiin mutta se täysi musta eli pimeys muuttuu vain harmaammaksi.
 
Nyt on chapter 4 takana ja kyllä maistuu. Tämä on juuri niin hyvä kuin osasi toivoa. Tunnelma hiipii katossa ja mörköjä hyppii silmille. Alkaa tosin päästä jo sinuiks tuon pelin kanssa kun pelasin pari chapteria ilman että piti housuja vaihtaa, vaikka ahdistaa se silti paikoin. Kivenmurkuloiden ammunta oli tehty kokonaan uusiksi ja hetken kun mietti että mitä tässä nyt pitää tehdä niin homma alkoi sujua ja paljon parempi kuin se kamala alkuperäinen.

5 chapterissä sitten odottaa tiedätte kyllä kuka ja ei paljon napostelis mennä sinne. No ehkä sitä rohkaistuu jossain vaiheessa.
 
Se mitä mä ymmärsin ippen mustasta on se että musta on niin musta että tyylii ei näe mitään joten säätää niin että se musta onkin harmaata mutta näkee paremmin? Kyl mäki säädän riippuen pelistä jos on liian mustaa jossa ei näe mitään olkoot vaan tarkoitettu mustaksi, kyl se näkeminen on tärkeempää ku että se musta nyt "kuuluu" olla musta. Mihinkään yksityiskohtien näkemiseen en kyl ota kantaa.
 
Voi jestas nyt tätä värikeskustelua. Mulle ainakin riittää, että peli näyttää hyvältä ja tunnelma on sopivan pelottava. Siitä en kuitenkaan suostu ottamaan etua, että laittaisin lisää kirkkautta, koska kauhutunnelma kärsisi liikaa. On paljon kiehtovampaa suunnistaa äänten johdattamana ja huomata vihollinen vasta sopivan lähellä, jolloin pääsee myös haastamaan itseään, ja miten tilanteen hoitaisi.

Perjantain striimissä kirkkausasetuksena oli 45, mutta muutin sen peliä jatkaessani 50:een (oletusarvo). Ero on pieni, mutta reagointiaika oli hieman liian lyhyt 45:llä, nyt tuo on sopivan pimeä hard-tasolle.

Pakko kuitenkin pitää pieni tauko, alkaa jo päässä vilisemään. Yhtä soittoa tullut paukutettua lähes kahdeksan tuntia. Yllättävän hitaasti on edennyt, sillä olen vasta 8. chapterin lopussa. Alkuperäisessä Dead Spacessa niitä on 12. Pari kertaa on ollut tilanne, että ammukset ovat lähestulkoon loppuneet, kun olen ahnehtinut liikaa power nodeja. Toisaalta vähäiselläkin ammusmäärällä pärjää, kun aseissa on melkoisesti potkua.

Se on todettava, että olisi tämä vaikea seikkailu pelata vain yhdellä aseella läpi, vaikka kestosuosikkini Plasma Cutter onkin pätevä kaikkiin tilanteisiin. Se onkin tullut viritettyä täysille. Hieman on ollut sopeutumista muiden aseiden kanssa, sillä moni niistä on saanut paljon uudenlaista käsittelyä. Eniten harmittelen Line Gunin miinan poistoa, sillä paikalleen pystytettävä laser ei ainakaan vielä ole osoittautunut kovinkaan päteväksi. Toisaalta Contact Beam on ollut yksi tuhovoimaisimmista aseista uudistustensa myötä. Vanha kunnon Force Gun tyynnyttelee joukkoja mukavasti ja Ripperillä pidetään päälle hönkivät necrot loitolla.

Vielä on taivalta jäljellä, hyvin on maistunut. Pääsääntöisesti voi sanoa, että uudistukset ovat onnistuneita, vaikka tavallaan samaa polkua tallataankin Isaacia ohjatessa.
 
Toi menee sitten enemmän siihen näyttölaite puolelle millä sitä kuvaa katselet.... Mitä noita dead spaceä ja caliston kuvaa vertailin niin näytti kyllä että dead space kyllä crushaa blackit tosi paljon helpommin, etenkin oled telkkareissa. Mäkän en tykkää yhtään että kuva on ihan pikimustaa ja ei erotu mitään yksityiskohtia kun koluat pelissä nurkkia. Ei auta telkussa gamman nostokaan kun musta muuttuukin sitten harmaaksi. Kokemusta kahdesta lg cx oledista missä near blackit olivat tosi paskat ja söivät kaikki yksityiskohdat. Nykyinen sonyn x94j ja ei ongelmia missään pelissä.
Näköjään keskustelu on mennyt ihan OT:n puolelle, kun vaan mainitsin että Callistossa musta ei oo niin mustaa kuin peleissä yleensä. Kyllä ne harmaat syö tunnelmaa aika reilusti varsinkin kauhussa. Onneksi otsikon pelissä ei ongelmaa ole.
 
Näköjään keskustelu on mennyt ihan OT:n puolelle, kun vaan mainitsin että Callistossa musta ei oo niin mustaa kuin peleissä yleensä. Kyllä ne harmaat syö tunnelmaa aika reilusti varsinkin kauhussa. Onneksi otsikon pelissä ei ongelmaa ole.
Juu, nopeastihan nämä aina lähtee laukalle ;)

Nyt jokainen vaan säätää itselleen pelit mieluisiksi ja nautitaan pelaamisesta.

Itse nyt tulin henk. Kohtaisesti siihen lopputulemaan että kun sopivaan hintaan toi callisto tippuu myyntiin niin se sitten ps5 ostoskoriin. Jostain syystä tämä dead space ei mulle nyt uponnut niin hyvin...ehkä ei sitten se alkuperäiseen tullut mitään rakkaussuhdetta että pakko pelata uusiksi.
 
Joo pelin tunnelma kyllä kärsisi jos olisi liian kirkkaalla. Vaikken pidä peliä puhtaana kauhupelinä runsaan räiskinnän takia, niin onhan tunnelmalla iso merkitys.

Tullut muuten itselle myös Power Nodit tärkeäksi asiaksi ja sen takia ammustilanne on välillä huolestuttava :D Voin vain kuvitella vaikeimmalla vaikeusasteella että minkälaista on..

Ai että olen kaivannut tälläistä tiivistä survival horror pelikokemusta. Nykyään on aivan liikaa noita avoimen maailman pelejä ja niihin on kieltämättä väsynyt. Varsinkin kun tässä elämäntilanteessa on vaikea pelata noita pitkiä pelejä.
 
No sananahan remake on "tehdä uusiksi", joten kyllä se voisi nimenomaan ottaa paljonkin vapauksia. Remaster on sitten taas suoremmin se että on sama peli alla ja vähän kimalletta päällä.

Mutta yleensä kun jotain peliä halutaan "remaketettavaksi" niin taustalla on nimenomaan idea saada se sama peli mutta niin että se näyttää nykyaikaselta.

Usein toki toiminnallisuuttakin hiotaan mutta aika pitkälti pysytään samassa.

FF7 Remake taitaa olla ainoa remake, joka oikeasti eroaa merkittävämmin alkuperäisestä? Muut noudattaa sitten sitä kaavaa että ovat "hiilikuitukopioita", minkä ainakin itse ymmärrän vaikka en muutoksiakaan tyrmää, jos lopputulos vain on hyvä.
Viestistäsi välittyy, ettet ehkä ihan saanut kiinni siitä mitä tarkoitin, joten täytyy hieman tarkentaa, ja korjata alkuperäisen viestini sanavalintaa "nykyaikaistettu". Pidin siis ilmiselvänä asiana, että Dead Spacen tapauksessa peli pidetään samana kuin orkkis, ja keskitytään siihen graafiseen puoleen eikä lähdetä innovoimaan tai ideoimaan mitään varsinaista uutta tähän jo olemassaolevaan kaavaan. Minusta on hieman harmillista että pelasivat niin varman päälle, mutta painotetaan nyt kuitenkin vielä, että kyllä tämäkin minulle kelpaa mainiosti.

FF7 Remake on hyvä esimerkki, jonka rinnalle nostaisin vielä Resident Evil 2 Remaken. Panzer Dragoon Remake taas on esimerkkitapaus, missä hukattiin tilaisuus lähteä kehittelemään ja hakemaan jotain suurempaa visiota. Mitä se sitten olisi? Emme ehkä saa koskaan tietää.
 
Osaako joku jo sanoa, että onko tässä kuinka paljon uutta pelattavaa? Chapter 3 nyt itsellä menty ja tahti on ollut juuri sen takia todella hidas, koska peli tuntuu niin samalta kuin alkuperäinen. Erittäin hyvä peli, mutta odotin vähän liikaa uudistuksia tähän.
 
Yksi asia täytyy mainita tästä pelistä mitä mikään muu peli ei ole tehnyt ainakaan muistaakseni. Kun käynnistät pelin se lataa suoraan viimeisimmän tallennuksen ilman mitään valikoita ja painat vaan continue ja voit alkaa pelata samantein.
 
Yritin maltaa mieleni ja ostaa pelin joskus ale myynistä. Mutta arvatkaapa onnistuiko...Iltapäivällä tänään latasin ja ekassa chapterissa menossa ja koko ajan oppii uutta. Saatikka sitten kun kunnolla päeli käynnistyy vauhtiinsa. Joskus vuonna miekka ja kivi tää peli mullaollu enkä tosiaankaan enää muista siitä yhtään. Eli kannatti ostaa. ei yhtään kaduta :)
 
Ylös Bottom