Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dead Space Remake

Mikä tuo VRS on? Mitä se siis tekee?
VRS eli Variable Rate Shading käytännössä tarkoittaa sitä, ettei koko pelin resoluutiota dynaamisesti lasketa ja nosteta. Sen sijaan yksittäisiä kohtia näkymästä renderöidään pienemmällä tarkkuudella. Tässä pelissä VRS:n käytön suhteen on vaan jotain pielessä, koska jopa PC:llä se on pakosta päällä, ja tehokkaallakin koneella jotkin paikat palikoituvat. Eli sen lisäksi ettei sitä saa pois päältä, se toimii yliaggressivisesti eli tietyt kohdat ovat selkeästi pienemmällä resolla kuin ehkä olisi tarpeellistakaan.

Ohessa vielä nVidian suht. havainnollistava selitys VRS:stä.


Update! EA näemmä ehti Twitterissä jo ilmoittaa, että päivitystä on luvassa, ja PC:llä VRS:n saa jatkossa halutessaan pois.

 
Chapter 2 läpi ja peli vain paranee. Totta tuo on ettei tämä tunnu aivan alkuperäiseltä. Pelihahmo tuntuu vähän ketterämältä, mutta sitten myös samoin örvelöt tulee pahemmin päälle. Siitä vasta pakokauhua on tullut muutamaan otteeseen :D

Itse aloitin siis mediumilla ja ihan tarpeeksi haastavaa menoa on. Ehkäpä New Game plus sitten Hardilla. Vaikeimpaan vaikeusasteeseen itse en ehkä lähde.
 
Yllättävän hyvin tällekin jänishousulle on maistunut. Paremmin mitä Callisto Protocol, vaikka grafiikat tässä ovat kyllä iso pettymys, melko sahalaitainen ja suttuinen yleisilme. Ei ainakaan isolla telkkarilla ole kovin edukseen. Äänet tosin ovat aivan timangia kuulokkeilla pelattuna.
 
Vinkkinä muuten PC-pelaajille, että tämäkin peli kuuluu EA Play Pro tilaukseen.
14,99€/kk, jona aikana pitäisi helposti ehtiä pelaamaan lävitse.
 
Grafiikat on hyvät mutta Callisto on selkeästi paremman näköinen.
Grafiikat tässä ovat kyllä iso pettymys, melko sahalaitainen ja suttuinen yleisilme. Ei ainakaan isolla telkkarilla ole kovin edukseen.
Nyt kyllä jään odottamaan kovia alennuksia, koska Callistossa oli Series Xllä hyvin suttuinen ja harmaa kuva. 55" telkkaria katon pelatessa n. metrin päästä, niin ei hyvä.
 
Kyllähän Dead Space on todella komeaa katseltavaa silloin kun VRS ei näkyvästi päällä. Mutta esim. Äsken kun menin hissiin ja kamera on aivan Isacin takana niin huomasin että health mittari oli aika kamalaa pikselimössöä ja hetken kun olin hississä ollut se muuttui teräväksi.

VRS ei kokoajan ole ruudulla tai ainakaan sitä ei kokoajan huomaa koska peli on niin pimeä. Mutta sitten kun sen huomaa on se paikoin aika kökön näköistä.

Omaan pelaamiseen sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Se on siellä ja sen välillä huomaa, suurimman osan ajasta ei. Joten ei tätä sen takia kannata ostamatta jättää.
 
Nyt kyllä jään odottamaan kovia alennuksia, koska Callistossa oli Series Xllä hyvin suttuinen ja harmaa kuva. 55" telkkaria katon pelatessa n. metrin päästä, niin ei hyvä.
Omaa lausuntoa pitää hieman tarkentaa ja korjata. Callisto oli muuten todella komea, mutta se välillä häiritsi kuinka musta oli jotenkin harmaata, nimenomaan siis HDR:llä. Muuten se oli kyllä upean näköinen.

Dead Spacessa ei tätä ongelmaa ole, vaan musta on oikeasti mustaa ja ainakin kun oledilla pelaa niin valon leikki pimeillä käytävillä on kyllä komeaa katseltavaa.

Odotukset ulkoasun suhteen oli puhelimen ruudulta nähdyn perusteella korkealla, siksi yksityiskohtien taso ei aivan vastannut odotuksia. Mielestäni tämä käy ehkä parhaiten ilmi päähahmon puvun tekstuureissa, jotka ei ole ihan priimaa omaan silmään. Valikot nyt ovat aika toissijaisia, mutta heti kun pelin käynnisti ja ensimmäinen valikko iskeytyi naamalle, niin luulin mulla olevan päällä jokin 720p moodi kun sellainen tietty tarkkuus puuttui mihin on ehtinyt tottua.

Pelaaminen maistuu silti todella hyvältä ja kuumottavalta, ja kyllä grafiikoita useassa kohtaa voi ihan kehuakin. Mutta kauas jäädään silti mistään 10/10 toteuksesta niiden osalta, omasta mielestäni siis ainakin.
 
Hahhah, kun huvittaa jotenkin miten erilailla asioita koetaan ja halutaan! Minulle on kyllä tuo mustan mahdollinen haaleus täysin merkityksetön asia. Tai siis ainakaan huono juttu se ei ole. Minähän säädän pelien kirkkauden ennen pelin aloittamista aina sellaiseksi, että vahingossakaan pimeyttä tai hämäryyttä sisältävät kohdat eivät menisi pimeässä arvailuksi, vaan, että varmasti voisin myös pimeämmissä kohtauksissa nähdä mahdollisimman hyvin. Eli mustan todella mustana olemisesta en oikein oikein saa itselleni hyvää asiaa peleihin. Taas kerran vaan näkyy miten eri tavalla asioita voidaan ajatella ja kokea.

No, kaikesta huolimatta tämä peli menee toki alelaariostokseksi. Kerran jo koettu on jo kerran koettu, enkä pelistä kuulemani ja näkemäni perusteella näe mitään syytä maksaa siitä 20-40 euroa enempää, vaikka peli näyttää toki hyvältä ja jo alkuperäinen peli on aivan loistava peli.
 
Viimeksi muokattu:
Hahhah, kun huvittaa jotenkin miten erilailla asioita koetaan ja halutaan! Minulle on kyllä tuo mustan mahdollinen haaleus täysin merkityksetön asia. Tai siis ainakaan huono juttu se ei ole. Minähän säädän pelien kirkkauden ennen pelin aloittamista aina sellaiseksi, että vahingossakaan pimeyttä tai hämäryyttä sisältävät kohdat eivät menisi pimeässä arvailuksi, vaan, että varmasti voisin myös pimeämmissä kohtauksissa nähdä mahdollisimman hyvin. Eli mustan todella mustana olemisesta en oikein oikein saa itselleni hyvää asiaa peleihin.
Tarkoitatko siis että kun ei ole musta mustaa niin ajattelet että näet pelissä enemmän? Eikö tuossa ole kuitenkin kyse siitä että se mikä on täysin mustaa, ei sisällä mitään yksityiskohtia? Ja toisessa se on mustaa ja toisessa vähemmän mustaa mutta yhtä vähän siellä mitään näkyy.

Vai olenko ihan hukassa tämän asian kanssa?
 
Tarkoitatko siis että kun ei ole musta mustaa niin ajattelet että näet pelissä enemmän? Eikö tuossa ole kuitenkin kyse siitä että se mikä on täysin mustaa, ei sisällä mitään yksityiskohtia? Ja toisessa se on mustaa ja toisessa vähemmän mustaa mutta yhtä vähän siellä mitään näkyy.

Vai olenko ihan hukassa tämän asian kanssa?
Jep, ei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa miten paljon yksityiskohtia näkee. Jos jonkun asian on tarkoitettu olemaan mustaa niin kyllä ainakin mun mielestä sen pitää olla mustaa eikä vaalean harmaata. Kärjistetysti sanotttuna jos joku asia on sininen niin ei sen silloin kuulu olla punainen. :D Yksityiskohtia siinä näkyy ihan yhtä paljon jokatapauksessa. Sehän on sitten taas ihan toinen ongelma jos musta syö yksityiskohdatkin kuvasta. En tiedä mikä se on suomeksi mutta crushed black enkuksi on taas tuo ongelma. Tällaisissa peleissä etenkin mitkä leikittelevät valolla ja varjolla tunnelman luomiseksi niin tuo kohonnut mustan taso syö ainakin meikäläiseltä isosti fiilistä pois.
 
Tarkoitatko siis että kun ei ole musta mustaa niin ajattelet että näet pelissä enemmän? Eikö tuossa ole kuitenkin kyse siitä että se mikä on täysin mustaa, ei sisällä mitään yksityiskohtia? Ja toisessa se on mustaa ja toisessa vähemmän mustaa mutta yhtä vähän siellä mitään näkyy.

Vai olenko ihan hukassa tämän asian kanssa?
Tarkoitan sitä, että jos pelissä on hämärää tai pimeää jossakin, niin yksityiskohtia ei tosiaan näe niin hyvin, ellei kirkkautta sinänsä lisää peliin. Esimerkiksi, jos on joku huone jonka nurkka on tehty pelissä hämäräksi tai jopa käytännössä pimeäksi, niin siellä olevat yksityiskohdat eivät tosiaan näy välttämättä lainkaan. Kun sitten laitan kaikkiin peleihin aina kirkkautta huomattavasti lisää, niin tuollaisissa kohdissa näen todellakin yksityiskohtia paremmin - siis todella paljon paremmin. Se voi toki tehdä mustasta haaleampaa, mutta so what? Ei siis haittaa pätkääkään, kunhan pelissä näkee yksityiskohdat hyvin. Eli minulla ei musta kovin mustaa peleissä ole koskaan, koska olen aina säätänyt peleihin kirkkautta reilusti lisää. Sen takia en myöskään oikein koe tuota mustan kovin mustana oloa tärkeänä tai olennaisena. Mutta makuasioita kai se tämäkin on...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom