Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dead Space Remake

Semmonen homma tuli huomattua, kun ainoastaan plasma cutteria päivittäny ja se rupee oleen melkein maksimissa, niin kun laittaa muut aseet storageen niin saa vain plasma cutteriin ammuksia. Tämän kun olisi tajunnut niin olisi peli ollut jo aikaisemmin helpompi hardilla, kun ei turhaan tulisi noihin turhiin aseisiin ammuksia ja plasma cutterin ammukset aina lopussa :D

Joo tämä systeemi oli jo alkuperäisessä versiossa. Peli tietää mitä tarvitset.
 
10 chapteri suoritettu ja edelleen ihan täyttä timangia ollut. On muuten tuota 10 chapteria muutettu aika paljon alkuperäisestä.

Kysymys kaikille pelin läpi pelanneille.

Tietääkseni pelissä on point of no return, onko se selkeästi merkitty ettei vahingossa mene yli. Mietin vaan et missä vaiheessa lähtis tutkimaan alusta ja tekemään sivujuttuja enemmän. Saako tuossa ennen alukselta poistumista vielä mitään tarpeellista sen tutkimiseen ? Vastatkaa spoilereissa niin ei tule muille paha mieli.
Vastaus:
Kun olet chapterissa 11, niin eräässä kohtaa ruutuun tulee iso popup-ikkuna, joka varoittaa juuri kyseisestä asiasta. Tässä pitää vain painaa oikeaa nappia, jolloin pääset palaamaan ja kiertelemään tarvittaessa vanhoja sivutehtäviä. Niiden suorittaminen ei ole enää mahdollista pisteen "ylityksen" jälkeen.
 
Joo tämä systeemi oli jo alkuperäisessä versiossa. Peli tietää mitä tarvitset.
Kaikkea ei näköjään voi muistaa :D Aikoinaan tuli vedettyä kyllä se only plasma cutter achievement, mutta jostain syystä vain nyt kannoin kaikkia aseita mukana. Muistelin myös, että se only plasma cutter kierros oli helpoin, koska yhdestä aseesta tuli aika super kun päivitti vain sitä.
 
Läpihän se meni, että pläjähti.
Pysyn aikaisemmassa arviossani, eli 8/10.
Onhän tää loistava peli kokonaisuutena vaikka parasta oli ensimmäinen puolisko, loppu puolella alkoi vähän liikaa örvelöitä hönkimään niskaan, että se alkupuoliskon tunnelma ei kantanut ihan loppuun asti.

Peli näytti todella upealta kaikkine varjoineen ja efekteineen.
Varsinkin painottomuus kohtaukset olivat loistavia, mukavaa vaihtelua pelaamiseen ja ase arsenaalia pitää kehua. Ripperi muodostui mun lempi sirkkeliksi pelissä. Varsinkin sen terän kimmotessa toiseen örvelöön, kun ensimmäiseltä oli jo koipi lyhentynyt aiheutti henkisiä riemun kiljahduksia. Myöskin liekinheitin sytytti sisäisen grillaajan ahtaissa tiloissa.

Eiköhän tässä plus peli pyörähdä lähiaikoina käyntiin.

Jatkoakin varmaan tullaan näkemään, koska hyvän vastaanoton on saanut. Mielenkiinnolla jään odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Trophyja on tullut kairattua plakkariin. Kaksi vielä uupuisi + platina niiden myötä. Impossiblella läpäisy odottaa vielä, sillä alternate ending on näkemättä. Tulin katsoneeksi ohjeen netistä sitä varten, se alla spoilerissa. Osasin kuitenkin aavistaa, mihin tehtävän tekeminen liittyy, mutta toteutus olisi vaatinut Ishimuran tutkimista täikammalla.

Sehän on mahdollista suorittaa vain NG+ -pelitilassa. Ensimmäisen 11 chapterin aikana pitää kerätä 12 Marker fragment -nimistä osaa. Yhdessä chaptereista on kaksi kyseistä sirpaletta, mutta muuten niitä on yksi per chapter. Chapteriin 12 ei pidä mennä, kun on saanut kaikki haltuun, vaan ne pitää vielä Kapteeni Mathiuksen omaan tilaan. Vasta tämä triggeröi vaihtoehtoisen lopun viimeisen chapterin suorituksen jälkeen.

Arvelen, että olen löytänyt niistä lähes kaikki, mutta on erityisen ärsyttävää, että a) mistään et näe, montako fragmenttia on kerätty ja b) mistä chaptereista ne on saatu. Pitänee kokeilla käydä Mathiuksen tiloissa jo ennen kuin jatkan tutkimista, josko sirpaleet saisi laitettua jo osittain paikalleen, jolloin näkisi montako puuttuu.
 
Läpi meni 9 tunnissa storylla PC:llä EA Play Proon kautta. En ole koskaan pelannut Dead Space pelejä että en tiennyt mitä tässä tapahtuu. Olihan se ihan mielenkiintoinen. Pelin yksi isoimmista plussista on tallennuspisteiden suuri määrä. Melkein jokaisen oven takana odotti tallennuspaikka. Tästä saisi moni peli ottaa mallia.
 
Pitihän se aloittaa NG+ rundi, vaikka ajattelin pitää vähän taukoa:)
En lukenut tarkasti niitä infoja siinä pelin aloituksessa ja pelasin plasmalla sinne pulse rifleen asti ja ihmettelin miksi sitä ei pysty noukkimaan maasta, mutta mullahan olikin koko arsenaali jo jemmassa.
 
Noniin läpihän se meni. 12h easy tasolla tehden kaikki sivutehtävät (Master key arkut NG+)

Alkuperäistä teosta kunnioittava mutta silti omia pikku juttuja lisäten, yksi parhaista remakeista koskaan. Audiovisuaalinen puoli on huikea upgrade, pelattavuus on paljon parempi ja oli sinne saatu muutama säikäytys ja ahdistus kohta vanhoillekkin pelaajille.

Pelin pelaaminen kesti näin kauan lyhyestä kestosta huolimatta sen takia koska sen kauhu on nostettuun 3x tasolle alkuperäiseen nähden. Vanha versio on visuaalisesti jo sen verran vanhentunut ettei se luo enää niin uskottavia kuvia ruudulle että se saisi kovaa pelkoa aikaiseksi. Toki Hunter on aina Hunter. Audiopuoli myös niin karmiva verrattuna alkuperäiseen että siinä heikompaa hirvittää, ollaan ihan siellä Alienin tasolla mitä tulee monsteri kauhuun.

Nyt jos seuravaksi saataisiin se Dead Space 2 tai ehkä jopa kokonaan uusi peli sarjaan. Mutta jos se on samanlaisella rakkaudella tehty kuin tämäkin niin otan sen 2 myös mielihyvin vastaan.

NG+ sitten joskus myöhemmin, siinä kun on vielä jonkin verran uutta sisältöäkin.

Parannettavaa en oikeastaan keksi mitään, kaikki mikä alkuperäisessä ärsytti on korjattu. 5/5 ja vuoden ensimmäinen GotY ehdokas.
 
Onko muilla sattunut vastaavaa? Monsteri sylkee kasapäin loottia kuollessaan. Sai hetken keräillä.

 
Onko muilla sattunut vastaavaa? Monsteri sylkee kasapäin loottia kuollessaan. Sai hetken keräillä.

Ei kyllä ole tullut. Onkohan toi bugi vai ihan tarkoituksella tehty..
 
Pitkästä aikaa muistuu mieleen mitä kauhu on. On kyllä komea peli varsinkin äänipuolen kannalta.
 

Liitetiedostot

  • 20230226_015323.jpg
    20230226_015323.jpg
    723,7 KB · Lukukerrat: 42
Noniin, päätin sit itekki palata takaisin Ishimuraan "tyhjään avaruuteen". Alkuperäisestä pelistä on sen verran montaa vuotta että en oikeesti edes kauheesti muista täst mitään, toki peli tuntuu tutulta ja flashbackejä sieltä sun täältä mutta kyl täs edelleen menee tutisten eteenpäin eikä tiedä mitä nurkan takana odottaa.

Äänimaailma aivan huikeen karmiva, kaikkinee efekteinee ja itkevinee vauvoinee ym jne, ulkoasultaan aivain huikeen näköinen ja nosta kauhun ihan uudelle tasolle, vaikka olihan se alkuperäinen siihen aikaa myös melko karmiva mikä ei ehkä ihan nykytasolle pääse. Pohdin pitkään tänään että nappaanko dead spacen vai dead island 2 joka olis ollut lepposta mukavaa pelattavaa mut jotenkin tämä pyörii päässä jo pari päivää nii piti kuunella tunteita :p

Itse nostan Dead Spacen helposti omalla listallani ehkä parhaimmaksi kauhupeliksi kautta aikojen niin tämä oli siinä mielessä pakko hankinta. Jotenkin niin täydellinen ympäristö tässä, avaruus jo itsessää on melko pelottava ja tuntematon joten jo pelkästään ympäristön puolesta aivan karmiva, yksin kaukana kaikesta.

Dead Island 2 ois ollut tavallaa ihan uusi kokemus ainakin ympäristön ym puolesta vaikka se zombiemättö tuttua onkin, mut jotenki tuli semmonen fiilis et siitä pelistä tulee pian kovatki alet mitä epäilen että dead spacen kohalla ei ihan vielä hetkeen tuu olee. Köyhän kun pitää valita tarkkaan ;)On tämäkin tavallaa uusi elämys vaikka joskus 15v sitten tätä pelaskin, mä lähen takas ishimuraan nii palataan asiaan.

Toivottavasti kakkonen saa myös remaken joskus, se peli mun mielestä veti kauhun vielä pykälän kovemmaks, kolmonen sit olikin jo action pläjäys enkä tiie tarviiko siitä tehää mitää remake ellei sit vedetä jotenki aivan uusiks ne typerät action kohtaukset.
 
Nyt on läpi eka juoksu, huh huh. Klassikko on vaan klassikko! Olen oikeestaan järkyttynyt miten vähän muistin koko pelistä, vois sanoo ettei oikeestaan mitään et näin 15v jälkeen kummasti unohtaa, olihan tässä tuttuja paikkoja ja jotkut kohdat ehkä enemmän tutun oloisia mut enimmäkseen ei ollut enää mitään muistikuvaa, eikä ne nyt kuitenkaa tähää niin paljon uusiks rakentanut.

Nyt heti perään NG+ ja vaihtoehtoinen loppu ja sit viimeisenä ois tarkoitus vetää impossible vaikeustasolla ja platina. On kyl aivan kuumottava peli, näin niiku hyvällä tavalla ja helposti mun yks kaikkien aikojen paras kauhupeli.

Tämä remake muistutti vaan miten loistava dead space onkaan ja toivon kovasti että myös kakkonen saa remaken ja miksei niin että koko sarja elvytettäis elävien kirjoihin uudella pelillä. Ehkä EA on myös nyt tullut taas järkiinsä kun yhes vaihees ne oli sitä mieltä että "singleplayer games are dead" ja yrittihän ne siitä kolmosesta kai tehää jotain mitä dead spacen ei tod kuulu olla! Joten odotellaan EA.n puolesta vihreetä valoo että tämä peli on hengissä pitämisen arvoinen.

Ei nyt tarvii mitään assassins creed tyyppistä jatkuvaa sarjaa, mut kevyesti ainakin yhen uuden dead spacen verran.

Tykkäsin myös miten nyt päähahmo on äänessä, tuo ihan eri fiiliksen peliin vaikka ne mykät hahmot ovat omalla tavallaa myös hyviä riippuen pelistä. Tähää se sopii mut parempi kuitenkin että puhuu, tykkäsin myös miten aina Isacin sydän tykyttää sitä mukaa miten paljon on vaaraa ympärillä ja miten se tasottuu kun on rauhallista. Kaikki on tässä remakessa vaa tehty miltei täydellisesti, niin hyvin että tämmöset remaket ovat tervetulleita vuosien jälkeen. Vahva suositus varsinkin uusille tulokkaille, ne jotka jo pelannut tämän 15v sitten suosittelen silti, ehkä muilla sit on norsun muisti ja muistavat jokaisen tehtävän, itellä meni tämä miltei uutena kokemuksena.

Myös kaikki latausruudut ovat poissa, tietenkin, joka teki tästä koko kauhusta yhtä mittaisen alusta loppuun ilman mitään katkoja. Tai noh ohan tässä näitä "latausruutuja" kun menee junalla ym, mut kuitenkin koko peli kulkee kuuluisalla GOW tavalla yhdellä kohtauksella alusta loppuun.
 
Dead Space on mielestäni yksi parhaita videopelejä koskaan, ehkä jopa oma suosikkini yksinpelien joukossa. Tämä remake ei todellakaan pettänyt. Olen todella kiitollinen EA:lle, että toteuttivat. Toteutus on valioluokkaa. Audiovisuaalisesti aivan täydellinen paketti, kuten oikeastaan kaikessa muussakin. Dead Space on merkkipaaluteos ja Remake tuo sen henkiin tähän päivään aivan käsittämättömän hienosti.

Kannattaa oikeasti pelata peli äänitasot mahdollisimman korkealla (ja tarpeeksi haastavalla vaikeusasteella, remakessa Hard oli hyvin tasapainotettu omaan makuun). Missään muussa pelissä ei ole niin hyvää äänimaailmaa kuin tässä. Kaiuttimet ja subbari saivat kerrankin töitä.
Pelin maailma imee sisälleen täydellisesti, niin hienosti se on suunniteltu ja toteutettu joka kulmasta, oli se sitten karttasuunnittelu, taide, viholliset, pelimekaniikat, animaatiot, äänitehosteet, pienet musiikkipätkät, ryrnitys, kaikki on priimaa, ihan sama mikä osa-alue. Ja näkemyksellistä, kaikella on tarkoitus, kaikessa mitä kehittäjät ovat tehneet on ollut selkeä näkemys taustalla.

Tämä on samanlainen klassikko kuin joku Metroid Prime tai A Link to the Past. Täydellisesti toteutettu videopeli alusta loppuun.
 
Nyt on NG+ ja Impossible vaikeusaste takana, aivan huikee peli vaikka pelasin putkeen 3 kertaa. Impossible loi aivan erilaisen fiiliksen peliin jossa sulla käytössä vain yksi save, voit savettaa niin paljon kun haluat mutta siinä on semmonen kikka että kun kuolet menetät impossible mahdollisuuden ja joudut aloittaa alusta tai jatkaa hardilla.

Täs piti jo miettiä miten ampuu ja paljonko ja nuohota mestat ja säästää ammoja ym mutta peli kuitenkin tiputteli niitä sen verran ettei pulaan joutunut ainakaan koko ajan. Palkinnoks joku puku ja dead space kakkosest tunnettu "BANG BANG" hand cannon joka on läppäase, mutta sillä pystyy murhaa "one shotil". Aattelin vielä joskus vetää sillä sen läpi ku on vaa nii hauska kuten ds2 aikoinaan.

Mutta jos pitäisin nyt taukoo ja menisin takaisin velhomaailmaan hogwarts legacyyn vaihteeks.

Graafinen ulkoasu on nätti, mutta erityisesti pitää antaa kehut pelin äänimaailmalle kuten ylempänä mainittiin. Pelasin 3D pulset päässä äänet kovalla, kaikki kuiskaukset, natinat ja ritinät, ääniefektit on tehty tässä aivan uskomattoman hyvin ja ne pienet pätkät soundtrackiä mutta enimmäkseen tunnelmaa luodaan ääniefekteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tämän saisi uutena 35e (gigantti)
Rupee ole kohta hinta kohillaan kun itsellä tämä vielä pelaamatta.
Voi helkkari sentäs, just katsoin digiversion, edelleen 79€ PS storessa... Haluan tuon pelin kun on niin kehuttu ja alkuperäinenkin versio on jäänyt aikoinaan väliin. Mutta oma kipuraja menee 69€ vanhan kansan malliin. Ei vaan halua laittaa enempää peliin.
Nyt ei ole autoakaan käytössä kun vaimo läksi Turkuun :D Voisi toisaalta olla ihan hyvä päivälenkki reippailla pääkallopaikalle Tammiston Giganttiin jos niillä olisi niitä hyllyssä tuohon hintaan :)
 
Onkstää joku gigantin oma alekampanja? Meinaan kun ei muualla tohon hintaa näy, on kyl halpaa ku makkara ja nyt jos koskaan tohoon hintaan kantsis vaik vetää 15km lenkki ja käydä hakemassa. Hieman itteäni kismittää ku ei täst oo varmaa ku pari viikkoa ku hommasin tän, jos ois kristallipallo nii oisin tietysti odottanut tätä tarjousta!
 
Ootte kyllä hyviä hehkuttamaan. Olisi vaikka mitä PS-yksinoikeuksia ja huippupelejä pelaamatta, mutta tämän ketjun ansiosta löin Dead Spacen tulille. Alkuperäinen versio on koettu 2008(?), mutta muistikuvat aika tehokkaasti kadonneet.

Kolmisen tuntia nyt tuli vejeltyä aikalailla yhtä kyytiä. Imaisi täysillä mukaansa alkuminuuteista lähtien. Kuulokket päässä immersio on uskomaton ja muu maailma ulkopuolelta sulkeutuu täysin pois. Ei malttaisi millään lopettaa pelisessiota. Se on aina onnistuneen ja tasapainoisen pelin merkki, kun ei tule ähkyä pitkänkään session aikana.

Normal vaikeustaso hieman jopa yllätti haastavuudellaan. Kuollut olen vain kahdesti tässä reilun 3h aikana, mutta healtti ei tunnu ikinä olevan täysillä ja viholliskohtaamisia ei todellakaan voi vetää puolivaloilla.

Onpahan tyylikkäästi toteutettu peli. Suurta tyydytystä tuo latausruutujen puuttuminen, sulava eteneminen ja runsaat tallennusmahdollisuudet.
 
Ylös Bottom