Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dead Space Remake

Ootte kyllä hyviä hehkuttamaan. Olisi vaikka mitä PS-yksinoikeuksia ja huippupelejä pelaamatta, mutta tämän ketjun ansiosta löin Dead Spacen tulille. Alkuperäinen versio on koettu 2008(?), mutta muistikuvat aika tehokkaasti kadonneet.

Kolmisen tuntia nyt tuli vejeltyä aikalailla yhtä kyytiä. Imaisi täysillä mukaansa alkuminuuteista lähtien. Kuulokket päässä immersio on uskomaton ja muu maailma ulkopuolelta sulkeutuu täysin pois. Ei malttaisi millään lopettaa pelisessiota. Se on aina onnistuneen ja tasapainoisen pelin merkki, kun ei tule ähkyä pitkänkään session aikana.

Normal vaikeustaso hieman jopa yllätti haastavuudellaan. Kuollut olen vain kahdesti tässä reilun 3h aikana, mutta healtti ei tunnu ikinä olevan täysillä ja viholliskohtaamisia ei todellakaan voi vetää puolivaloilla.

Onpahan tyylikkäästi toteutettu peli. Suurta tyydytystä tuo latausruutujen puuttuminen, sulava eteneminen ja runsaat tallennusmahdollisuudet.

Tossa jo jaarittelin omia tuntemuksia, mutta itte olin yllättynyt miten vähän olin pelistä muistanut. Jotain satunnaisia flashbackejä sieltä täältä ja alku oli tuttu mut muuten tämä meni lähes uudesta kokemuksesta sitten kun sen ekan kerran koin vuonna 2008. Olihan tänne jotain uudistuksiaki tehty, kuten zero gravitissä liikkuminen ja joitain muita pikku muutoksia.
 
Tossa jo jaarittelin omia tuntemuksia, mutta itte olin yllättynyt miten vähän olin pelistä muistanut. Jotain satunnaisia flashbackejä sieltä täältä ja alku oli tuttu mut muuten tämä meni lähes uudesta kokemuksesta sitten kun sen ekan kerran koin vuonna 2008. Olihan tänne jotain uudistuksiaki tehty, kuten zero gravitissä liikkuminen ja joitain muita pikku muutoksia.

Itse kyllä muistin aika paljon kun alkuperäinen tullut tahkottua reilusti yli 10 kertaa. Mutta silti peli onnistui yllättämään uusilla lisätyillä aluilla ja muuttamalla vanhoja sen verran ettei ne tuntunut täysin samalta. Tämä on Ressu 4 ohella parhaita remakeja joita on koskaan tehty ja todellakin ansaitsee paikkansa pelikokoelmassa.
 
Haha, tämä peli voitti minut. Hävisin.

Pelin ensimmäinen puolisko oli parasta antia. Örvelöitä tarjottiin maltilla ja Ishimuran koluaminen oli sairaalloisen kiehtovaa. Loppua kohti räiskintä lisääntyi lisääntymistään ja vikoissa chaptereissa alkoi olemaan hengästyttävällä tasolla. Tässä kohtaa itseltä ote alkoi herpaantumaan, eikä peli enää imaissut samalla tavalla mukaansa kun alussa. Pelaaminen alkoi tuntua suorittamiselta, jopa työltä. Etenkin kun tämä oli yllättävän pitkä, reilusti yli 13h kirjattiin lopulta.

Viimeinen bossi. Parikytä minuuttia menestyksekästä taistelua ja sitten "haista paska" loppuhuipennuksena joudutaankin vielä lonkerossa karusellissa heiluen yrittämään tatilla sohia tähtäintä pienen pieneen keltaiseen läikkään.

Kävi tunteisiin. Kovasta sinnepäin räiskinnästä huolimatta tietty kuolema ja sama parikytä minuuttia kestävä mättö uudelleen ja toki myös niitä edeltävä pitkä cutscene.

En tiedä olisiko tuo vika läikkä tuhoutunut helpommin liekinheittimellä tarkkaa tähtäystä vaativan plasma cutterin sijaan. No kuitenkin. Ikinä en muista vaikeustasoa pudottaneeni kesken pelin, mutta nyt tässä kohtaa pudotus normalista storyyn ja peli turhautuneena pakettiin. Ei enää jaksanut.

Syyttäminen tästä kaikesta rantista vain ruostunutta pelaajaa, joten älkää välittäkö.

Eka puolisko 9/10, viimeinen puolisko 6/10.
 
Ite kun pelasin 3 kertaa pelin läpi nii ei mun mielestä niitä örkkejä loppukohden niinkää paljon lisää tullut, vaan enemmänki sitä että niitä tuli pitkin peliä siihen tahtiin että siihen ehkä väsyi ja alkoi tottumaan. Enemmän olis voinut olla kuumottavia kohtia mut melko lailla siinä alkoi jo loppuvaihees ennustaa että "no nyt sit tämä kuuluisa örkkien putsauskohtaus" ennen kun pääsee eteenpäin. Näitä oli pitkin peliä kunnes niihn turtui. Mut ei se räiskinnäks aka. dead space kolmoseks onneks mennyt.
 
Ajattelin tulla kirjoittamaan fiiliksiä vasta kun tämä remake menee läpi, mutta tämä on ollut niin hyvä, että pakko tulla hehkuttamaan kesken läpipeluun.

Orginaalin läpipelaamisesta on näköjään niin kauan, että muistan yllättävän vähän ja tämä tuntuu kuin uudelta peliltä. Älyttömintä on se, että vuonna 2008 julkaistun pelin mekaniikat, ympäristön käyttö, tarina ja tunnelma eivät häviä oikeastaan ollenkaan nykypäivän peleille. Toki remake parantaa asioita, mutta silti se pohja on siellä edelleen, joka toimii nykypäivänä siinä missä 15 vuotta sitten.

Selkeä parannus grafiikan lisäksi alkuperäiseen on ääninäyttely. Ensinnäkin Isaac puhuu tällä kertaa, mutta myös muut tärkeät henkilöt tuntuvat paremmin näytellyiltä ja saavat jotenkin enemmän ruutuaikaa (ainakin omien muistojen mukaan). Sitten on tietysti painottomassa tilassa liikkuminen. En itseasiassa muista tarkalleen miten se oli toteutettu alkuperäisessä, mutta muistelen että siinä ei voinut vapaasti liikkua. Hurjan iso parannus siis.

Olen nyt chapter 9 kohdalla menossa, joten loppupuolella ja on kyllä ollut juuri niin hyvä kuin mitä muistan kaikkien niiden vuosien takaa. Kun nyt Callisto Protocolinkin viime aikoina olen pelannut läpi, niin näkeehän siinä selvät vaikutteet tästä pelistä. Silti tämän luomaa tunnelmaa se ei pysty ylittämään. Tosin vertailuista viis, hienoa että meillä on nyt kaksi uutta ison budjetin avaruuskauhua. Molemmille suosittelut.
 
Itsekin otin tämän backlogista peluuseen ja chapter 4 menossa. Peli on juuri sitä mitä kuvittelin
 
Ajattelin tulla kirjoittamaan fiiliksiä vasta kun tämä remake menee läpi, mutta tämä on ollut niin hyvä, että pakko tulla hehkuttamaan kesken läpipeluun.

Orginaalin läpipelaamisesta on näköjään niin kauan, että muistan yllättävän vähän ja tämä tuntuu kuin uudelta peliltä. Älyttömintä on se, että vuonna 2008 julkaistun pelin mekaniikat, ympäristön käyttö, tarina ja tunnelma eivät häviä oikeastaan ollenkaan nykypäivän peleille. Toki remake parantaa asioita, mutta silti se pohja on siellä edelleen, joka toimii nykypäivänä siinä missä 15 vuotta sitten.

Selkeä parannus grafiikan lisäksi alkuperäiseen on ääninäyttely. Ensinnäkin Isaac puhuu tällä kertaa, mutta myös muut tärkeät henkilöt tuntuvat paremmin näytellyiltä ja saavat jotenkin enemmän ruutuaikaa (ainakin omien muistojen mukaan). Sitten on tietysti painottomassa tilassa liikkuminen. En itseasiassa muista tarkalleen miten se oli toteutettu alkuperäisessä, mutta muistelen että siinä ei voinut vapaasti liikkua. Hurjan iso parannus siis.

Olen nyt chapter 9 kohdalla menossa, joten loppupuolella ja on kyllä ollut juuri niin hyvä kuin mitä muistan kaikkien niiden vuosien takaa. Kun nyt Callisto Protocolinkin viime aikoina olen pelannut läpi, niin näkeehän siinä selvät vaikutteet tästä pelistä. Silti tämän luomaa tunnelmaa se ei pysty ylittämään. Tosin vertailuista viis, hienoa että meillä on nyt kaksi uutta ison budjetin avaruuskauhua. Molemmille suosittelut.

Mulla oli vähän sama tilanne että yllätyin miten vähän muistin alkuperäisestä pelistä, vaikka tähän ei tullut kun jotain pieniä uudistuksia tuntui koko peli jotenkin aivan uudelta ja yhtä pelottava mitä sen muistin olevan, olihan siinä joitakin flashbackkejä ja varsinkin loppu oli hyvin muistissa mut muuten meni melko uusilla fiiliksillä.
 
Tämä meni viikonlopun aikana läpi.

Kuten edellisestä viestistäni voi lukea, niin kovasti tykkäsin pelistä. Remake parantaa jo ennestään hyvää peliä.

Tässä osuu nappiin niin monta asiaa. USG Ishimura on loistava, tarpeeksi rajattu, ympäristö tällaiseen kauhupeliin. Vaikka synkällä avaruusaluksella kuljetaan samoja käytäviä edestakaisin jokusen kerran, niin se ei pääse häiritsemään. Backtrackkaaminen on toteutettu järkevästi ja peliin sopivasti. Pelin vaikeustaso normalilla oli myös erittäin onnistunut. Ammuksista ja medpackeista oli välillä pulaa ja tiukkoja tilanteita riitti, mutta kuitenkin niin ettei mihinkään kohtaan jäänyt jumiin. Se miten hienosti teknikko nostetaan päärooliin on myös mahtavaa ja Ishimuran korjaaminen on ihan yhtä isossa roolissa kuin tapahtumien selvittäminen. Ja ne tapahtumat... hulluutta on monenlaista.

En yleensä ole remakejen suurin puolestapuhuja. En varsinkaan silloin kun ne maksavat premiumhintaa, mutta 15 vuotta vanha kauhupelien parhaimmistoon kuuluva Dead Space kyllä ansaitsee yleisönsä. Osta täyteen hintaan jos kehtaat, mutta osta vähintään alesta tai pelaa Game Passin kautta. On tämä vaan niin hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Schreier



Toisessa twiitissään Jason sanoo että Dead Space on jäissä. Jatkoa suunniteltiin viimevuonna mutta mitään ei saatu kehitykseen, sen piti olla uusi peli ei Dead Space 2 Remake.
 
Viimeksi muokattu:
Dead Space 2 ei välttämättä saa remakea, koska ekan remake myi huonosti.
Onkohan nyt kyse huonoista myynneistä vai huonoista myynneistä suhteuttaen odotuksiin?

Ovat ihan eri asia ja varsinkin, muistaakseni, Square Enixillä on aika usein "huonot myynnit" kun odotetaan niin paljon enemmän.

Se olisikin jännä että myynneistä puhuttaisiin huonoina vasta kun eivät kata kuluja ja tuota vaikka 20 % voittoa sijoitukseen nähden. Nythän tuo menee yleensä niin että määritetään jotkin odotukset, jotka alittuessa myynnit on "huonot".

Jos minäkin joka kerta lenkillä odottaisin että juoksen 20 km niin olisihan ne järjestään huonoja lenkkejä. En kuitenkaan odota, joten lenkeillä on aika paljon isompi mahdollisuus olla hyviä.


Jason Schreierin twiitistä:
Let me clear this up: Motive used the same code name to describe *whatever project* that the Dead Space team was working on next, hence the confusion on Jeff's part.It was never really a Dead Space 2 remake, and for nearly a year it's had nothing to do with Dead Space
Melko outoa koodinimien käyttöä jos koodinimenä on selkeästi jonkin pelin nimi ja vieläpä numerolla varustettuna. Remedyllä ainakin on järkevämpi tapa käyttää oikeasti koodinimiä. Koko "koodinimen" tarkoitus - mielestäni ja ymmärtääkseni - kai kuitenkin on olla sellainen ettei se kerro heti mistä on kyse.

Jotenkin siis outoa että tehtäisiin peliä, joka ei ole Dead Space, sen jatko-osa tai jatko-osan remake, koodinimellä Dead Space 2.



Toisessa twiitissään Jason sanoo että Dead Space on jäissä. Jatkoa suunniteltiin viimevuonna mutta mitään ei saatu kehitykseen, sen piti olla uusi peli ei Dead Space 2 Remake.

Sanoo myös ettei "ainakaan vuoteen" pelillä ollut mitään tekemistä Dead Spacen kanssa.

Mikä on sekin outoa. Kuinka usein peli alkaa niin, ettei ole mitään tekemistä jonkin pelin kanssa? Varsinkin jos koodinimi on jo jonkin pelin nimi? Vaikea kuvitella että alettaisiin tekemään vaikka vuoden ajaksi täysin erilaista peliä, joka sitten muuttuukin yhtäkkiä peliksi, joka on "deadspacemainen".

Eli pakkohan pelissä on jotain sellaista olla että siitä saa väännettyä sitten sen Dead Spacen tai muutenhan suuri osa tekemisistä täytyy aloittaa alusta. Jos siis vaikka on tehty vuosi jotain värikästä tasohyppelyä, jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä Dead Spacen kanssa. Plus että kaikki tuo koodinimellä "Dead Space 2" :D
 
Ylös Bottom