Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

No siis mulla oli ladderi, hematic grenade ja bloodbag mutta ei mitään tehtävään liittyvää cargoa, Lost cargoa tai materiaaleja. Silti skannerit paukku ja muulit juoksi kaukaa päälle.

Voihan se olla, että nuokin sen jo laukasee. Mulla ei ollut mitään mukana. Aika helppoja nuo muulit tosin on mätkiä kumoon. :oops:
 
Kaikki avoimenmaailman pelit on menemistä paikasta A paikkaan B.

Toimintapainotteisissa peleissä se yleensä ratkaisee että mitä siellä paikassa B tapahtuu.

Death Stranding keskittyy poikkeuksellisesti siihen että mitä siinä matkan varrella tapahtuu ja siihen liittyy myös vahvasti pelin nettipuoli, matkalla löytyy muiden rakentamia rakennelmia mitkä helpottaa omaakin pelaamista ja vastaavasti omat rakennelmat helpottaa muiden pelaamista.

Rakennelmia pitää myös huoltaa jos ne haluaa säilyttää omassa pelissä, koska ne rapistuu ajan kanssa.

Tässä on poikkeuksellinen nettipeli siinä mielessä että se keskittyy pelkästään siihen että kaikkien pelaajien pelaaminen helpottuisi.
 
Ottamatta kantaa nyt DS:ään, niin toistuvuus voi olla tehty hyvin, tai huonosti. Esim. Middle Earth: Shadow of War:ssa loppupuolella ei ollut mitään hauskaa vain grindata örkkejä ja täysin samoja linnoja puolustaa kerta toisensa jälkeen, kun peliä oli keinotekoisesti vain pitkitetty.
Makuasioita, mutta meikäläinen on jäänyt täysin koukkuun Death Strandingin gameplay looppiin. Mietteitä Chapter 2:sta ja Chapter 3:n aloitusalueesta:

Chapter 2...
oli kestoltaan arviolta ~12 tuntia. Valtaosa tästä ajasta pisteestä A -> pisteeseen B tapahtui vaivalloisesti jalan. Reittien pituus ei ollut päätä huimaava, mutta tästä huolimatta näihin kului ~15 minuuttia tai enemmän, sillä pelaajan piti olla tarkkana mihin astua ettei Sam menetä tyystin tasapainoa. Lisäksi matkojen kestoon myös vaikutti se ettei pelaaja ollut kyvyiltään/varustuksen puolesta tehokas vihollisia vastaan. Esimerkiksi MULE alueet oli parasta läpäistä hiiviskellen kuten myös BT olennot. Kokonaisuutena ajatellen tämä kappale nojautui pelimaailmassa fiilistelyyn: siinä vaiheessa kun olet saavuttamassa määränpään kamera meni kauemmaksi ja musiikki lähti soimaan. Tässä vaiheessa pysähdyt hetkeksi, ihailet maisemaa ja jatkat matkaa. Nämä osuudet kuuluvat parhaimpiin/palkitsevimpiin hetkiin, mitä olen koskaan törmännyt peleissä.

Sen sijaan Chapter 3:n alkupään...
gameplay looppi on tuntunut varsin erilaiselta. Hyvin nopeasti Sam sai käyttöön ulkoisen tukirangan, jonka myötä kantokyky kaksinkertaistui + tasapainon menettäminen oli huomattavasti epätodennäköisempää. Sam pystyi viilettää menemään jopa hankalassa maastossa reilun 200 kilon edestä metalleja ym. roinaa ilman ongelmia. Tästä ei kulunut kauaa kunnes eksyin MULE leirille, mistä sain varastettua rekan, jonka myötä matkat taittuvat muutamassa minuutissa eikä pelaajana tarvinnut sen pahemmin stressata Samin hyvinvoinnista eivätkä edes sadekuurot aiheuttaneet läheskään yhtä paljon harmaita hiuksia kuin ennen. Hetken päästä Sam sai pelin ensimmäisen aseen käyttöön, jonka myötä MULE viholliset eivät ole yhtä merkittävä uhka mitä Chapter 2:ssa. Näiden muutosten ohella peli tutustutti myös lisää PCC rakennuksia ja ennen kaikkea valtatien rakentamisen. Muutosten myötä Chapter 3 muistuttaa The Phantom Painia, missä Snake rohmusi resursseja pelimaailmasta, joita käytettiin Motherbasen kehittämiseen. Death Strandingissa tilanne on sama joskin sillä erolla, että pelaajat puhaltaa yhteen hiileen: kerätään resursseja pelimaailmasta, joita käytetään valtatien rakentamiseen sekä omien että muiden pelaajien PCC rakennusten päivittämiseen.

Lukeman perusteella kuulun varmaan vähemmistöön, sillä pidän enemmän Chapter 2:sta. Osittain tämä johtui siitä, että tämä oli jotain niin täysin erilaista mitä olen tottunut näkemään AAA-peleissä. Tämän kaltaista meininkiä olen toivonnut esim. Uncharted sarjalta, missä vain harvakseltaan Drake joutuisi tulitaisteluun ja näissäkin tapauksissa vihollisten lkm olisi mahdollista laskea yhden käden sormilla. Tämän sanottua myös Chapter 3 on maistunut hyvältä, vaikka tämä onkin tuntunut enemmän "videopeliltä". Olen varmaan käyttänyt lähemmäs 10 tuntia resurssien ja pelimaailman kunnostamiseen. Jotenkin tämä vain tuntuu antoiselta ja palkitsevalta puuhalta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo "moninpelimäisyys" ihan pakollinen tässä vai saako sen kytkettyä Bloodbornen tavoin ikään kuin pois päältä? Kun näitä juttuja lukiessa alkaa kuulostamaan siltä, että mikäli tätä peliä haluaisi pelata mahdollisimman puhtaalta pöydältä, pitäisi pelaaminen aloittaa melko piakkoin, ennen kuin pelimaailma on muiden pelaajien toimesta rakennettu täyteen kaikenlaisia helpotuksia. Pari muutakin peliä kesken vielä ennen tätä, niin ei ihan heti ehtisi..
 
Onko tuo "moninpelimäisyys" ihan pakollinen tässä vai saako sen kytkettyä Bloodbornen tavoin ikään kuin pois päältä? Kun näitä juttuja lukiessa alkaa kuulostamaan siltä, että mikäli tätä peliä haluaisi pelata mahdollisimman puhtaalta pöydältä, pitäisi pelaaminen aloittaa melko piakkoin, ennen kuin pelimaailma on muiden pelaajien toimesta rakennettu täyteen kaikenlaisia helpotuksia. Pari muutakin peliä kesken vielä ennen tätä, niin ei ihan heti ehtisi..
Onnistuu offline pelaaminen. Tosin en tiedä pystyykö tämän asettamaan asetuksista vai pitääkö konsolista ottaa nettipiuha irti. Kerran olen pelannut vahingossa offline tilassa, kun netti ei ollut toiminnassa.

En olisi huolissani tuosta helpotuksesta. Timefall mekaniikka pitää huolen siitä, että rakennukset vähitellen rapistuvat. Lisäksi oman ymmärryksen mukaan muiden pelaajien rakennuksia voi myös poistaa omasta pelistä.
 
Jos et ole vielä huomannut niin ajoneuvojen takana on valo mikä näyttää miten täynnä se on, toki tämä ei näytä varsinaista kilomäärää mutta auttaa arvioimaan paljonko voi vielä tunkea lisää tavaraa.

Mulla ne paistaa pyörässä aina punaisena. Mitä värejä tuossa voi olla? Ottaako se huomioon hahmon selässä olevan kuorman?
 
En olisi huolissani tuosta helpotuksesta. Timefall mekaniikka pitää huolen siitä, että rakennukset vähitellen rapistuvat. Lisäksi oman ymmärryksen mukaan muiden pelaajien rakennuksia voi myös poistaa omasta pelistä.

Peli myös ilmeisesti skaalaa muiden pelaajien rakennelmat pelaajan levelin mukaan, joten ei pitäis haitata mitään vaikka alottais pelaamisen myöhemmin. Muiden pelaajien rakennuksia voi poistaa omasta pelistä jos haluaa.
 
Musta jotenki
Onko tuo "moninpelimäisyys" ihan pakollinen tässä vai saako sen kytkettyä Bloodbornen tavoin ikään kuin pois päältä? Kun näitä juttuja lukiessa alkaa kuulostamaan siltä, että mikäli tätä peliä haluaisi pelata mahdollisimman puhtaalta pöydältä, pitäisi pelaaminen aloittaa melko piakkoin, ennen kuin pelimaailma on muiden pelaajien toimesta rakennettu täyteen kaikenlaisia helpotuksia. Pari muutakin peliä kesken vielä ennen tätä, niin ei ihan heti ehtisi..
Musta jotenkin tuntuu, että kun alue aukeaa, vain siitä eteenpäin rakennetut kamat ilmestyvät sinne. Ainakaan mulla ei ole alue räjähtänyt täyteen roinaa sekunnissa, kun olen ne avannut. Emt. Ja tuskin yhdessä instanssissa näkyy koko yhteisön rakennelmat, vaan joku tietty osajoukko.

Muutenhan jälkijunassa olevat pelaajat eivät pääsisi rakentamaan yhtään mitään, kun kaikki olisi jo tehty.
 
Musta jotenkin tuntuu, että kun alue aukeaa, vain siitä eteenpäin rakennetut kamat ilmestyvät sinne. Ainakaan mulla ei ole alue räjähtänyt täyteen roinaa sekunnissa, kun olen ne avannut. Emt. Ja tuskin yhdessä instanssissa näkyy koko yhteisön rakennelmat, vaan joku tietty osajoukko.

Muutenhan jälkijunassa olevat pelaajat eivät pääsisi rakentamaan yhtään mitään, kun kaikki olisi jo tehty.

Tää puoli on ollut oman(kin) kokemuksen mukaan hyvin tasapainotettu. Ympäristöt eivät oo alussa tosiaankaan valmiiksi rakennettuja, vaikka hyödyllisiä juttuja löytyykin. Ainakin

central-alueen tienrakennustalkoisiin pääsi ihan kunnolla osallistumaan. Ja muuten, pelkästään tästä tuntuu satavan karmea määrä peukkuja laariin.

Vaikka jatkossa homma varmasti vaikeutuu (ja täten auttavalle kädelle on enemmän käyttöä), DS on jo nyt laittanut onnistuneesti miettimään sitä mistä kaikesta olisi muille pelaajille hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo "moninpelimäisyys" ihan pakollinen tässä vai saako sen kytkettyä Bloodbornen tavoin ikään kuin pois päältä? Kun näitä juttuja lukiessa alkaa kuulostamaan siltä, että mikäli tätä peliä haluaisi pelata mahdollisimman puhtaalta pöydältä, pitäisi pelaaminen aloittaa melko piakkoin, ennen kuin pelimaailma on muiden pelaajien toimesta rakennettu täyteen kaikenlaisia helpotuksia. Pari muutakin peliä kesken vielä ennen tätä, niin ei ihan heti ehtisi..
Tuon saa asetuksista pois, että ei yhdistä servereihin kun alkaa pelaamaan.
 
Mulla ne paistaa pyörässä aina punaisena. Mitä värejä tuossa voi olla? Ottaako se huomioon hahmon selässä olevan kuorman?

Ei taida toimia pyörässä tuo homma, en kyllä ole sata varma. Mut muissa ajoneuvoissa siinä on sellaset valot mitkä on sammuksissa ja kun se täytyy ne syttyy palamaan valkoisena.
 
Mä en oo ainakaa onnistunut poistamaan toisten rakennuksia, ilmoittaa vaan että "ei saa poistaa kun on joku petterin tekemä". Vai ymmärsinkö jotain väärin? Ainostaan niitä kylttejä oon onnistunut poistaa ku niitä on välillä jotain 300kpl. Siltojen rakentelu on siinä mielessä hankalaa et pitää olla aina mukana vähintään se 800kpl metallia, kaikki muut pylväät ym hoituu onneks ilman. Tiet on myös todella käteviä mut tuntuu et porukka ei jatka niiden rakentelua, vaan lykkäävät jotain siltoja viereen sen sijaan että jatkaisivat tietä, oon ties kuinka monta pätkää itekseni niitä jatkanut.
 
Mä en oo ainakaa onnistunut poistamaan toisten rakennuksia, ilmoittaa vaan että "ei saa poistaa kun on joku petterin tekemä". Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Kyllä ne pystyy poistamaan, just kävin testaamassa ja poistin jonkun tekemän sillan ja save housen, options ja dismantle structure.

Tässä kannattais poimia matkan varrelta löydetyt materiaalit mukaan ja päivitellä sitten niitä hyviä ja tärkeitä rakennuksia mitä vastaan tulee.
Senkin vois tehdä että keskittyis joksikin aikaa vain rakentamaan kaupunkien välille reitit itselle ja samalla muutkin pelaajat hyötyy, laittaa vaikka save housea ja latauspistettä sun muita rakennelmia sopiviin paikkoihin.

Ei tässä ole pakko koko ajan viedä niitä lahjuksia(paketteja) kaupunkeihin ja preppereille jotta he liittyisivät siihen Bridges verkkoon, tarpeeksi paljon kun saa paikkoja auki niin voi keskittyä joksikin aikaa vain tuohon rakentamiseen jos siltä tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tiet on myös todella käteviä mut tuntuu et porukka ei jatka niiden rakentelua, vaan lykkäävät jotain siltoja viereen sen sijaan että jatkaisivat tietä, oon ties kuinka monta pätkää itekseni niitä jatkanut.
Haha sulla on käynyt huono tuuri peliporukan kanssa. "Meikäläisen" pelialueella löytyy jonkin verran näitä Remontti Reiskoja, jotka näkevät vaivaa pelialueen kehittämiseen :)

Ei tässä ole pakko koko ajan viedä niitä lahjuksia(paketteja) kaupunkeihin ja preppereille jotta he liittyisivät siihen Bridges verkkoon, tarpeeksi paljon kun saa paikkoja auki niin voi keskittyä joksikin aikaa vain tuohon rakentamiseen jos siltä tuntuu.
Chapter 3:n Engineer ja Craftsman Connection level on hyvä saada

4/5 tasolle, koska tämä avaa LVL2 aseen ja LVL3 exoskeletonin. Sen sijaan Elder tarjosi vain märän pierun kun sain Connectionin 5/5 tasolle.
 
Vähän sama kuin souls peleissä porukka puhuu vain miten vaikea se on ja miten pääs läpi ei mainintaakaan miten paska juoni esim on. Ja sitten kehutaan kympiks kun vain toinen puoli asioista on kunnossa.
Ensinnäkin koko selitys ja sepostus oli jo itsessään ihan puutaheinää mutta viimeistään Dark Soulsin "juonta" haukkuessa ei voi kuin todeta ettet tiedä yhtään mistä edes puhut. Noissa peleissähän ei mitään juonta varsinaisesti ole mutta lorea senkin edestä. Sen eteen taas pitää nähdä vaivaa mutta en jaksa nyt tässä alkaa sinulle sitä selvittämään kun selvästi koko juttu ei edes sen vertaa kiinnosta että ottaisit vähän asioista selvää ennen niistä kritisoimista.

Tietenkin jos tarkoitat että "juoni" on toteutettu "paskasti", niin ok. Onhan se erilainen tapa ja ei kaikki sellaisesta pidä mutta kirjoita sitten asia niin, että ymmärtää mitä tarkoitat, jos tarkoitat.
 
Perjantain striimi jäi kovin lyhyeksi, kun aikaa ei ollut kuin vajaat pari tuntia. Sen aikana ehti kuljettamaan pari lastia perille. Vaikeuksia kuitenkin piisasi, muiden rakentamista avuista huolimatta. Jatkossa harkitsen kyllä vakavasti apujen kytkemistä pois päältä. Liian usein reitin varrelta tulee löydettyä huomattavia apuja. Esimerkkinä vaikkapa eräs noutotehtävä, jonka laitan spoileriin.

Täältä piti käydä hakemassa takaisin Mule-porukan pöllimät tavarat. Mulejen sijainti oli ensinnäkin merkitty kartalle, selustaan pääsi helposti pujahtamaan laitetun köyden kautta laskeutumalla ja matkalla oli tikapuita ja muita merkkejä. Tappelun sentään sain aikaiseksi, kun en osannut käyttää jotakin lamauttajaa laatikon päällä istuvaan Muleen.

Astetta karmivampia juttuja tuli koettua matkalla kohteeseen, jonka nimi spoilerissa.

Etsiessäni ylityspaikkaa syvän joen yli jouduin virran vietäväksi ja tavarat putosivat virran vietäväksi. Juoksin pitkän matkan tavaroiden perässä, kunnes sain kopattua ne uudestaan keskeltä jokea parin kiven luota. Menetin ne taas, koska ilmeisesti staminamittarin tyhjentyminen vei tasapainon. Sain kuin ihmeen kaupalla napattua paketit uudestaan ja rimpuilin kuiville. Sitten onnistuin ylittämään virran jonkun toisen laittamien tikapuiden avulla. Karmea kokemus, mutta se oli omalla tavallaan hienoa, kun tuli vihdoinkin haaste, jota en odottanut ja piti osata soveltaa.

Vielä pahempaa oli tuulisissa olosuhteissa, kuten spoilerin otsikkokin kertoo. Myrskytuuli puhalsi jatkuvasti niin kovaa, ettei voinut ottaa kuin muutaman askeleen kerrallaan ja jatkuvasti piti korjata taakkaa tuulen takia. Matkalla tuli vastaan POC, jonka vieressä oli 60kg(!) painava loota. Jätin pari kevyempää kampetta POC:hen ja sain painavan paketin mahtumaan mukaan, painoa 124.8/125kg. Aluksi meni ihan ookoosti, mutta oli se hidasta etenemistä. Päätin silti yrittää, kun matkaa ei ollut kuin vajaat puoli kilometriä.

Vaan eikös sieltä tule vaara eteen, BT:t. Jääräpäisesti etenen, sujuu aluksi ihan hyvin. Vaavi alkaa stressata, onnistun kuitenkin välttelemään pahiksia. Stamina loppuu, rojahdan maahan. Muutaman sekunnin huili, joudun BT:n vaikutusalueen piiriin. Maahan tulee musta alue ja kädet (?) hapuilevat. On pakko heittää 60kg loota pois. En meinaa silti selvitä. "Kädet" vetävät Samin jonkin pelottavan näköisen olion lähelle ja lähden rimpuilujen jälkeen juoksemaan karkuun. Lasti oli jo pahasti vaurioitunut, kun ensin se kastui joessa ja sitten vielä satoi pariin otteeseen. Silti arvosanaksi A, josta olin yllättynyt.

Tähän mennessä yksikään reissu ei ole ollut samanlainen, siitä isot pisteet pelintekijöiden suuntaan. Toivottavasti jatkuu samalla linjalla.
 
Tiet on myös todella käteviä mut tuntuu et porukka ei jatka niiden rakentelua, vaan lykkäävät jotain siltoja viereen sen sijaan että jatkaisivat tietä, oon ties kuinka monta pätkää itekseni niitä jatkanut.

Tuli tänään itsekin pelatessa pisteltyä vähän resursseja teihin. Siinä aloin sitten kelaamaan, että häviääkö nuo itsekseen tuolta pelimaailmasta? Oli yhdessä vaiheessa meinaan aika hienoa huristella kuormurilla karkuun ihan teitä pitkin. Tuntui siltä kuin huristelisi jotain motaria. Siinä sitten tuli sellainen fiilis, että olisihan se vähän hienoa jos tuo maailma kehittyisi tuolla tavoin pelaajien ansiosta. Alkaisi muodostumaan ihan ajoneuvoilla kuljettavia reittejä jne.
 
Jotenkin alkaa tuntumaan että ne ihme jonnet jotka dissaa tätä peliä ja kuvittelevat että pelin hyvät arvoit on pelkästään Kojiman ansiota.
Kuinka vitun paska ihminen pitää olla että keskittyy siihen kuin paska peli voi olla, mitä tuommoisella paskalla voittaa.

Netti on täynnä tuota paskaa, oikeasti mitä vittua!
Oikeasti hävettää olla pelaaja välillä.
 
Oon miettiny, että kun noi BTt on tollasia ihmisen kokoisia hahmoja jotka leijuu jonku napanuoran päässä niin miksi sitten ne jättimäiset kädenjäljet maassa?
 
Ylös Bottom