Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Detroit: Become Human

Oonko mä ainoa joka tulkitsee pelintekijöiden vastauksen niin että heitäkin vähän huvittaa tuo rpg-palkinto?
Et ole. Jos tekijät joutuvat itsekin selittelemään, että hups tulikin saatua palkinto vähän kummallisesta kategoriasta, niin kyllähän se hieman huvittaa. Samalla myös ihmettyttää, että mitä ne on siellä Australian Games Awardeissa oikein miettineet. Mitä se kertoo gaalan ihmisten ammattitaidosta, kun menee näin pahasti hutiin.
 
En nyt tiedä että mihin katekoriaan tämä kuuluu, ite laittaisin ehkä seikkailupeliksi, mutta kannattaa muistaa että ei tämä mikään telltale peli ole.
Tässä pystyy oikeasti vaikuttamaan tarinaan ihan perkeleesti, siinä mielessä tämä on roolipeli.

Mitä ite pelasin tätä niin lähtiin puoli vahingossa pahalle tielle, tarina muuttui ihan täysin.
Tämä ei todellakaan ole mikään telltalin peli, missä muka tehdään muutoksia.

Se kertoo jo jotakin että vain 2% on ollut sama loppu ku meikällä, pisti oikeasti mietityttämään, koska yritin tehdä ihmiskunnalle lopulta suotuisia ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuore pleikkarin omistaja täällä ja tämä oli ensimmäisiä pelejä jotka otin käsittelyyn. Meni mukavasti kahden viikonlopun aikana läpi. Sen verran meni tunteisiin omat typerät valinnat, että joskus tämä on vielä pelattava uudelleen. Pari kertaa tuli ihan rehellisesti panikoitua ja tiukassa tilanteessa valittua aivan väärin ja tarina eskaloituikin sitten aivan kummallisiin suuntiin. Minulla tuli lopussa keskeisiä juonikuvioita, joita kaavion mukaan oli tapahtunut alle 10%:lle. Parissa kaaviossa oli jopa 1% ja ihan lopussa jossain kohtaa 0%. Että niin hienosti meni :D.

Markuksen hahmo ja tarina ei jostain syystä onnistunut itseäni nappaamaan otteeseen. Connor sen sijaan oli aivan parasta ja Karaakin ohjeisti ihan mielellään. Uudelleenpeluuta hieman lykkää se, kun pelissä oli makuuni hieman liikaa kaikkea pientä "turhaa" jota ei nyt heti kiinnosta käydä tekemään uudelleen. Esim. Karalla tapahtuvat roskien keräämiset ja pöytien siivoamiset. Minulla on Heavy Rainin pelaamisesta 5-6 vuotta ja vasta nyt on todella alkanut uudelleenpeluu houkuttelemaan, kun on mukavasti unohtanut suurimman osan. Mutta ehkäpä tämän pariin palaisi vähän nopeammin.

Sain Connorin seikkaileman Jerichoon metsästämän Markusta (kaavion mukaan 1% oli päätynyt tähän...) ja lopulta kaikki kolme päähahmoa Kara mukaanlukien törttöili siellä samaan aikaan ja tämä tarjosi muutamia melko intensiivisiä kohtauksia.

Lopussa ainoa valopilkku oli kun Markuksella sain rauhanomaisesti poliisit perääntymään ja Androidit saivat jatkaa elämäänsä.

Kara ja Alice saivat molemmat bussiasemalla kuulat kalloon, joka oli kyllä todella heikosti pelattu tilanne itseltäni....

Connorista yritin tehdä Hankin ystävää, mutta hienosti sain pelattua aivan päinvastoin ja Connor lopulta tappoi Hankin :D. Viimeisessä kohtauksessa sain kuitenkin Connorin "valistumaan" ja liittymään poikkeavaksi.
 
Detroit: Become Human meni läpi viikonloppuna. Kuten aikaisemminkin jo sanoin, ei tässä ollut ihan samanlaista imua kuin lafkan aikaisemmissa peleissä. Eritoten Heavy Rainissa. Nättihän tämä oli kuin mikä, vaikkakin vähän turhan kliininen, mutta tarina ja varsinkin loppua kohden turhan massiiviseksi yltyvä välienselvittely ei oikein iskenyt. Tällaiset interaktiiviset elokuvat toimivat hyvin välipaloina enemmän pelaamista vaativien pelien välissä. Oli ne sitten näitä Quantic Dreamin tekeleitä tai Telltalen tarinoita.

Oma toive on että firman seuraava multiplattaripeli sijoittuisi rosoiseen ja likaiseen nykyaikaan tai vaikka parikymmentä vuotta menneisyyteen. Jotenkin tuntuisi, että sieltä saisi ammettua enemmän luonnetta näihin juttuihin.
 
Ei tarvii, riittää että pelaat tietystä paikasta eri tavalla, sanotaan vaikka pelin puolesta välistä eri valinnoilla loppuun asti.
 
Pelasinpa tämän viimein. Ja ahmittua tuli. Tämä kyllä kolahti kovaa.

Mielestäni helposti paras Quanticin peli tähän asti. En muista peliä, jossa olisin pohtinut valintoja yhtä tarkkaan kuin tässä. Haastavia paikkoja tuli eteen monta kertaa. Pidin myös QTE-kohtauksia parhaiten toteutettuna pelien historiassa. Ainakin niiden pelien, mitä itse olen pelannut. Juuri sopiva aika niin, että sinun piti olla koko ajan hereillä ja tarpeeksi nopea, jotta panokset pysyvät jokaisessa kohtauksessa korkealla. Hyvä combo, jossa haluat viedä päätöksilläsi tarinaa ja elämääsi tiettyyn suuntaan, mutta sitten toimintakohtauksissa on todellinen vaaran tunne läsnä ja kaikki voikin kääntyä päälaelleen paniikissa mokatessasi tai ollessasi liian hidas. Esim se, kun Kara karkaa isäntänsä talosta, tajusin kun pääsin ulos, että tässä olisi varmaankin voinut käydä jotain aivan totaaalisen muuta, mutta nyt tässä sekunneissa tehtävissä liikkeissä pääsin karkuun jotain karmeaa. Tavallaan elämäsimulaattori. Pelikokemus olisi täysin eri, jos valitsisi sen "rennon" option QTE-kohtauksiin. Ei siinä pääse kokemaan sitä tunnetta, että esim taistelet oman tai jonkun muun hengestä.
Toki joku haluaakin varmasti päästä varmistamaan, että kaikki menee juuri tietyllä tavalla, mutta itselleni tämä oli eräällä tapaa simulaatio elämästä ja jos tulee pikainen tilanne, jossa joudut kohtaamaan agressiivisen vastapuolen, voi siinä tapahtua mitä hyvänsä ja niinpä sellainen puolen minuutin pohdiskelu, että väistänkö vaikka nyt vasemmalle kaapin taakse perässäni olevaa sekopäätä rikkoisi immersion. Nyt jos olen liian hidas tai astun väärään nopeassa tilanteessa, kärsin siitä, kuten tapahtuisi oikeassa elämässä. Adrenaliinin pystyy oikein tuntemaan.

Tämä tosiaan menisi seikkailukategoriaan, mutta toisaalta kyllä tätä voi erittäin hyvin kutsua roolipeliksikin. Tässä todellakin pelataan roolia.

Pelin aihealue oli myös täydellinen tällaiseen peliin. Tietoisuus, tekoäly, ihmisyys, become human. Se laittaa aina ajattelemaan.

En tiedä, minulle tämä vaan kolahti todella kovaa. Panokset olivat sellaiset, että en muista mitään muuta peliä, jossa olisi yhtä sisällä maailmassa aktiivisesti haluamassa vaikuttaa siihen. Voimakas kokemus. Se, että tällaisilla tuotantoarvoilla tehdään tällaista, on tietysti vielä erityisen hienoa. Toivottavasti tällaisia pelejä tulee jatkossakin, tällaisilla tuotantoarvoilla.
 
Tuli redditissä vastaan ja pakkohan se tännekin oli tulla jakamaan. :D Sisältää pienen pieniä spoilereita peliin.



Väkisinkin tuli tämä kuva mieleen kun tätä katsoi :D

bill.jpg
 
Ylös Bottom