Vastaus: DiRT 2 -pelisessioiden sopiminen
Hmm, tällä kertaa oli ehkä eniten romurallia mitä on tähän mennessä ollut. Autolla oli oma osuutensa asiaan, ihan niin kuin FOMOCO ja Leija_Spede servuilla sanoivatkin, auto menee liian kovaa, joten kolareita tulee paljon. Mutta tietysti ainahan siellä on joku joka sitä autoa ohjastaa, jonka vastuulla se ajaminen on. Jarrutukset on parempi ottaa varman päälle jos vähänkin epäilee, että saattaa ajaa edellä menevän persiiseen. Ja muistutan edelleen, että sitä kisaa ei voiteta ensimmäisessä mutkassa. Nyt näkyi välillä ihan kauhea ryysis ensimmäisessä mutkassa.
Isoin tekijä minkä huomasin oli kuitenkin se, että vaikuttaisi ettei jotkut seuraa ympärilleen ajon aikana laisinkaan. Joidenkin kuskien ajosta huomaa, ettei tarkoituksella kolaroi tai aja kenenkään päälle, mutta ajosta puuttuu tilanteen seuranta ja sen takia valitettavan usein kolisee. Olen itse ollut useasti tilanteessa tai seurannut takaa kun kahdesta autosta taaempana oleva on päässyt rinnalle ja edempänä oleva on ajanut omaa linjaansa ihan kuin toista autoa ei olisikaan. Seurauksena se, että joko molemmat tai taaempana oleva auto on kolaroinut pahasti. Eihän näitä kokonaan saa kitkettyä, tulee niitä tilanteita kaikille ettei huomaa toista. Ja tiukoissa tilanteissa saattaa olla hankala seurata, mutta jos kaikki vähän panostavat tähän, niin saadaan ajamisesta vielä paljon mukavempaa. Pari vinkkiä:
- Pidä äänet riittävän kovalla tai jos mahdollista niin aja kuulokkeet päässä. Tällä tavoin kuulet jos toinen auto lähestyy. Kuulokkeilla tai kotiteatterilla on vielä helppo havainnollistaa kummalta puolelta auto lähestyy.
- Käytä "katso taakse" ja "katso sivuille nappeja". Näitä kun opettelee käyttämään, on helppo vilkaista missä se toisen auto on tulossa.
- Käytä minikarttaa takaa lähestyvien autojen huomioimiseksi.
- Tässä pelissä on myös todella lähellä olevista autoista kertovat nuolet, joita voi käyttää hyväksi.
- Jos teet virheen, niin katso vähän milloin tulet takaisin radalle, ennen kuin hyökkäät takaisin (tämä on se missä itselläni on PALJON parantamisen varaa).
- Tämä viimeinen on sellainen mitä voi käyttää oman harkinnan mukaan, itse ajan useasti näin. Jos edessä on kaksi kuljettajaa jotka kamppailee, niin anna niiden kamppailla rauhassa kytäten virheitä. Koska jos tässä tilanteessa rupeaa puskemaan keskimmäisenä olevan auton rinnalle, niin on aivan varmaa, että ohitusyritykseen keskittyvä kuski ei sinua huomaa. Useasti on tehokasta kytätä mahdollisimman lähellä (samalla vähän painostaen virheeseen) ilman varsinaisia ohitusyrityksiä. Näin säästytään useilta kolareilta. Mutta tämä on tosiaan sitten vähän sen mukaan miltä tuntuu, koska ihan yhtälailla se on normaalia kilpailua, että tunkee sinne sekaan. Mutta koska ei nämä pelit nyt niin vakavia ole, niin olen itse ottanut useasti tuon linjan. Varsinkin ensimmäisillä kierroksilla, kun on kisaa vielä paljon jäljellä.
Tosiaan kyllä tuolla autollakin oli varmaankin osuutta asiaan. Se kun on vähän vikkelämpi ja ehkä aavistuksen oikukkaampi kuin millä on viime aikoina ajettu, joten kun tarvitsi keskittyä enemmän ajamiseen, niin muu jää vähemmälle huomiolle. Ehkä pitäisi näitä rallycross kisoja jatkossakin vetää enemmän ralliautoilla. Mutta en haluaisi kuitenkaan lähteä sille linjalle, että ajetaan joka viikko aina Escortilla, vaikka siitä pidänkin. Autoja pitää kierrättää. Ja toisaalta vähän hankalemmissa autoissa on se mukava puoli, että se tuo jännitystä eri tavalla tiukkoihin kamppailuihin, kun auton tiellä pitämiseen pitää jopa keskittyä.