Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dirt Rally 2.0

Kerkesin pari pätkää ajelemaan HC:n Puolaa het aamusta. Otin muka tarkasti ja suht puhtaasti tulikin kakkospätkän loppuun kunnes taas yllätti se yks nopee vitosen vasuri, jossa on penkka heti oikealla. Siitäpä sitä otettiin pientä pusua ja mentiin viisi kertaa katon kautta ympäri :eek: Noo matka jatkuu kaiketi nyt sitten rusinan mallisella Lancialla :cool:. Yekkubatterylla on kyllä ollu eri aamupuurot ennen ajua, hienoo menoo.
 
Kerkesin pari pätkää ajelemaan HC:n Puolaa het aamusta. Otin muka tarkasti ja suht puhtaasti tulikin kakkospätkän loppuun kunnes taas yllätti se yks nopee vitosen vasuri, jossa on penkka heti oikealla. Siitäpä sitä otettiin pientä pusua ja mentiin viisi kertaa katon kautta ympäri :eek: Noo matka jatkuu kaiketi nyt sitten rusinan mallisella Lancialla :cool:. Yekkubatterylla on kyllä ollu eri aamupuurot ennen ajua, hienoo menoo.

Kokeileppa sitä puuroa niin ettet laitakaan sekaan maitoa tai mehukeittoa. Kokeile jekkua! Toimii! ;)
Hyvät setupit onnistuin kyhäämään Lanciaan ja toimivat omaan ajotyyliin tuolla pirun hyvin. Ne samat säädöt ei sitten toimineetkaan enää Uudessa Seelannissa, vaan aika radikaalit muutokset joutu tekemään muutaman ajetun pätkän jälkeen.
 
Kokeileppa sitä puuroa niin ettet laitakaan sekaan maitoa tai mehukeittoa. Kokeile jekkua! Toimii! ;)
Hyvät setupit onnistuin kyhäämään Lanciaan ja toimivat omaan ajotyyliin tuolla pirun hyvin. Ne samat säädöt ei sitten toimineetkaan enää Uudessa Seelannissa, vaan aika radikaalit muutokset joutu tekemään muutaman ajetun pätkän jälkeen.
Puola ajettu, ei kyllä meikäläisen kädet ja pää riitä pitämään lappua lattiassa niillä suorilla/nopeuksilla. Ihan huimia nuo pohja-ajat. Ajelelin tosin Lancian vakio säädöillä, en tiedä paljonko säädöillä saisi aikaa parannettua mutta aikaa vievää puuhaa tuo säätöjen hakeminen. Muuten tuli suht puhtaasti paria pikku lipsua lukuunottamatta. Kävin välillä jo kolmantena mutta Stux61 paineli ohi heittämällä. Tällä hetkellä nelosena tuloksissa.
 
Ajelin tossa heti Konsolifin dlc Ruotsin rallin ku nyt oli aikaa. Muuten meni hyvin mutta jos heavy snow säätila ni ei nähny tietä ku hyvin heikosti. Saas nähdä mihin toi kokonaisaika 58:53.215 riittää..
 
Ajelen tässä just Puolan HC:ta oliko se nyt 3 vai 4 ek kun auto sai kunnon osumaa ja oikeestaan kaikki hajos mitä vaan voi. No ei siinä onneksi oli huolto edessä niin saa romun taas kuntoon tai niin mä luulin otin sen et kone päättää mitä korjataan ja luulin et nyt on hyvä.

No seuraava ek oli alkamassa ja ei muuta kun koneet käyntiin. No eihän se kone käyny kun jollain kahdella pytyllä ja vauhtia voimaa puuttuu noin puolet
No joku 3 ek:ta läpi köröttelemällä ja nyt saa jännittää mitä siellä vikassa huollossa saadaan korjattua loppu repäsyä varten. Ek:11 pitäs mennä vaikka silmät kiinni yekkubatteryn vauhdissa "kun se on ainoo pätkä mitä oon ajanu tässä pelissä ennen näitä liiga hommia"
On tää ralli raastavaa hommaa!!
 
Illalla ajelin Puolan loppuun. Lähin kylmiltään jatkamaan kolmospätkältä ajua, ei menny kun kolme mutkaa ja sain ihailla idyllisiä peltomaisemia kaikessa rauhassa renkaanvaihtopuuhien merkeissä :) Sitten piti vähän höllätä ja lopulta pääsin kolmantena maaliin 10 sekkaa Fingtr:lle jääneenä. On kyllä pirun haastava ralli.
 
Ajelelin tosin Lancian vakio säädöillä, en tiedä paljonko säädöillä saisi aikaa parannettua mutta aikaa vievää puuhaa tuo säätöjen hakeminen.

Itseasiassa ei se säätö kauaa vie, kun ensin vähän perehtyy mikä vaikuttaa mihinkäkin.
Kerran kun niihin vähän syventyy, niin tietää mitä slaidereita vääntää ja mihin suuntaan, että auto alkaa käyttäytymään haluamallaan tavalla tai edes sinne päin.
Mä säädän yleensä ekaksi vaihteet ja sen jälkeen differentiaaleja ja alustaa sen mukaisesti haluanko autosta enemmän ali-tai yliohjaavan. Itse tykkään aika hyvässä balanssissa olevasta pelistä ja mieluummin karvan verran yliohjaava kuin aliohjaava.
Yliohjaavassa pääsee nopeammin kaasulle, mutta riski spinnaukselle myös samalla kasvaa.
Aliohjaavassa ei taas pääse kaasulle riittävän ajoissa ja auto tahtoo puskea mutkista ulos tullessa. Toisaalta lievästi aliohjaava auto on usein varmemman tuntuinen viedä ja se ei aiheuta niin helposti yllätyksiä. Aliohjaavuus on ehkä helpommin havaittavissa ja kontrollissa kuin yliohjaava, mutta kai sekin on makuasia.
Yksi hyvä keino selventää itselleen vaikutuksia on kun kokeilee niitä säätöjä ihan äärilaidasta toiseen.

Esim. 2-pyöräisellä säätäessäni iskareita oli hyvä nyrkkisääntö paluuvaimennuksissa sellainen, että ensin paluuvaimennuksia kiinni ihan reilusti ja testi. Jos vaimennus alkoi pakkaamaan, niin napsu kerrallaan auki ja taas testiä niin kauan, että se pakkaaminen loppui.
Silloin alettiin olemaan hyvällä alueella. Pakkaamisen tunsi kyllä, kun pyörä alkoi ”uimaan” liian syvällä, eikä ehtinyt palautumaan riittävästi ennen seuraavaa röykkyä.
Pyörän mutkaan kääntymistä taasen oli helppo säätää keulaa joko pudottamalla tai nostamalla. Keulaa pudottamalla pyörä kääntyi ketterämmin, mutta toisaalta taas oli suorilla levottomampi jne. Keulaa nostamalla taasen pyörä oli vakaampi suorilla, mutta mutkissa kankeampi heikomman ”maan kosketuspaineen” ja ohjauskulman takia.
Sisäänmenovaimennuksia säädin aina sen mukaan, että lähes koko vaimennusalue tuli käytettyä. Pelissä toki ei pysty vaimennuksen määrää oikein näkemään, mutta tässä sitä pohjaamista on yritetty tuoda esille niillä äänillä/kolahduksilla. Jos niitä kuuluu, niin hieman tiukemmalle vaimennuksia.
Autolla ei ole tullut ajettua virallista kisaa koskaan, mutta eiköhän nuo samat säädöt ja periaatteet toimi ainakin osittain myös autoissa. Toki massat on vähän eri ja autossa kuljettajan asennot ei vaikuta. Moottoripyörällä ajettaessa kun myös kuljettajan liikkeet vaikuttavat paljon.
Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan niitä säätöjä. Itse tykkään säätää ja se on yksi hauskuus tässä pelissä :)
 
Tuli tuossa tehtyä pieni töplömi kun selailin puhelimella hc clubin tuloksia, niin tökkäsin vahingossa Leave club -nappia. No se ei paljon varoitellut vaan tosiaan nakkasi suoraan clubista ulos. Joinasin heti takaisin ja rallien tulokset toki säilyi, mutta championshipin pojot hävisi ekan rallin osalta. Eipä silti, ei sieltä Australiasta toki montaa pojoa ois ollut tulossakaan kun meni lähinnä tunaroidessa :)
 
Konsolifin dlc Ruotsi

Nyt täytyy sanoa että oli todellista sekunti taistoa FINGTR:n kanssa ruotsin maalla. Kuusi ekaa pätkään mentiin aika tasatahtia eroa vain 2.5s. Sitten seiska pätkällä oikeastaan se isoin virhe mitä tuli tehtyä ja auto katolleen ja yleisön joukkoon. Onneksi virtuaaliset swedupetterit eivät loukkaantuneet. Eroa FINGTR:ään tässä vaiheessa 20s. Siitä sitten pätkä kerrallaan ottamaan kärkeä kiinni. Ennen viimeistä pätkää eroa oli reilu 7s . Ajattelin että kaikki peliin ja katotaan saanko ajettua tuon eron kiinni. Vika pätkä tuli ilman isompia virheitä ja eroa allekirjoittaneen hyväksi maalissa 3.526s. Lumi sadetta muutamalla pätkällä ja se tekee tuosta ruotsin rallista haastavan.
 
Ruotsin kävin ajamassa ja hienoa kisaa oli Stukxin ja Fingtr;n kanssa kutoselle asti, sijoitukset vaihteli ja kaikki vissiin 10 sekunnin sisällä sinne asti. Eka pätkä oli mulla testi ek;na niin sain jopa pohjat sinne. Seiskalla täydestä vauhdista pusikkoon ja eturengas puhki, eikä vararengasta mukana eli kasi ek piti kolistella kanssa vanteella. Ysillä rupesin ihmettelemään kun en enää pysy muiden vauhdissa ehjälläkään autolla kunnes tajusin että auton säädöt oli nollaantunu jo nelos ek;n jälkeisessä huollossa, enkä ollut niitä tajunnut huollossa asetella uudestaan. No nyt on oppirahat maksettu ja se vinkkinä muille.
 
Itseasiassa ei se säätö kauaa vie, kun ensin vähän perehtyy mikä vaikuttaa mihinkäkin.
Kerran kun niihin vähän syventyy, niin tietää mitä slaidereita vääntää ja mihin suuntaan, että auto alkaa käyttäytymään haluamallaan tavalla tai edes sinne päin.
Mä säädän yleensä ekaksi vaihteet ja sen jälkeen differentiaaleja ja alustaa sen mukaisesti haluanko autosta enemmän ali-tai yliohjaavan. Itse tykkään aika hyvässä balanssissa olevasta pelistä ja mieluummin karvan verran yliohjaava kuin aliohjaava.
Yliohjaavassa pääsee nopeammin kaasulle, mutta riski spinnaukselle myös samalla kasvaa.
Aliohjaavassa ei taas pääse kaasulle riittävän ajoissa ja auto tahtoo puskea mutkista ulos tullessa. Toisaalta lievästi aliohjaava auto on usein varmemman tuntuinen viedä ja se ei aiheuta niin helposti yllätyksiä. Aliohjaavuus on ehkä helpommin havaittavissa ja kontrollissa kuin yliohjaava, mutta kai sekin on makuasia.
Yksi hyvä keino selventää itselleen vaikutuksia on kun kokeilee niitä säätöjä ihan äärilaidasta toiseen.

Esim. 2-pyöräisellä säätäessäni iskareita oli hyvä nyrkkisääntö paluuvaimennuksissa sellainen, että ensin paluuvaimennuksia kiinni ihan reilusti ja testi. Jos vaimennus alkoi pakkaamaan, niin napsu kerrallaan auki ja taas testiä niin kauan, että se pakkaaminen loppui.
Silloin alettiin olemaan hyvällä alueella. Pakkaamisen tunsi kyllä, kun pyörä alkoi ”uimaan” liian syvällä, eikä ehtinyt palautumaan riittävästi ennen seuraavaa röykkyä.
Pyörän mutkaan kääntymistä taasen oli helppo säätää keulaa joko pudottamalla tai nostamalla. Keulaa pudottamalla pyörä kääntyi ketterämmin, mutta toisaalta taas oli suorilla levottomampi jne. Keulaa nostamalla taasen pyörä oli vakaampi suorilla, mutta mutkissa kankeampi heikomman ”maan kosketuspaineen” ja ohjauskulman takia.
Sisäänmenovaimennuksia säädin aina sen mukaan, että lähes koko vaimennusalue tuli käytettyä. Pelissä toki ei pysty vaimennuksen määrää oikein näkemään, mutta tässä sitä pohjaamista on yritetty tuoda esille niillä äänillä/kolahduksilla. Jos niitä kuuluu, niin hieman tiukemmalle vaimennuksia.
Autolla ei ole tullut ajettua virallista kisaa koskaan, mutta eiköhän nuo samat säädöt ja periaatteet toimi ainakin osittain myös autoissa. Toki massat on vähän eri ja autossa kuljettajan asennot ei vaikuta. Moottoripyörällä ajettaessa kun myös kuljettajan liikkeet vaikuttavat paljon.
Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan niitä säätöjä. Itse tykkään säätää ja se on yksi hauskuus tässä pelissä :)

Kiitos vinkeistä, sain tuohon Mantaa tosiaan lisää pitoa ja mutkissa autosta tuli rauhallisempi. Säädin vähän lukkoa, iskareita sekä jousitusta. Testi ek;lla sain ajasta pois n.10 sek. eli ihan hyvin aika parani, suurimman eron huomasin pidossa. Testi ek oli melko syheröinen joten huomasin kisassa, että jäin muista nopeilla osuuksilla enemmän, eli auto oli hieman levoton suuremmilla nopeuksilla. Saattaa olla myös että en vaan osaa niitä ajaa kuten Puolassa nähtiin.
 
Nyt sain vihdoin ratin taas käyttöön ja vähä taas kokeiltua dirttiä. Alkuaikoina muistan että ffbssä oli ongelmaa ja en vielä ole ehtinyt päivityksen jälkeen kokeilemaan, vai tuliko niihin ffb ongelmiin edes päivitystä? Ja jos tuli, auttoiko?
 
Konsolifin_1 New Zealand tuli ajettua nyt loppuun. Olipa se illalla ajettava pätkä ihan käsittämättömän liukas! Soft renkailla olin muutoin liikkeellä, mutta vikassa huollossa kokeilin mediumeja. Ei luistellut mediumeilla enää niin pahasti ja pätkät loppui kesken loppukirin suhteen. -9sek pataan JCarelianilta ja toistaiseksi kakkoseksi.
Näemmä on yhdellä sun toisella ollut ohjelmaa tuolla yltä kyllin :)
 
Uijui, olipa tiukalla. Arvelin kyllä, että tuut vielä heittämällä ohi. Mä taistelin sinnikkäästi softeilla koko rallin läpi, mut en kyllä tiiä oliko paras idea.. meinas loppua renkaat pahasti aina ennen huoltoa. Kerrankin maltoin ajaa rauhallisesti ja pääsin rallin läpi ilman renkaanvaihtohommia. Vikalla pätkällä oli pahin tilanne kun softit loppui totaalisesti ja luisuin neulansilmässä tien reunan yli. Onneks siellä oli vielä aita, niin en valunut rotkon pohjalle ja pääsin pienellä könyämisellä takaisin baanalle :cool:
 
KonsoliFin DLC Ruotsi rykästy yhteen putkeen läpi. Vettä meni kisan aikana litra ja hikenä tuli ulos varmaan kaksi.:D

Kokonaisuudessaan kisa meni hyvin. Muutamia virheitä tuli, mutta ilman mitään suurempaa ohjelmaa.
Hankaluutta itselle aiheuttaa lumisade ja pyyhkimien viuhtominen. Pitkällä pätkällä rupee vedet valuun silmistä samaan tyyliin
kuin tuulilasista.:D
Kivaa kilvan ajoa taas kerran!:)

Edit. Kröönholmin alias Tinken kanssa pätkillä hyvää kilvan ajoa.
 
Puolasta suoraan aloitettu ruosteiden karistelu ja voi jeesus :D ei osannut ennen taukoakaan eikä nytkään, kahdella ekalla pätkällä kaato. Heti kun menee 5 tai 6 tupaan alkaa tapahtua, ei vaan pysy mukana noissa nopeissa paikoissa.
 
Eilen illalla tuli ajeltua Puolan HC kisan pätkät loppuun. 9 ja 10 ek:t meni hienosti molemmissa toisena ja 11ek Borysikillä pamahti pohjat. Auton rupes oleen moottorin osalta aika valmis tapaus jo 11ek alussa piti hirveetä kilinää ja kolinaa alusta asti kunnes pätkän puolessa välissä rupes tehot tippuun ja kartturikin sano, että "engine seems to be out of power" :D Sen takia noi pätkän pohjat tuntui kun olis voittanut kokorallin :)
12ek tultiin sitten köröttelemällä ilma tehoa läpi.
Raastava ralli oli ja taas tuli opittua uusia temppuja ja pikkuhiljaa alkaa vauhtia löytyä harmi kun meni se kolme minuutttia hukkaan kun en saanut autoa pysyyn kasassa pikkuvirheiden takia.

Siinä videoo pätkältä 11
 
Tuli muuten vahvistus Dirt Blogissa sille, että olivat 1.3 päivityksessä pari kuukautta sitten nostanut PS4 Pron resoluution 1080p -> 1440p. Ei liittynyt antialisointi tekniikoihin se kuvan parannus.
 
Ylös Bottom