Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dirt Rally 2.0

Tuli myt vähän väliä pelattua rallicrossia. Huhhuh on tosi haastava, asfaltilla ärsyttävääkin kun jarrutuksissa spinnaa niin helposti, ihan käsijarrutyyliin. Onko tässä siis jarrut takapainoiset ja voiko säätää eteenpäin?

Vaihteita vaihdan G29 ratin läpysköistä mutta hankalaa silloin kun kääntää rattia niin läpyskät kääntyy mukana, vaihdekeppi vois olla parempi mutta miten ihmeessä ehtis tarttua vaihdekeppiin kun auto vikuroi niin paljon ,samaan aikaan vaihteita pitää plärätä tiuhaan tahtia. Pitääkö oppia ohjaamaan yhdellä kädellä? Tuntuu mahdottomalta.
 
Tuli myt vähän väliä pelattua rallicrossia. Huhhuh on tosi haastava, asfaltilla ärsyttävääkin kun jarrutuksissa spinnaa niin helposti, ihan käsijarrutyyliin. Onko tässä siis jarrut takapainoiset ja voiko säätää eteenpäin?

Vaihteita vaihdan G29 ratin läpysköistä mutta hankalaa silloin kun kääntää rattia niin läpyskät kääntyy mukana, vaihdekeppi vois olla parempi mutta miten ihmeessä ehtis tarttua vaihdekeppiin kun auto vikuroi niin paljon ,samaan aikaan vaihteita pitää plärätä tiuhaan tahtia. Pitääkö oppia ohjaamaan yhdellä kädellä? Tuntuu mahdottomalta.
Millä asteilla ajelet? Jos on 540 tmv niin kokeilee alempaa esim. 470, 440, 405, 360 niin silloin ratin mukana liikkuvat viikset ehkä toimii paremmin.

Tässä olisi yksi setuppi mitä testata jos olisi vaikka helpompi hallita
RX Supercars 2019Renault Megane (July 1st 2021)
Alignment:Front: toe 0.00, camber -0.90 / Rear: toe 0.00, camber -1.00
Brakes:2,920.00Nm, bias 66%
Differential:Front: driv 36%, brak 32%, 70.00 / Rear: driv 50%, brak 40%, 100.00
Gears:0.400 (80kph) / 0.525 / 0.660 / 0.820 / 1.000 / FD 0.208 (top speed 200km/h or 124mph)
Damping:Front: 2.00, 2.00, 0.48mps, 1.00 / Rear: 2.00, 2.00, 0.48mps, 1.00
Springs:Front: rh -10.00mm, spr 118.55, arb 13 / Rear: rh -10.00mm, spr 104, arb 16
notes:
handling: untested
Osa noista luvuista on sinnepäin niin laita lähin.
Ja jos on tuolla vakaampi ajaa niin sittenhän voisit kokeilla vaihtaa kepilläkin (h-kaavio tai kumilenkki modilla sekventiaalikeppi joka näissä oikeastikin on)
 
Millä asteilla ajelet? Jos on 540 tmv niin kokeilee alempaa esim. 470, 440, 405, 360 niin silloin ratin mukana liikkuvat viikset ehkä toimii paremmin.

Tässä olisi yksi setuppi mitä testata jos olisi vaikka helpompi hallita
RX Supercars 2019Renault Megane (July 1st 2021)
Alignment:Front: toe 0.00, camber -0.90 / Rear: toe 0.00, camber -1.00
Brakes:2,920.00Nm, bias 66%
Differential:Front: driv 36%, brak 32%, 70.00 / Rear: driv 50%, brak 40%, 100.00
Gears:0.400 (80kph) / 0.525 / 0.660 / 0.820 / 1.000 / FD 0.208 (top speed 200km/h or 124mph)
Damping:Front: 2.00, 2.00, 0.48mps, 1.00 / Rear: 2.00, 2.00, 0.48mps, 1.00
Springs:Front: rh -10.00mm, spr 118.55, arb 13 / Rear: rh -10.00mm, spr 104, arb 16
notes:
handling: untested
Osa noista luvuista on sinnepäin niin laita lähin.
Ja jos on tuolla vakaampi ajaa niin sittenhän voisit kokeilla vaihtaa kepilläkin (h-kaavio tai kumilenkki modilla sekventiaalikeppi joka näissä oikeastikin on)
Oli pitkään tauolla toi dirtti ku keskityin koko ajan gt sporttiin.. nyt on vaihdekeppi hommattuna ja nyt huomaan että kepin kanssa paljon helpompaa ja hauskempaakin. Ja aloitin tutustumaan säätöjen vaikutuksiin, nyt aurauskulmien vaikutuksia tutkin.

Tuolla gt sport puolella daily racet on ollu mulle tosi koukuttavia, kätevää kun voi milloin vain osallistua kisaamaan..
Dirtissä näyttää siltä et samalaista systeemiä ei ole?
 
Oli pitkään tauolla toi dirtti ku keskityin koko ajan gt sporttiin.. nyt on vaihdekeppi hommattuna ja nyt huomaan että kepin kanssa paljon helpompaa ja hauskempaakin. Ja aloitin tutustumaan säätöjen vaikutuksiin, nyt aurauskulmien vaikutuksia tutkin.

Tuolla gt sport puolella daily racet on ollu mulle tosi koukuttavia, kätevää kun voi milloin vain osallistua kisaamaan..
Dirtissä näyttää siltä et samalaista systeemiä ei ole?

Tässä on tavallaan parempi systeemi, ei hinkata samaa rataa koko viikkoa, vaan Eventit on se juttu, ne ajetaan vaan kerran ja sitten siirrytään seuraavaan. Löytyy päivä, viikko ja kuukausittain vaihtuvat eventit, joissa aikaa verrataan muiden ihmisten ajamiin. Palkinnoksi saa crediittejä joilla voi parannella autoja ja tiimiä.

Jos haluaa taas ajaa kokonaista kautta ihmisiä vastaan, niin siirtyy Club-kisoihin.
 
Tässä on tavallaan parempi systeemi, ei hinkata samaa rataa koko viikkoa, vaan Eventit on se juttu, ne ajetaan vaan kerran ja sitten siirrytään seuraavaan. Löytyy päivä, viikko ja kuukausittain vaihtuvat eventit, joissa aikaa verrataan muiden ihmisten ajamiin. Palkinnoksi saa crediittejä joilla voi parannella autoja ja tiimiä.

Jos haluaa taas ajaa kokonaista kautta ihmisiä vastaan, niin siirtyy Club-kisoihin.
Puhut siis rallista? Mä olen enemmän kiinnostunut rallicrossista, ajamaan samaa rataa ympäri useamman kierroksen.
Tosiaan events oli se taikasana, enkkua ku en osaa. Rallicrossikin löytyi ihmisiä vastaan. Jotenki hämää vielä, todellako siellä on ihmisiä ohjaamas autoja mun lisäkseni ku meno on aika siistiä verrattuna GT sporttiin jossa aika härskisti tönitään toisia.. ja heti pääsee viivalle ajamaan kun GT sportissa joutuu odottelemaan kisojen alkua..
 
Viimeksi muokattu:
Todella pitkän tauon jälkeen pelin pariin. Huh, miten kova peli edelleen!

Täytyy sanoa, että olipas todella iso nautinto ajaa peliä Dual Sense ohjaimella. Hakkaa 100-0 kaikki muut padit ajopeliä pelatessa (ratit on tietenkin oma lukunsa), vaikka DR 2.0 ei edes hyödynnä ohjaimen erikoisominaisuuksia yhtään. Ihan näin hyvää kokemusta en odottanut.

Ajaminen oli silkkaa nautintoa, käytännössä auto kuin auto niin ajaminen oli sujuvaa ja hetken päästä jopa todella hyvää, sekä virheitä tuli todella vähän. Tatilla pystyy todella hyvin tekemään pieniä liikkeitä ja isommatkin onnistuvat vielä ihan kohtalaisesti. Liipaismet myös hyvin tunnokkaat ja tarkat. Kenties vielä se paras asia oli, että kädet eivät väsyneet yhtään. 3h jaksoi ajaa kevyesti. Vertaus Dualshock 4:seen tai Xbox-ohjaimeen oli TODELLA ISO. Peliä pystyi hyvin pelamaan padin kanssa.

Mahtavat äänet pelistä kyllä löytyy, varsinkin konepelti kuvakulmasta. Harvasta pelistä löytyy parempia. Piti jopa eilisen Ken Block videon innoittaman fiilistellä Audi Quattrolla ilman kartturia, ai että miten kone vääntää ja pitää meteliä!

Mukavasti tuli vielä kerättyä puuttuvia trophyja, 10 oli päivän saldo. Vielä puuttuu muutamia platina trophysta.

Toivotaan, että Codemasters/EA tekisi uuden Dirt Rallyn (tai WRC-pelin). Olisi varmasti huikea kokemus uusilla konsoleilla ja Dual Sensen ominaisuuksilla.
 
Täytyy sanoa, että olipas todella iso nautinto ajaa peliä Dual Sense ohjaimella. Hakkaa 100-0 kaikki muut padit ajopeliä pelatessa (ratit on tietenkin oma lukunsa), vaikka DR 2.0 ei edes hyödynnä ohjaimen erikoisominaisuuksia yhtään. Ihan näin hyvää kokemusta en odottanut.
Tämä on kyllä aivan totta, ja koskee muitakin pelejä. Ei itselläni koskaan ole ollut mitään ongelmaa esimerkiksi DS4:llä pelaamisessa, mutta nyt kun monta viikkoa oli pelannut yksinomaan PS5:llä ja XSX:llä ja ajattelin tällä viikolla pelata PS4:llä Need for Speediä, niin enpä olisi uskonut kuinka leluilta PS4:n liipaisimet yhtäkkiä tuntuivatkin. :D

Pitäisin todennäköisenä että Codemasters tai EA ei halua tuoda markkinoille seuraavaa Dirt Rallya itselleen siirtyvän WRC:n kilpailijaksi. Siihen tosin on vielä hyvä luotto, että WRC:stä saadaan myös uusissa käsissä erittäin päteviä rallipelejä. Dirt Rally WRC:n pelimoodeilla kuulostaisi liiankin hyvältä, mutta sellainen olisi kyllä mainiota saada. Harmillista jos kilpailu kuitenkin loppuu rallipelien kesken, se kun tuppaa genreä kuin genreä kehittämään suuremmalla vauhdilla kuin kehittäjän monopoliasema.
 
^ Kiitos:) Hyvin vielä selitetty asiat videolla että mihin joku asetus vaikuttaa. Typerää kyllä kun pelissä sitä ei selitetä.
 
Tän sais kai aika halvalla jos oikeen muistan..harkitsen ostamista,koska WRC 9:n pelattavuus oli paha pettymys!
Suosittelen. Onhan tässä fysiikat paljon paremmat kuin WRC-sarjassa. Ja nyt kun on ollut huhuja, että Dirt Rally 3 on peruttu ja CM keskittyy WRC-peliin, niin hetki menee taas uudenkin ilmestymiseen, joten ehtii vielä hyvin tätä kakkosta pelailla.

WRC11 vielä ilmestynee Kylotonnilta tämän vuoden loppupuolella, mutta tuskin se ihan ihmeitä tekee, vaikka onhan sarja koko ajan vähäsen edes parantunut.
 
Suosittelen. Onhan tässä fysiikat paljon paremmat kuin WRC-sarjassa. Ja nyt kun on ollut huhuja, että Dirt Rally 3 on peruttu ja CM keskittyy WRC-peliin, niin hetki menee taas uudenkin ilmestymiseen, joten ehtii vielä hyvin tätä kakkosta pelailla.

WRC11 vielä ilmestynee Kylotonnilta tämän vuoden loppupuolella, mutta tuskin se ihan ihmeitä tekee, vaikka onhan sarja koko ajan vähäsen edes parantunut.

Kyllä aiemmissa WRC:eissä ihan ok pelattavuus on ollut..9:ssä oli jostain syystä varsin vastenmielinen..
 
Dirt rally 2 on erittäin hyvä peli ja kannattaa hankkia.

Dirtin ja wrc 10:n välinen paremmuus riippuu taas monesta asiasta.

Xbox Onella ja PS4:llä Dirt rally 2.0 toimii 60fps ja WRC10 toimii 30fps. Eli Dirtti toimii huomattavasti sulavammin vanhoilla konsoleilla.
Xbox series S/X:llä ja PS5:lla Dirt rally 2.0 toimii 60fps ja WRC10 toimii 60/120fps. Uusilla konsoleilla WRC10:n 120fps tila on erinomainen asia, jos pelaa esim ratilla lähempänä näyttöä.

WRC10 toimii vain tv:n/näytön SDR-tilassa, eli siinä ei ole HDR:ää. Dirtissä on HDR ja se näyttää hivenen realistisemmalta ja kauniimmalta.

WRC10:ssä voi säätää kaikkia auton ajokuvakulmia ja fovia erikseen. Säätö toimii varsin hyvin konsoleilla, jossa eletään tiukasti yhden 16/9 näytön varassa.
Dirtissä ei ole konsoleilla fov-säätöä, joka rapauttaa ärsyttävästi rattipelaajien säätö mahdollisuuksia.

Yleisesti ottaen eri maiden pätkät ovat molemmissa oikein hyviä. WRC10:ssä on kuitenkin enemmän vaihtelevuutta pätkissä, mikä on pidemmän päälle positiivinen seikka.

Molemmissa peleissä autoja löytyy kattavasti, mutta Dirtissä ei ole nykyisiä menopelejä.

WRC10 on aavistuksen(ehkä jopa positiivisessä mielessä) arcadempi, kuin Dirtti, ja varsinkin uuden sukupolven konsoleilla ajaminen on helppoa ratilla sekä padilla. Dirtti on ehkä enemmän ratilla ajamista varten, vaikka padilläkin homma luonnistuu pienen opettelun jälkeen.

Itse pidän WRC10:iä parempana, jos ajelee uusilla konsoleilla, johtuen lähinnä 120fps tilasta, ajokuvakulman säädöistä ja pätkien vaihtelevuudesta.
Dirtillä pätkät alkavat toistaa enemmän itseään ja ajoetäisyyden hakeminen näyttöön ratin kanssa tuntuu jotenkin olevan aina pielessä(varsinkin wrc:n jälkeen).

Vanhemmilla konsoleilla valitsisin kuitenkin Dirt rally 2.0:n selvästi paremman ruudunpäivityksen vuoksi. WRC10:n ruudunpäivitys vanhoilla konsoleilla on varsin onneton ja vaikuttaa jo auton ohjaukseenkin(parempi kuitenkin kuin WRC9:ssä).
Thrustmasterin ratit(tx ja ts-xw) tuntuu myös Dirtissä aavistuksen jämäkämmältä Xbox Onella vs Series S/X, joilla siis itse pelaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä aiemmissa WRC:eissä ihan ok pelattavuus on ollut..9:ssä oli jostain syystä varsin vastenmielinen..
9:ssä vesilätäköt tulee lähinnä mieleen ärsyttävinä, mutta ei se muuten omaan mieleen niin kehno aikaisempiin verrattuna tuntunut olevan. DR2:n jälkeen se tuntui yllättävänkin "helpolta". Tosin suht vähille sen pelaaminen on jäänyt, samoin toistaiseksi kympin.

WRC on vaan vähän turhan arcade omaan makuun loppujen lopuksi, jotta sitä jaksaisi kovin kauaa ilman pitempiä taukoja. Ainoa isompi täky on lähinnä virallinen lisenssi. WRC:ssä ei esimerkiksi tunnu olevan jokaiselle pyörälle omia fysiikoita, vaan auto tuntuu pyörivän auton keskellä olevan akselin ympäri, samoin painonsiirrymä ja ylipäätään massan tunne on jotenkin oudohko. Samoin vauriomallinnus on jotenkin hassu, auto vaan "happanee" mitä enemmän sillä ajaa, eikä niin tunnu olevan väliä että miten sillä kolistelee, kaikki osat kärsivät. Mutta kyllä nämäkin pelit aina välillä menee minullakin, on sitä sarjaa tullut tuettua 6-10 osien ostoilla... Helpompihan tuohon on hypätä kuin DR:n pariin, mutta DR on mielestäni selvästi palkitsevampi,ä. Tietysti se merkitsee paljon, että mitä kukin sattuu (milloinkin) kaipaamaan/arvostamaan.
 
Tätä on nyt tullut viime aikoina taas ajeltua hiukan lähes joka päivä, ja on se vaan kyllä ainakin yksittäisten pätkien ajeluun edelleen vertaansa vailla oleva rallipeli. WRC:ssä on tosin ehkä hivenen monipuolisemmat pätkät, mutta hyvin on Dirtissäkin vaihtelua kaiken DLC:n kanssa. Kunnollisen uramoodin voisin kyllä DR2.0:aan ottaa, mutta ehkäpä Codemastersin/EA:n WRC tulevaisuudessa hoitaa sen puolen yhtä hyvin kuin Kylotonn tällä hetkellä.

Kunnollisen uramoodin puutteessa olen ajellut vain yksittäisiä pätkiä eri autoilla, ei siis mitään aikoja hinkaten vaan puhtaasti läpi niin että uusinnankin kestää katsoa. Koska en ole kykenevä tekemään vaikeita päätöksiä, arvon satunnaislukugeneraattorilla ajettavan pätkän ja auton, jolla saa joskus odottamattoman erinomaisia yhdistelmiä kokeiltavaksi. Suosittelen muillekin valinnanvaikeudesta kärsiville. :D Vielä tosin on löytämättä sellainen auto, jolla oikeasti nauttisin Monte Carlosta.
 
Joo, uramoodi ei ole kyllä ollut kummankaan DR:n vahvuus, kuten ei ollut RBR:nkaan. Mutta pakosti siitä vähän mielenkiintoisempi tulee kun WRC-lisenssi tulee ja jos tosiaan F1-sarjasta otetaan mallia (itsellä tosin vieläkin kokeilematta nämä, josko kohta malttaisi).

Montehan on parasta, itselle se ykkösmesta vaikka en mikään kovin kummoinen tässä olekaan. Ekassa DR:ssä oli VR:llä makoisaa lasketella sladissa ja katsoa sivuikkunasta menosuuntaan arvioiden sopivaa ohjauskulmaa. Hieman olin katkera, kun kakkosessa ei pleikalla ollutkaan VR-tukea.. itse enimmäkseen ajelen näitä "nettihaasteita", siellä on kivasti vaihteluakin. AI:ta vastaan ei vaan oikein ole innostanut.
 
Montehan on parasta, itselle se ykkösmesta vaikka en mikään kovin kummoinen tässä olekaan. Ekassa DR:ssä oli VR:llä makoisaa lasketella sladissa ja katsoa sivuikkunasta menosuuntaan arvioiden sopivaa ohjauskulmaa.
Haastavahan se on ja ehkä vähän vedin mutkia suoriksi - ne puhtaasti lumiset osuudet ovat minustakin hauskoja ajaa. Mutta niillä laikukkailla osuuksilla pito vaihtelee niin paljon, että tietyt paikat pitää vaan muistaa ulkoa jotta ei laskettele ulos. Kai tämä kumpuaa siitäkin, että koska lapsuuden sankari Grönholm ei koskaan Montesta tykännyt vaikka kerran sen voittikin, niin en minäkään sitten. :D
 
Haastavahan se on ja ehkä vähän vedin mutkia suoriksi - ne puhtaasti lumiset osuudet ovat minustakin hauskoja ajaa. Mutta niillä laikukkailla osuuksilla pito vaihtelee niin paljon, että tietyt paikat pitää vaan muistaa ulkoa jotta ei laskettele ulos. Kai tämä kumpuaa siitäkin, että koska lapsuuden sankari Grönholm ei koskaan Montesta tykännyt vaikka kerran sen voittikin, niin en minäkään sitten. :D
Ymmärrettäköön, itsellä se sankari oli Mäkisen Tommi :p vaikka Grönholmin uraa tuli kyllä sitten tarkemmin seurattua. Kyseistä rallia olen ehkä kuitenkin oppinut arvostamaan vasta paljon myöhemmin, niin oikeassa elämässä kuin peleissäkin, Mäkisen neljästä voitosta huolimatta. Sulan, jäisen ja lumisen yhdistelmä tuo mukavasti vaihtelua näihin pätkiin.

Jotta ei menisi aivan ohi aiheen, niin täytyy arvostaa DR:n pätkiä siinä mielessä, että ne on kyllä hyvin mallinnettu varsinkin siihen nähden, että niitä ei ole skannattu, eikä siellä käsittääkseni kovin paljoa ole mielikuvitusta käytetty. Kakaristossa nyt ainakin on jokin lyhyt osuus, jota ei ole olemassa, mutta ilmeisesti kaikki pätkät pohjautuvat vähintäänkin suht vahvasti oikeisiin teihin, ne vaan saattavat olla hyvin harhaanjohtavasti nimetty.

Aluksi kakkosen pätkät tuntuivat vähän tylsiltä, mutta kun niitä hieman ajeli, niin onhan nekin alkaneet maistumaan. Mutta saisihan niitä pätkiä enemmän olla jokaista rallia kohden ja onkin jännä nähdä, että miten CM suoriutuu sitten WRC:stä kun uusia lokaatioita tulee kerralla niin paljon. Kehtaavatko vielä kierrättää esim. Suomen ja Monten pätkiä vai tekevätkö uudet. En nyt jaksa uskoa, että ainakaan ensimmäisessä heidän WRC-pelissä olisi enempää kuin kaksi pitkää pätkää per ralli, joista sitten saa niitä eri variaatioita, kuten tähänkin mennessä. Sitten vuosipäivitykseenhän niitä voisi alkaa lisäilemään.
 
Pelaileeko tätä vielä joku g29 rattisetillä pleikkarilla? Tuli hommattua tuo g29 ja ajaminen tuntuu vähän oudolta tässä pelissä, kellään hyviä asetuksia millä itse ajelette? Netistä löysin jotain, millä saikin jo paremmaksi tuntumaa, mutta jos jotkut päivitetyt säädöt löytäisi :)
 
Ylös Bottom