Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Doom: Eternal

No niin, lopputekstit rullasivat reilun 16h seikkailun jälkeen ja hyvä fiilis jäi Doom Eternalista. Olen oikeastaan todella positiivisesti yllättynyt kuinka monipuolinen peli kyseessä oli, ei todellakaan mikään tusina-FPS, vaan todella paljon enemmän, kuten jo aikaisemmin mainittu.

Ja kontrollit on tässä pelissä kyllä viimeisen päälle pääosissa sekä myös hyvin toimivat, vaikka melko monimutkainen setti kaikenlaista on tarjolla. Hienointa on kun lopulta kaikenlaiset eri kombinaatiot kyvyistä, eri aseista ja niiden modeista on tuttuja ja ne alkaa löytymään ihan 9/10 kertaa oikein heti ensimmäisellä. Melkoista ammusbalettia tämä parhaillaan on, kun siinä kaiken hurmoksen seassa hyppiessä lähes jokainen ohjaimen nappula on käytössä. Ja näin siis jopa helpoimmalla vaikeustasolla, joka onneksi antaa anteeksi virheitä.

Ja tuo helpoin vaikeustaso oli kyllä lopulta varmasti oikea valinta itselle, kun ei ollut edes tällä tasolla mikään läpikävely, vaan henkensä puolesta sai ihan jatkuvasti pysyä liikkeessä ja käyttää eri tekniikoita. Eli jos joku tätä aloitteleva miettii kehtaako helpoimmalla pelata, niin oma kokemukseni on, että kehtaa hyvinkin ja peliä pääsee siltikin pelaamaan kuten sitä pitäisikin pelata.

Arvosana 4.5/5 ja siinä on melkein puolikas piste ekstraa siitä, että onnistuivat yllättämään positiivisesti. ID on onnistunut tuomaan Doomiin monipuolisesti uutta, mutta kuitenkin samalla säilyttäen samalla paljon vanhaa henkeä. Taistelun monipuolisuus on raikas tuulahdus FPS-genreen ja ainakin allekirjoittaneelle tuli sellainen fiilis, että tässä on oikeasti alan kovimpia pelimekaniikkoja noin muutenkin. Harkittu ja tasapainoinen kokonaisuus, jossa sorminäppäryyttä vaaditaan monella eri tavalla. Tämä on kaikkea muuta kuin perus-FPS.
 
Doom Eternal Deluxe Edition -> XSX (33 €)

Tuossa puhutaan jostain year one pass jutusta ja osa väittää että se tarkoittaisi DLC paketteja. En ymmärrä mitä tuossa tulee mukana Xbox Series X versiossa? (pleikalla omat edut)
 
Doom Eternal Deluxe Edition -> XSX (33 €)

Tuossa puhutaan jostain year one pass jutusta ja osa väittää että se tarkoittaisi DLC paketteja. En ymmärrä mitä tuossa tulee mukana Xbox Series X versiossa? (pleikalla omat edut)
Ei eri alustoilla taida olla mitään omia juttuja, tuo deluxe/DLC sisältää lisää kenttiä yksinpeliin.
 
Tuossa puhutaan jostain year one pass jutusta ja osa väittää että se tarkoittaisi DLC paketteja. En ymmärrä mitä tuossa tulee mukana Xbox Series X versiossa? (pleikalla omat edut)
Year One Pass sisältää ne kaksi julkaistua DLC-pakettia. Eli Deluxe Editionissa on kaikki mitä tarvitset.
 
Okei, vaikea uskoa että 33 eurolla saa niin paljon, mutta toisaalta tutkin että yli 90 gigaa sieltä tulossa. Tilaa on, joten tervetuloa!
 
Nyt on pelattu Doom Eternal ja Ancient Gods 1 läpi, seuraavaksi Ancient Gods 2. Mietteitä pelistä. Onhan tämä vallan mainio pelikokemus, haastetta löytyy vähän liiankin paljon välillä, mutta ei haittaa. Ultra-Violencella pelailen. Toimintaa riittää kokoajan, Slayer Gatet ne onkin jotkut, todella aikaa vieviä. Musiikit on hyviä. Kannattaa todellakin testata jos on Doom pelien ystävä ja FPS pelien. Loppuarvosana 10/10.
 
Nyt on pelattu Doom Eternal ja Ancient Gods 1 läpi, seuraavaksi Ancient Gods 2. Mietteitä pelistä. Onhan tämä vallan mainio pelikokemus, haastetta löytyy vähän liiankin paljon välillä, mutta ei haittaa. Ultra-Violencella pelailen. Toimintaa riittää kokoajan, Slayer Gatet ne onkin jotkut, todella aikaa vieviä. Musiikit on hyviä. Kannattaa todellakin testata jos on Doom pelien ystävä ja FPS pelien. Loppuarvosana 10/10.

en sano pahalla, mutta miten ihmeessä voit antaa loppuarvion? itse olen tosiaan pelannut peliä pc:llä, tasohyppely otti koville ja osa kentistä heikompaa tasoa.

MUTTA

sitten tapahtui ihme. eräs hyvin ystävällinen ja huomaavainen henkilö taikoi kuin tyhjästä minulle Xbox Series X konsolin. Eikä siinä kaikki, hommasin Series 2 ohjaimen ja Game Pass tilauksen. Ajattelin "ihan läpällä" testata Doom Eternalia, että miten toimii konsolilla.

HUH!!!

tämä on vain oma mielipide, mutta minusta Eternal on suunniteltu konsoleille, kohdeyleisönä 14-15-vuotiaat. ohjaaminen on käsittämättöämän korkealla tasolla ja verrattuna PC, ei voi mitenkään enää puhua että vain PC:llä voisi pelata FPS-pelejä. Olen kerran pelin pelannut läpi ja nyt hankin sitten Ultimate Editionin vai mikä lie, jossa kaikki ja tarkoitus pelata läpi uudestaan että löytää ja avaa kaiken 100 %.

hartaasti toivon ettei sarjaa unohdeta. halon ohella parasta fps-pelaamista ikinä, rakastan secrettejen etsimistä ja muutenkin vihut ovat todella cooleja. aivan uniikki pelisarja kyllä!
 
en sano pahalla, mutta miten ihmeessä voit antaa loppuarvion? itse olen tosiaan pelannut peliä pc:llä, tasohyppely otti koville ja osa kentistä heikompaa tasoa.

MUTTA

sitten tapahtui ihme. eräs hyvin ystävällinen ja huomaavainen henkilö taikoi kuin tyhjästä minulle Xbox Series X konsolin. Eikä siinä kaikki, hommasin Series 2 ohjaimen ja Game Pass tilauksen. Ajattelin "ihan läpällä" testata Doom Eternalia, että miten toimii konsolilla.

HUH!!!

tämä on vain oma mielipide, mutta minusta Eternal on suunniteltu konsoleille, kohdeyleisönä 14-15-vuotiaat. ohjaaminen on käsittämättöämän korkealla tasolla ja verrattuna PC, ei voi mitenkään enää puhua että vain PC:llä voisi pelata FPS-pelejä. Olen kerran pelin pelannut läpi ja nyt hankin sitten Ultimate Editionin vai mikä lie, jossa kaikki ja tarkoitus pelata läpi uudestaan että löytää ja avaa kaiken 100 %.

hartaasti toivon ettei sarjaa unohdeta. halon ohella parasta fps-pelaamista ikinä, rakastan secrettejen etsimistä ja muutenkin vihut ovat todella cooleja. aivan uniikki pelisarja kyllä!

Eikös Jompalla ollut myös oma mielipide? Senhän pohjalta hänkin antoi mielipiteensä?
 
Jos se on hänen mielipiteensä että se on 10/10 niin sillon se hänen mukaansa on.
Jep, en ymmärrä miksi saman henkilön pitää joka ketjussa vähätellä toisten mielipiteitä.

Täällä kanssa arvostan Doom Eternalia ihan yhtä kovaa, kun Jomppa ja helposti voisin kympin heittää pelille itsekin. Fps pelinä yksi parhaista mitä tullut pelattua vuosikymmeneen. Tasohyppely rytmitti räiskintää hienosti ja toi tarvittavaa vaihtelua peliin ja oli myös mukava etsiä salaisuuksia sen takia. Toivottavasti tekeillä olisi vielä kolmaskin osa. :)
 
Jep, en ymmärrä miksi saman henkilön pitää joka ketjussa vähätellä toisten mielipiteitä.

Täällä kanssa arvostan Doom Eternalia ihan yhtä kovaa, kun Jomppa ja helposti voisin kympin heittää pelille itsekin. Fps pelinä yksi parhaista mitä tullut pelattua vuosikymmeneen. Tasohyppely rytmitti räiskintää hienosti ja toi tarvittavaa vaihtelua peliin ja oli myös mukava etsiä salaisuuksia sen takia. Toivottavasti tekeillä olisi vielä kolmaskin osa. :)

Starlord on Starlord ja sillä Kilpikonna eiku MariusFin.. :D joo tuttu kaava toistaa itseään taas. Mitä itse Doomiin niin veikkaan että menestyssarja saa jatkoa :)
 
En ole vähätellyt mitään mutta DLC2 vielä pelaamatta, niin ei voi mitenkään antaa lopullista tuomiota. Doom Eternal on paljon muutakin kuin huikeaa FPS pelaamista.
 
En ole vähätellyt mitään mutta DLC2 vielä pelaamatta, niin ei voi mitenkään antaa lopullista tuomiota. Doom Eternal on paljon muutakin kuin huikeaa FPS pelaamista.
Se on sinun näkemyksesi. Kyllähän jo pelkästä emopelistä voi arvion antaa. Niinhän ammattiarvostelijatkin on tehnyt. Arvostelee sitten vaikka dlc:t erikseen. Eipä sillä, nuo dlc ei kyllä ainakaan pelin tasoa laskenut tippaakaan, hienot dlc:t kyseessä.
 
En ole vähätellyt mitään mutta DLC2 vielä pelaamatta, niin ei voi mitenkään antaa lopullista tuomiota. Doom Eternal on paljon muutakin kuin huikeaa FPS pelaamista.
Jos ei pääpelin ja yhden lisärin jälkeen voi antaa lopullista tuomiota, niin huhhuh. Tuskin se yksi lisäri muuttaa mielipidettä mihinkään, jos jo nyt tykkää pelistä

Eivät arvostelijatkaan odota peleihin kaikkea lisäsisältöä ennen, kuin antavat pisteet.
 
Ihmeellinen kommentti myös, että pelin kohdeyleisö olisi 14-15-vuotiaat - varsinkin kun pelissä on K18 tason väkivaltaa. Jotenkin todella rajoittunutta ajattelua, erityisesti kun käsittääkseni tasohyppelyelementti oli suuri syy miksi mielestäsi Doom Eternal olisi vain kovin nuorelle kohderyhmälle suunnattu. Tasohyppelytkään eivät ole vain nuorille pelaajille suunnattuja, joten herätys tässäkin asiassa.

Eivätköhän ihmiset yleensä ymmärrä, että nuoret pelaajatkin on varsin lavea käsite (ainakin kahdenkympin molemmin puolin löytyy paljon pelaajia) ja pitää sisällään todella monenlaisia pelaajia. En ainakaan itse usko, että yksikään pelikehittäjä suuntaisi pelejään noin kapealle kohderyhmälle, saatikka edes osaisivat määritellä mitä eroja on 14-vuotiaalla pelaajalla verrattuna vaikkapa 17-vuotiaaseen pelaajaan. Ja joka tapauksessa, kun pelin ikäraja on väkivaltansa takia K-18, niin on kyllä absurdin naurettavaa, että joku tosissaan väittää pelin olevan 14-15-vuotiaille suunnattu.

Väittäisin, että ne todelliset erot pelaajien kiinnostuksen kohteille tulevat persoonasta ja noin ylipäätään pelityyppimieltymyksistä. Iällä on loppujen lopuksi varsin vähän asiaan tekemistä. Itsekin olen jo tänä vuonna 50 vuotta täyttävä pelaaja ja pelaan pelejä aikalailla laidasta laitaan. Uudet Doomit ovat myös kolahtaneet, kuten moni muukin kovaa toimintaa sisältävää peli. Toki pidän myös syvällisyyttä sisällään pitävistä seikkailupeleistä tai vaikkapa roolipeleistä. Viimeksi pelasin kuitenkin itse asiassa juuri loppuun Wolfenstein New Orderin, joka oli jostain kumman syystä jäänyt jäänyt moneksi vuodeksi tauolle. Oli loppujen lopuksi todella hyvä peli, vaikka tietysti todella toimintapainotteinen ja väkivaltainen, ja varmaan senkin jollain suppealla lokeroinnilla joku voisi alkaa toteamaan jopa teineille suunnatuksi peliksi. Itse koin pelin kuitenkin väkivaltansa ja mustan huumorinsa takia itse asiassa varsin aikuisen maun peliksi. Sinänsä en kuitenkaan löytäisi juurikaan kohderyhmäeroja vaikkapa Wolfensteinien ja uusien Doomien välillä. Hyviä pelejä, jos kova räiskintäpainotteisuus ja väkivalta eivät peleissä häiritse ja ikä riittää tällaisia pelejä pelaamaan!
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä nämä reboot Doomit ovat jääneet aikalailla pelaamatta, vaikka tosin kokeillut olen. Vissiin nämä ovat aika arvostettuja pelejä, joten kyllä melkein tekisi mieli vastapainoksi pelata tämmösiä oikein mättö pelejä. Ja nämä ovat vissiin aika uskollisia alkuperäisille, vaikka Doom 3 oli omalla tavallaan kyllä hyvä myös.

Nämä taitaa löytyä game passista onneksi. Voisi melkein hetki alkaa testailemaan :D
 
Ihmeellinen kommentti myös, että pelin kohdeyleisö olisi 14-15-vuotiaat - varsinkin kun pelissä on K18 tason väkivaltaa.

Kirjoitatko ihan tosissasi tuon? Että kun on K-18 ikäraja niin kohderyhmä aikuiset vai?

Itsellä nämä reboot Doomit ovat jääneet aikalailla pelaamatta, vaikka tosin kokeillut olen. Vissiin nämä ovat aika arvostettuja pelejä, joten kyllä melkein tekisi mieli vastapainoksi pelata tämmösiä oikein mättö pelejä. Ja nämä ovat vissiin aika uskollisia alkuperäisille, vaikka Doom 3 oli omalla tavallaan kyllä hyvä myös.

Nämä taitaa löytyä game passista onneksi. Voisi melkein hetki alkaa testailemaan :D

No mikä estää testaamasta? Toinen on sitten se että ei heti pidä antaa periksi, voi olla että menoon tottuu kun antaa sen 5-10 tuntia, mutta yksi asia on selvä. Doom pelisarja on lopullisesti muuttunut. Se ei ole se putkijuoksu taikka se perinteinen, samaan tapaan Quake muuttui ja oikeastaan uusi Halokin.
 
Itsellä nämä reboot Doomit ovat jääneet aikalailla pelaamatta, vaikka tosin kokeillut olen. Vissiin nämä ovat aika arvostettuja pelejä, joten kyllä melkein tekisi mieli vastapainoksi pelata tämmösiä oikein mättö pelejä. Ja nämä ovat vissiin aika uskollisia alkuperäisille, vaikka Doom 3 oli omalla tavallaan kyllä hyvä myös.

Nämä taitaa löytyä game passista onneksi. Voisi melkein hetki alkaa testailemaan :D
Joo iso suositus kyllä ainakin täältä sekä 2016 Doomille, että tälle Eternalille! :)
 
Ylös Bottom