Itsekin aloitin Eternalin jonkin aikaa sitten ja viimeisin Doom-kokemus on vuosien takaa, eikä Doom 2016 ole tuttu, joten vertailua en osaa tehdä. Muutenkin perinteiset räiskintään perustavat FPS:t ovat omalle kohdalleni harvinainen genre, eipä tule juurikaan pelailtua näitä, mutta vaihtelu toki tekee hyvää joskus.
Ensinnäkin Eternalissa silmään osuu Series S:lla todella hieno ulkonäkö sekä tasaisen varma suoritusvarmuus yleisesti. Näytöllä menee vaikka ja mitä, Doomguy hyppii ja pinkoo hektisesti joka puolelle, eikä kone yskähtele millään tavalla. Joku varmaan 10h takana nyt, joten sen perusteella tämä huomio. Teknisesti melkoisen erinomainen suoritus.
Olin jo ennakkoon saanut ymmärtää, että pelissä on paljon tasoloikkaa ja tämä on kyllä totta. Itse en kuitenkaan pidä tätä huonona asiana, vaan olen ottanut nuo vaativimmatkin kohdat ihan ilolla vastaan. Muutenkin pelissä on ollut ihan kivasti rytmitystä tämän ADHD-hipan ja hitaamman tutkimisen välillä, joka on omaan makuuni ollut eduksi pelille. Pelkkää riehumista ei jaksaisi, vaikka tuo taistelu sinänsä ihan kelpo viihdettä onkin. Jos minulta kysytään, niin näitä "Metroid Primemaisia" elementtejä saisi olla lisääkin, mutta ehkäpä se tosiaan olisi pois Doom-kokemuksesta.
Nykyään tosiaan lähes jokaisessa pelissä on jotain hahmon kehittelyyn liittyviä RPG-elementtejä, eikä Doom Eternal ole poikkeus. Omaan pelityyliin sopivia kehityksiä saa ihan kivasti käyttöön ja niitä saa enemmän, jos tutkii nurkat paremmin. Ihan toimiva systeemi tämäkin, ei valittamista.
Lähdin hakemaan 2020-luvun räiskintäviihdettä ja sitä sain. Vaikka genre ei ole omaan makuuni se sopivin, niin kyllähän tässä pelissä on paljon hyvää, joten ehkäpä joskus vielä se Doom 2016 lähtee peluuseen, jos se kerran samaa kaavaa noudattaa.
Helpoin taso eli I'm Too Young To Die on taas liian helppo, kun se peruspelin nopeatempoinen mekaniikka on hallussa. Joku välimuoto olis ollu kiva.
Itse olen sen verran kokematon FPS-pelaaja, että jopa tämä helpoin vaikeusaste tuottaa ihan tarpeeksi haasteita, vaikka ei mitenkään ylitsepääsemätöntä olekaan. En toki ole kokeillut edes muita, mutta voin vain kuvitella miten kovaa haastetta ne kovimmat tasot tarjoaa.
Hattua nostelen niille, jotka tätä pelaavat maksimaalisella vaikeustasolla.