Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Doom: Eternal

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc ps4 switch xone
Tietenkin kirjoitan.

Katsoin todella paljon haastatteluja ja sellaisia making off juttuja ennen Doom Eternal julkaisua. Oli päivän selvää että tekijä kaksikko painotti kahta asiaa ylitse muiden.

1. oli se että konsoliversiota mainostettiin joka käänteessä ja etenkin niille jotka ajattelivat että fps-peli ei voi olla hyvä konsoleilla. kuulemma jopa studiolla heillä on kaikki paikat täynnä konsoleita ja tiimi pelaa sillä pääasiassa eternalia

2. usein tuli puheeksi tekijöiden omat lapset, nuoret. heidän pelimakunsa, ylipäätään se miten tuoda doom tähän aikaan.

Nyt jos ajatellaan että nämä tyypit, siis nyky nuoret pelaavat paljon: Valorant, Fortnite, Apex, Overwatch tyylistä sisältöä esim. niin joku doom on siitä aika kaukana. no sitten Quake ja > Quake Champions. sehän oli hienosti tehty, mutta jo se että hahmoilla on kykyjä oli monille ihan liikaa. (Hero Shooter)

On ihan selvää että tämän päivän nuoret pelaavat valtavasti, käytännössä kaikki. siksi se on minusta saman tekevää onko siellä K-12 tai K-18 jos peli on suosittu. minusta on todella lapsellista että joku doom on K-18, millä ihmeen perusteella? joka tapauksessa pointtini on että ainakin tekijä kaksikon puheista sai sellaisen käsityksen että peliä tehdään nyt ns. uudelle yleisölle. ei pelkästään mutta kuitenkin.

ei ole tarkoitus saada Doom 1 veteraaneja peliin mukaan, joka on käytännössä tasohyppelyn ja 1person shooterin yhdistelmä. jos vanha yleisö tykkää niin hyvä. olen toki itsekkin kovasti pohtinut miltä alkuperäinen doom voisi näyttää ja tuntua jos se tehtäisiin nyt ikään kuin uusiin kuoriin. millainen se olisi... tavallaan doom on onnistunut uudistamaan koko genren, se on aika coolisti tehty peli. pelaajallahan on tämä oma basekin, ikään kuin "man cave" vaikka en tuosta sanasta pidä.

ollaan suurten asioiden äärellä kun vihut ovat valtaamassa maapalloa. saa nähdä mikä on sarjan tulevaisuus, itse en odottaisi ihan pian mitään jatkoa. nettipeli ainakin oli jo syntyessään kuollut idea, 1v2 ... ja sitä rataa.
 
Itsellä nämä reboot Doomit ovat jääneet aikalailla pelaamatta, vaikka tosin kokeillut olen. Vissiin nämä ovat aika arvostettuja pelejä, joten kyllä melkein tekisi mieli vastapainoksi pelata tämmösiä oikein mättö pelejä. Ja nämä ovat vissiin aika uskollisia alkuperäisille, vaikka Doom 3 oli omalla tavallaan kyllä hyvä myös.

Nämä taitaa löytyä game passista onneksi. Voisi melkein hetki alkaa testailemaan :D

Ei muutako Doom 2016 vuodelta lataukseen, pääset äärimmäisen väkivallan ja rautaisen pelattavuuden äärelle.
 
Katsoin todella paljon haastatteluja ja sellaisia making off juttuja ennen Doom Eternal julkaisua. Oli päivän selvää että tekijä kaksikko painotti kahta asiaa ylitse muiden.

1. oli se että konsoliversiota mainostettiin joka käänteessä ja etenkin niille jotka ajattelivat että fps-peli ei voi olla hyvä konsoleilla. kuulemma jopa studiolla heillä on kaikki paikat täynnä konsoleita ja tiimi pelaa sillä pääasiassa eternalia

2. usein tuli puheeksi tekijöiden omat lapset, nuoret. heidän pelimakunsa, ylipäätään se miten tuoda doom tähän aikaan.

Nyt jos ajatellaan että nämä tyypit, siis nyky nuoret pelaavat paljon: Valorant, Fortnite, Apex, Overwatch tyylistä sisältöä esim. niin joku doom on siitä aika kaukana. no sitten Quake ja > Quake Champions. sehän oli hienosti tehty, mutta jo se että hahmoilla on kykyjä oli monille ihan liikaa. (Hero Shooter)

On ihan selvää että tämän päivän nuoret pelaavat valtavasti, käytännössä kaikki. siksi se on minusta saman tekevää onko siellä K-12 tai K-18 jos peli on suosittu. minusta on todella lapsellista että joku doom on K-18, millä ihmeen perusteella? joka tapauksessa pointtini on että ainakin tekijä kaksikon puheista sai sellaisen käsityksen että peliä tehdään nyt ns. uudelle yleisölle. ei pelkästään mutta kuitenkin.

ei ole tarkoitus saada Doom 1 veteraaneja peliin mukaan, joka on käytännössä tasohyppelyn ja 1person shooterin yhdistelmä. jos vanha yleisö tykkää niin hyvä. olen toki itsekkin kovasti pohtinut miltä alkuperäinen doom voisi näyttää ja tuntua jos se tehtäisiin nyt ikään kuin uusiin kuoriin. millainen se olisi... tavallaan doom on onnistunut uudistamaan koko genren, se on aika coolisti tehty peli. pelaajallahan on tämä oma basekin, ikään kuin "man cave" vaikka en tuosta sanasta pidä.

ollaan suurten asioiden äärellä kun vihut ovat valtaamassa maapalloa. saa nähdä mikä on sarjan tulevaisuus, itse en odottaisi ihan pian mitään jatkoa. nettipeli ainakin oli jo syntyessään kuollut idea, 1v2 ... ja sitä rataa.
Nopea kommentti vain. Ymmärsit väärin pelin kehittäjien kommentit siitä, että kuuntelivat pelin kehittämisessä omia lapsiaan. Ei se sitä tarkoita, että olisivat peliä suunnanneet vain sen ikäisille, vaan enemmänkin huomioon ottaen uusien sukupolvien mieltymyksiä. Ja ne pelimieltymykset kyllä harvemmin muuttuvat radikaalisti iän myötä. Niillä nykyajan nuorilla on sitten varsin todennäköisesti ne vastaavan tyyppiset mieltymykset vaikkapa nelikymppisinä pelaajina. Tuossa oli kyse nimenomaan Doomin uudistamisesta ja siitä miten se saadaan uusille sukupolville erityisen mieleiseksi. Ei se silti mitenkään sulje pois esim. nykyisiä tai tulevia viisikymppisiä pelin kohderyhmistä.
 
Katsoin todella paljon haastatteluja ja sellaisia making off juttuja ennen Doom Eternal julkaisua. Oli päivän selvää että tekijä kaksikko painotti kahta asiaa ylitse muiden.

1. oli se että konsoliversiota mainostettiin joka käänteessä ja etenkin niille jotka ajattelivat että fps-peli ei voi olla hyvä konsoleilla. kuulemma jopa studiolla heillä on kaikki paikat täynnä konsoleita ja tiimi pelaa sillä pääasiassa eternalia

2. usein tuli puheeksi tekijöiden omat lapset, nuoret. heidän pelimakunsa, ylipäätään se miten tuoda doom tähän aikaan.

Nyt jos ajatellaan että nämä tyypit, siis nyky nuoret pelaavat paljon: Valorant, Fortnite, Apex, Overwatch tyylistä sisältöä esim. niin joku doom on siitä aika kaukana. no sitten Quake ja > Quake Champions. sehän oli hienosti tehty, mutta jo se että hahmoilla on kykyjä oli monille ihan liikaa. (Hero Shooter)

On ihan selvää että tämän päivän nuoret pelaavat valtavasti, käytännössä kaikki. siksi se on minusta saman tekevää onko siellä K-12 tai K-18 jos peli on suosittu. minusta on todella lapsellista että joku doom on K-18, millä ihmeen perusteella? joka tapauksessa pointtini on että ainakin tekijä kaksikon puheista sai sellaisen käsityksen että peliä tehdään nyt ns. uudelle yleisölle. ei pelkästään mutta kuitenkin.

ei ole tarkoitus saada Doom 1 veteraaneja peliin mukaan, joka on käytännössä tasohyppelyn ja 1person shooterin yhdistelmä. jos vanha yleisö tykkää niin hyvä. olen toki itsekkin kovasti pohtinut miltä alkuperäinen doom voisi näyttää ja tuntua jos se tehtäisiin nyt ikään kuin uusiin kuoriin. millainen se olisi... tavallaan doom on onnistunut uudistamaan koko genren, se on aika coolisti tehty peli. pelaajallahan on tämä oma basekin, ikään kuin "man cave" vaikka en tuosta sanasta pidä.

ollaan suurten asioiden äärellä kun vihut ovat valtaamassa maapalloa. saa nähdä mikä on sarjan tulevaisuus, itse en odottaisi ihan pian mitään jatkoa. nettipeli ainakin oli jo syntyessään kuollut idea, 1v2 ... ja sitä rataa.
Hmmmm, mites semmonen, kun ite ainakin pelailin ihan ekaa Doomia noin 10v ikäisenä. Ja siihen aikaan ainakin oma fiilis oli, että pelaaminen oli enemmän lasten hommaa. Eikös uusi Doom oli siis sinun perusteidesi mukaan hyvinkin lähellä alkuperäisen Foomin kohdeyleisöä? :D
 
Puhuin kohdeyleisöstä, kuten jo aikaisemmin sanoin.

Olisi kiinnostava tietää miten pelit ovat sitten myyneet DOOM ja Eternal. Onko ylipäätään tietoa millaiset pelaajat sen hankkineet. Vain miehiä, 14-30 vee vai onko tämä mennyt laajasti kaupaksi ympäri maailmaa. Tuskin Aasiassa sentään doomia pelaavat.
 
Hmmmm, mites semmonen, kun ite ainakin pelailin ihan ekaa Doomia noin 10v ikäisenä. Ja siihen aikaan ainakin oma fiilis oli, että pelaaminen oli enemmän lasten hommaa. Eikös uusi Doom oli siis sinun perusteidesi mukaan hyvinkin lähellä alkuperäisen Foomin kohdeyleisöä? :D

Ite pelasin 8 vuotiaana Aladinin ohella myös Doomeja. Varmaan myös lähellä kohdeyleisöä :D
 
Juu, ja hieman jatkoa edelliseen niin sieltä tosiaan voisi tulla Doomguyn sijaan DOOMGirl... että kyllä tämä maailman muuttuminen on selkeästi huomioitu. Tällä kommentilla en ole mitenkään tätä kehitystä vastaan, mutta sanon vain...
 
Pitäiskö tästä Eternalista suoraan aloittaa? Nämä eivät ole varmaan niin juoni pelejä :D Tuota Doom 2016 ei ole gamepassissa...
 
S
Pitäiskö tästä Eternalista suoraan aloittaa? Nämä eivät ole varmaan niin juoni pelejä :D Tuota Doom 2016 ei ole gamepassissa...
Siinä mielessä aloittaisin kuitenkin siitä ekasta, kun tuossa toisessa on viilattu entisestään sitä combattia niin eka voi joiltain osin toisen jälkeen tuntua hiukan kömpelömmältä. Ei tosin mitään valtavaa mutta kuitenkin. :)

Edit. Ilmeisesti pelaat PC:llä? Konsoleille tuo ekakin näkyy olevan Gamepassissä.
 
S

Siinä mielessä aloittaisin kuitenkin siitä ekasta, kun tuossa toisessa on viilattu entisestään sitä combattia niin eka voi joiltain osin toisen jälkeen tuntua hiukan kömpelömmältä. Ei tosin mitään valtavaa mutta kuitenkin. :)

Edit. Ilmeisesti pelaat PC:llä? Konsoleille tuo ekakin näkyy olevan Gamepassissä.
Juu PC:llä pelaan. No, monipuolisempi äksöni kiinnostaa niin kai mä tuosta Eternalista aloitan :D Vissiin siinä on vielä dlc:tä jos nyt pääpelistä innostuu niin voi nekin ostaa sitten.
 
Pakko avautua siitä kuinka arch vile on paskinta pitkään aikaan missään pelissä.
Äsken tuli eka vastaan ja menetin helpoimmalla viis lisäriä kunnes suljin koko pelin.
Tuo on käytännössä liikkuva, jatkuvasti buffattuja vihollisia spawnaava buff totem.
Mä en äsken edes nähnyt missä vitussa se on kun alue on täynnä päälle juoksevia demoneja jotka tekee ihan julmetusti vahinkoa ja ammukset loppuu äkkiä kun sekin puoli on eternalissa tehty päin persettä.
Jossain seinän sisässä näin samanlaisen efektin joka siinä arch vile tutorialissa näkyi enkä tiedä oliko pelissä taas kerran bugi joka spawnaa vihollisen mun ulottumattomiin vai pitäiskö tuon kaoksen keskellä pystyä etsimään joku oikea reittikin vielä.

Kyllä 2016 doom oli aivan helvetisti parempi mitä tämä.
 
Läpi meni ja onhan tämä oikeastaan yhtä kova pettymys doom sarjalle kuin mitä infinite oli halolle sillä kumpaankin on tehty täysin turhia muutoksia jotka ei tuo mitään positiivista lisää peliin.

Tasoloikka oli turhaa, marauderit typeriä ja uusi ammus/armor systeemi vieläkin typerämpi.
Tuotakin jotkut puolustelee sillä, että nyt ei voi käyttää samaa asetta jatkuvasti, mutta ei noin voinut sitä edellistäkään pelata ja siinäkin oli jokaiselle aseelle oma käyttötarkoituksensa ja siinä sentään sai pelata kuten doomia yleensä pelataan.
Tässä sitten taas sä voit ampua super shotgunilla huikeat 8 kertaa kunnes ammukset on loppu jos et ole päivittänyt ammusten maksimi määrää ja jos sulla on kaikki ammus päivitykset niin saat ampua 12 kertaa.

Oikeasti ainoa asia joka olisi kaivannut muutosta edellisen jälkeen oli ne taisteluareenat.
Jos ne olisi poistettu ja ripoteltu ne viholliset pitkin kenttää kuten vanhoissa peleissä niin mitään valittamista ei olisi ollut ja ekojen videoiden perusteella vaikutti, että tässä on tehty juurikin noin, mutta onhan tässä ne samat areenat edelleen ja nyt niihin on tungettu entistä enemmän vihollisia.
Viimeinen pomo sitten olikin jo sen tason clusterfuck etten voi käsittää miten kukaan tuota pelaa läpi kovemmilla tasoilla kun jatkuvasti spawnaa lisää pelin kovimpia vihollisia ja välillä puolet areenasta on tulen peitossa.

Tarinallisestikin tämä teki melkein samat halon kanssa sillä edellinen loppui siihen kun Samuel otti sulta sen miekan ja teleporttas sut takaisin helvettiin joten miten meillä nyt on joku oma doom fortress ja miks Samuel on enää rikkinäinen torso?
Mitä näiden pelien välissä oikein tapahtui?
 
Läpi meni ja onhan tämä oikeastaan yhtä kova pettymys doom sarjalle kuin mitä infinite oli halolle sillä kumpaankin on tehty täysin turhia muutoksia jotka ei tuo mitään positiivista lisää peliin.

Tasoloikka oli turhaa, marauderit typeriä ja uusi ammus/armor systeemi vieläkin typerämpi.
Tuotakin jotkut puolustelee sillä, että nyt ei voi käyttää samaa asetta jatkuvasti, mutta ei noin voinut sitä edellistäkään pelata ja siinäkin oli jokaiselle aseelle oma käyttötarkoituksensa ja siinä sentään sai pelata kuten doomia yleensä pelataan.
Tässä sitten taas sä voit ampua super shotgunilla huikeat 8 kertaa kunnes ammukset on loppu jos et ole päivittänyt ammusten maksimi määrää ja jos sulla on kaikki ammus päivitykset niin saat ampua 12 kertaa.

Oikeasti ainoa asia joka olisi kaivannut muutosta edellisen jälkeen oli ne taisteluareenat.
Jos ne olisi poistettu ja ripoteltu ne viholliset pitkin kenttää kuten vanhoissa peleissä niin mitään valittamista ei olisi ollut ja ekojen videoiden perusteella vaikutti, että tässä on tehty juurikin noin, mutta onhan tässä ne samat areenat edelleen ja nyt niihin on tungettu entistä enemmän vihollisia.
Viimeinen pomo sitten olikin jo sen tason clusterfuck etten voi käsittää miten kukaan tuota pelaa läpi kovemmilla tasoilla kun jatkuvasti spawnaa lisää pelin kovimpia vihollisia ja välillä puolet areenasta on tulen peitossa.

Tarinallisestikin tämä teki melkein samat halon kanssa sillä edellinen loppui siihen kun Samuel otti sulta sen miekan ja teleporttas sut takaisin helvettiin joten miten meillä nyt on joku oma doom fortress ja miks Samuel on enää rikkinäinen torso?
Mitä näiden pelien välissä oikein tapahtui?
Harmi kun ei peli maistunut. Itellä on sen verran todettava, että pidin tästä aivan valtavan paljon enemmän vielä, kun Doom 2016:sta. Tasohyppelyt oli hauskaa puuhaa ja toi kaivattua vaihtelua ja tutkimista kenttiin räiminnän vastapainoksi. Myös armor/health systeemi oli upeasti suunniteltu ja kannusti pois mukavuusalueelta. Sahailemalla kuitenkin sai ammuksia kokoajan ja suht helposti lisää niin mitään ongelmaa ei ollut itsellä siinä etteikö olisi saanut käyttää aivan mielinmäärin myös niitä omia lemppariaseita. Tiettyjen vihujen haavoittuvuus tiettyä asetta kohtaan teki myös sen, että kokoajan piti olla myös ajatus mukana hommassa. Mutta kaikki ei ole kaikille, itse kuitenkin pidin tästä aivan valtavan paljon ja yksi parhaista FPS peleistä mitä on tullut koskaan pelattua.
 
Jahas. Pelin toinen ohjaaja teki aika likaisen tempun Mick Gordonille. Uskomatonta millasia mulkkuja pelialalla työskentelee. Mutta toisaalta mulle on Marty Strattonista välittynyt aina sellainen mulkun olemus.

 
Viimeksi muokattu:
Oli kyllä mielenkiintoista luettavaa Mickin kirje. Todella paskamaista toimintaa joutunut kokemaan, ikävän yleistä pelialalla.

Kokoajan tulee ikäviä raportteja ja uutisia eri firmoista tai työntekijöistä. Tuntuu, että peliala on edelleen ihan "villi länsi".

Toivottavasti toimintatavat pikku hiljaa paranee, kun asioita tuodaan julki.
 
Muistan sen Strattonin kirjeen parin vuoden takaa, ja minäkin monen muun joukossa uskottiin se. Onneksi totuus tuli nyt julki, vaikka siihen aikaa menikin.
 
Ylös Bottom