Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!
Hieman ehkä olivat liioiteltuja ne BioWaren puheet 100+ pelitunnista. Oma ensimmäinen läpipeluu lävähti lävitse pelikellon näyttäessä 78 tuntia, mutta siitä huolimatta matka Thedasiin oli enemmän kuin miellyttävä. Kaikilla mahdollisilla avautuneilla alueilla kävin tutustumassa ja likimain jokaisen kolkan tutkin, tosin ihan kaikkiin kulmiin en päässyt, koska osa paikoista avataan operaatioiden kautta, enkä viitsinyt ihan jokaista aluetta, jotka eivät olleet pääjuonen kannalta merkittäviä, ihan täysin tutkia. Tästä huolimatta kaikenlaisia salaisuuksia, "salaisia raunioita" ja muita tuli vastaan monia ja niistä tarttui mukaan uniikkia varustetta milloin kenellekin ryhmän jäsenelle. Shardeja keräilin paikoista, mistä ne suhteellisen helposti mukaan sai ja lisäksi Astrarium-tähtitehtäviä tein sen verran, että taisin ainakin 3 erikoisluolaa varusteineen löytää. "Lopullinen peliaika" oli siis 78 tuntia ensimmäiselle läpipeluulle ja ihmisrotuinen naismaagini saavutti lähes levelin 23. Storm-Necromancer oli erikoistumisena ja siihen kylkeen myös muutamia pisteitä Inferno-puusta.
Kaiken kaikkiaan peli täytti odotukset, jotka ainakin omalla kohdalla olivat suhteellisen kovat. Käytännössä odotin isoa maailmaa tutkittavaksi, jossa taistelutyyli olisi se sama räväkkä ja värikäs, minkä näimme jo Dragon Age 2:ssa, enkä kyllä sen suhteen pettynyt. Tarina oli hyvää ja suhteellisen syvällistä jatkoa Originsin maailman pelastamiselle ja siihen yhdistettiin näppärä ja hyvin toimiva taistelu. Taattua BioWaren laatua siis sen puolesta. Tähän kun lisätään vielä paljon tutkimista, enimmäkseen hienosti ja kiinnostavasti kirjoitetut hahmot(Cole oli ainut, josta en välittänyt oikeastaan yhtään, mutta muut olivat kaikki kiinnostavia), niin ehdottomasti laatutekele kyseessä. Oma pelattava hahmo, inkvisiittori, oli myös kirjoitettu hyvin ja sai ainakin itseni samaistumaan ja "rakastumaan" omaan hahmooni, välittämään siitä. Sen huomasi tarinan kriittisiä valintojakin tehdessä, kun yritti olla mahdollisimman reilu kaikille ja tietyissä kohdissa valita niin, että kaikista vähiten sekä itse, että muut joutuisivat kärsimään. Muutamia vaihtoehtoja joutui ihan pysähtymään miettimään, mikä on roolipeleissä aina hyvä juttu.
Pelissä oli omaan makuun erittäin paljon positiivista, mutta käytännössä täydellistä peliä ei olekaan olemassa, joten kyllä tästäkin muutama kehityksen kohde vielä löytyy, joista voi ja pitää hieman motkottaa. Vaikka tarina olikin sekä sivujuonteiltaan, että myös pääjuonteeltaan, erittäin hyvä, niin siitä huolimatta vähän jäi päätarinasta sellainen tuntuma, että vähän liikaa sitä edistettiin per juonitehtävä. Ehkä muutaman isomman juonitehtävän tai välinäytöksen olisin kaivannut lisää, taustojen selvittämistä ja sellaista. Noita tietenkin pystyi jonkun verran operaatioina sotapöydällä tekemään, mutta kuitenkin. Toki toisena puolena on se, että liiallinen "väkisin pidentäminen" ei sekään ole yleensä hyvä asia ja voi laskea kokonaistasoa myöskin. Lisäksi on myös ymmärrettävää, että noita taustoja ja johtolankoja tutkittiin enemmän operaatioiden kautta, koska eihän suurella ja mahtavalla inkvisiittorilla oikeastaan olisikaan aikaa juosta maailman kauimmilla kulmilla yksittäisten johtolankojen perässä. Lisäksi vähän motkotusta pitää antaa muutamista vastaan tulleista bugeista ja teknisistä murheista. Keskustelut jumittivat pari kertaa ja pakottivat ohittamaan muutamia lauseita, jotta keskustelua sai pakotettua eteenpäin ja lisäksi peli kaatui pari kertaa, eikä kertaalleen antanut käyttää parannusjuomia kesken taistelun. Keskustelujen jumitus oli omalla kohdallani ärsyttävintä, mutta onneksi sitä sattui niin harvoin, ettei mitään älyttömän tärkeää tuntunut menevän ohi.
Itse olen niin suuri DA-sarjan fani, että omiin pisteytyksiini kannattaa suhtautua hieman varauksella, mutta sanon kuitenkin, että se metacriticin keskiarvo, joka pyörii hieman alle 90 pisteessä hieman alustasta riippuen, pitää kyllä hyvin paikkaansa. Vähän napsaisen omassakin arvostelussani tuosta tarinan nopeasta kulusta ja muutamasta teknisestä ongelmasta pisteitä pois, mutta en kuitenkaan sen enempää, että arvosana alle 93/100 pisteen putoaisi. Nyt on päällänsä haikeat tunnelmat, kun peli loppui, mutta onneksi se loppui onnellisesti. Seuraavan osan odottamiseen menee taas vuosia ja sitä odotellessa toki täytyy vielä viimeisetkin operaatiot ja pikkutehtävät tehdä pois ja lisäksi se toinen pelikierros odottaa vielä myös pelaamistaan! Olen omassa DA-kaanonissani pelannut aina naismaagilla ensimmäisen pelikerran läpi ja toisen sitten soturilla. Qunari-warrior lähtee varmaan tulille viimeistään ensi viikolla!