Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Harmittaa ettei aikonaan jaksanut pelata DA 1:östä edes läpi ja kakkonen jäi kokonaan pelaamatta mutta minkäs teet.

Tuo virhehän on todella helposti korjattavissa! Origins ja DA 2 ovat niin "vanhoja" pelejä, että vaikka edellisen sukupolven konsolia ei enää taloudesta löytyisikään, niin pyörivät käytännössä "millä tahansa PC:llä" nätisti. Lisäksi pelien PC-versiot eivät maksa nykypäivänä enää mitään käytännössä ja Originsiakin tarjottiin ilmaiseksi pari viikkoa ennen Inquisitionin julkaisua.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Hieman kokemuksia nightmare tasosta, kaikki taistelut tactical kameran kautta, muuten ei ole mitään jakoa, on tosiaan kyllä ihan toinen pelikokemus kuin normal tasolla jolloin koko peli meni enemmän tai vähemmän L2 nappia painamalla eikä tactical kameraa tarvinnut käytttä ollenkaan.

Myös potionit ja inventoryn tuunaus on elintärkeetä koska jokainen lisä dps minkä saa jaettu helpottaa, normal tasolla taas oli vähän sinnepäin niin se riitti.

Aikaahan tässä menee aivan hirveästi koska jokainen pienikin taistelu kestää kauan mutta hauskaa on, toki jos ei tykkää tactical kameran kautta pelaamisesta niin en suosittele tai sitten en vain osaa =)

Ensimmäinen pride demon taistelu kesti varmasti sen puolisen tuntia, en halua edes ajatella lohikäärmetaisteluja....
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

65h takana ja pääjuonta en vielä ole loppuun pelannut, mutta muuten alkaa olla koko pelimaailma koluttu. Necro magella olen pelannut (level 20 tällä hetkellä). Vaikeustaso normaali.
Pelin edetessä on alkanut ihmetyttämään/vituttamaan kuinka vaikeaa on löytää parempia varusteita. Esimerkiksi yhden käden miekat ovat kiven alla ja Cassandra onkin mennyt samalla miekalla jo noin 12 levelin ajan.....

Pelaan PS4lla ja 3 kertaa peli kaatunut ("sininen error ruutu") ja joutunut käynnistämään pelin uudelleen. Lisäksi 2 kertaa joutunut käynnistämään uudelleen välivideoiden jumettaessa (joissa jostain syystä joutui painamaan skip näppäintä?!?).

Arvosana jos pitäisi antaa niin 8,5 olisi oma lopputulema tässä vaiheessa peliä. Plussat ja miinukset

- Oikeasti hyvän loottitavaran vähyys.
- Kaatuilu. Luit oikein yllä mainitut 5 kertaa ovat mielestäni liikaa
- Alueiden tehtävät alkavat toistaa itseään
- Oman seurueen tekoäly. Jumettavat johonkin naurettavaan esteeseen tai huomaat, että esin Varric vain seisoo tyhmänä eikä ammu ympärillä olevia vihollisia.
- Pikanäppäinten vähyys. Ei saa kaikkia halumiaan skillejä valittua.
- Lukitut ovet. Perkele ku pitää sitä yhtä rogue hahmoa kuskata mukana painolastina ellei sitten halua aina pikamatkustella jne ja hakea rogue ainoastaan availemaan ovea (kiitos ei)..

+ Todella komea pelimaailma. Välillä on aivan pakko vaan pysähtyä ja ihailla maisemia :)
+ Tekeminen ei ihan äkkiä lopu
+ DA2sen aiheuttaman pettymyksen jälkeen loistavaan suuntaan menty. (Olihan se naurettavaa koluta aina sitä samaa luolaa..)

Nyt pientä taukoa DAIn parissa ja Destiny taas kehiin DLCen julkaisun myötä. Toivottavasti voin tuota arvosanaa vielä nostaa kunhan olen pääjuonen pelannut loppuun asti
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Missäs kohtaa ja miten ne speciaali skillit aukeaa ?
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Missäs kohtaa ja miten ne speciaali skillit aukeaa ?

Jos tarkoitat specialization-kykypuita, joita jokaiselle hahmoluokalle löytyy kolme, niin
päästyäsi Skyholdiin pihalle saapuu kolme tehtävän antajaa, joista yhden tekemällä saa avattua sen erikoistumistaitopuun
.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Pääjuonen läpipelanneet; voiko peliä jatkaa sivutehtävien tiimoilta ja
tissien
näkemisen toivossa vielä senkin jälkeen?
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Hieman ehkä olivat liioiteltuja ne BioWaren puheet 100+ pelitunnista. Oma ensimmäinen läpipeluu lävähti lävitse pelikellon näyttäessä 78 tuntia, mutta siitä huolimatta matka Thedasiin oli enemmän kuin miellyttävä. Kaikilla mahdollisilla avautuneilla alueilla kävin tutustumassa ja likimain jokaisen kolkan tutkin, tosin ihan kaikkiin kulmiin en päässyt, koska osa paikoista avataan operaatioiden kautta, enkä viitsinyt ihan jokaista aluetta, jotka eivät olleet pääjuonen kannalta merkittäviä, ihan täysin tutkia. Tästä huolimatta kaikenlaisia salaisuuksia, "salaisia raunioita" ja muita tuli vastaan monia ja niistä tarttui mukaan uniikkia varustetta milloin kenellekin ryhmän jäsenelle. Shardeja keräilin paikoista, mistä ne suhteellisen helposti mukaan sai ja lisäksi Astrarium-tähtitehtäviä tein sen verran, että taisin ainakin 3 erikoisluolaa varusteineen löytää. "Lopullinen peliaika" oli siis 78 tuntia ensimmäiselle läpipeluulle ja ihmisrotuinen naismaagini saavutti lähes levelin 23. Storm-Necromancer oli erikoistumisena ja siihen kylkeen myös muutamia pisteitä Inferno-puusta.

Kaiken kaikkiaan peli täytti odotukset, jotka ainakin omalla kohdalla olivat suhteellisen kovat. Käytännössä odotin isoa maailmaa tutkittavaksi, jossa taistelutyyli olisi se sama räväkkä ja värikäs, minkä näimme jo Dragon Age 2:ssa, enkä kyllä sen suhteen pettynyt. Tarina oli hyvää ja suhteellisen syvällistä jatkoa Originsin maailman pelastamiselle ja siihen yhdistettiin näppärä ja hyvin toimiva taistelu. Taattua BioWaren laatua siis sen puolesta. Tähän kun lisätään vielä paljon tutkimista, enimmäkseen hienosti ja kiinnostavasti kirjoitetut hahmot(Cole oli ainut, josta en välittänyt oikeastaan yhtään, mutta muut olivat kaikki kiinnostavia), niin ehdottomasti laatutekele kyseessä. Oma pelattava hahmo, inkvisiittori, oli myös kirjoitettu hyvin ja sai ainakin itseni samaistumaan ja "rakastumaan" omaan hahmooni, välittämään siitä. Sen huomasi tarinan kriittisiä valintojakin tehdessä, kun yritti olla mahdollisimman reilu kaikille ja tietyissä kohdissa valita niin, että kaikista vähiten sekä itse, että muut joutuisivat kärsimään. Muutamia vaihtoehtoja joutui ihan pysähtymään miettimään, mikä on roolipeleissä aina hyvä juttu.

Pelissä oli omaan makuun erittäin paljon positiivista, mutta käytännössä täydellistä peliä ei olekaan olemassa, joten kyllä tästäkin muutama kehityksen kohde vielä löytyy, joista voi ja pitää hieman motkottaa. Vaikka tarina olikin sekä sivujuonteiltaan, että myös pääjuonteeltaan, erittäin hyvä, niin siitä huolimatta vähän jäi päätarinasta sellainen tuntuma, että vähän liikaa sitä edistettiin per juonitehtävä. Ehkä muutaman isomman juonitehtävän tai välinäytöksen olisin kaivannut lisää, taustojen selvittämistä ja sellaista. Noita tietenkin pystyi jonkun verran operaatioina sotapöydällä tekemään, mutta kuitenkin. Toki toisena puolena on se, että liiallinen "väkisin pidentäminen" ei sekään ole yleensä hyvä asia ja voi laskea kokonaistasoa myöskin. Lisäksi on myös ymmärrettävää, että noita taustoja ja johtolankoja tutkittiin enemmän operaatioiden kautta, koska eihän suurella ja mahtavalla inkvisiittorilla oikeastaan olisikaan aikaa juosta maailman kauimmilla kulmilla yksittäisten johtolankojen perässä. Lisäksi vähän motkotusta pitää antaa muutamista vastaan tulleista bugeista ja teknisistä murheista. Keskustelut jumittivat pari kertaa ja pakottivat ohittamaan muutamia lauseita, jotta keskustelua sai pakotettua eteenpäin ja lisäksi peli kaatui pari kertaa, eikä kertaalleen antanut käyttää parannusjuomia kesken taistelun. Keskustelujen jumitus oli omalla kohdallani ärsyttävintä, mutta onneksi sitä sattui niin harvoin, ettei mitään älyttömän tärkeää tuntunut menevän ohi.

Itse olen niin suuri DA-sarjan fani, että omiin pisteytyksiini kannattaa suhtautua hieman varauksella, mutta sanon kuitenkin, että se metacriticin keskiarvo, joka pyörii hieman alle 90 pisteessä hieman alustasta riippuen, pitää kyllä hyvin paikkaansa. Vähän napsaisen omassakin arvostelussani tuosta tarinan nopeasta kulusta ja muutamasta teknisestä ongelmasta pisteitä pois, mutta en kuitenkaan sen enempää, että arvosana alle 93/100 pisteen putoaisi. Nyt on päällänsä haikeat tunnelmat, kun peli loppui, mutta onneksi se loppui onnellisesti. Seuraavan osan odottamiseen menee taas vuosia ja sitä odotellessa toki täytyy vielä viimeisetkin operaatiot ja pikkutehtävät tehdä pois ja lisäksi se toinen pelikierros odottaa vielä myös pelaamistaan! Olen omassa DA-kaanonissani pelannut aina naismaagilla ensimmäisen pelikerran läpi ja toisen sitten soturilla. Qunari-warrior lähtee varmaan tulille viimeistään ensi viikolla!
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Itselle iski pieni sivutehtävä ähky ja täytyi juoni pelata loppuun. Tarkoituksena kyllä oli tappaa kaikki dragonit yms ennen juonen pelaamista, mutta kun huomasin että kaksi tutkittavista aluista ovat samanlasia erotuksena että toisessa päivä ja toisessa yö, rupesi niiden koluaminen tuntumaan työltä.Harmittavasti alue, josta tykkäsin eniten tuntui myös todella lyhyeltä, ja se olikin yhden illan aikana koluttu läpi.

Uusi hahmo tuli aloitettua heti, tällä kertaa ajattelin pelata magella niin saa vähän ryhmän koostumusta vaihdettua kun itsellä yksi barrieria heittävä mage niin voi ottaa vaikka jonkun roguenkin mukaan
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Minäkin menin tämän alkuviikosta läpi ja oma pelikelloni taisi näyttää 102 tuntia tai jotain sinne päin eli minulla tuo 100+h piti paikkaansa. Lopulta olin lvl 23 ja melkein kaiken koetin tehdä ennen lopullista taistelua. War Table on lähes tyhjä, vain Shard-tehtävä on muistaakseni tekemättä, koska en pääse viimeisen pääkallon luokse, koska lohikäärme. Eli kolme lohikäärmettä pitäisi vielä myöskin hoitaa. Lisäksi codexia läpikäydessä huomasin, että siellä oli aika paljon tyhjiä kohtia, joten pitänee jossain vaiheessa koettaa sitäkin täydentää. Ei tässä siis paljon tekemistä ole. Ehkä.

Toinen pelikerta on nyt menossa, peliaikaa noin 15 tuntia. Mage, male, elfinä menen tällä kertaa ja ihan mielenkiintoisesti ovat keskustelut muuttuneet. Hauskaa, kun saa vähän vaikuttaa omiin taustoihinsa vastausvaihtoehdoillaan. Pelimaailman tausta on täysin erilainen Keepissä tehtyjen päätösten takia ja lähdin pelissä muutenkin tekemään erilaisia päätöksiä kuin ensimmäinen hahmoni, joten saas nähdä, muuttuuko pelikokemus kauheasti.

Lopusta mainitsen vielä sen verran,
että en ollut yhtään tyytyväinen siitä, että Solas päätti lähteä omille teilleen. Nyt se on touhuamassa omiansa ja minulla on ryhmässäni yksi maagi vähemmän. Lisäriä odotellessa... Kaikki päätökset eivät olleet ihan niin kuin olisin halunnut, mutta pääosin meni ihan ok. Lelianasta tuli uusi Divine, jota kannatinkin, ja maageilla on kaikki hyvin, ainakin tällä hetkellä.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Eka pelikerta takana minullakin, human rogue DW, normal-vaikeustasolla ja noin 70 tuntia pelikellossa. Jätin tarkoituksella paljon sivutehtäviä tekemättä ja kokonaisia alueita tutkimatta, jotta jäisi mahdollisimman paljon uutta löydettävää toiselle kierrokselle hardilla. Aloitinkin jo naispuolisella dwarf warriorilla, on muuten huvittavan näköistä kun selässä on jumalaton kirves, pidempi kuin itse kääppäri.

Tykkäsin pelistä kovasti, sanotaan nyt se alkuun.Biowaren fanina osasin odottaa laatua ja onnistuin aika hyvin välttämään kaikenlaisen mediahypen. Itse peli onkin laadukas, mutta puhtaasti tuotteena se oli kovin keskeneräinen. Nythän peliin on jo tullut pari patchia jotka korjaa ainakin suurimmat ongelmat. Pari kaatumista, dialogien jäätymistä, ihmeellisiä pomppuja ja glitchejä kesken taisteluiden ja kehno tactical cam sisätiloissa. Suurin häpeä, joka on oikeesti täysin anteeksiantamatonta tämän budjettiluokan pelissä, on pelaajahahmon äänen vaihtuminen kesken pelin. Tän kanssa oli hankala elää, niin hankalaa, että kasvoin irti hahmostani jossain määrin. Lisäksi normaalilla vaikeustasolla alkoi tuntua, että nyt ei ole tarpeeksi haastetta. Näiden seikkojen takia päätin rynniä juonitehtäviä eteenpäin määrätietoisesti, jotta pääsen aloittamaan uuden hahmon, johon voi taas kiintyä.

Grafiikat on vähän jääneet last geniksi mun mielestä. Varsinkin animaatiot ja hahmojen kasvot olisivat voineet olla paljon paremmin tehtyjä. Toisinaan sitä saapui uudelle alueelle ja piti jäädä oikein ihastelemaan ympäristöä ja maisemia, samalla kun tunnelmallinen musiikki soi taustalla. Musiikit oli kyllä kohdillaan tässä, vahvasti jäi mieleen hyvin tehtyjä kohtia joissa musiikki vakuutti kuten eliitin kekkerit Val Royeauxissa.

Kumppanit oli tässä parhaat sitten Mass Effectin. Ainakin ne keiden kanssa tässä vietin eniten aikaa, tuntuivat avautuvan hiljalleen ja hahmoihin jopa kiintyi. Cassandra, Solas ja Cole valikoitui vakioseurueeksi, ensi kerralla varmaan sitten Iron Bull, Dorian & Sera kombinaatiolla. Seran kasvot näyttää olevan vuodelta 2007 ja Blackwall (Blankwall) vaikutti vähän tylsemmältä hahmolta, ainoa kumppani jonka kanssa en jaksanut kauheasti ylimääräistä jauhaa.

Hemmetin kunnianhimoinen peli tämä vaan on, ei voi kieltää. Sääli ettei käytetty muutamaa viikkoa enemmän bugien hiomiseen, vaikka kuinka rakastankin tätä Dragon Agen maailmaa ja haluasin antaa kiitettävän arvion, niin nyt ei pysty. Vahva kasi, jopa kasi puoli, mutta liian buginen ja last gen ollakseen kiitettävä.

Tähän ropenälkään voin silti suositella peliä, muistakaa vaan päivittää ennen kuin aloitatte niin kaikki menee varmaan ihan hyvin nyt.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Sääli ettei käytetty muutamaa viikkoa enemmän bugien hiomiseen, vaikka kuinka rakastankin tätä Dragon Agen maailmaa ja haluasin antaa kiitettävän arvion, niin nyt ei pysty. Vahva kasi, jopa kasi puoli, mutta liian buginen ja last gen ollakseen kiitettävä.
Julkaisupäiväähän kuitenkin viivästytettiin jo kerran, ja kehitysaika muutenkin oli pelillä aika pitkä. Homma alkoi vielä reippaasti vanhan sukupolven aikoina, ja julkaistiinhan tämä myös vielä vanhoille konsoleillekin, joten paikoitellen last gen -tyylinen ulkoasu on ymmärrettävä. Keskeneräiseksi en peliä kutsuisi kuitenkaan vitsilläkään verrattaessa muiden nykypelien julkaisuihin ja esimerkiksi vähän vanhemman Skyrimin julkaisuun verrattuna Inquisition on melkein bugiton. Toki juuri tuo äänenvaihtumisbugi on sellainen, joka ei olisi saanut mukaan jäädä. Onneksi itse satuin valitsemaan oikean äänen kahdesta vaihtoehdosta, enkä bugista joutunut kärsimään.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Jostain luin, että se äänen vaihtumisbugi aktivoituu, mikäli Skyholdissa lähtee muokkaamaan Hawken ulkonäköä. Ainakin näin ennen viimeisintä päivitystä. Mikäli tyytyy siihen Hawken oletusulkonäköön, ei tuota ongelmaa pitäisi esiintyä. Ikävä moka tietysti, mutta aika helposti kuitenkin vältettävissä.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Peli läpi, ei nyt mitään analyysia, vaan pari mietettä tägien väliin.

Olipas mukavan samanlainen loppu kuin Originsissa, baardi jopa soitti Originsin tunnaria, oikein mukava fiilis. Lopputekstien jälkeinen kohtaus sitten yllättikin. En nyt parilta edelliseltä sivulta löytänyt tästä mitään juttua, mutta tulkitsin tämän niin, että Solas antoi tuon orbinsa Corypheukselle syystä tai toisesta, ja Corypheuksen takana saattoi olla myös vielä Flemeth(???). Flemeth (mythal?) on manipuloinut Solasta? Tuo kohtaus näytti päättyvän siihen, kun Flemeth otti Solaksen ruumiin itselleen.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Peli läpi, ei nyt mitään analyysia, vaan pari mietettä tägien väliin.

Olipas mukavan samanlainen loppu kuin Originsissa, baardi jopa soitti Originsin tunnaria, oikein mukava fiilis. Lopputekstien jälkeinen kohtaus sitten yllättikin. En nyt parilta edelliseltä sivulta löytänyt tästä mitään juttua, mutta tulkitsin tämän niin, että Solas antoi tuon orbinsa Corypheukselle syystä tai toisesta, ja Corypheuksen takana saattoi olla myös vielä Flemeth(???). Flemeth (mythal?) on manipuloinut Solasta? Tuo kohtaus näytti päättyvän siihen, kun Flemeth otti Solaksen ruumiin itselleen.

Melkoinen cliffhanger tosiaan tuo tekstien jälkeinen kohtaus. Selkeää pohjustusta ehkä jopa isommalle DLC-paketille tai viimeistään seuraavalle osalle.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Peli läpi, ei nyt mitään analyysia, vaan pari mietettä tägien väliin.

Olipas mukavan samanlainen loppu kuin Originsissa, baardi jopa soitti Originsin tunnaria, oikein mukava fiilis. Lopputekstien jälkeinen kohtaus sitten yllättikin. En nyt parilta edelliseltä sivulta löytänyt tästä mitään juttua, mutta tulkitsin tämän niin, että Solas antoi tuon orbinsa Corypheukselle syystä tai toisesta, ja Corypheuksen takana saattoi olla myös vielä Flemeth(???). Flemeth (mythal?) on manipuloinut Solasta? Tuo kohtaus näytti päättyvän siihen, kun Flemeth otti Solaksen ruumiin itselleen.

http://kotaku.com/dragon-age-inquisitions-ending-explained-1671137779

Tuossa on hieman syvempi analyysi lopusta.
 
Vastaus: Dragon Age: Inquisition - Nobody expects Bioware's inquisition!

Kiitoksia tästä. En kyllä osannut yhtään odottaa tällaista lopetusta. Tästä on hyvä jatkaa.
 
Ylös Bottom