Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Pientä spoileria eräästä taistelusta Kääpiö-liittouman tarina kaaresta.

The Second Most Epic Shit Ever
Ryhmäni saapuu urhoni johdattelemana maanalaiselle sillalle. Silta on useita kymmeniä metrejä pitkä. Edessämme pieni kääpiö legioona taistelee Darkspawneja vastaan, liitymme bileisiin, eeppinen musiikki aloittaa stereoiden kiduttamisen ja naapurit närkästyvät. Kääpiöiden avustuksella teurastamme örkki lauman naurettavan nopeasti. Pikainen hengähdystauko. Edessä häämöttävä silta odottaa ottajaansa.

Eeppissyys kulminoituu useita minuutteja kestävään sillan ylitykseen jossa ryhmäni puskee jatkuvan Darkspawn-lauman lävitse kohti sillan toista päätä. Kohtaus on kuin mistäkin parhaasta fantasia elokuvasta - olemme jatkuvasti liikkeessä: kaksi soturiani puskevat kilvillään etulinjaa jonka murtuessa taka-alalla odottanut kääpiö hyökkää kirveineen häämmentyneen joukon keskelle. Kilvet kolisevat, miekat kilisevät ja verta roiskuu kuin parhaimmissa tyttö-bileissä.
Kohtaus oli kuin elokuvasta Old Boy jossa sankari vasaroi yhdellä otolla tiensä läpi rosmojen täyttämän käytävän. Tähän kun iskee viboja Sormusten Herra-trilogiasta oli eeppisyys käsin kosketeltavaa. Taistelu noin yleinsäkkin osuu kohdallani juuri oikeisiin antureihin. Mielestäni tämä on ollut aina Biowaren peleissä se heikon aspekti mutta tässä taistelu todellakin toimii ja tuo peliin niin paljon syvyyttä. Kyseessä taitaakin kohdallani olla täydellisin peli Biowarelta, ainakin omia mieltymiksiäni seuraten.

Tunnelma on käsin kosketeltavaa, kun pääsin vihdoin pois Fadesta. Uskomattomalta pakkopullalta tuntunut missio osoittautui loppujen lopuksi loistavaksi pelielämykseksi. Milloinkaan ennen en ole tuntenut moista iloisuutta peliä kohtaan, ja mikä parasta, Dragon Age paranee koko ajan loppua kohden (22h kokemuksella).

Puhun nyt suoraan: ensimmäisten 15h aikana en ollut vielä täysin vakuuttunut DA:n loistavuudesta, eivätkä nämä 8-9 pisteen arvosanat enää tuntuneetkaan niin vastenmielisiltä. Nyt täytyy todeta, että peli on täysi kymppi.

Dialogit tekivät ensimmäisen suuren vaikutuksen, mutta nyt päätänsä ovat nostaneet mahtava tarinankulku, taistelun kiihko sekä erilaisten taktiikoiden kehittäminen. Alan todella ymmärtää, että Dragon Age ei ole ainoastaan "mukava roolipeli", jossa dialogit ja tarina näyttelevät pääosaa. Peli on uskomattoman taktinen ja mielenkiintoa kiihdyttää taistelujen vaikeus (jos saat turpiisi -> menet hiomaan taktiikat taisteluun sopivaksi ja valitset oikeat loitsut ja hyökkäykset -> koitat uudestaan ja mahdollisesti riemuitset jo taistelun voitosta.).

Enkä tiedä muista, mutta meikä saa järkyttävät kiksit näyttävistä lopetusliikkeistä.
Kun Zorn kiskaisi ensimmäiseltä viholliselta pään irti, putosin miltein polvilleni. Parempaa lienee silti tulossa...

Näillä pelitunneilla voin uskaltaa jo todeta, että Dragon Age on paras konsoliroolipeli kautta aikain!

Eeppistä kirjoittamista :) Jäbähän vois veisata kokonaisen kirjan DA:sta tuollaisella kirjoitustyylillä. Ihan vertailun vuoksi, kuinka pitkällä olet pelissä prosenteissa? Oletan että olen samassa kohtaa kuin sinä, oma hahmoni on myös 10lvl (pian 11).

Näyttäisi olevan 28% läpäisty. Vain muutaman sivutehtävän olen tehnyt kun ovat pääjuonen lomassa vastaan tulleet.

Aloitin perjantaina urakan female human magena.

Time Played 27:32
World explored 44%
Complete 22%

Tekemistä tuntuu riittävän vaikkakaan ei läheskään esikuvansa veroisesti.
Peliä voisi kuvailla lyhyesti toteamalla sen olevan yksi tämän konsolisukupolven eeppisimmistä ja tarinankerronnalisesti parhaista peleistä. Ja jos se ei vielä riitä vakuuttamaan pelin koukuttavuudesta niin tuosta vierestä voinee tarkistaa viestin lähetysajankohdan ja eilen meni melkein samoihin aikoihin :o

Eihän tämä Oblivionille pärjää mitenkään, mutta ihan ok peli....

Aika sekavat kontrollit mielestäni ja tuntuu että ei oikein kovin helpolla pääse kaikkiin ominaisuuksiin sisään. Jotain tästä puuttuu joka saisi mut pysymään tämän parissa nautiskellen tuntitolkulla?!? Ehkä aihepiiri ei ole paras meikäläiselle?!?

Grafiikasta valittamista en ymmärrä lainkaan. Olen varmaan "kaikkiruokainen" koska olen syntynyt jo 70 -luvulla - pelejä tuli pelattua alkeellisilla vehkeillä 80-luvulla. Mielestäni grafiikka on hienoa, mutta niin se on mielestäni myös Oblivionissa....

En usko kuitenkaan että kaikki tykkäävät niin paljon tästä DA:Origins pelistä. Itselläni ainakin pelitunteja tulee varmasti viemään tältä peliltä pois Modern Warfare 2, Assassins Creed 2 (kun julkaistaan) ja Left 4 Dead 2 (kun julkaistaan).

Tämä peli ei poista sitä tosiasiaa että haluan Mass Effect 2:sen äkkiä!

En usko kuitenkaan että kaikki tykkäävät niin paljon tästä DA:Origins pelistä. Itselläni ainakin pelitunteja tulee varmasti viemään tältä peliltä pois Modern Warfare 2, Assassins Creed 2 (kun julkaistaan) ja Left 4 Dead 2 (kun julkaistaan).

Makuasioitahan nämä ovat.. mutta oli pakko puuttua tähän kohtaan. Mulle nimittäin taas kävi niin, että olen koko vuoden odotellut MW2:sta lähes tippa housuissani. Nyt kun se on vihdoin ilmestynyt ja kaikki pelaa sitä jo innoissaan, niin en ole edes jaksanut sitä kaupasta hakea vielä. Dragon Age nyt vaan vie oikeastaan kaiken konsoliajan tällä hetkellä. Jännästi kääntynyt. On se jännä.

MW 2 taas edustaen Hollywoodin action-mössöä. :)

Eikö missään pääse pakoon MW 2:sta? :o Olen korviani myöten täynnä koko peliä. Kaikki se sirkus ja ylimainostaminen olivat osasyynä mielenkiintoni lopahtamiseen. "MW sitä, IW tätä". Varmasti sen tulen aikanani ostamaan, mutta itse olen omistanut tämän vuoden Dragon Agelle.

Omituisesti täällä on keskustelut vähentyneet. MW 2:sen Jeesusmainen ilmentymä pelimarkkinoille syö varmasti osansa myös tästä ketjusta. Kirottua! Välillä tuntuu muutenkin, että meikäläinen vetää jotain monologeja täällä.

Minkäs sille voi jos ihmisiä ei kiinnosta keskustella helvetin hyvästä pelistä :(

Minkäs sille voi jos ihmisiä ei kiinnosta keskustella helvetin hyvästä pelistä :(
Minun on ainakin hyvin vaikea keskustella, kun yhtäkään spoileri-viestiä en halua avata, koska peli on niin pahasti kesken. Kattellaan sitten 80h päästä (peliaikaa) uudestaan.

Nyt on aika unelma tiimi:

-Zevran
-Morrigan
-Sten

Morrigan ja minä hoidetaa healingit, Sten on kovin taistelija, Stenillä hiippailen magejen ja jousimiesten taakse. Muuten täydellinen setti, mutta Morriganille tarvis parempi ase. Kannattaako staffeja käyttää vai mitä? Stenille löysin juuri järeen axen, Zevran pärjää perus dualeilla.

Mutta tosiaan, eiköhän me eliitti keskitytä nyt vain tähän Dragon Ageen. On muutenkin hyvin helpottavaa tietää, ettei tarvitse hankkia tänä vuonna muita pelejä (kun aion jokaisen Originin pelata täysin läpi). :)

Todellakin. On aikas saavutus jos kaikki originssit vetäsee läpi :). Itse tulee vedettyä Dalish Elfin jälkeen luultavasti kääpiöllä. Harmittaa kun menin valitsemaan sen warrior classin haltijalleni...

24 tuntia takana ja edelleen sama 18% menty läpi. Tuolla menolla helposti yli sata tuntia napsahtaa täyteen, mikä on luonnollisesti vain positiivista. Minä en saa oikein hyvää party kokoon panoa tekemälläkään. Stenin jätin mätänemään ja nyt minulla on Morrigan, Alistair ja kolmas on aina mikä on. Rogue nainen kuukahtaa heti saatuaan ensimmäisen iskun, koirasta ei ole oikein mihinkään ja toista mageakaan en viitsi pitää kun itellä on jousi niin ei niiden suojelusta tule mitään. Pitäisi joku kääpiö saaha murjomaan vihollisia. Zevrankin tuli osittain vahingossa jätettyä taakse.

Assassin's Creed 2 ilmestyy ensi torstaina ja se tulee hankittua heti. Saa nähdä koska siihen pääsee käsiksi, kun on pahasti tämä kesken.

Itselläni on varsin kaiken karvainen joukko ja olen kyllä ollut tyytyväinen. :p

-Oma rogue duelist taitaa kahdenkäden miekkailun ja kiertää selkään, jos pystyy
-Koira on elfin paras ystävä. Vankkumaton seuralainen, joka häärii vihollisen jaloissa niin etteivät ne tiedä mihin iskeä
-Shale on todellinen tankki ja kestää kovaakin kuritusta. Tarvittaessa pystyy myös jakamaan damagea niin suurelle joukolle kuin myös kohdistetusti
-Moriganille lankeaa suurin vastuu, sillä hänen täytyy hoitaa paitsi taistelumagia, myös huolehtia partyn healtista

Melko melee painotteinen partyhan tuo tietysti on. Koiran voisi tehokkaasti paikata jousimiehellä tai maagilla, mutta irl koiraihmisenä moinen ei tule kysymykseenkään.

-Shale on todellinen tankki ja kestää kovaakin kuritusta. Tarvittaessa pystyy myös jakamaan damagea niin suurelle joukolle kuin myös kohdistetusti
Shale on myös yksi hauskimmista kumppaneista :D Juttua riittää niin cutsceneissä kuin niiden ulkopuolella.

Shale heittää kyllä kuivan sarkastista läppää ja ehkä hauskemmin kuin esim. Morigan tai Alistair. Ja pelkää lintuja. :p Stolen Thronen lukijoille Shale tietysti kuuluu vieläpä vahvasti loreen, mikä lisää ennestään hahmon tenhoa.

Enkä tiedä muista, mutta meikä saa järkyttävät kiksit näyttävistä lopetusliikkeistä.
Kun Zorn kiskaisi ensimmäiseltä viholliselta pään irti, putosin miltein polvilleni. Parempaa lienee silti tulossa...
Pakko nostaa esille tämä aikaisempi postaukseni liittyen lopetusliikkeistä mahtavimpaan,
Pahaa spoileria Urn of Sacred Ashes-tehtävän pomo matsista:

The Most Epic Shit Ever:
Ensimmäinen kohtaamiseni täysikausvuisen lohikäärmeen kanssa:

Taistelu "temppelin vartijaa" vastaan oli tähän saakka kohdatuista taisteluista se eeppisin ja haastavin. Uuvuttava taistelu palkittiin kuitenkin aivan uskomattomalla lopetusliikkeellä - Sankarini teki lohikäärmeseen viimeisen iskun jonka seurauksena kaveri hyppäsi kuolevan käärmeen päähän rodeoimaan. Tästä alkoi suunnaton miekkojen survominen kohti käärmeen kasvoja. Verta suihkusi kaikkialle. Käärme riuhtaisee viimeisillä voimillaan minut ilmaan, metrien korkeuksiin! Hidastuksessa käännyn kohti kuolevaa käärmettä, kohdistan miekkani tätä päin ja aloitan vapaapudotuksen jonka lopputuloksena käärme kaatuu suihkuavan verisateen saattelemana maahan. Lohikääreme on kuollut.
Olenkohan todellakin niin onnekas että olen ainoa joka tämän on kokenut kun en ole missään moiseen fatalityyn tai sen hehkutukseen törmännyt? Itse en tosin ole kokenut tuota Ogren super tyylikästä loparia mutta näin sen tyttöystävän pelittäessä. Jokaiselle vihollis tyypille on varmasti omat lopetusliikkeensä.

---

Morriganista vielä, Stammy kun tuossa ohimennen mainitsit niin onko typystä mahdollista saada oikein kunnon parantajaa?
En ole pahemmin pitänyt kaveria ryhmössö kun muistaakseni tällä ei ollut minkäänlaista revive-toimintoa?

Minkä isot edellä, sen pienet perässä:

Oma posseni tomii oikein mukavasti. Kääpiöni Zorn on urhea berserker, jonka kirveen varassa nojaa Alistarin miekan lisäksi koko nelihenkisen tiimimme lähitaistelutaidot. Morrigan hoitaa viholliset tappavan tehoikkailla loitsuillaan, ja mahtava spirit healer Wynne kohentaa ryhmäläisteni energiaa taisteluissa ja taisteluiden jälkeen.

Nyt 24h pelattuna, ja 18-19% prosenteissa. Taisi olla tismalleen samat kuin Coustillellä.

Hassua muuten se, että Dragon Age on herättänyt kiinnostukseni ME:tä kohtaan. Tuo scifistely ei ole koskaan iskenyt roolipelien muodossa meikäläiseen, mutta kun kerran luvassa olisi suhteellisen halpaan hintaan lisää tälläistä nannaa mitä DA on, niin perskules. En ole silti vieläkään täysin varma Mass Effectistä, mutta pakko on päästä kokeilemaan. Ensin kuitenkin Dragon Age ainakin muutamalla Originillä läpi. Tarkoitus olisi myös seuraavalla läpipeluulla kokeilla Hardilla.

Morriganista vielä, Stammy kun tuossa ohimennen mainitsit niin onko typystä mahdollista saada oikein kunnon parantajaa?
En ole pahemmin pitänyt kaveria ryhmössö kun muistaakseni tällä ei ollut minkäänlaista revive-toimintoa?
No ilmeisesti se revive on spirit healer specializationin puussa, joten vasta levelillä 14 Morigan voisi sen teoriassa saada, jos edes silloinkaan. Tähän mennessä olen pärjännyt taisteluissa potioneilla + perus parannusloitsuilla.

Mulla on alemmuuskompleksi, koska en pääse tuossa lohikäärmeen tappamisessa edes alkuun. Tosta hommasta ei tule yhtään mitään. Soturini eivät saa iskujaan perille lohikäärmeen potkiessa, ja maagini heittävät henkensä lähes yhtä nopeasti. Jotenkin koko homma vaikuttaa naurettavan vaikealta, tai sitten en vain osaa peltata tätä peliä.

Olisiko joku halukas antamaan muutamia vinkkejä?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Ihan kipeästi vetoa tässä pelissä. Taas venähti sessio viisituntiseksi, vaika piti olla ajoissa nukkumassa. Orzammarin pääsin viimein läpi ja ihan uskomaton fiilis kun viimeisiä päätöksiä tehdessä normaali peli olisi jo loppuhuipennuksessaan ja tästä on pelattuna vasta vajaa neljännes. Nautittavan ristiriitaisia päätöksiä pääsi tekemään.

Käytättekö muuten paljonkin noita pikavalintatoimintoja? Itse en ole niitä alun jälkeen oikeastaan ollenkaan käyttänyt, vaan kaikki toiminnot tulee tehtyä liipasinten takaa. Pienellä harjoittelulla ihan riittävän nopeaa ja pause-tilassa on tosi vänkää pyöritellä kameraa. Turpiin tulee kyllä ihan kiitettävään tahtiin, mutta varsinaisesti epäreiluja tappeluita ei ole vielä osunut kohdalle.

Mulla on alemmuuskompleksi, koska en pääse tuossa lohikäärmeen tappamisessa edes alkuun.
Onko kyseessä pakollinen taistelu?

Minä ainakin taiteilin erään tehtävän siten, että skippasin siitä lohikäärmetaistelun. Tehtävän jälkeen lohikäärmeen saa kuitenkin halutessaan paikalle jolloin taistelu alkaa. Kertaalleen sitä koitin ja totesin, etteivät jätkät ole ollenkaan siinä kunnossa että vielä pystyisivät moista petoa kaatamaan.

Mielessäni kävi, että jos joutuu pakosti taistelemaan lohikäärmettä vastaan, niin sitä kyllä skaalataan partyn kunnon mukaan. Sen sijaan taas tämä vapaaehtoinen tappelu luultavasti on tarkoituksella todella haastava ja sen on tarkoitus toimia palkintona, joka poimitaan sitten myöhemmin. Eli 10 leveliä myöhemmin party voi sitten lopulta lähteä kukistamaan tätä mahtavaa lohikäärmettä, jonka tietää asuvan siellä ja siellä.

Täytyy tosiaan sanoa, että itse en mitenkään osaa mieltää peliä kuten MW2 yhtä syväksi tai nautittavaksi kuin Dragon Age: Origins.

Tässähän voidaan jo verrata pelejä elokuviin: Origins kuten taidokas mestariohjaajan teos, jonka juoni kulkee monella tasolla, MW 2 taas edustaen Hollywoodin action-mössöä. :)

Minusta taas tuo MW2 edustaa kaikkea mitä vihaan konsolipelaamisessa: huutavia teinejä, fanittavia teinejä, räiskintää, skriptattua putkijuoksua, sisältöä ei nimeksikään, naurettavat hahmot ja vielä naurettavampi juoni tyyliin maailman pelastus terroristeilta, hirveää hypetystä ja rahastusta. Aargh.

Aukuisten oikeasti toivoisin että DA:n kaltaisia pelejä tulisi enemmän konsoleille. Tosin en ole vielä ehtinyt pelata koko peliä joten sekin voi paljastua pökäleeksi. Mutta tänään postin pitäisi se minulle kiikuttaa niin pääse ottamaan selvää.

Ylös Bottom