Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Pieni jäähyn poikanen ei varmasti tekisi Acousticille pahaa noista jatkuvista spoilereista ;)

Ihan yleisisti on fiksua aina kuvailla spoileria esim. tehtävä nimikkeellä, kohtauksen peli prosenteilla, alueella jne.
Mitä järkeä siinä on muilta pilata peli iloa jos voi muutamalla harkitulla sanalla vihjata siihen spoilerin sisältöön?

Nuo prosentit ovat muuten melko harhaan johtavia. Peli ei suinkaan pääty kun lukema on se täysi 100%, vaan enemmänkin siinä 40-60% paikkeilla. Lopulliseen lukemaan vaikuttavat kuulemma suuresti nuo matka tovereittesi tutkitut taustat ja tietenkin sivu tehtävät. Tarina kokonaisuudessaan on vain päälle se reilu 40% koetusta ajasta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ei täällä ketään tarvitse pihalle potkia, mutta tosiaan ennen kirjoittamista on syytä miettiä pitkään ja hartaasti, spoilaako se pienimmässäkään määrin peliä. Jos tämä ei onnistu, en sitten suosittele kirjoittamista lainkaan. Kylmää, mutta spoilaaminen on todella itsekästä, eikä sitä näin tarinavetoisissa peleissä pidä suvaita pienimmässäkään määrin.

Harmi, että BioWare on tehnyt tuon prosenttisysteemin sillä laiskemalla tavalla, eli täyden suorittamisen perusteella. Olisivat mielummin tehneet vaikka kaksi prosenttilukua, toinen kuvastamaan juuri tuota edellistä ja toinen tarinan edistymistä. Näin saisi tuntumaa tarinan etenemiseen.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Spoilereita vältteleville:

Elkee lukeko Pelaaja-lehden arvostelua. Käsittämättömän suuria spoilereita pelin lopusta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Spoilereita vältteleville:

Elkee lukeko Pelaaja-lehden arvostelua. Käsittämättömän suuria spoilereita pelin lopusta.

Juuh, vahvistan tämän. Itse menin typeränä miehenä sivusilmällä vilkuilemaan tuota arvostelua. Kauhistuin viimeistään siinä vaiheessa, kun lopputaistelua alettiin kuvailemaan. Samalla loppui kyllä myös kyseisen arvostelun lukeminen. En voi ymmärtää, että miten ammattimainen pelitoimittaja voi lipsautella noin pahoja spoilereita tekstin sekaan. Sitä kun voisi luulla, että ilmankin noita spoilauksia olisi selvinnyt. Onneksi ymmärsin lopettaa lukemisen suhteellisen ajoissa.

Onhan noita spoilereita tosin ennenkin tullut vastaan varsinkin videoarvosteluissa, joten siinä mielessä ei tosiaan ole aivan uusi ilmiö. Varovaisena saa kuitenkin tosiaan olla noita arvostelujakin selaillessa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Pahimmat spoilerit taisit sitten ottaa vastaan, jos lopputaistelun kuvaamiseen pääsit. Mielestäni tuo oli kyllä aivan liikaa.

Lisäksi kun kirjoittaja vielä väittää tuntevansa Bioware-fanit ja kuinka he ovat tarkkoja tarinasta, ja sitten menee ja spoilaa sitä noin pahasti. WTF?
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Spoilereita vältteleville:

Elkee lukeko Pelaaja-lehden arvostelua. Käsittämättömän suuria spoilereita pelin lopusta.

Tuossa pöydällä tuo Pelaaja-lehti odottelee lukemista. Olipa hyvä että kävin ensin täällä. Täytyy lukaista lähti muuten mutta sivuuttaa tuo Dragon Agen arvostelu. Jos nyt sen numeron vaan vilkaisee...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Pahimmat spoilerit taisit sitten ottaa vastaan, jos lopputaistelun kuvaamiseen pääsit. Mielestäni tuo oli kyllä aivan liikaa.

Lisäksi kun kirjoittaja vielä väittää tuntevansa Bioware-fanit ja kuinka he ovat tarkkoja tarinasta, ja sitten menee ja spoilaa sitä noin pahasti. WTF?

Juuh, no lukeminen loppui itseasiassa siinä vaihessa, kun tuo lopputaistelu edes mainittiin. Alkoi hälytyskellot soimaan sen verran pahasti. Tosiaan vaan sivusilmällä tuota silmäilin, joten en ollut tuota edes ajatuksen kanssa lukenut alusta tuonne loppupuolelle asti. Oli tossa illalla duunin jälkeen onneksi sen verran unettava fiilis. Jokatapauksessa tuo jos jokin on aivan käsittämätöntä ja hyvin tuomittavaa toimintaa varsinkin kun kyse on tälläisestä vahvasti tarinaan tukeutuvasta roolipelieepoksesta.

Tosiaan kaikki, jotka ovat vielä tuolta välttyneet, niin välttäkää ihmeessä jatkossakin ennen pelin läpäisemistä. Numeron voi toki käydä vilkaisemassa. Tosin sen voin tännekin pastettaa ettei tule vain vahingossakaan enempää "henkilövahinkoja".

Sivustolle tutuksi tulleeseen tapaan. Pelaajan numero:
9/10
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Pieni jäähyn poikanen ei varmasti tekisi Acousticille pahaa noista jatkuvista spoilereista ;)

Eiköhän tästä selvitä vain selvällä huolellisuudella. Melko mautonta olisi pistää porukkaa panniin pienistä spoilerivirheistä. Kyseessä kun ei ollut mitään mikä olisi verrattavissa esim. noihin mainitsemiinne Pelaaja- lehden spoilereihin. Enkä minä ainakaan omasta mielestäni "jatkuvasti" spoilannut, joten tuollainen kirjoittaminen on mielestäni vähintäänkin ajattelematonta. Perkele.

Ja sitten mehustelua Brecilian Outskirts tehtävästä:
Oli kyllä todella loistava tehtävä. Miljöö viihdytti ja nuo uudet viholliset piristivät mukavasti tunnelmaa - yleensä kun on tottunut vain rumiin ja tylsiin Darkspawneihin. Nyt myös minä sain kokea ensimmäisen todellisen lopetusliikeen. Sankarini iski ensin kirveellään Ogren kurkun auki, jonka jälkeen hyppäsi hänen päälleensä ja viimeisteli teoksen upeiden hidastuksien kera. Tämä tosin olikin jo tullut nähtyä noista pelivideoista ja sitten jälkeenpäin hieman harmitti. Olisi varmasti ollut suu vaahdossa jos tämä olisi ensimmäisä kertaa tullut nähtyä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

stammy sanoi:
Spoilereita vältteleville:

Elkee lukeko Pelaaja-lehden arvostelua. Käsittämättömän suuria spoilereita pelin lopusta.
Joo, itse luin kyseisen artikkelin eilen illalla/yöllä väsyneenä kokonaan, ja sitten vasta tajusin, että mitä oikein tuli luettua. Kyrpii, ihan suoraan suomeksi sanottuna. :mad:

Mikä helvetti tätä maailmaa oikein riivaa, kun kukaan ei onnistu pitämään turpaansa kiinni? Tosin tuollainen kontrolli on näköjään mahdotonta, joten lienee parempi että toteutan tuon aikaisemman suunnitelmani ja alan elämään tynnyrissä. Mutta tosiaan, aivan naurettavan typerä moka. Aivan kuin spoilaaminen olisi ollut itsetarkoituksellista.

Pelaajan arvostelussa mielenkiintoisena detaljina arvostelija suurin piirtein naureskeli konsoliversion helppoudelle. Mistäköhän lienee moinen paukautus tullut, kun konsoleillakin peli on vähintään erittäin haastava, ja vaikeustasojakin voi säätää mielensä mukaan.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

En jaksa koko ketjua lukea läpi joten pahoittelut jos asiasta on ollut jo puhetta, mutta noista vaikeustasoista - miten vaikea se hard on jos haluaisin haastetta, mutten mitään hermojen menetystä? Aloitin human-thiefillä, normaalilla vaikeustasolla ja ensimmäisten reilun kolmen tunnin aikana viholliset kuolleet vaikka olen taisteluissa pääasiassa sählännyt vain käyttöliittymän kanssa. Mietin jos tämän aloittaisi alusta hardilla.

Itse peli on vaikuttanut varsin positiiviselta yllätykseltä, mitä nyt yhden illan pelaamisella osaa sanoa. Taistelusta en tosin pidä kun olen tottunut vuoropohjaisiin ja hidastempoisiin ropeihin (lue: vanhoihin hyviin peleihin). Tässä homma vaikuttaa turhan epämääräiseltä ja nopeatempoiselta huitomiselta. Kaipaisin jonkinlaista taktista näkymää mistä saisi laajemman kuvan taistelusta ja voisi rauhassa käskyttää tyyppejä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Pelissä on vaikeuspiikkejä mm. bossien muodossa, jotka voivat olla normalillakin todella hankalia. Vaikeustasoa pystyy mielestäni kuitenkin säätämään ilman penaltya (acheja ei ole muistaakseni sidottu vaikeustasoihin) kesken pelin, joten vaihda vain hardille, jos haluat ja sitten takaisin, jos siltä tuntuu.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

En jaksa koko ketjua lukea läpi joten pahoittelut jos asiasta on ollut jo puhetta, mutta noista vaikeustasoista - miten vaikea se hard on jos haluaisin haastetta, mutten mitään hermojen menetystä? Aloitin human-thiefillä, normaalilla vaikeustasolla ja ensimmäisten reilun kolmen tunnin aikana viholliset kuolleet vaikka olen taisteluissa pääasiassa sählännyt vain käyttöliittymän kanssa. Mietin jos tämän aloittaisi alusta hardilla.

Itse peli on vaikuttanut varsin positiiviselta yllätykseltä, mitä nyt yhden illan pelaamisella osaa sanoa. Taistelusta en tosin pidä kun olen tottunut vuoropohjaisiin ja hidastempoisiin ropeihin (lue: vanhoihin hyviin peleihin). Tässä homma vaikuttaa turhan epämääräiseltä ja nopeatempoiselta huitomiselta. Kaipaisin jonkinlaista taktista näkymää mistä saisi laajemman kuvan taistelusta ja voisi rauhassa käskyttää tyyppejä.

Peliä ei tarvitse aloittaa alusta, senkuin vaihtelee vain vaikeustasoja optionsseista mielensä mukaan. Peli kehottaa myös tekemään näin. Eri vaikeustasoilla läpäisemisestä ei saa Achievementteja, joten tasoa voi vaihdella ihan vapaasti mieleisekseen.

Jos ja kun peli tuntuu helpolta kolmen tunnin jälkeen, tulee se fakta kylläkin muuttumaan radikaalisti tulevina tunteina. Tehokkaan (ja näyttävän) näkymän taistelusta saa laittamalla Radial menun päälle ja selaamalla eri Partyn jäsenien tilanteita.

EDIT: Ääh, hidazz.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ai vaikeustasoa voi vaihtaa kesken pelin. Hienoa. Pikaisen googlaamisen perusteella vaikeustaso ei vaikuta saatavien kokemuspisteiden määrään samaan tapaan kuin jossakin peleissä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ai vaikeustasoa voi vaihtaa kesken pelin. Hienoa. Pikaisen googlaamisen perusteella vaikeustaso ei vaikuta saatavien kokemuspisteiden määrään samaan tapaan kuin jossakin peleissä.

Normal on kyllä haastava vaikeus. Aluksi peli tuntui todella helpolta, nyt kuitenkin voin todeta että asiat ovat muuttuneet. Jotkut taistelut pistävät hermot ja aivonystyrät koetukseen. Eli haastetta kaipaavalle Dragon Age on oiva valinta. Muutaman kerran olen sortunut alentamaan vaikeustasoa, ja tämä on luonnollisesti myöhemmin harmittanut.

Jos Hardilla jaksat ensimmäisen kerran pelata, niin hattua nostan sinulle! ;)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Oi kun oli hienoa. Ensimmäistä kertaa hahmoni sai viimeisteltyä Ogren kahdella tikarillaan hidastusten kera. Ensiksi toisella isku Alpha Ogren rintaan jonka voimasta Ogre kaatui ja sitten hyppy rinnan päälle ja viimeistelevä isku silmään. Ei muuten Alistairkaan ole mikään ihan turha jäbä, kaveri hoiteli Ogren yksinään.

Sacred Urn of Ashes tehtävässä ounastelinkin tuota kohtaamista katsottuani Sacred Ashes trailerin.

30 tuntia ja risat pelailtu ja Orzammaariin päästy nyt seikkailemaan. 24% mennyt tarina läpi, mikä on oikeasti luultavasti noin 30% ottaen huomioon tekemättä jääneet sivutehtävät.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Eri vaikeustasoilla läpäisemisestä ei saa Achievementteja, joten tasoa voi vaihdella ihan vapaasti mieleisekseen.
Nyt kyllä vaihtuu easyyn - ei vain aika riitä normalilla pelaamiseen kun peliaikaa on max. 2 tuntia illassa muksujen nukkumaanmenon jälkeen.

Eilenkin ensimmäiseltä vastaantulleelta Revenantilta tuli turpiin niin että soi - toisella kertaa joukko pysyi täpärästi hengissä mutta käytti kerralla 10 (!) potionia. Siinä olikin sitten lopussa Redcliffen linnassa tekemistä kun kauppaankaan ei helposti päässyt lisää hakemaan. ;)

Tämän jälkeen tiellä vastaan tuli random-susilauma joka teurasti koko sakin mennen tullen. Eihän tommosessa ole järjen häivääkään, randomeina siis. :P
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Nyt kyllä vaihtuu easyyn - ei vain aika riitä normalilla pelaamiseen kun peliaikaa on max. 2 tuntia illassa muksujen nukkumaanmenon jälkeen.

Ok, ehkä minä pysyn siinä normaalissa sitten hardin sijaan kun aikaa pelata on noin tunti muksun nukkumaanmenon jälkeen ;) Se tunti kyllä venähti eilenkin reiluun kolmeen sillä seurauksella että tänään on kahvinkulutus aikalailla maksimissaan.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Revenant on kyllä aika tiukka vihulainen Normal-vaikeusasteella. Onneksi tämän voi välttää:
Pieni spoileri menettelytavasta eräässä yleisessä tilanteessa.
Jos vastaan tulee jonkinlainen lasinen objekti "Vial", jonka kuvataan "huokuvan" synkkyyttä, tulee kysymys esineen jättämisestä tai ottamisestä. Jos valitsee "Take", esine särkyy ja Revenant putkahtaa kolostaan. Jos pitää sormensa kurissa, ei Revenant ilmesty.

EDIT:
Mullekin tuli susilauma vastaan, ja sain kyllä lujaa ja nopeasti niiltä turpiin. Melkoisen ikävä välikohtaaminen, sanoisin. Onneksi vältin sen toisella vaelluskerralla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Revenanteihin liittyen:
Niihin liittyy tehtäväkin, ja jokaiselta saa yhden osan jotain hieman parempaa armoria. Olikohan niitä nyt sitten 5 tai 6 kaikenkaikkiaan.
Samoin ne on vissiin listittävä jotta pääsee aktivoimaan Bressimetsän "mystical magical site:n" tms
 
Ylös Bottom