Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Väärää tai vanhaa tietoa. Varmuuden vakuudeksi vielä äsken Chara Creatorilla testasin ja pelissä pystyy tekemään female human noblen. Jos kirjoista on vieläpä jotain pääteltävissä, niin vahvat naissoturit ("ritarit") eivät ole Fereldenissä ollenkaan harvinainen näky. Chara Creatorissa lukee myös, että Fereldenissä naiset ja miehet ovat melko lailla tasavertaisessa asemassa.

Vanhaa tietoa oli juu. Muistelen ton jostain alkuaikojen haastattelusta kuulleeni. Samassa haastattelussa ne tais mainita myös leikanneensa pois ihmis "commoner" originin. Tällä originilla pelattua matskuahan löytyy myös tubesta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Onkos tässä samanlainen taistelutyyli, kuin Sacred 2:ssa. Eli hakataan yhtä nappia ja äijä huitoo minkä kerkiää ?
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

IGN AU arvostelu Xbox 360 -versiosta

Arvosana: 8.4


Älyttömän huono arvostelu imo, enkä tarkoita loppuarvosanaa.

-pisteitä rokotettiin reippaasti grafiikasta (vrt. nyt vaikka Fallout. Ei tämän kokoiset pelit ole niitä maailman herkuimpia graafisesti)

-pisteitä rokotettiin ääninäyttelystä joillakin hahmoilla (kahmoon hei, 140 ääninäyttelijää ja dialogia nauhoitettu niin maan perhanasti)

-vertaaminen Taru Sormusten Herraan useammassa kohtaa ja Dragon Agen niputtaminen "high fantasyksi". Kirjoja lukeneena voin kyllä todeta, että Dragon Agen maailma on huomattavan synkkä, eikä todellakaan mitään happy-happy-hobitti -high fantasya

-"Given that work started on Dragon Age: Origins some five years ago (or more, even – given the game's unveiling in 2004), clearly the direction of the story and the character designs have been heavily influenced by EA's other big gaming brand at the time." Tällä viitattiin juuri ilmeisesti Lotriin. Ei jumalauta... EA hankki Biowaren vasta joku vuosi-puoltoista sitten ja sekö on muka vaikuttanut johonkin Dragon Agen tarinaan, jos kerran peli on ollut tuotannossa yli 5 vuotta?

Täytyy ihmetellä, että joku ammatikseen peleistä kirjoittava kirjoittaa moista moskaa. Tuo lopun EA-kaneetti oli viimeinen niitti, kun mies ei tunnu yhtään edes tietävän koska EA on Biowaren oikein ostanutkaan. Grafiikoista ja parin sivuhenkilön ääninäyttelystä rokottominen on naurettavaa tämän kokoluokan peleissä ja varmistaa sen, että ne 10:n tunnin loppuunhiotut putkijuoksurykäisyt edelleen keräävät kovimmat potit arvosteluissa ja siten myös myynneissä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Aluksi meinasin tulla kirjoittamaan, että eikö arvostelijan mielipide saa olla ihan minkälainen tahansa, jos vain perustelee järkevästi sen, mutta tulinkin toisiin ajatuksiin luettuani arvostelun. Tosiaan, arvostelussa miinustetaan pisteitä todella oudoista syistä, ottaen huomioon minkälainen peli on kyseessä.

8.0 Presentation
Loads of menus, a reference library of stories, maps and quest logs, plus an interface that mostly keeps the HUD uncluttered. Those portraits need to be pushed to the edge of the screen, though.

7.5 Graphics
Missing the polish and quality of recent RPG heavies, Dragon Age: Origins ...well, has a great personality but isn't going to win any beauty pageants. Has its moments, though - just often enough.

7.5 Sound
A lovely score, but like the graphics, the environmental audio is lacking and voice acting is mixed.

9.0 Gameplay

This is where Dragon Age: Origins was always going to shine. Fortunately, the RPG gameplay is as solid as ever, as deep as could be hoped for and, honestly, a bit rehashed in some respects.

9.0 Lasting Appeal

Still, with six fairly unique branching storylines and dozens of hours of gameplay in each, this is a massive RPG that will eat your weekend and spit out your red eyes.

Suurin ongelma tuossa lyhyehkössä tekstissä oli arvostelijan mielestä siis lotrmaisuus, heikohkot grafiikat ja ajoittain huonot ääninäyttelijät. Kaikkea oikeasti olennaista kehuttiin, eli mekaniikkaa, tarinaa ja kestoa. Itse asiassa, myös ääninäyttelyn kerrottiin olevan parhaimmillaan aivan mahtavaa (no, mitä muuta Biowarelta odottaisi) ja että grafiikatkin ovat tarpeeksi usein kohdallaan. Miksi siis antaa pelille ainoastaan hyvä arvosana näillä perusteilla? Miksei hahmoista ole kerrottu mitään kunnollista mielipidettä?

Muita arvosteluita odotellessa tuo IGN AU:n arvostelu toimii kuitenkin ihan lupauksia herättävänä, sillä vaikka arvostelija omasta mielestäni on painottanut vääriä asioita arvostelussaan, niin tuosta jää sellainen kuva, että ainakin allekirjoittaneelle tulee maistumaan.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Älyttömän huono arvostelu imo, enkä tarkoita loppuarvosanaa.

-vertaaminen Taru Sormusten Herraan useammassa kohtaa ja Dragon Agen niputtaminen "high fantasyksi". Kirjoja lukeneena voin kyllä todeta, että Dragon Agen maailma on huomattavan synkkä, eikä todellakaan mitään happy-happy-hobitti -high fantasya

-"Given that work started on Dragon Age: Origins some five years ago (or more, even – given the game's unveiling in 2004), clearly the direction of the story and the character designs have been heavily influenced by EA's other big gaming brand at the time." Tällä viitattiin juuri ilmeisesti Lotriin. Ei jumalauta... EA hankki Biowaren vasta joku vuosi-puoltoista sitten ja sekö on muka vaikuttanut johonkin Dragon Agen tarinaan, jos kerran peli on ollut tuotannossa yli 5 vuotta?

Täytyy ihmetellä, että joku ammatikseen peleistä kirjoittava kirjoittaa moista moskaa. Tuo lopun EA-kaneetti oli viimeinen niitti, kun mies ei tunnu yhtään edes tietävän koska EA on Biowaren oikein ostanutkaan. Grafiikoista ja parin sivuhenkilön ääninäyttelystä rokottominen on naurettavaa tämän kokoluokan peleissä ja varmistaa sen, että ne 10:n tunnin loppuunhiotut putkijuoksurykäisyt edelleen keräävät kovimmat potit arvosteluissa ja siten myös myynneissä.

Kaveri on kyllä ihan hakoteillä. Jos EA on BioWaren hankkinut puolitoista vuotta sitten niin kuin sanoit ja peliä on kehitetty viitisen vuotta niin tuskinpa EA alkaa muuttamaan pelin tarinaa ja hahmoja tai mitään muutakaan lähes valmiista pelistä. Suorastaan naurettava ajatus.

Lotrihan on fantasiaa niin totta kai tällä pelillä niin kuin kaikilla fantasioilla on yhteneväisyyksiä, mutta alkaa sitten vertaamaan suoraan lotriin ja suurinpiirtein haukkumaan lotrin kopioksi on melkoista pelleilyä. Miksei vaikka CoD vitosta verrata Brothers in Armsiin? Sama aihepiirihän niissä on, niin kuin Dragon Agessa ja Lotrissa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Väärää tai vanhaa tietoa. Varmuuden vakuudeksi vielä äsken Chara Creatorilla testasin ja pelissä pystyy tekemään female human noblen. Jos kirjoista on vieläpä jotain pääteltävissä, niin vahvat naissoturit ("ritarit") eivät ole Fereldenissä ollenkaan harvinainen näky. Chara Creatorissa lukee myös, että Fereldenissä naiset ja miehet ovat melko lailla tasavertaisessa asemassa.

IGN AU arvostelu Xbox 360 -versiosta

Arvosana: 8.4


Älyttömän huono arvostelu imo, enkä tarkoita loppuarvosanaa.

-pisteitä rokotettiin reippaasti grafiikasta (vrt. nyt vaikka Fallout. Ei tämän kokoiset pelit ole niitä maailman herkuimpia graafisesti)

-pisteitä rokotettiin ääninäyttelystä joillakin hahmoilla (kahmoon hei, 140 ääninäyttelijää ja dialogia nauhoitettu niin maan perhanasti)

-vertaaminen Taru Sormusten Herraan useammassa kohtaa ja Dragon Agen niputtaminen "high fantasyksi". Kirjoja lukeneena voin kyllä todeta, että Dragon Agen maailma on huomattavan synkkä, eikä todellakaan mitään happy-happy-hobitti -high fantasya

-"Given that work started on Dragon Age: Origins some five years ago (or more, even – given the game's unveiling in 2004), clearly the direction of the story and the character designs have been heavily influenced by EA's other big gaming brand at the time." Tällä viitattiin juuri ilmeisesti Lotriin. Ei jumalauta... EA hankki Biowaren vasta joku vuosi-puoltoista sitten ja sekö on muka vaikuttanut johonkin Dragon Agen tarinaan, jos kerran peli on ollut tuotannossa yli 5 vuotta?

Täytyy ihmetellä, että joku ammatikseen peleistä kirjoittava kirjoittaa moista moskaa. Tuo lopun EA-kaneetti oli viimeinen niitti, kun mies ei tunnu yhtään edes tietävän koska EA on Biowaren oikein ostanutkaan. Grafiikoista ja parin sivuhenkilön ääninäyttelystä rokottominen on naurettavaa tämän kokoluokan peleissä ja varmistaa sen, että ne 10:n tunnin loppuunhiotut putkijuoksurykäisyt edelleen keräävät kovimmat potit arvosteluissa ja siten myös myynneissä.

Nauratti kyllä lukea moista tekelettä. Vaikutti siltä, että arvostelija oli pelannut peliä ehkäpä viitisen tuntia eikä ollut muutenkaan lajityypin ystävä.
Tosin näin valtavasta pelistä tässä vaiheessa tulevat arvostelut todennäköisesti onkin kirjoitettu vain pintaraapaisun perusteella.
Erityisesti arvostelussa ihmetytti seuraava statementti: "On that, whereas Baldur's Gate and Icewind Dale existed in the Forgotten Realms, well before Peter Jackson could lay influence on how Orcs should look and what constitutes an epic battle sequence. That's right – We're inferring that Dragon Age: Origins does come across as a Lord of the Rings-lite at times."

Voi olla että meikäläisen englanti ontuu mutta tossa ei tunnu olevan mitään logiikkaa. Ja jos siitä väkisin jotain vääntää niin sen, että kirjoittajan mielestä Peter Jackson määritteli miltä örkit näyttää (rumia, isoja, vihreänruskeita)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

IGN arvostelutilitystä

Hmm... Aika oudoista asioista pisteitä rokotettiin. Tottakai paremmat grafiikat tai parempi ääninäyttely olisi plussaa, mutta jotenkin tuntuu että odotukset olleet Dragon Agen kohdalla niin korkealla(kun vielä Biowaren tuotos), että myös arvostelukriteerit ovat hieman vääristyneet. Todella harmillista.
Eipä sillä peli on jo varattu ja maksettu Gamestopista, joten oman kopioni käyn torstaina hakemassa sai peli mitä numeroita arvosteluista tahansa. Vakaasti uskon siihen että peli kahmaisee allekirjoittaneen mukaansa sellaisella voimalla, että arki ja tunnit tuntuvat kaukaisilta muistoilta entisestä elämästä.

Tätä ketjua olen aktiivisesti seurannut ja kovin on hype minuunkin tarttunut. Harmillisesti hypettäminen pelin ympärillä on ollut vain muutaman henkilön vastuulla.
Erityiskiitos stammylle loputtomasta informaation ja hypen tulvasta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Harmillisesti hypettäminen pelin ympärillä on ollut vain muutaman henkilön vastuulla.

Niin, tämä peli vetoaa hieman vanhempiin pelaajiin, joten tuollaista spontaania yhden rivin "peli on varattu" ja "en pysty odottaa!!!11" fiilistelyä ei esiinny kovinkaan runsaasti - ja hyvä niin. Ketju menisi ihan lukukelvottomaksi. Hypenkin alla täältä on löytynyt ihan oikeata tietoa taustoista ja kaikkeen peliin liittyvästä, mikä olisi tavoittelemisen arvoista kaikkien pelien kohdalla.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Tätä ketjua olen aktiivisesti seurannut ja kovin on hype minuunkin tarttunut. Harmillisesti hypettäminen pelin ympärillä on ollut vain muutaman henkilön vastuulla.
Erityiskiitos stammylle loputtomasta informaation ja hypen tulvasta.
Kiittele sitten kun peli floppaa. :p

No, kyllähän se jo tiedetään ettei peli floppaa. Tietysti jos henkilökohtaisella tasolla odottaa jotain ihan muuta mitä peli lopulta tarjoaa, niin floppaaminen yksilötasolla on mahdollista tai jopa todennäköistä.

Avannon kiusaksi olen kyllä yrittänyt kantaa teinihypetyksen ylvästä lippua aina kun mahdollista. Sitäkin tarvitaan, jotta ketju pysyy pinnalla ja peli kansan huulilla.

Tuosta arvostelusta kimmokkeena tuli mieleeni mielenkiintoinen vertailu. Nyt jo tiedämme, että Mass Effect 2 tulee olemaan suurin piirtein ykkösen pituinen (~30h). Gameplay-videot ovat taasen osoittaneet, että grafiikka on todella mannaa ja räiskintä hiotun näköistä.

Tavallaan tässä herää pakostikin mieleen, että ottaisinko kuitenkin mieluummin Mass Effect 2:n huonommilla grafiikoilla ja ehkä tönkömmillä kontrolleilla, jos saisin pelin pituuden tuplana? Ideaalimaailmassa tällaista kaksinjaottelua ei ehkä tarvitsisi tehdä, mutta käytännössä edelleen kyllä. Tietenkään pelin pituuskaan ei ole mikään itseisarvo (kuten ei grafiikkakaan), mutta olettaen että sisältö olisi yhtä hyvää kuin Mass Effectin 30 tunnissa, ottaisin sitä kyllä mieluusti tuplaten ja grafiikat uhraten. Se universumi on vain niin kiinnostava ja täynnä tarinoita, että lähes mikä tahansa tuntimäärä tuntuu kuitenkin vain pintaraapaisulta.

Tulen toki kunnioittamaan tekijätiimin näkemystä. Kaikesta päätellen Mass Effect 2 tulee olemaan todella elokuvamainen ja roolipeliksi äärimmäisen hiottu kokonaisuus. Dragon Age taasen on se rumempi veli, joka paikkaa presentaation heikkouksiaan puhtaasti (laadukkaan) sisällön määrällä. Ehkä Bioware tarjoaa näin jokaiselle jotakin? Erilaiset pelit tulossa näistä kahdesta.

EDIT. Selvennettäkööt vielä, että tarkoitukseni ei ole lietsoa minkäänlaista kilpailullista vertailua ME:n ja DA:n välillä. Tämä oli puhtaasti pohdintaa pelien lähtökohdallisista eroista ottamatta suoranaisesti kantaa siihen onko jompi kumpi lähestymistapa nyt se absoluuttisesti parempi.

Vahva OT, mutta paljon Biofaneja tässä ketjussa kuitenkin liikkuu niin...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Niin, tämä peli vetoaa hieman vanhempiin pelaajiin, joten tuollaista spontaania yhden rivin "peli on varattu" ja "en pysty odottaa!!!11" fiilistelyä ei esiinny kovinkaan runsaasti - ja hyvä niin. Ketju menisi ihan lukukelvottomaksi. Hypenkin alla täältä on löytynyt ihan oikeata tietoa taustoista ja kaikkeen peliin liittyvästä, mikä olisi tavoittelemisen arvoista kaikkien pelien kohdalla.

Juurikin näin. En todellakaan kaipaa näitä "peli varattu" ja "IhQQ!! Tilasin sieltä ja sieltä, tuleekohan julkkariksi postissa kotiin?" juttuja. Kuten totesin informaatio on ketjussa asiallista ja sitä on tarpeeksi, mutta muutamien henkilöiden sananvaihtoa tämä ketju on aika-ajoin ollut. Tietysti tässä voisi katsoa peiliin, kun oma kirjoitteleminen ketjuun on ollut hyvin vähäistä, vaikka peliä kieliposkella odotankin...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Tavallaan tässä herää pakostikin mieleen, että ottaisinko kuitenkin mieluummin Mass Effect 2:n huonommilla grafiikoilla ja ehkä tönkömmillä kontrolleilla, jos saisin pelin pituuden tuplana?

Ottaisin, ehdottomasti.
Tuon IGN:n arvostelun perusteella DA:ssa on panostettu juuri niihin asioihin mihin pitääkin eli sisältöön ja pelimekaniikkaan.

Parin viikon päästä varmaan huomaa, että vaimo on lähtenyt matkalaukkuineen litomaan kun peli syö suuren osan hereilläolo ajasta...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Tavallaan tässä herää pakostikin mieleen, että ottaisinko kuitenkin mieluummin Mass Effect 2:n huonommilla grafiikoilla ja ehkä tönkömmillä kontrolleilla, jos saisin pelin pituuden tuplana?

Itse ainakin koen roolipelit genreksi, jossa ei graafisen loiston tarvitse olla ihan sitä alan kirkkainta kärkeä. Toki, graafinen puoli tulee onnistua olemaan sillä tasolla, että immersio pelimaailmasta syntyy, mutta tähän ei vaadita kuitenkaan sitä ihan suurinta loistoa. Itse ainakin koen teknis-taiteelliselta puolelta tärkeämmäksi musiikin ja ääninäyttelyn yhteisvaikutelman, ja nämä asiat ovat perinteisesti olleet BioWarella hanskassa.

Ja todella tärkeätä on hahmojen keskinäinen kanssakäynti, miten hahmot on kirjoitettu ja miten nämä sovitetaan tarinaan. Ja toimiva tarina, se on jokaisen roolipelin lähtökohta. Jos tarina toimii erityisen hyvin, voi monen pienemmän huolen sivuuttaa olankohautuksella. Mahdollisuus vaikuttaa omalla tekemisellään tarinan tapahtumiin ja omaan hahmoon sekä muiden suhtautumiseen tähän saa omissa papereissani suurta plussaa.

Taistelu on myös erittäin tärkeä osa-alue roolipelissä. Jos taistelu on hauskaa, hahmonkehitys tukee tätä ja vastukset tarjoavat reilua vastusta, niin usean kymmenen tunnin tarinan jaksaa painaa läpi mielellään (kunhan siis muutkin puitteet ovat kunnossa). Jos taistelu on jotenkin onnistuttu mokaamaan, niin siitä tulee isot miinukset, niin tärkeässä osassa taisteleminen kuitenkin on roolipeleissä.

Lyhyesti: graafinen puoli voi olla alan kärkeä perässä, jos vain muut olennaisemmat asiat ovat kunnossa. Roolipelin kehittämisessä voimavarat voi huoletta suunnata tärkempien osa-alueiden kehittämiseen.

Avannon kiusaksi olen kyllä yrittänyt kantaa teinihypetyksen ylvästä lippua aina kun mahdollista. Sitäkin tarvitaan, jotta ketju pysyy pinnalla ja peli kansan huulilla.

En ainakaan henkilökohtaisesti ole kokenut sinun panostasi tähän ketjuun teinihypetykseksi, vaan kaiken sen innostuneisuudenkin alta olen kokenut viestisi varsin informaatio-painoitteisiksi. Laadukasta hypetystä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

-vertaaminen Taru Sormusten Herraan useammassa kohtaa ja Dragon Agen niputtaminen "high fantasyksi". Kirjoja lukeneena voin kyllä todeta, että Dragon Agen maailma on huomattavan synkkä, eikä todellakaan mitään happy-happy-hobitti -high fantasya

Muuten en väitä vastaan kommentteihisi IGN:n arvostelusta (joka tosiaan tuntuu aika kevyin perustein rykäistyltä), mutta tuossa kohtaa IGN:llä on kyllä faktat ihan oikein. Dragon Age tosiaankin on suoranainen malliesimerkki "high fantasysta", eikä edes mitenkään kliseettömimmästä päästä. High Fantasy ei viittaa mihinkään ruusunpunervaan My Little Pony -ilonkukerrusfantasiaan, vaan maailmaan joka vilisee yliluonnollisia elementtejä ja Merkittäviä Tapahtumia.

Tottahan toki Dragon Agessa on myös tuoreita ideoita, mutta kyllä pelimaailma on perusaksioomiltaan aika lailla vanhoja kaavoja toistelevaa perusfantasiahuttua siinä missä esimerkiksi Baldur's Gatetkin olivat. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteivätkö pelit voisi olla suoranaisia mestariteoksia, mutta kyllä ainakin itseäni kiinnostaisi nähdä välillä muunkinlaista mielikuvituksen lentoa kuin eurooppalaista keskiaikaa, johon on ympätty mausteeksi haltioita ja kääpiöitä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Tottahan toki Dragon Agessa on myös tuoreita ideoita, mutta kyllä pelimaailma on perusaksioomiltaan aika lailla vanhoja kaavoja toistelevaa perusfantasiahuttua siinä missä esimerkiksi Baldur's Gatetkin olivat.

Tottahan tämä on, varsinkin kun Dragon Agen on tarkoitus olla Baldur's Gaten henkinen jatko-osa, niin tämähän on tietenkin tarkoituksenmukaista. Ja jos joku asia osuu oikeaan tuossa IGN AU:n arvostelussa, niin se on heti otsikon alla oleva lause: "Kick it ye olde schoole". BioWare halusi tietoisesti tehdä perinteille kumartavan roolipelin.

Kuten kirjoittelin jo aikaisemmin, tämä perinteinen fantasiamaailma ei ole se mieluisin, mutta eipä toisaalta ole tuo scifi-fantasiakaan se ykkösvalinta omalle kohdalleni. Tärkeämpää on kuitenkin kuinka tuota maailmaa käytetään hyväksi ja miten tarina rakentuu, asioita jotka ovat olleet BioWaren konsolipeleissä aina kohallaan. Star Wars ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta Knights of the Old Republic on mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Dragon Age tosiaankin on suoranainen malliesimerkki "high fantasysta", eikä edes mitenkään kliseettömimmästä päästä. High Fantasy ei viittaa mihinkään ruusunpunervaan My Little Pony -ilonkukerrusfantasiaan, vaan maailmaan joka vilisee yliluonnollisia elementtejä ja Merkittäviä Tapahtumia.
Ok. Myönnän kyllä, että itselleni eivät ole kaikki fantasian eri lajit ja termit kovinkaan hyvin hallussa, joten olet/IGN on varmaan oikeassa.

Ei tämä kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että jatkuva Lotriin vertaaminen on paitsi typerää, myös epäreilua. BW:n foorumilla joku tiivisti hyvin asian, että Lotr-yhtäläisyyksistä valittaminen on suurin piirtein sama kuin jos olisi valittanut Star Wars -yhtäläisyyksistä Mass Effectin kohdalla.

Mitä tähän vertailuun vielä tulee, niin eivät nuo Taru Sormusten Herratkaan mitään iloisia tarinoita ole, mutta maailman fiilis on kuitenkin enemmän mustavalkoinen hyvä/paha -asettelu. Dragon Agen maailmassa on sen suuren pahan Darkspawnin lisäksi paljon rodunsisäistä ja rotujen välistä kiistaa.

Esimerkkinä toimikoot haltioiden asema. Dragon Agen maailmassa haltiat on aikanaan alistettu ihmisten valtaan ja he elävät surkeissa oloissa kaupunkien slummeissa. Vaikka orjuus on virallisesti kielletty, niin käytännössä paronit ja kartanonherrat voivat ostaa itselleen esimerkiksi 14 vuotiaan haltiatytön seksiorjakseen ja vaikka tappaa tämän perheen, jotta kukaan ei jäisi tyttöä kaipaamaan.

Toisaalta taas taikuutta vartioidaan siten, että jos lapsi osoittaa taipumusta taikuuteen, niin temppeliritarit tulevat ja tappavat tämän tai vaihtoehtoisesti riistävät taikojan vanhemmiltaan ja hänet viedään "sisäoppilaitokseen", jossa sitten paikallisen kirkon edustajat ruotivat näistä taikuuden edustajista tiukasti sääntöjä noudattavia ja alistettuja maageja.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Esimerkkinä toimikoot haltioiden asema. Dragon Agen maailmassa haltiat on aikanaan alistettu ihmisten valtaan ja he elävät surkeissa oloissa kaupunkien slummeissa. Vaikka orjuus on virallisesti kielletty, niin käytännössä paronit ja kartanonherrat voivat ostaa itselleen esimerkiksi 14 vuotiaan haltiatytön seksiorjakseen ja vaikka tappaa tämän perheen, jotta kukaan ei jäisi tyttöä kaipaamaan.

Toisaalta taas taikuutta vartioidaan siten, että jos lapsi osoittaa taipumusta taikuuteen, niin temppeliritarit tulevat ja tappavat tämän tai vaihtoehtoisesti riistävät taikojan vanhemmiltaan ja hänet viedään "sisäoppilaitokseen", jossa sitten paikallisen kirkon edustajat ruotivat näistä taikuuden edustajista tiukasti sääntöjä noudattavia ja alistettuja maageja.

Tämä on juuri sitä laadukasta ja informaatiopainoitteista hypettämistä. Vaikka sinänsä asiana aika karua ja vastenmielistä, mutta kyllä tuosta silti vaan hypettyy... :)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]

Vaikka sinänsä asiana aika karua ja vastenmielistä, mutta kyllä tuosta silti vaan hypettyy... :)
Haltiaesimerkki oli muuten Orlesiasta eli Fereldenin viereisestä keisarikunnasta. Siellä on kyllä vissiin vähän ilkeämpää porukkaa, kun taas fereldeniläiset ovat enemmän suoraselkäistä kansaa (yksilöitä varmaan löytyy tietty hyviä ja pahoja molemmin puolin rajaa).

Mielenkiinnolla kyllä odotan haltialäpipeluuta, että paljonko tulee moskaa niskaan. Ehkä hieman harmittavasti graywardeniuden pitäisi tosin toimia melkoisena bumpperina rotueroja tasoittamaan, joten kunhan Origin-story osuudesta päästään ohitse, niin pelaajan ohjastamaa haltiaa kohdellaan jo varmaan paremmin.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]


Arvostelu mikä arvostelu. Itseeni ei moinen vaikuta paskaakaan, enkä ihmettelisi jos kyseinen herra ei olisi koskaan edes pelaillut Baldureita tms. Jos tämäntyylisiä arvosteluja alkaa tulemaan nyt enemmän, niin sitten tässä alkaa jo otsa kuumottaa. Ja siis tämä olikin ensimmäinen konsoliarvostelu?

Tuo vertaileminen LOTR:iin oli kyllä jokseenkin mautonta. En oikein ymmärtänyt että missä muodossa DA muistuttaa sormusten herraa, mutta täytyy muistaa että KAIKKI fantasia on saanut alkunsa Tolkienin tarinoista. Lähestulkoon ainakin.

Oman kokemukseni mukaan Dragon Agen tyyliä on kutsuttu Dark Fantasyksi.

Esimerkkinä toimikoot haltioiden asema. Dragon Agen maailmassa haltiat on aikanaan alistettu ihmisten valtaan ja he elävät surkeissa oloissa kaupunkien slummeissa. Vaikka orjuus on virallisesti kielletty, niin käytännössä paronit ja kartanonherrat voivat ostaa itselleen esimerkiksi 14 vuotiaan haltiatytön seksiorjakseen ja vaikka tappaa tämän perheen, jotta kukaan ei jäisi tyttöä kaipaamaan.

Jumantsuikka. Rupesi tässäkin hieman naurattamaan, sillä en koskaan ole kuullut minkäänlaisen fantasian muodossa, että HALTIAT olisivat alistettuja. Tosin Forgotten Realmsissa mustat haltiat elävät maan alla jonne muut haltiat he aikoinaan karkottivat. Lisäksi he ovat väkivaltaisia ja pelottavia (eli eivät pahemmin ole sitä mikä edustaa yleistä käsitystä haltioista) ja ajan saatossa oppivat sellaisia loitsuja (mustaa magiaa tms.), jotka olivat vaarallisempia kuin mitkään muut taijat. Tässäkin tosin on se, että muut maanpäälliset haltiat olivat sivistyneitä ja elivät yleellisissä oloissa.

Dark Fantasya, todellakin.
 
Ylös Bottom