Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Quest XI

Itse huitelen 40 tunnin tietämillä ja kyllähän tämä vaan jo kovasti tunkee sinne PS4:n rakastetuimpien japaniropellusten sakkiin yhdessä Persona 5:n ja World of Final Fantasyn kanssa. Pelillisesti mukavinta on ehkä juuri tuo, että elämyksen saa tuunata ihan oman maun mukaan. Jos pitää tulla säännöllisesti turpiin niin kaipa se Draconian-moodi kannattaa pitää päällä mutta häviävän pienellä grindaamisella normimoodi etenee vaikka sitten pomovastuksia myöten jopa täysin AI-ohjastettuna. Näin on jopa oikeasti hyvä, sillä hienon seikkailun eikä puisevan toiston takiahan näitä (kai) pelataan.

Sopivasti avoin maailma, hyvät henkilöhahmot, sivusisältöä ei tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa vaan sitä annostellaan sujuvasti vinkaten minne kannattaisi milloinkin mennä kuikuilemaan, tarina ei sorru mahtipontiseen ja itsetarkoituksellisen mystiseen lässynläähän vaan avaa itseään selkeästi ja miellyttävästi reissun edetessä, asialliset välianimaatiot, draamaa, huumoria, yllätyksiä, riittävän ajoissa esitelty pääpahis kulmakarvoja nostattavien ilkeyksiensä kera...

Katsellaan miten etenee mutta vieläkin on sellainen vahva kutina, että nyt ollaan ihan rehellisesti ja aikuisten oikeasti (groan...) niiden vanhojen, hyvien JRPG-pelien ytimessä joihin DQ8 (ainakin jotkut meistä) 2006 jätti. Voihan se olla, että aika on jo ajanut koko genren ohi mutta se on ihan mistä itse kukin tykkää ja iloinen pitää olla siitä, miten jotkut meitä vanhoja naavapartoja vielä viitsivät muistaa!
 
Itse jouduin kerran pakenemaan taistelussa rivivihollisia vastaan. Sitten menin craftaamaan parempia varusteita niin sen jälkeen alkoi sujua paremmin. Tykkäsin nimeltä mainitsemattomasta prinssistä kun se on niin överiksi vedetty hahmo.

Yksi huomio pelistä, nimittäin pomovastustajilla ei ole koskaan mitään varastettavaa, jos yrittää Erikillä varastaa kesken tappelun. Voi sitten keskittyä tappeluun rauhassa.
 
Kävin äsken yhden bossin listimässä Octagoniassa.

Oli aikamoinen vaikeustaso piikki tuo hämis bossi, joka vuorolla melkeen spämmi sitä multi target liikettä joka tekee jokaiseen sen 50-60 damagee ja siihen perään vielä sitä millä se sito/pisti pään pyörälle puolelta partyltä. Yksi hahmo ainoastaan kuoli taistelussa ja sekin herätettiin heti henkiin mutta joutu kyllä ihan tosissaan miettimään mitä tekee jotta pysyi hengissä. Aika paljon sen jälkeen huomasin että ihmisillä on ollut ongelmia sen bossin kanssa, mietin vaan että onkohan tuollaisia odotettavissa enemmänkin vai onko nämä vähän vaikeammat bossit harvemmassa. Saa kertoa jos tietää, viitsi edes kuvitella millanen se olis sillä hard vaikeustasolla :D
 
Kävin äsken yhden bossin listimässä Octagoniassa.

Oli aikamoinen vaikeustaso piikki tuo hämis bossi, joka vuorolla melkeen spämmi sitä multi target liikettä joka tekee jokaiseen sen 50-60 damagee ja siihen perään vielä sitä millä se sito/pisti pään pyörälle puolelta partyltä. Yksi hahmo ainoastaan kuoli taistelussa ja sekin herätettiin heti henkiin mutta joutu kyllä ihan tosissaan miettimään mitä tekee jotta pysyi hengissä. Aika paljon sen jälkeen huomasin että ihmisillä on ollut ongelmia sen bossin kanssa, mietin vaan että onkohan tuollaisia odotettavissa enemmänkin vai onko nämä vähän vaikeammat bossit harvemmassa. Saa kertoa jos tietää, viitsi edes kuvitella millanen se olis sillä hard vaikeustasolla :D

Olihan tuo kieltämättä haastavampi ja kyllä noita astetta tylympiä aina silloin tällöin tulee vastaan. Ovat kuitenkin selvässä vähemmistössä eivätkä halpamaisia sinällään; yleensä käy vaan huono tuuri juuri noiden status-kiusojen kanssa.

Peli on kuitenkin sikäli kiva, että vaikka neljän pääporukka purisi nurmea, reserviläiset hyppäävät vielä tilalle antamaan ylimääräisen mahdollisuuden. Yhden kerran on tuostakin huolimatta tullut vastaan totaalinen wipeout mutta sekin enempi omaa syytä kun vähän pidemmän luolaston uuvuttamana haastoin pomon puolikuntoisena. Oli kuitenkin erittäin tervetullut yllätys, että vaikka game overin jäkeinen jatko palautti viimeisimpään tallennuspisteeseen luolaston ulkopuolella, kaikki ovet ja arkut joita siellä oli tullut aukaistua myös pysyivät aukaistuina. Paluu pomolle sujui siis kosolti ensimmäistä kertaa sutjakkaammin ja ilkimyskin toivotti vain tervetulleeksi uutta yritystä varten sen sijaan, että sitä edeltävät välianimaatiot olisi pitänyt katsoa/skipata toistamiseen. Ensiluokkaista, pelaajaa ja tämän aikaa kunnioittavaa pelisuunnittelua oli tuo!
 
Tarinaa pelattu nyt pidemmälle ja alkaa maistumaan aika hyvälle. Hyvä peli tämä kyllä on, pitkään odotellutkin tälläistä old school jrpg:tä. Itselleni myös ensimmäinen Dragon Quest -peli koskaan.
 
Kävin äsken yhden bossin listimässä Octagoniassa.

Pelasin äsken tuon kohdan. Menin tuohon taisteluun siten että taikapisteet oli vähissä kun olin varma että ennen pomotappelua tulee tankkauspiste. Ei tullut tankkauspistettä. Onneksi oli magic waterit valmiina niin sai tankattua. Erikin rubblerouser ja myrkkyiskut ovat hyviä pomo tappelussa. Aina kun pomo toimii niin saa kunnolla vahinkoa maaiskusta ja myrkystä ja vaikutus kestää monta vuoroa.

Luolastossa törmäsin kahteen metal slimeen, mutta ne pääsi karkuun. Harmi. Yhdestä metal slimestä saa varmaan 2000 expaa.
 
Oli yksi pomotappelu, niin löin ensin Erikillä myrkkyiskun eli cobra strike. Sitten Erikillä divide, jolloin tulee kaksi kopiota Erikistä ja seuraava lyönti kolminkertaisella teholla. Sillä välin Rab taikoo sapin, joka laskee pomon puolustuskykyä. Sitten Erikillä taas yksi isku, jonka nimeä en muista, mutta myrkyttynyt vihollinen ottaa kuusinkertaiset vahingot. Pomo taisi saada jotain 1500 pistettä vahinkoa sillä vuorolla.
 
Lopputekstit hetki sitten rullasivat ja kyllä oli mahtava seikkailu, tarina yllätti positiivisesti ja hahmot oli kaikki mielenkiintoisia. Iso suositus jos vuoropohjoiset rpg-pelit maistuu.
Pelikello näytti jotain 55h ja levelit 52-53, kun vikaan bossiin menin ja se odotetustikin antoi isoimman haasteen tähän mennessä. Ilmeisesti tässä post-gamea on ihan mukavasti ja on olemassa ultimate final bossikin. Tarina yllätti synkkyydellä pelin puolivälissä kun pimeys otti vallan, mutta vastapainoksi löytyi paljon huumoriakin Rabin puputyttölehdistä Sylvandon paraatiin.

Lempiteaminä oli Hero miekka kilpi combolla, Jade spearillä, Erik double-daggereilla (jonka myrkytys ja maanjäristys kyvyt oli pettämätön apu jokaisessa pomotaistelussa) ja siihen neljänneksi vielä healeri. Mutta kyllä noita kaikkia hahmoja mielellään käytti, vaikka peliin onkin tehty mukavasti niin että kaikki saa samat expat taisteluista.
Ehdottomasti täytyy pelata jäljelle jääneet sidequestit yms. ennen hyllylle nostoa.
 
Ehdottomasti täytyy pelata jäljelle jääneet sidequestit yms. ennen hyllylle nostoa.
Taatusti kannattaa, sillä mitään spoilaamatta post-game ei tässä pelissä ole edes mikään perinteinen post-game vaan edelleen hyvinkin tarinapainotteista tykitystä useammankin kymmenen tunnin verran.
 
Taatusti kannattaa, sillä mitään spoilaamatta post-game ei tässä pelissä ole edes mikään perinteinen post-game vaan edelleen hyvinkin tarinapainotteista tykitystä useammankin kymmenen tunnin verran.

Juu näin olinkin käsittänyt että vaikka lopputekstit on nähnytkin, niin tarina vielä jatkuu
 
Mulle tuli eilen lopputekstit ruudulle, pelikellossa on 70 tuntia ja hahmot tasolla 51. Täytyy miettiä myöhemmin jos pelaisi lisäsisältöä, mutta nyt voisi pelata jotain muuta välillä.

Tykkäsin tästä pelistä paljon, mukaanlukien pelin musiikit, jotka ovat tarttuvia ja aiheuttavat korvamadon. Vuoden peli.
 
Ja nyt on loputkin tehty, true ending nähty, platina trophy taskussa, n. 90h kellossa ja hahmot max leveleissä. Tän vuoden parhaisiin peleihin menee helposti ja yhdeksi suosikki jrpg peliksi ikinä.
Ei ollut mitään kokemusta Dragon Quest sarjasta aiemmin, mutta jatkossa tulee kyllä tarkkailtua tulevia osia ja ehkä kokeiltua joitain noista vanhoista.
 
Enään viimeinen paikka jäljellä, jos ei yllätyksiä tule.

Fortress of Darkness olisi seuraavaksi ja tarina ilmeisesti aika lopussa. Mutta varsinainen aihe on se bossi siellä tulivuorella, jestas että tuntui halvalta ja ylivoimaiselta pomolta ja ehdottomasti pelin vaikein tähän mennessä. 3 vuoroa peräkkäin(tai 6 jos on paska tuuri) tekee crit damagee jatkuvasti ja on vielä shout joka voi stunnata koko sakin... 4 yrittämällä taisin saada kaadettua kun ensin nukutin sen ja sitten buffasin physical ja magical defensen 2 tasolle ja sitten vielä nopeutus 2 tasolle, Ooomph herolle ja Hendrickille ja Serena hiilamassa/buffimassa ja sylvando teki sitten mitä teki, näillä taktiikoilla se sitten kaatui yllättävänkin helposti mutta pari crit iskua johonkin pahaan väliin ja olis voinu kaatua koko sakki. Tuntui että onnella oli tosi paljon tekemistä kuinka matsi eteni.
 
Nyt meni tarina läpi, 50h meni ja oli kyllä uskomattoman helpot lopputaistelut.

Ainoastaan se eka bossi joka tulee kun menee ToF meinas pyyhkiä lattiaa koko porukalla, sen jälkeen tulleet bossit meni ongelmitta ekalla yrityksellä. Tarina oli loistava aina puoleenväliin asti, sen jälkeen oli liian synkkää menoa ja Veronican kuolema toi tunteet pintaan, olihan hän kuitenkin pelin paras hahmo. Kuitenkin kokonaisuutena hyvä tarina jonka pirteä alkupuolisko oli parasta mitä on pitkään aikaan tarjottu. Ääninäyttely suurimman osan ajasta hyvää vaikka mukaan mahtuikin muutama heikko hahmo ja musiikit ei aina toiminut toivotulla tavalla tilanteeseen nähden.

Sitten on vuorossa post game sisältö, vähän alkua olen pelannut.

Sen verran ehtisin pelaamaan että ilmeisesti on mahdollisuus saada Veronica takaisin henkiin ja nyt sitä lähdetään tutkimaan.

Kaikenkaikkiaan yksi parhaista JRPG peleistä vuosiin, ihan FF 15 tasolle ei nouse koska vuoropohjaiset taistelut ovat mielestäni vanhanaikaisia ja tarina ei kantanut ihan loppuun asti. Mutta ei old school roolipeliä paljon paremmin voi toteuttaa kuin tämä peli. 9/10

Seuraava projekti on varmaan vihdoin ostaa ja pelata Ni No Kuni II, tuossa RDR 2 ohella.
 
Eilen meni "läpi", ja pakko sanoa, että tämä on kyllä meikäläisen se oma vuoden GOTY. En muista milloin olen viimeksi pelanut peliä jossa saa itkeä ja nauraa. Eikä peli alkanut puuduttaa missään vaiheessa. Uskoni Square Enixiin on palautumassa, kiitos Dragon Questin. Vaikka eipä tämä tullut yllätyksenä. Tälläisiä Dragon Questit on aina olleet.

Hahmoista on kyllä pakko nostaa esiin Sylvando. Mahtaakohan muuten olla ensimmäinen seksuaalivähemmistöä edustava tyyppi Squaren pelissä? Ei sillä että se haittaisi, tyyppihän on ihan paras. Milloin flirttailee prinseille tai päähahmoa. Tämän hahmon kanssa on kyllä naurettu kerta toisensa jälkeen. Toinen lemppari on Veronica. Tuo sähäkkä "pikktyttö". Tämä on varmaan ensimmäinen jrpg, jossa en lopputekstien jälkeen osaa päättää sitä omaa porukkaa.

Osaako joku sanoa tämän pelin myyntilukuja Japanin ulkopuolella? Ainakaan täällä peli ei ole saanut kovin isoa hypeä aikaiseksi. Jos olisi edes pienen pieni mahdollisuus saada se mmorpg myös tänne. Se ois aika hubaa :)
 
Switch versio tulee sisältämään japanilaisen ääninäyttelyn ja monia erilaisia loppuja, ei suunnitelmia tuoda näitä muihin versioihin. Aika pyllystä mutta saapahan tällä myytyä muutaman ylimääräisen pelin.

 
Switch versio tulee sisältämään japanilaisen ääninäyttelyn ja monia erilaisia loppuja, ei suunnitelmia tuoda näitä muihin versioihin. Aika pyllystä mutta saapahan tällä myytyä muutaman ylimääräisen pelin.


Oliks tän julkaisuajankohdasta tietoa Switchille? En ihan saanut trailerin teksteistä kiinni, kielimuuria :D
Mietin, että ostaisinko joululoman ratoksi PS4, mutta IMO Switch olisi oikea alusta niin pystyisi pelaamaan muuallakin kuin olohuoneessa
 
Oliks tän julkaisuajankohdasta tietoa Switchille? En ihan saanut trailerin teksteistä kiinni, kielimuuria :D
Mietin, että ostaisinko joululoman ratoksi PS4, mutta IMO Switch olisi oikea alusta niin pystyisi pelaamaan muuallakin kuin olohuoneessa

Ei ole mitään tietoa, muuta kuin ensi vuonna.
 
Ylös Bottom