VanDamScum
Well-Known Member
Jaha Monte Carlo taisi olla eka ralli jota ei tarvitse työntää suoraan takaloosteriin. Sen verran hidasta kiesiä alla, että ehti nuottejakin vilkuilla enkä jäänyt enää minuuttikaupalla jokaisella etapilla.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Tämä tyyli oli vuosien saatossa unohtunut myös. Aina nostin jalan kokonaan kaasulta jarrutuksissa vaikka kahdella jalalla ajankin. Suomessa oon päässyt jo 15 sekunnin päähän maailman kärjestä lyhyillä pätkillä ja siinä tuntuu aikalailla olevan oma maksimi, muutama sekunti vielä mahdollista kiristää mutta ei juuri enempää ellen ala tosissani hinkkaamaan niin että kaikki itselleni vaaralliset paikat pystyn paljon kovempaa ajamaan. Tai sitten keksi todella hyviä säätöjä autoon. Eikä noihin säätöihin yleensä jaksa panostaa. Mutta katsotaan näkyykö se kehitys clubikisoissa tulevaisuudessa.Minulla ei ole valtuuksia ohjeistamaan mutta yhden vinkin haluan antaa, mikä toimii ainakin itsellä. Jalka pitää olla 95% ajasta jarrulla, kaasulla ja usein molemmilla samaan aikaan. ”Feathering brake”, noilla tiukoilla osuuksilla saa nokan kääntymään hyvin, kun pitää esim. 30% jarrupainetta läpi mutkan ja tunnustelee kaasua. Jopa kovissa jarrutuspaikoissa annan välikaasua tai pidän jalkaa tasaisesti kaasulla, niin pysyy ohjattavuus ja ei mene perä lukkoon. Tietyissä 5 ja 6 mutkissa pidän lapun lattiassa läpi kurvin ja tunnustelen jarrulla milloin on riittävästi pitoa eturenkailla.
Tein maanantaina täsmälleen saman jutun 3. ek:lla. Mä tosin vaan ajelin offlinessä testinä pätkät läpi, kun kilometrejä ennen sitä oli montessa takana tasan 0. Varsinaista klubikisaa en ole vielä kerennyt suorittaa. Hitsi kun menee tällä viikolla kireelle omat aikataulut. Tänään pääsee aloittaa, mutta menee varmaan kahdessa osassa suoritettavaksi.Sitten kun kaikki sujuu muuten niin peli kettuilee. Olipas lystiä ajella Montea, uskomattoman liukasta.. joka mutka sivuluisussa. Hidasta mutta hiton viihdyttävää.
Pari ekaa pätkää, ei virheen virhettä.. kolmannessa sama homma suht pitkälle, kunnes yhdessä mutkassa liusuin ihan hiukan kävelyvauhtia ulos radalta. Resettiä meinasin painella, niin pelihän tuumasi että "parempi ilman, kuin Hillman.. terminal damage". En pääse edes rallia jatkamaan että olis power stagelta voinut pisteitä ehkä saada. Ei se mun Hillman nyt sentään noin heikkoa tekoa kai ollut!
Monten talveen viitaten, kaipaisin videon tyylisiä pätkiä myös pelkän jään tai asfaltin sijaan. Tarkastelkaa myös Mikkelsenin footworkkia videolla.KFIN1 vedetty. Hyvinhän ton kerkesi rykäistä alle tunnissa läpi. Maanantaina tosiaan kävin etuautolla tutustumassa reittiin. Ei ollut ennen tätä mitään hajua siitä, mitä talvi Montessa merkitsee tässä pelissä. Tutustumisretki päättyi sitten siihen, että auto liukui kolmosella rinnettä pitkin alas ja jäi sinne. Sen jälkeen painotettiin mieleen, että slow init ja cautionit pitää ottaa tosissaan.
Valitsin autoksi aiheeseen sopivasti Alpinen. Olisin alun perin halunnut tehdä tästä kisasta yksityyppiluokan Alpinella, mutta peli ei siihen taipunut. Alku lähti hyvin. Pohjat ykköselle pätkä flow oli hyvä. Toka pätkä oli sama mutta eri suuntaan. Jostain syystä pelkäsin näinpäin ajettaessa enemmän, ja otin sen hieman varmistellen. Kolmas olikin sitten melkoisen jännittävä ajaa. Tuli ihan Markku Alenin sanat "Keli on hyvä! Ei tarvi nukkuu ratissa" mieleen. Ihan käsissä tuntui kun puristi rattia huonossa näkyvyydessä. Varsinkin kuivat nopeat osuudet nostatti karvat pystyyn. Jääosuudella kerran luulin jo liukuvani renkaat lukossa tieltä ulos ja rinnettä alas, mutta onneksi tajusin vapauttaa jarrun. Loput 2 ek:ta meni sitten enempi maalinpääsyä varmistellessa. Yleiskilpailussa sijoitus tällä hetkellä 2. ja Powerilla 5. Powerilta vähän haikailin jotain pisteitä, mutta yksi puolispinni tuli tiukassa jarrussa, joka maksoi yhden sijan, mutta vauhdillisesti ei siltikään olisi ollut asiaa parempaan. Tyytyväinen olen silti.
Vähän petyin Monten talveen. Ei kunnon hankia ja paljon oli täysin kuivaa asvalttia. Myös "yöpätkä" oli todella valoisa.
Vähän petyin Monten talveen. Ei kunnon hankia ja paljon oli täysin kuivaa asvalttia. Myös "yöpätkä" oli todella valoisa.
Kerran ajoin historic clubissa yön tummissa pilvissä ja kovassa vesisateessa. Se tuntui todella hyvältä. Pitää varmaan jatkossa valita yöpätkiin pilvinen keli.Noi yöt on kyl aika pyllystä kun ei oo kunnon pimeätä. PC:llä tosin löytyy fiksejä tohon että saa kunnon yön, ja silloin kyl todella jees pelata. Mutta kyl valmiissa pelissä pitäis olla ihan kunnon yö, eikä niin että kun säätä vähän tiedostoja niin on sit pimeätä.