Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA Sports WRC - Clubit yms. online eventit

Äsken oli varmaan jopa nautinnollisin ajo mitä olen tässä pelissä ajanut. Latasin quick playssa randomisti erilaisia Ruotsin pätkiä ja ajoin ne putkeen välillä huoltaen autoa. Otin alle Focus RS -08 ja kyyti oli todella miellyttävää. Parantamista on vielä paljon mutta ensimmäinen kerta kun tuntui, että auto tekee juuri kuten käsken. Pääsin rytmiin heti ensimmäisten sekuntien aikana. Eiköhän se Citikka nopeampi ole mutta oli kyllä todella miellyttävä ajokokemus tämä.
 
Vähän jo alkanu ajaminen sujumaan, tärkein säätö on ollut kyllä kolme klikkausta aina käsijarrua pistää tehottomammaksi. Sitten oon muistaakseni toe anglea pistänyt miinukselle niin tuntuu että on turha pyörähtely vähentynyt eikä tarvii keskittyä niin paljon siihen että pysyy autoradalla (kovavauhtisissa loivissa mutkissa).
Minulla ei ole valtuuksia ohjeistamaan mutta yhden vinkin haluan antaa, mikä toimii ainakin itsellä. Jalka pitää olla 95% ajasta jarrulla, kaasulla ja usein molemmilla samaan aikaan. ”Feathering brake”, noilla tiukoilla osuuksilla saa nokan kääntymään hyvin, kun pitää esim. 30% jarrupainetta läpi mutkan ja tunnustelee kaasua. Jopa kovissa jarrutuspaikoissa annan välikaasua tai pidän jalkaa tasaisesti kaasulla, niin pysyy ohjattavuus ja ei mene perä lukkoon. Tietyissä 5 ja 6 mutkissa pidän lapun lattiassa läpi kurvin ja tunnustelen jarrulla milloin on riittävästi pitoa eturenkailla.
Tämä tyyli oli vuosien saatossa unohtunut myös. Aina nostin jalan kokonaan kaasulta jarrutuksissa vaikka kahdella jalalla ajankin. Suomessa oon päässyt jo 15 sekunnin päähän maailman kärjestä lyhyillä pätkillä ja siinä tuntuu aikalailla olevan oma maksimi, muutama sekunti vielä mahdollista kiristää mutta ei juuri enempää ellen ala tosissani hinkkaamaan niin että kaikki itselleni vaaralliset paikat pystyn paljon kovempaa ajamaan. Tai sitten keksi todella hyviä säätöjä autoon. Eikä noihin säätöihin yleensä jaksa panostaa. Mutta katsotaan näkyykö se kehitys clubikisoissa tulevaisuudessa.

Rattisäätöihin auttoi se kuva täällä joka selitti mitä mikäkin asia oikeasti tekee. Otin center forcen pois päältä. Muuten se olikin jo omaan makuun ihan hyvä.
 
Sitten kun kaikki sujuu muuten niin peli kettuilee. Olipas lystiä ajella Montea, uskomattoman liukasta.. joka mutka sivuluisussa. Hidasta mutta hiton viihdyttävää. :D

Pari ekaa pätkää, ei virheen virhettä.. kolmannessa sama homma suht pitkälle, kunnes yhdessä mutkassa liusuin ihan hiukan kävelyvauhtia ulos radalta. Resettiä meinasin painella, niin pelihän tuumasi että "parempi ilman, kuin Hillman.. terminal damage". En pääse edes rallia jatkamaan että olis power stagelta voinut pisteitä ehkä saada. Ei se mun Hillman nyt sentään noin heikkoa tekoa kai ollut!
Tein maanantaina täsmälleen saman jutun 3. ek:lla. Mä tosin vaan ajelin offlinessä testinä pätkät läpi, kun kilometrejä ennen sitä oli montessa takana tasan 0. Varsinaista klubikisaa en ole vielä kerennyt suorittaa. Hitsi kun menee tällä viikolla kireelle omat aikataulut. Tänään pääsee aloittaa, mutta menee varmaan kahdessa osassa suoritettavaksi.
 
KFIN1 vedetty. Hyvinhän ton kerkesi rykäistä alle tunnissa läpi. Maanantaina tosiaan kävin etuautolla tutustumassa reittiin. Ei ollut ennen tätä mitään hajua siitä, mitä talvi Montessa merkitsee tässä pelissä. Tutustumisretki päättyi sitten siihen, että auto liukui kolmosella rinnettä pitkin alas ja jäi sinne. Sen jälkeen painotettiin mieleen, että slow init ja cautionit pitää ottaa tosissaan.

Valitsin autoksi aiheeseen sopivasti Alpinen. Olisin alun perin halunnut tehdä tästä kisasta yksityyppiluokan Alpinella, mutta peli ei siihen taipunut. Alku lähti hyvin. Pohjat ykköselle pätkä flow oli hyvä. Toka pätkä oli sama mutta eri suuntaan. Jostain syystä pelkäsin näinpäin ajettaessa enemmän, ja otin sen hieman varmistellen. Kolmas olikin sitten melkoisen jännittävä ajaa. Tuli ihan Markku Alenin sanat "Keli on hyvä! Ei tarvi nukkuu ratissa" mieleen. Ihan käsissä tuntui kun puristi rattia huonossa näkyvyydessä. Varsinkin kuivat nopeat osuudet nostatti karvat pystyyn. Jääosuudella kerran luulin jo liukuvani renkaat lukossa tieltä ulos ja rinnettä alas, mutta onneksi tajusin vapauttaa jarrun. Loput 2 ek:ta meni sitten enempi maalinpääsyä varmistellessa. Yleiskilpailussa sijoitus tällä hetkellä 2. ja Powerilla 5. Powerilta vähän haikailin jotain pisteitä, mutta yksi puolispinni tuli tiukassa jarrussa, joka maksoi yhden sijan, mutta vauhdillisesti ei siltikään olisi ollut asiaa parempaan. Tyytyväinen olen silti.

Vähän petyin Monten talveen. Ei kunnon hankia ja paljon oli täysin kuivaa asvalttia. Myös "yöpätkä" oli todella valoisa.
 
KFIN1 vedetty. Hyvinhän ton kerkesi rykäistä alle tunnissa läpi. Maanantaina tosiaan kävin etuautolla tutustumassa reittiin. Ei ollut ennen tätä mitään hajua siitä, mitä talvi Montessa merkitsee tässä pelissä. Tutustumisretki päättyi sitten siihen, että auto liukui kolmosella rinnettä pitkin alas ja jäi sinne. Sen jälkeen painotettiin mieleen, että slow init ja cautionit pitää ottaa tosissaan.

Valitsin autoksi aiheeseen sopivasti Alpinen. Olisin alun perin halunnut tehdä tästä kisasta yksityyppiluokan Alpinella, mutta peli ei siihen taipunut. Alku lähti hyvin. Pohjat ykköselle pätkä flow oli hyvä. Toka pätkä oli sama mutta eri suuntaan. Jostain syystä pelkäsin näinpäin ajettaessa enemmän, ja otin sen hieman varmistellen. Kolmas olikin sitten melkoisen jännittävä ajaa. Tuli ihan Markku Alenin sanat "Keli on hyvä! Ei tarvi nukkuu ratissa" mieleen. Ihan käsissä tuntui kun puristi rattia huonossa näkyvyydessä. Varsinkin kuivat nopeat osuudet nostatti karvat pystyyn. Jääosuudella kerran luulin jo liukuvani renkaat lukossa tieltä ulos ja rinnettä alas, mutta onneksi tajusin vapauttaa jarrun. Loput 2 ek:ta meni sitten enempi maalinpääsyä varmistellessa. Yleiskilpailussa sijoitus tällä hetkellä 2. ja Powerilla 5. Powerilta vähän haikailin jotain pisteitä, mutta yksi puolispinni tuli tiukassa jarrussa, joka maksoi yhden sijan, mutta vauhdillisesti ei siltikään olisi ollut asiaa parempaan. Tyytyväinen olen silti.

Vähän petyin Monten talveen. Ei kunnon hankia ja paljon oli täysin kuivaa asvalttia. Myös "yöpätkä" oli todella valoisa.
Monten talveen viitaten, kaipaisin videon tyylisiä pätkiä myös pelkän jään tai asfaltin sijaan. Tarkastelkaa myös Mikkelsenin footworkkia videolla.

Ehkä tällaiset olosuhteet sitten liian vaikea koodata mutta toisaalta voisi kuvitella, että nykypäivänä tämäkin olisi mahdollista.
 
Nyt jäi kyllä kismittämään Oceania. Muuten suhteellisen puhdas suoritus mutta kakkospätkällä tuli muutama kohta missä epäröin ihan liikaa ja rytmi meni täysin sekaisin. Neljännellä pätkällä tulin kyllä omiin taitoihin nähden aikalailla flat out kunnes n. 3/5 pätkästä oli ajettuna ja spinnaan… paha sanoa kuinka paljon aikaa tuhraantui. Sanoisin, että 7-10 sekuntia helposti. Tästä johtuen jäin vähän yli kolme sekuntia pohjista, tärkeitä sekunteja meni siis hukkaan. Kolmas pätkä oli aikalailla mitäänsanomaton, ei hyvää eikä huonoa.
 
Tänään ei oo joutanu käynnisteleen pleikkaria ollenkaan.. huomenna siis Oceania. Pitää kyllä vähän tutustua etukäteen kun oon vissiin yhtä pätkää koittanu jossain pelimuodossa.
 
Olipas jouhevaa tietä tuo Oseania, ehkä nautinnollisinta tietä tähän mennessä. Yhden pätkän kävin lämmittelemässä, tuurilla ja valehtelematta olikin juuri clubin ykköspätkä. Meni ajotkin omaan tasoon nähden hyvin, ainoastaan nelosella tuli sitten tilannetta sen verran mm. parin puolispinnin takia (toinen juuri ennen maalitauluja), että tämänhetkinen kolmospaikka meni siihen.

Kyllähän tässä pitää rattipäivitystä miettiä ihan tosissaan, kun on näin maittavaa :Dvielä kun se vr... ehkä sitten jossain kohtaa sellainen pc, että sillä sitten.
 
Vähän petyin Monten talveen. Ei kunnon hankia ja paljon oli täysin kuivaa asvalttia. Myös "yöpätkä" oli todella valoisa.

Noi yöt on kyl aika pyllystä kun ei oo kunnon pimeätä. PC:llä tosin löytyy fiksejä tohon että saa kunnon yön, ja silloin kyl todella jees pelata. Mutta kyl valmiissa pelissä pitäis olla ihan kunnon yö, eikä niin että kun säätä vähän tiedostoja niin on sit pimeätä. :D

Luulin että kirjoitin tän aikaisemmin, mutta en ollut painanut lähetä painiketta. :D
 
Testannu tuota WRC Citikkaa vähän kaikkialla ja se on kyllä todella ylivoimainen luokassaan. Testaa mitä vaan muuta autoa samasta ryhmästä ja tuntuu, että ajaa pätkät todella hyvin mutta Citikan kanssa lähtee ensimmäisellä yrityksellä useita sekunteja pois ajasta.
 
Noi yöt on kyl aika pyllystä kun ei oo kunnon pimeätä. PC:llä tosin löytyy fiksejä tohon että saa kunnon yön, ja silloin kyl todella jees pelata. Mutta kyl valmiissa pelissä pitäis olla ihan kunnon yö, eikä niin että kun säätä vähän tiedostoja niin on sit pimeätä. :D
Kerran ajoin historic clubissa yön tummissa pilvissä ja kovassa vesisateessa. Se tuntui todella hyvältä. Pitää varmaan jatkossa valita yöpätkiin pilvinen keli.

btw. huomisen patchissa tulee aikaisemmat nuotit.
 
Viimeksi muokattu:
Oceania körötelty. Yhtä pätkää lämmittelin alkuun, ja vaihdoin kokonaan uuteen kuvakulmaankin (helmet camiin). Taidan pysyä siinä, ihan jees kun saa vähän säädettyä. Suht puhdas suoritus, yhden 5 sek hävisin pienen virheen seurauksena. Silleen harmittaa että pienellä lisätreenillä olis ollut helposti kärkikahinoissa, nyt oli vauhti melkoisen turvallista (=hidasta). On tullut laiskoteltua muutama päivä rallin suhteen muutenkin, kun pari iltaa meni kullittaessa Turismon master lisenssit ja eilen jäi ajelut kokonaan väliin. Jos tilais pizzan ja katselis irl Japanian touhuja töllöstä.. myöhemmin ehkä sit vielä toinen Oceania. Nuotit tuli nyt patchin jälkeen todella hyvin btw.
 
Kakkosklubin Uusi-Seelanti tuli ajettua kaikessa hiljaisuudessa eilen, tai siis toissa yönä. Kyseisiä pätkiä ei ole tullut sahattua kovinkaan paljoa, mutta muutaman kriittisen paikan kuitenkin muistin ja onnistuin välttämään onnettomuudet. Kiusallanikaan en suostunut ottamaan luokan vahvinta autoa alle, joten Skoda-rintamaa lähdin haastamaan jälleen VW Pololla. Suoritukseeni olin ajollisesti erittäin tyytyväinen, vaikka tuloksellisesti kärkeen ei ollutkaan mitään asiaa. Viides sija Pololla vaikuttaisi kuitenkin oikein hyvältä tulokselta, sillä kahdeksan kärjessä näyttää tällä hetkellä olevan peräti seitsemän Skoda-kuskia.

Lisäksi näyttää uhkaavasti siltä, että yhteispisteissä kakkosklubin sarjan voitto olisi tipahtamassa minulle, vaikka en voittanut yhtään viidestä osakilpailusta. Tasaisen vauhdin taktiikka näyttää tällä pistelaskusysteemillä siis toimivan, joten taidan jatkaa samalla kurinalaisella strategialla jatkossakin. Kovaa saa ajaa, mutta maaliin on tultava. :)
 
Eilen tuli ajettua paljon rallia. Reccesin aluksi kakkosklubin reitin läpi. Autoksi otin Polon alle, koska oltiin Ferraron kanssa aika tasoissa pisteissä, joten tilanne piti ratkaista samalla kalustolla. Ajoin myös ekan kerran ilman vararengasta, sillä en ole vielä kertaakaan hajottanut renkaita klubipätkillä ja koska tavoite oli päihittää Ferraro, niin renkaanvaihdon sattuessa kohdalle, peli olisi sitten menetetty joka tapauksessa. Itse kisa meni ihan kivasti aina siihen asti kunnes kolmosella perä osui maavalliin ja auto teki flikflak-sarjan. Tässä kohtaa tuli sen verran penaltia vyölle, että loppu meni jo puoliksi luovuttaneena läpi. Ihan hyviä pätkäaikoja silti, tai ehkä juuri sen johdosta kun ei ollut enää panosta.

Koska ykkösessäkin oli sattumalta Uusi-Seelanti, niin päätin vetäistä sen samoilla lämmöillä. Pikkasen kyllä tuntui Rally1-auto erilaiselta ja paljon jäykemmältä kuin Polo, niin meni vähän pumppailuksi. Ykkösessä on tällä kaudella tavoite ajaa kaikki rallit puhtaasti läpi ilman onnettomuuksia. Powerilla nostin vauhtia kliksun verran. Noh perä sitten lopussa vähän napsahti maavalliin ja tuli puolispinni. Aikaa en kumminkaan menettänyt kuin ehkä 5 sekuntia. Huhhuh, kaiken kaikkiaan kolme kertaa tuli vedettyä Uusi-Seelanti siinä.

Kfin1 Monteen osaa otti 45 kuljettajaa ja maaliin pääsi 18. Vaativa kisa oli.
 
Ekana tänään KFIN1 ja Oceania. Kivan puhtaasti tuli läpi, vauhti vaan hukassa. En mä kyllä pohjista juuri jäänyt tuolla itselle tutulla EK:lla, joten treenin puute ja vieraat pätkät lienee syy. Tämä korjautunee treenillä, ja jos ei niin sitten keskitytään tuomaan tallille pisteitä. Ossn vaikeutta toi se, että mun pelin kirkkaussäätö oli jonkun takia 0.. niin pirun pimeää ettei välillä meinannut oikeasti nähdä, koitin lyödä valojakin päälle mutta ei mitään apua. Olisi ehkä kannattanut käydä asetuksissa vähän aiemmin kuin rallin lopuksi. Ei tämä nyt kuitenkaan mun vauhtiin dramaattisesti vaikuttanut, jonkun verran toki. Screenshotin nappasin kesken pätkän.. näyttää vielä pimeämmältä se kuin mitä omiin silmiin ajaessa (tai sit puhelimen ruutu hämää).

KFIN3. Nyt jätän kyllä Minin Mr.Beanille ja hengenheimolaisille, muutenkin vauhti hukassa niin tulee muuten pitkä taival selkeän handicapin kanssa. Citikka siis alle ja ajelemaan. Olipa nautittavaa.. en antanut yhtään armoa autolle minkä seurauksena muutama virhe, muttei mitään hirmu dramaattista. Vähän se auto meinas väsähtää lopuilla pätkillä kun aavistuksen tehot hukassa. Hieno ralli, ja nää pidemmän kaavan kautta ajettavat on kyllä kans mukavia.

ps.Rowan Atkinson on oikeassa elämässä kova moottoriurheilun ystävä, ja on itsekin ajanut monenmoista. Muun muassa Legends sarjaa Ford Mustangilla.

Edit: Niinjuu, Ruotsista löytyi vielä huonoja nuotteja, olkaa tarkkana!
 

Liitetiedostot

  • 18bdc5f8c6b18-screenshotUrl.png
    18bdc5f8c6b18-screenshotUrl.png
    3,6 MB · Lukukerrat: 6
  • rowan-atkinson-racing-a-mustang-at-goodwood-B7GBB8.jpg
    rowan-atkinson-racing-a-mustang-at-goodwood-B7GBB8.jpg
    149,8 KB · Lukukerrat: 6
Itsellä olisi tänään tarkoituksena taklata KFIN, KFIN3 tai molemmat yhden valitettavan välipäivän jälkeen. Piti tuota ty:kin vähän viihdyttää ja viedä ajelulle, kun viikon putkeen nyt istunut omassa cockpitissä. On se siinä vieressä välillä katsonut ja ylävitosen antanut, kun napsahtanut pohjat pikataipaleelle mutta vähän on vaikeaa yhdistää ammatti ja yksityiselämä... Yritin kyllä selittää, että matkapäiviä näin rallikuskina tulee helposti 300 vuodessa. Eri luokkia, eri maanosissa, eventtien testiajot päälle ja tehtaalla vierailut vievät suunnattomasti aikaa. Nolla metriä alla noilla 2017-2021 WRC autoilla, mielenkiinnolla odottelen miten ne kulkevat.
 
Ollut sen verran pahana flunssa, ettei ole pystynyt ajamaan ollenkaan. Tiistaina viimeksi kaksi pätkää montea tuli kuumeessa ajettua ja luovutettua siihen.

Innolla kyllä seurannut näitä keskusteluja ja analyyseja muiden suorituksista, sekä racenetistä käynyt katselemassa teidän aikoja ja sijoituksia :D

Täytyy toivoa, että pystyisi viikonloppuna ajamaan nuo clubien kisat edes jotenkin läpi.

Käsijarrua on tullut katseltua, kun ei sitä vielä ole. Täytyy varmaan odottaa nuo black friday tarjoukset, jos sieltä sattuisi saamaan halvemmalla. Tosin jostain luin, ettei fanatec panosta black friday alennuksiin ja pleikalla kun pelaan, niin ei ole muuta vaihtoehtoa. Onneksi se ei ole kallis normaalihinnaltaan, niin tulee ostettua, vaikka ei siitä tarjousta olisikaan.
 
No niin löytyi aikaa ajella tuo Oceania. Ei mitään järjetöntä romurallia ollut, mutta turvallisesti viimeisenä kuitenkin ja kahden sijan nostamiseen olisi tarvittu jo yli kahden minuutin parannus :D Ihan mukavaa ajeltavaa. vaikka tarkkana sai olla kun toisella puolella rotkoa ja toisella seinämää monessa kohtaa. Pääsinköhän yhdestäkään sillasta täysin puhtaasti läpi :rolleyes:
 
Ylös Bottom