Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Eduskuntavaalit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Eduskuntavaalit

No sentakia, että oon ollu elokuusta -09 aivan pennitön, mulle annettii viiden kuukauden karenssi...
Vaikkei liity aiheeseen, niin kehtaatko kertoa miten olet karenssia saanut? Karenssi kun tavallisesti napsahtaa, jos et ole suostunut ottamaan/hakemaan työkkärin osoittamaa työtä/koulutusta vastaan tai olet itse irtisanoutunut hommista. Ilman syytä et kaiketi karenssille joutunut?

Siinä syy, miks haluan, että rikkaat vois painua helvettii suomesta ja köyhiä ymmärrettäis, ettei ne oo kaikki sellaisia luusereita, joille ei mikää työpaikka/kurssi/koulutus kelpaa! :mad:
Olipa tuima vuodatus. Vaan ei ole köyhien tilanne rikkaiden vika, vaikka katkerimmat voisivat näin ajatella. Päättäjillä on vaikutusvalta miten kehnotuloisia tuetaan elämässä eteenpäin, mutta lopullinen vaikutusvalta on aina ihmisellä itsellään. Köyhäksi voi syntyä ja joskus joutua, mutta oma rahattomuus ei ole aina automaattisesti jonkun muun vika. Peiliinkin pitää välillä osata vilkaista. Näin ainakin omalla kohdalla silloin, kun se ohkaisempi kukkaro on ollut käytössä.

----
Mielenkiintoinen vaalitulos kyllä. Harvemmin politiikkaa tulee seurailtua, mutta nyt on selvästi säpinää ilmassa. En tiedä onko perussuomalaisten mukaantulo pitkällä juoksulla kuinka toivottavaa, mutta muutos perinteisissä puoluevaltasuhteissa on ainakin tähän paikkaan tervetullutta.

Onko se muiden vika? Ei. Töitä tekevälle löytyy esimerkiksi mol.fi yllin kyllin. Jos on hoitanut asiansa kuten tavallisen kansalaisen kuuluu, niin ei tarvitse olla pennitön ja elää veronmaksajien rahoilla.

Oletko ajatellut, että järjestelmässäkin voisi olla jotain vikaa, jos korkeasti koulutetut etsivät vuositolkulla koulutustaan vastaavia töitä saamatta niitä, eikä tavallisiin matalapalkkaisiin ns. "paskaduuneihin" oteta töihin, vaikka hakisi, kun perusteet työnantajan puolelta ovat "sulla on niin korkea koulutus, ettet sinä tässä kassalla kuitenkaan viihdy montaa kuukautta ja me haemme työtekijää vuosiksi eteenpäin"?

Ei sinne töihin noin vaan mennä, kun muistetaan, että tällä hetkellä on laskentatavasta riippuen 250 000 - 300 000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja alle 100 000.

Oletko ajatellut, että järjestelmässäkin voisi olla jotain vikaa, jos korkeasti koulutetut etsivät vuositolkulla koulutustaan vastaavia töitä saamatta niitä

Kyllä taitaa olla jossain ihan muualla vikaa kuin järjestelmässä jos korkeasti koulutettu henkilö etsii vuositolkulla töitä. Jos on opiskellut alalle, jolle on kouluttautunut aivan liikaa väkeä töihin nähden, kannattaa ehkä harkita jotain muuta alaa.

Jos on opiskellut alalle, jolle on kouluttautunut aivan liikaa väkeä töihin nähden, kannattaa ehkä harkita jotain muuta alaa.

Lama ja laskusuhdanne vaikuttaa hyvin moneen alaan. Vaikka alalla olisikin ollut vaikkapa 5 vuotta sitten paljon työntekijöiden tarvetta, niin nyt voi olla tilanne aivan eri, kiitos laman ja laskusuhdanteen. Aloituspaikkoja alalle on voinut olla silloin juuri sopivasti työntarjontaan nähden, mutta suhdanteet muuttuvat ja koulutus kestää aina useita vuosia. Näin ollen on hyvin vaikeaa koulutuksen alussa sanoa, millainen työvoiman tarve vallitsee 4-5 vuoden päästä, kun valmistuu.

Politiikasta en ole koskaan välittänyt tuon taivaallista, mutta äänestänyt olen aina - en tyhjää vaan yleensä jotain "hyvää lupausta" eteeni osuneen vaalimainoksen pohjalta. Saavat mun puolesta päättää asioita siellä eduskunnassa, hyvä ettei meikäläisen tarvitse.

Sen verran haluan ottaa kantaa ylläolevaan keskusteluun, että 14 vuotta olen ollut työelämässä, yhteen väliin mahtuu kolmen viikon jakso työttömänä oloa opintojen päätyttyä. Ensimmäisen "kunnon" työpaikan sain faijani suhteilla, sen jälkeen olen mennyt itse aina sillä periaatteella, että "kaikki kelpaa". Olen ollut lähettipoika, atk-tukihenkilö, postittaja, konttoritarvikepakkaaja, vartija, pikaruokalan esimies, vahtimestari, lehdenjakaja ja yhdessä kohtaa tuli oltua maatilallakin kaikenlaisissa pikkuhommissa. Vain yhdessä edellämainituista en viihtynyt ollenkaan, mutta uusi duuni katsottiin jo valmiiksi ennen irtisanoutumista.

Hassuinta tässä on, että en ole koskaan tehnyt koulutustani vastaavaa työtä, tai ehkä tuo yksi hieman sivuaa sitä - vaan siitä viis, onko oman alan duunia, koska jostain pitää aina lähteä ja jos sen paskaduuninkin hoitaa kunnolla, niin saattaa joskus saada parempaa. Nykyiseen työhöni olenkin varsin tyytyväinen - ja siinäkin lähdettiin aikoinaan pikku keltanokasta liikkeelle. Ei ollut kovin kivaa alussa, mutta nyt jo kolme askelta sitä ylempänä.

Tämän keskustelun voisi rajata johonkin parempaan ketjuun, ehkä jutun juurta riittäisi enemmänkin.

Näin ollen on hyvin vaikeaa koulutuksen alussa sanoa, millainen työvoiman tarve vallitsee 4-5 vuoden päästä, kun valmistuu.

Siksi kannattaakin maata kortistossa odottamassa se 4-5 vuotta, josko vaikka taivaasta ilmaantuisi unelmaduuni?

Eliminaattorilla on mielestäni oikeanlainen suhtautuminen työn tekoon ja vanha sanonta tuntuu pitävän paikkansa tässäkin tapauksessa: Kyllä töitä tekevälle riittää.

Kyllä taitaa olla jossain ihan muualla vikaa kuin järjestelmässä jos korkeasti koulutettu henkilö etsii vuositolkulla töitä. Jos on opiskellut alalle, jolle on kouluttautunut aivan liikaa väkeä töihin nähden, kannattaa ehkä harkita jotain muuta alaa.

Eikä tarvitse olla edes korkeasti koulutettu. Huuli pyöreänä olen katsonut välillä näitä lähipiirini työttömiä, jotka eivät koskaan "onnistu" saamaan töitä. Mikään ei vain tunnu kelpaavan heille. Eräälle olen jopa hommannut työpaikan ja tarjonnut paria ja järjestänyt opiskelupaikan. Hän viihtyi 2 viikkoa töissä ja sitten irtisanoutui ja sama juttu koulussa. Ei työhön tarvi ihmeitä. Riittää, että osaa edes jotakin ja jaksaa mennä joka aamu duuniin. Siitä se lähtee. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että töissä on aina paljon kivempaa kuin kotona töitä "etsimässä".

Itse olen valmistunut humanistisesta tiedekunnasta aikoinaan enkä koskaan edes olettanut saavani juuri koulutustani vastaavaa työtä. Silti on aina työtä riittänyt kun sitä on vain jaksanut hakea ja mennyt sitten sinne töihin.

Jumalauta noose01, nyt mietit vähän sanomiasi. Mulle työvoimaviranomaiset kirkkain silmin vuonna -97 selittivät kuinka tietoteollisuuteen etsitään niin rutkasti työvoimaa, että kaikki AMK:n tekniikan koulutusohjelman käyneet otetaan koulunpenkiltä töihin ja vielä voi valitakin työpaikkansa. Kuinkas kävikään, kun oli valmistunut 2001, kaikki merkit viittasivat jo silloin it-alan romahdukseen. Lopulta sain 10kk erittäin ahkeran työnhaun seurauksena orjahomman paskapalkalla it-alalta, jolla tiellä edelleen. Olen yrittänyt hakea parempaa paikkaa, mutta lopulta olen luovuttanut ja harkitsen vakavasti uudelleenkouluttautumista eri alalle. Nyt vaan tällä kertaa en kuuntele työvoimaviranomaisia.
Arvaa vain, onko tullut monesti mielessä "kiitettyä" noita valehtelijoita. Sama tilanne on varmasti monelle muullekin tullut eteen, että koulutuksen kun on saanut valmiiksi, ei alalla enää olekaan töitä niinkuin koulutukseen mennessä.

Yhtenä esimerkkinä vastaavasta ilmiöstä voidaan ottaa tradenomit, nuo nykypäivän merkonomit joita ei kohta huolita muualle kuin kaupan kassalle.
Jos valitulla alalla ei riitä hommia on muutama vaihtoehto:
1. Opiskella toiselle alalle
2. Tehdä muuta kuin koulutustaan vastaavaa työtä
3. Nostaa työkkäristä rahaa ja sysätä vastuu omasta elämästään päättäjille ja syyttää paremmin menestyviä omasta kohtalostaan.

Jokainen on oman elämänsä ohjain!

Jokainen on oman elämänsä ohjain!
Väität oikeasti, että kahdeksantoista kesäisenä osaisi kriittisesti suhtautua työvoimaviranomaisten valheisiin? Nyky-yhteiskunnassa ensimmäinen ohjain on suhtautua siten, että vastapuolella istuvalla instanssilla ei ole paljoakaan intressejä tehdä asioita sinun parhaaksesi.

Jos tahallisesti johdetaan harhaan, niin minusta on jo silloin oikeus olla kriittinen.

Väität oikeasti, että kahdeksantoista kesäisenä osaisi kriittisesti suhtautua työvoimaviranomaisten valheisiin?
Eikö nyt viimeistään 18-vuotiaana pitäisi ymmärtää myös se, että tulevaisuutta ei voi täydellä varmuudella ennustaa? Vaikka olisi millainen taho puhumassa, ei kaikkea kannata pelata sen yhden kortin varaan. Yksinkertaisesti ei kukaan voinut tietää vuonna 1997, mitä vuonna 2001 tulee todella tapahtumaan.

Ja minkä takia haluan, että köyhyydelle tehää jotain?
No sentakia, että oon ollu elokuusta -09 aivan pennitön, mulle annettii viiden kuukauden karenssi, että viiden kuukauden päästä karenssi päättyy, kursseille ja koulutukseen oon hakenu kokoajan, minnekkä en oo päässy ja viiden kuukauden jälkee mulle sanottii, että kun oot ollu jossain kurssilla viis kuukautta, ni sitte saat vasta rahaa!!!
EI toi perkele voi mennä noin! En mä sille voi mitään, jossen pääse minnekkä, parhaani oon tehny!!!
On se nääs nii perkeleen kivaa olla tahtomattaa kohta kaks vuotta ilman senttiäkä...
Siinä syy, miks haluan, että rikkaat vois painua helvettii suomesta ja köyhiä ymmärrettäis, ettei ne oo kaikki sellaisia luusereita, joille ei mikää työpaikka/kurssi/koulutus kelpaa! :mad:
Eli siis:rikkaat painuisivat hemmettiin maksamasta elätystä teille. Eikös tämän voisi ajatella että köyhät voisivat painua "helvettii" suomesta niin rikkaita ymmärrettäis, aina kuvitellaan että sitä synnytään hopealusikka suussa ja rahaa on taottu ekasta työkuukaudesta lähtien 4000e/kk. Mistä ihme vihamielisyys.

Työelämässä kouluttaudutaan ja vaihdetaan ammattia eläkeikään asti. Muiden syyttäminen menneistä valinnoista on turhaa ajanhukkaa. Kukaan ei voi ennustaa varmasti missä huomenna mennään, ei edes työvoimaviranomainen. Paras pyrkiä alalle, jossa tekeminen tuntuu mielekkäimmältä. Rahan perässä juokseminen menettää jossain vaiheessa useammilla meillä merkityksensä ja tilalle tulevat muut arvot, vaikka mistään hyväntekeväisyydestä ei edelleenkään ole kysymys.

IT-ala on yliarvostettua. Käden taidot ja ihmisten kanssa puljaaminen taas nousevia trendejä. (c) Ennustaja Nisu

Jos pitäisi puhtaalta pöydältä valita työura niin suosittelisin ensimmäiseksi hankkimaan jonkun lyhyen koulutuksen tai tekemään sellaista työtä, johon ei tarvi koulutusta. Edellyttäen tietysti, ettei minkään alan opiskelu kiinnosta erityisesti. Sitten kun on ollut muutaman vuoden työelämässä, opiskeluun jaksaa panostaa aivan eri tavalla, jos ei alkuperäinen duuni innosta. Aikuisopiskelijat saavat myös parempaa tukea ja tietysti voi helpommin tehdä töitä opintojen ohessa, jos osaa jo jonkin ammatin valmiiksi.

"Kokoomushallituksia" ole ollut olemassakaan. Kieltämättä hyvin vetäneet vuodesta toiseen talouskasvun osalta. Viimeisin Suomesta lähtöisin oleva lama luotiin vasureiden kaudella.

Ja mitä hyvää on kokoomus saanut aikaan?:
Velkakello.fi

Velan kasvu on ihan luonnollista 2008 rysähdyksen jälkeen. Elvytystä on tarvittu. Ei tarvitse kuin katsoa muiden maiden velkojen korkoprosentteja niin näkee miten siellä on pärjätty Suomeen verrattuna.

Jos mennään Soinilaisella linjalla niin sitten päästää todelliseen Elvytykseen. :)

Ylös Bottom