Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Eduskuntavaalit

Vastaus: Eduskuntavaalit

On toki, mutta vastaavasti myöskään pääomatulojen ja ansiotulojen verotusta ei pitäisi verrata suoraan keskenään.

Kyllä ne on verrattavissa, sillä esim. suurin osa sinänsä normaalisti muiden palkkalistoilla olevista lääkäreistä ja lakimiehistä kiertää tuloverot kierrättämällä kaiken palkkansa oman yhden miehen yrityksen kautta, jolloin tuloverolta vältytään kutakuinkin kokonaan. Samoin merkittävä osa pienyrittäjistä ei nosta kuin nimellistä palkkaa ja ottaa rahat ulos osinkoina.

Pääomatulojen tasavero on yhtä ikävä kuin mikä tahansa tasavero (ALV, polttoainevero, valmisteverot jne) vähemmän ansaitsevien kohdalla, eli ne ovat suhteessa suurempia pienituloisille. Suurituloisia ne eivät ole hetkauttaneet ennenkään.
 
Vastaus: Eduskuntavaalit

Kyllä ne on verrattavissa, sillä esim. suurin osa sinänsä normaalisti muiden palkkalistoilla olevista lääkäreistä ja lakimiehistä kiertää tuloverot kierrättämällä kaiken palkkansa oman yhden miehen yrityksen kautta, jolloin tuloverolta vältytään kutakuinkin kokonaan. Samoin merkittävä osa pienyrittäjistä ei nosta kuin nimellistä palkkaa ja ottaa rahat ulos osinkoina.

Niin, tämä on tilanne pörssiin listaamattomien yritysten kohdalla ja kyseessä on selkeä porsaanreikä verotuksessa, johon olisi voitu puuttua tiukemmin.

Minä olen puhunut koko ajan pörssinoteerattujen yritysten osinkojen verotuksesta, jossa sama ei piensijoittajilta onnistu (ja hyvä niin).

Ei minua erityisesti haittaa pääomaverotuksen kiristäminen, vaikka itsekin siitä hieman takkiin otan. Ei kuitenkaan ole mielestäni kovin perusteltua väittää, että pääomaverotus Suomessa olisi erityisen kevyttä suhteessa muihin veroihin.
 
Ylös Bottom