Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ehdotuksia ja kysymyksiä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jiikax
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Ah, nyt alan muistaa tapauksen. Noinhan se periaatteessa menee, vaikka ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, koska olitte kertaalleen kaupoista jo ehtineet sopia.

Niin, tässä on pieni kehittämisen paikka, koska kyllähän jo sovitut kaupat pitäisi saada palautteiden alaisiksi.

Jos ajattelen, että kuulostellaanpa vähän markkinoita ja vastaan hyväksyvästi kaikille ensimmäisen kolmen päivän aikana tarjouksen antaneille, niin onko siinäkään sitten mitään mieltä? Varaan useamman ihmisen aikaa, vaihtopelejä, rahaa ja/tai muita tuikitärkeitä hyödykkeitä, enkä todellakaan toimi eettisesti oikein, mutta negatiivista palautetta tästä en voi saada. Loogista?

Ja voin toki vaikka heti käydä laittamassa negatiivisen palautteen tuolle henkilölle uudestaan, jos te vain informoitte kyseistä nimimerkkiä, ettei kostopalautteen antaminen takaisin ole sallittua. Tämä toivottovasti ehkäisisi kyseisen nimimerkin toimintaa jatkossa, sillä käymämme privakeskustelun perusteella ei tämä toiminta tuntunut hänen mielestään mitenkään oudolta tai väärältä.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Niin, tässä on pieni kehittämisen paikka, koska kyllähän jo sovitut kaupat pitäisi saada palautteiden alaisiksi.
Kehittämistä toki. Pitää vaan miettiä, miten sen järkevästi toteuttaa. Voin ihan suoraan sanoa, että kaikki teknisiä muutoksia vaativat ehdotukset on käytännössä pois suljettu. Meillä on todo-listalla yksinkertaisesti niin paljon kamaa, että tällainen matalan prioriteetin kehitysehdotus päätyy sinne piiiitkän jonon jatkoksi (eikä siten välttämättä toteudu koskaan).

Jos muutos voidaan toteuttaa ihan vain kaupankäynnin pelisääntöjä selkiyttämällä, silloin asian voidaan puuttuakin inhimillisessä ajassa.

Ja voin toki vaikka heti käydä laittamassa negatiivisen palautteen tuolle henkilölle uudestaan, jos te vain informoitte kyseistä nimimerkkiä, ettei kostopalautteen antaminen takaisin ole sallittua.
Ja entä jos kyseinen henkilö ei järjestelyyn suostu?
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Oletko varma, että tiedustelu on ollut asiallinen?

Täysin varma. En tee asiattomia tarjouksia edes liiketoimintaa harjoittavissa liikkeissä, joten en tee sitä myöskään yksityishenkilön kanssa asioidessa. Ja voisihan sinne ohjeistukseen laittaa myös maininnan ettei turhia ja typeriä tarjouksiakaan olisi suotavaa tehdä.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Ja voisihan sinne ohjeistukseen laittaa myös maininnan ettei turhia ja typeriä tarjouksiakaan olisi suotavaa tehdä.

Tuo olisi ihan hyvä.
Tosin mahtavatko näitä "myytkö kahdella eurolla jos maksat postikulut" kirjoittelevat tyypit lukea mitään ohjeistuksiakaan...
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Tuo olisi ihan hyvä.
Tosin mahtavatko näitä "myytkö kahdella eurolla jos maksat postikulut" kirjoittelevat tyypit lukea mitään ohjeistuksiakaan...

Juu. Tämä on kieltämättä ongelma. Mutta parempi kuitenkin että asiasta on säännöissä mainittu.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Näissä vapaissa palautesysteemeissähän on juuri tämä vikana, että palautteita voidaan syytää puoleen tai toiseen ihan ilman syytä.
Samahan on ongelma esimerkiksi Xbox LIVE:ssä, jossa sitten pelin dominoiminen on ilmeisesti pelaajayhteisön mukaan kiellettyä, ja pelin jälkeen saakin hyvin usein huomata saaneensa lisää avoid-feedbackia vain sen takia, että sen lähettäjää nyt sattui vain kyrpimään häviäminen. Onhan tälle keksitty Code Of Conduct, mutta mitä se auttaa?

Näille pitäisi saada joku parempi järjestelmä, kuten esimerkiksi moderaattorien hyväksyntä negatiivisen palautteen antamisesta?

TT-2k sanoi:
Ei minun oikeustajuni mukaista. Sinuna antaisin koko asian olla.
Itse en antaisi. Tuollainen "kostopalaute" on kuitenkin sen verran asiaton ja vastenmielinen temppu, että soisin oikeuden tapahtuvan.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Foorumin nykyinen kauppapalautesysteemi on rakennettu puhtaasti tehtyjä eli toteutuneita kauppoja varten. Tämä suoraviivaisuuden ja selkeyden vuoksi, siksi muita palautteita ei ole haluttu sekaan mukaan. Vaan ilmeisesti toivetta olisi vähän laajempaan palautteenantokehykseen? Okei.

Jos palautteita annettaisiin jatkossa muustakin kuin toteutuneista kaupoista, niille pitää asettaa tiukat rajat. Palautetta voitaisiin ainakin harkita laajennettavaksi sovittuihin kauppoihin. Eli jos molemmat osapuolet ovat sopineet toistensa kanssa kaupat, niin tämä voitaisiin katsoa toteutuneeksi kaupaksi. Ja jos ostaja tai myyjä jostain syystä muuttaakin mielensä, niin vastapuolella olisi oikeus tästä peruuntumisesta jättää kauppapalautteisiin merkintä. Mielellään neutraali, jos asia hoidettu vastapuolelta tyylikkäästi. Ja negatiivinen vasta, kun kommunikointi tai käyttäytyminen on ollut asiatonta. HUOM: Näissä tapauksissa kaupan peruuttaneella osapuolella ei olisi mahdollisuutta antaa vastapalautetta, koska on itse ollut kauppaa purkamassa eikä saattamassa loppuun. Sopiva blokkaus siis hänelle.

Mille tämmöinen kuulostaa? Avanto tätä jo perustellusti toivoikin, ja ihan tervetullut uudistus/laajennus voisi palautesysteemiin olla.

Se on kuitenkin selvää, ettei palautteita voi antaa ilman alustavaa kaupan sopimista...vaikkapa sen nojalla ettei vastaa kysymyksiin, vastaa niihin tylysti tms. Tämä siksi ettei homma karkaa käsistä ja porukka laittele toisilleen palautteita ihan minkä tahansa kiukuttelusyyn perusteella, kun ei kauppoja saanutkaan aikaan. Ilkivalta, pikkusieluisuus ja katkeruus on näissä aina mahdollinen. Ja jotkut osaavat sen vielä taitavasti palautteissa peittää. Mutta tuumatkaa. Ehkäpä tuosta voidaan palautejärjestelmän käyttölaajennusilmoitus tehdä, jos se kauppamiesten toimintaa palvelisi nykyistä paremmin.

Avannolle vielä:
Ja siis ainoa ongelmahan tuossa palautejärjestelmässä ei ole mielestäni nämä töykeät vastaukset tai vastaamatta jättäminen. Minulle kävi kerran niin, että olin jo ehtinyt sopia kaupoista erään nimimerkin kanssa, mutta tämä sitten päättikin vaihtaa pelin jollekin toiselle ja jätti vastaamatta muutamaan päivään minulle. Luonnollisesti negatiivinen palaute sinne suuntaan, josta sain tottakai sitten kostopalautteena negatiivisen.

Lopulta moderaattoreihin yhteyttä otettuani molemmilta poistettiin nämä palautteet ja näin tuollaisen alhaisen moraalin omistavalla kaupustelijalla on edelleenkin täysin puhtaat paperit. Voin kuvitella, etten ole ainoa, jolle näin on käynyt.

Täysin käsittämätöntä, ettei tässä tapauksessa minulla ollut oikeutta antaa negatiivista palautetta.
Näkemys oli täysin ymmärrettävä tapahtumahetkellä ja on vieläkin.

Vastaavasta on tuoretta omakohtaista kokemusta, joskin peilikuvana. Olin paria X360-peliä myymässä, joihin tehtiin useamman henkilön toimesta vuorollaan varaava ostoilmoitus. Ostoa ei kuitenkaan näiden kanssa tapahtunut, kun olivat muuttaneet mielensä, hankkineet pelin muualta jne.. Mukana oli ihan kokeneita ja entuudestaan hyväpalautteisia myyjiä. Ei sillä, kaupat sain molemmista lopulta tehtyä, mutta on tietysti vähän keljua ilmoittaa ostavansa, jos ei sitä kuitenkaan tee. Ja itse merkkaan pelit myyntiketjussani jo varatuksi, jolloin kauppaa en muiden kanssa voi tehdä.

Muttah, niinkuin postauksen alussa mainitsin, niin raksattu kauppapalautesysteemi on ennen tätä kehityskeskustelua tarkoitettu toteutuneisiin kauppoihin, ei vaiheessa oleviin ja siksi näistä "tuuliviireistä" ei merkintöjä ole jätetty.
Korjaa, jos muistan väärin, mutta tässä taisi olla kyse siitä, ettei ylläpito voi muokata annettuja palautteita. Eli kun toinen osapuoli antoi sinulle negatiivisen palautteen (täysin ilman syytä), oli vaihtoehtona joko sen kestäminen tai palautteen poistaminen molemmilta.
Kyllä ylläpito pystyy yksittäisiä palautteita editoimaan ja poistamaan niin halutessaan. Jäsenprofiilin "Palautepisteet"-sivulta vain pitää muistaa klikata "Katso käyttäjän koko profiili" -linkkiä, joka avaa näkymän kaikkiin annettuihin palautteisiin. Siellä muutokset ja poistot voi tehdä. Vaikkapa avannon kohdalla tuo palauteprofiilisivu löytyypi tästä.
Samalla kun Corca lisäilee foorumin sääntöihin kohdat offtopic-pälinöistä ja ylläpidon valtuuksista poistaa/siirtää/muokata* viestejä ilman erillistä ilmoitusta, voidaan tuo huomautus kauppiaiden ja asiakkaiden välisestä kommunikaatiosta lisätä kauppailusäännöstöön.
Juu tämän teen nyt illan aikana. Ilmoittelen, kun on näkyvillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Kyllä ylläpito pystyy yksittäisiä palautteita editoimaan ja poistamaan niin halutessaan. Jäsenprofiilin "Palautepisteet"-sivulta vain pitää muistaa klikata "Katso käyttäjän koko profiili" -linkkiä, joka avaa näkymän kaikkin palautteisiin. Siellä muutokset ja poistot voi tehdä.
Kappas, kiitoksia. Näin sitä voi käydä puhumassa läpiä päähänsä julkisella foorumilla. :) Tuo näemmä sallii sekä verbaalisen että pistepalautteen muokkauksen ihan tapauskohtaisesti.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Vastaavasta on tuoretta omakohtaista kokemusta, joskin peilikuvana. Olin paria X360-peliä myymässä, joihin tehtiin useamman henkilön toimesta vuorollaan varaava ostoilmoitus. Ostoa ei kuitenkaan näiden kanssa tapahtunut, kun olivat muuttaneet mielensä, hankkineet pelin muualta jne.. Mukana oli ihan kokeneita ja entuudestaan hyväpalautteisia myyjiä.

Niin, tämä tosiaan on ollut se ongelmakohta, ettei ole päässyt antamaan jonkinlaista merkintää epäeettisestä kaupanteosta näissä jo sovituissa kaupoissa. Huonotkin kauppiaat vaikuttavat nuhteettomilta. Esimerkillisesti toimivassa Huuto.netissä sovitun kaupan peruuttaminen tuo auttamattomasti negatiivisia palautteita ja yksi suurin syy välttää jotain myyjiä tai ostajia on ollut henkilökohtaisesti juuri näistä johtuneet miinuspisteet.

On hyvä tietää jo etukäteen, että vastapeluri on toiminut ennenkin rottamaisesti.


Ei minun oikeustajuni mukaista. Sinuna antaisin koko asian olla.

Sinun oikeustajusi mukaan moderaattorin huomautuksen vastustaminen ei ole bannien arvoista? Millä muulla tavalla moderaattori voi sitten jakaa oikeutta? Kysymyshän oli tästä, että jos tekniikka ei taipuisi vain toisen osapuolen palautteiden poistamiseen, niin miten voisi saada tämän kostopalautetta antavan osapuolen ymmärtämään olemaan laittamatta palautetta enää uudestaan.

Tosin, nythän selvisi, että vain toisen osapuolen palautteen poistaminen on sittenkin mahdollista. Tätä nimittäin myös käytettiin tuolloin aikanaan yhtenä perusteena, joten oli hyvä kuulla, että tähän mahdollisuus olisi ollut.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Kappas, kiitoksia. Näin sitä voi käydä puhumassa läpiä päähänsä julkisella foorumilla. :) Tuo näemmä sallii sekä verbaalisen että pistepalautteen muokkauksen ihan tapauskohtaisesti.
Eipä mittään, reikäpäisenä se nuppikin välillä tuulettuu. Kokemuksen holekuuppana juttelen :).

Tässä vielä nuo uudet päivityskohdat foorumin yleisiin ohjeisiin sekä kaupankäyntipuolelle: http://www.konsolifin.net/bbs/konso...37035-konsolifin-foorumin-saannot-jaahyt.html

Jos onpi typoja tai muuta huomautettavaa, niin saa laitella tekstaten tähän ketjuun.
Niin, tämä tosiaan on ollut se ongelmakohta, ettei ole päässyt antamaan jonkinlaista merkintää epäeettisestä kaupanteosta näissä jo sovituissa kaupoissa. Huonotkin kauppiaat vaikuttavat nuhteettomilta. Esimerkillisesti toimivassa Huuto.netissä sovitun kaupan peruuttaminen tuo auttamattomasti negatiivisia palautteita ja yksi suurin syy välttää jotain myyjiä tai ostajia on ollut henkilökohtaisesti juuri näistä johtuneet miinuspisteet.

On hyvä tietää jo etukäteen, että vastapeluri on toiminut ennenkin rottamaisesti.
Kyllähän sie asiaa juttelet. Täällä KonsoliFINin puolella vaan tuo näyttöpuoli sovituista kaupoista ei näy mitenkään ulkopuolisille, ellei sitten satu sopimaan sitä suoraan kauppaketjussa. Tämä voi johtaa "sana sanaa vastaan" -kiistatilanteisiin, mikä toisaalta on puhtaasti käytännön järjestely/neuvottelukysymys saada selville. Privakeskustelulainauksilla päästään jo pitkälle. Väärennöskuviot ovat tietty näissä aina mahdollisia, mutta niin ovat myös vastaavat sanktiot, jos jää väärän totuuden quottaamisesta kiinni. Toisinsanoen loppuu kaupantekeminen siihen. Eli näihin tietoihin nojaten mitään suurempaa estettä en näkisi, etteikö tuota sovittujen kauppojen palautejärjestelyä voitaisi käyttöön ottaa.

Muun ylläpidon kanssa tämä pitää vielä ensin vahvistaa, joten ilmoitellaan kun selvyys saadaan.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Sinun oikeustajusi mukaan moderaattorin huomautuksen vastustaminen ei ole bannien arvoista? Millä muulla tavalla moderaattori voi sitten jakaa oikeutta?
Esim. "puhuttelulla" (privaatisti), huomautuksella ja varoituksella. Banni on se äärimmäinen voimankäyttökeino. Ja näkemykseni perustui siihen, että kyseessä olisi ollut pelkkä ennakkotapaus asiasta, josta ei edes ollut olemassa mitään virallisia pelisääntöjä. Olisi ollut siis aivan kohtuutonta langettaa suurin mahdollinen rangaistus asiasta, joka on johtunut alunperinkin tilanteesta, joka ei ole suoranaisesti edes kirjattujen sääntöjemme puitteissa.

Mutta nyt tämä asia on edistymässä ihan viralliseen suuntaan, kiitos sinulle ja Corcalle.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Olisi ollut siis aivan kohtuutonta langettaa suurin mahdollinen rangaistus asiasta, joka on johtunut alunperinkin tilanteesta, joka ei ole suoranaisesti edes kirjattujen sääntöjemme puitteissa.

Olisi toki, mutta itse tarjosinkin tuota ratkaisua hypoteettiseen tilanteeseen. Tilanne, jossa siis ei olisi ollut mahdollisuutta poistaa vain toisen osapuolen palautetta ja jossa tästä kostopalautteesta olisi jo kerran varoitettu, mutta siltikin pistetty sitä, olisi johtanut äärimmäisyyksissään banneihin. Jos siis säännöt olisivat jo tätä mieltä olleet ennen kauppojen tekemistä.

Mutta nyt tämä asia on edistymässä ihan viralliseen suuntaan, kiitos sinulle ja Corcalle.

Hienoa! Kaupankäyminen on aina ollut suhteellisen helppoa ja vaivatonta, mutta tämä kehittyvä palautejärjestelmä takaa jatkossakin rehellisten kauppamiesten tunnistamisen.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Mikä muuten tuohon promopelien myyntikieltoon on syynä? (varmaan aiemminkin kysytty)
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Mikä muuten tuohon promopelien myyntikieltoon on syynä? (varmaan aiemminkin kysytty)
Julkaisijat kieltävät niiden myynnin, ja KonsoliFIN on kohteliaisuudesta maahantuojia kohtaan päättänyt pitää kiinni tästä kiellosta foorumin kauppapaikalla. Lisäksi iso osa arvosteluun tulevista peleistä on promo-versioita, emmekä halua jättää sijaa epäilyille, että arvostelijat tekevät tienestiä myymällä arvostelupelit.

Tosin KonsoliFINin muututtua RY:ksi noiden arvostelukappaleiden kanssa on täytynyt olla muutenkin tarkka, joten tuon jälkimmäisen perustelun painoarvo on pienentynyt merkittävästi.
 
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Kaikki KonsoliFINin turnaukset pelataan padilla, pois lukien pelit, joissa on peliin sisäänrakennettu hiirituki.
Hiiriohjainten (esim. FragFX) jne. käyttäminen turnauksissa on kielletty, ellei sitä ole säännöissä erikseen mainittu.
Rehelliset pelaajat toki myöntävät, jos käytössä on jotakin muutakuin padi, mutta millä KonsoliFIN voi varmentaa, ettei käytössä ole hiiriohjaimia?
FragFX-ohjainta on kuitenkin esimerkiksi PlayStationFINin puolella hankittu monen käyttäjän toimesta..

Tämä voi aiheuttaa myös sen tilanteen, että padeilla pelaavia rehtejä klaaneja yritetään saada suljettua turnauksista.
 
Ylös Bottom