Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noobeinstein
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei se peli siitä huonone, jos pari kuukautta odotteleekin. Yleensä vaan jopa paranee patchien myötä ;)

Itsellä pientä pelitulvaa tässä parhaillaan, mutta voi olla että tämä kiilaa sinne väliin. Mutta ainakin Dark Souls 3 täytyy saada ensin loppuun.

Eiku parin kk päästä metacritic onki 79 eikä 97 jos ei osta HETI!

:p
 
Näyttää kerrassaan upealta. PS5:n valikosta voi valita joko paremman fps:n tai paremman ulkoasun. Fps-painotteisena on havaittavissa pieniä freimien notkahteluita jos kameraa pyörittää nopeaan tahtiin, mutta ei haitaksi asti. Toisaalta olen niin tottunut 30 fps:ään edellisen sukupolven aikana, että 50-60 ruutua sekunnissa näyttää silti hyvältä. Eikä moista edes ajattele taistelun aikana, kun huomio on vihollisissa.

Maa on täynnä Praise the Elden Ring -viestejä ja trollit ovat heti vauhdissa. On viestejä salaisesta polusta suunnilleen jokaisen seinän luona, "yritä hyppäämistä" jyrkänteellä ja "piilotettu aarre" kuolemaan johtavalla polulla. Ja lisäksi moisilla pelleilyillä on roimasti tykkäyksiä noobien harhaanjohtamiseksi. Alkuvalikossa soinut kappale aiheutti hymynkareita suupielille, se oli upeaa kuultavaa.

Eteenpäin!
 
Hyvältä näyttää tuo PS4 Pro versio, tuo on myöskin ainut versio mikä on lukittu 60fps kun sitä pelaa PS5:llä. On se vaan jännä homma että nämä eivät osaa optimoida pelejään, syytän tuosta arvostelijoita, näitä ei ole koskaan pahemmin rokotettu paskasta optimoinnista.

 
No niin, aamulla klo 10 paikallisesta gigsusta noutamaan Elden Ring Launch Edition Xboxille. :cool:

Onpahan se ainakin itselle uusi. :D

Itselleen juuri, ei sen tarvii uus muiden takia olla. o_O
Pieni maistiainen oli pakko ottaa ennen töitä ja ai että :D klo 14 sit kaljakaupan kautta himaan ja tietääkin mitä tekee loppu viikon.

Joo ei tää kyl musta mikään kaljapeli oo :p o_O o_O
 
Eilen tuli pelailtua joku 5h kokonaisuudessaan ja ai että nyt on Frommin pojat onnistunut kyllä luomaan jotain erityistä! Perus gameplay on varsin perinteistä Dark Soulssia pienillä viilauksilla höystettynä. Haastettakin piisaa ihan yllin kyllin ainakin meikäläiselle, kun en pysty kutsumaan itseäni miksikään Souls veteraaniksi (läpi pelattuna BB, Sekiro ja Demon's Souls remake). Noilta osin siis hyvin tuttua ja turvallista Frommia.

Se missä taas on onnistuttu aivan poikkeuksellisen hyvin on tuossa maailman suunnittelussa. Ai että olen odottanut sitten BOTW:n, että joku muukin saisi toistettua sen saman löytämisen ilon ja seikkailun fiiliksen mitä siinä oli. Todellakin oli osuvasti sanottu siinä jossain previkassa ennen julkaisua, että tämä on, kuin Frommin BOTW. Itsekin olen alkanut olemaan väsynyt noihin checklist open worldeihin (on kyllä osuva termi!), joissa kartta on ammuttu täyteen erilaisia merkkejä ja sitten sieltä vaan valitaan yksi ja juostaan sokeana kohti waypointtia horisontissa.

Tässä taas, kuin myös BOTW:ssa aikanaan, maailma on suunniteltu niin, että se kutsuu pelaajaa tutkimaan. Mitään ei anneta valmiina tarjottimella ja waypointit loistavat poissaolollaan. Pelaajaa ohjataan pienillä, huomaamattomilla jutuilla ja maailma on rakennettu niin, että horisontissa pilkistää aina jokin mielenkiintoinen juttu, joka poikkeaa muusta maastosta sen verran paljon, että pelaaja hoksaa, että tuolla varmaan on jotain jännää. Tämän takia pelaaja näkee sen upean maailman mikä peliin on luotu ja katselee sitä sen sijaan, että tuijottaa 50h jotain keltaista waypointtia horisontissa. Tykkään kyllä aivan helvetisti tästä ja toivon niin kovasti, että tämän tyyppisistä open worldeista tulee open world pelien standardi ajan kanssa.

Jonkin verran peli on myös tällä kertaa "helpompi" siinä mielessä, että perusjutut ohjeistetaan ekaa kertaa ohjekortein, joita voi myös käydä lukemassa myöhemmin valikoista. Myös siinä mielessä on helpompaa, että jos jokin yksittäinen paikka alkaa tökkiä, niin tämän pelin open world design mahdollistaa sen, että aina voi lähteä kokeilemaan onneaan johonkin toisaalle. Pelissä, kun on kokoajan älytön määrä vaihtoehtoja minnepäin voi lähteä ja aina löytyy jotain mielenkiintoista tutkittavaa.

En malta odottaa, että pääsee illalla taas jatkamaan pelailua!
 
Täällä myös aamuyö meni mukavasti pelin parissa, reilu 3h tuli pelattua ja ehti vaan maistella tuota ensimmäistä aluetta, ja aikamoista herkkua onkin. Tuttu Souls fiilis, höystettynä vapaammalla maailmalla.
Se hevonen on kyllä mahtava lisä, pelkäsin että se on tosi jäykkä jöpökkä, mutta yllättävän smooth ja hauska lisä taisteluun, double jumpilla isomman mörön naamaan ja huitaisu miekalla, ai että miten nautinnollista. Tulee kyllä orpo olo kun vihu saa ratsun tapettua alta pois. Iso sääli että coopissa ei hevosia voi käyttää.

PS5 versiolla päätin aloittaa, ja kyllähän tuossa huomaa stutterointia kun kameraa liikuttaa nopeaa ja kasvisto poppaa välillä kauempana, mutta eipä nuo haitannut omaa menoa.
 
Otin ensimaistiaiset nyt aamusta, tuttua Soulsia, niin hyvässä kuin pahassakin. En ihan vielä ole vakuuttunut tuosta avoimesta maailmasta, kovin tyhjän ja tylsän oloinen. Toki sieltä löytyy luolia yms kun etsii, mutta silti, joku mättää itelleni vielä alkuun. En tie, sopiiko souls-peliin avoin maailma kuitenkaan, tai ainakin potentiaali on hukattu alkutuntuman perusteella.

Huomasin jo yhen ärsytyksen aiheen, menin alueelle jossa oli Marikan patsas, pystyin siis heräämään siihen kuollessa. Ilmeisesti eksyin toiselle alueelle vähän syvemmälle mutta nuotiota tai patsasta ei ollut lähellä kun kuolin. Peli heitti minut edelliselle nuotiolle joka oli ihan helvetin kaukana kuolemasta.. sinne jäi pisteet. Toivottavasti tällaista ei tapahdu usein.

Muuten hyvän tuntunen peli, pelaan PS5 versiota ja omat puusilmät ei vielä ole havainnut fps:n kanssa ongelmia, ainakaa sellasia mitkä olis alkanu häiritsemään. Hahmoksi valikoitui astrologi eli pelin velholuokka. Hyvä kun manaa riittää, paska ku mikä kun mana loppuu. Täytyy ehkä ottaa uusiks soturilla.
 
Tykkään kyllä aivan helvetisti tästä ja toivon niin kovasti, että tämän tyyppisistä open worldeista tulee open world pelien standardi ajan kanssa.

Mut jos siitä tulee open world peleissä standardi, niin eikös silloin siitä tuu myös yleistä ja tavallista joka taas johtaa siihen että se ei enää ookka nii jännää tutkia mestoi? Kyl se vaatii muutakin, mielenkiintoinen maailma ja kaikkea muuta siltä väliltä eikä vaa et poistetaan markkerit ja annetaan pelaajan häröillä ympäriinsä ettimässä "jänniä juttuja".

:p :rolleyes: o_O
 
Mut jos siitä tulee open world peleissä standardi, niin eikös silloin siitä tuu myös yleistä ja tavallista joka taas johtaa siihen että se ei enää ookka nii jännää tutkia mestoi? Kyl se vaatii muutakin, mielenkiintoinen maailma ja kaikkea muuta siltä väliltä eikä vaa et poistetaan markkerit ja annetaan pelaajan häröillä ympäriinsä ettimässä "jänniä juttuja".

:p :rolleyes: o_O
Tottakai se vaatii aivan älyttömän paljon enemmän kehittäjältä luoda siitä maailmasta kiinnostava ja sellainen, että se yleensä toimii ilman markkereita. Jos sitä maailmaa ei ole luotu niin, että se toimii ilman niitä markkereita niin sillon siitä tulee vaan turhauttavaa samoilla ympäriinsä ja yrittää löytää jotain sieltä maailmasta. Missään vaiheessa en ole kyllä sanonutkaan, että pelkällä markkerien poistolla saadaan noin loistavaa open worldia aikaseksi.

On tullut jokaisen uuden open world pelin kohdalla kokeiltua kuinka hyvin pärjää ilman waypointteja tms mutta joka kerta sitä on joutunut pettymään, että ei ole tätäkään maailmaa suunniteltu niin, että sen on toimittava myös ilman niitä waypointteja. Tällaisia esimerkkejä nyt ihan lähivuosilta, on vaikkapa Cyberpunk, Horizon 1/2, Far Cry 6, AC Valhalla. Valhallassa oli ehkä aavistuksen yritystä tuon osalta mutta sekään ei aivan onnistunut tuolta osin.

Se että tuosta tulisi standardi niin kyllä tuo sen verran iso evoluutio on open world peleihin, että paljon mieluummin ottaisin tuon yleiseksi ja tavalliseksi tavaksi tehdä open world peli, kun tämä nykyinen checklist meininki. Eikä se edes ole mikään yleinen juttu, että sitten ne kaikki open world pelit on taas samalla muotilla tehty. Eihän se sitä tarkoita. Tällä tyylillä suunnitellut ja toteutetut open worldit vetää pelaajan aivan eri tavalla sisään siihen maailmaan ja saa arvostamaan sitä itse luotua maailmaa paljon enemmän, eikä se ole vain tausta jonka päällä pelaaja juoksee seuraavaa markkeria kohti. Tällä tavalla tehtynä sillä maailmalla on jokin merkityskin ja se on oikeasti avoin maailma eikä vain avoimeksi maailmaksi naamioitu putkijuoksu.
 
Tällä tavalla tehtynä sillä maailmalla on jokin merkityskin ja se on oikeasti avoin maailma eikä vain avoimeksi maailmaksi naamioitu putkijuoksu.
Mutta eikös tämäkin ole ihan perinteinen avoimeksi maailmaksi luokiteltu putkijuoksu? Tuo avoin maailma tässä pelissä tuntuu olevan vain sellainen kohtalaisen tyhjä ja alun perusteella hyvinkin geneerinen iso alue jossa on siroteltu putkimaisia luolia sinne tänne. Ne tarinaan liittyvät aueetkin on ihan yhtä lailla tuttua Souls-putkea. ainut ero mikä tässä nyt on niin tästä puuttuu se pelaajien jatkuva kädessä pitely, muuten tämä ei poikkea mistään muusta aiemmasta avoimen maailman pelistä juurikaan yhtään.

Tuo eka alue, Limgrave, on ainakin niin tylsän oloinen mesta, siellä täällä copy/pastella laitettu kaatuneita raunioita joiden kylkiä voit kivasti kävellä ylös ja noukkia samassa ruohontupsuja. Ihan samat kliseet tässäkin on kuin missä tahansa muussa avoimen maailman pelissä.
 
Tottakai se vaatii aivan älyttömän paljon enemmän kehittäjältä luoda siitä maailmasta kiinnostava ja sellainen, että se yleensä toimii ilman markkereita. Jos sitä maailmaa ei ole luotu niin, että se toimii ilman niitä markkereita niin sillon siitä tulee vaan turhauttavaa samoilla ympäriinsä ja yrittää löytää jotain sieltä maailmasta. Missään vaiheessa en ole kyllä sanonutkaan, että pelkällä markkerien poistolla saadaan noin loistavaa open worldia aikaseksi.

On tullut jokaisen uuden open world pelin kohdalla kokeiltua kuinka hyvin pärjää ilman waypointteja tms mutta joka kerta sitä on joutunut pettymään, että ei ole tätäkään maailmaa suunniteltu niin, että sen on toimittava myös ilman niitä waypointteja. Tällaisia esimerkkejä nyt ihan lähivuosilta, on vaikkapa Cyberpunk, Horizon 1/2, Far Cry 6, AC Valhalla. Valhallassa oli ehkä aavistuksen yritystä tuon osalta mutta sekään ei aivan onnistunut tuolta osin.

Se että tuosta tulisi standardi niin kyllä tuo sen verran iso evoluutio on open world peleihin, että paljon mieluummin ottaisin tuon yleiseksi ja tavalliseksi tavaksi tehdä open world peli, kun tämä nykyinen checklist meininki. Eikä se edes ole mikään yleinen juttu, että sitten ne kaikki open world pelit on taas samalla muotilla tehty. Eihän se sitä tarkoita. Tällä tyylillä suunnitellut ja toteutetut open worldit vetää pelaajan aivan eri tavalla sisään siihen maailmaan ja saa arvostamaan sitä itse luotua maailmaa paljon enemmän, eikä se ole vain tausta jonka päällä pelaaja juoksee seuraavaa markkeria kohti. Tällä tavalla tehtynä sillä maailmalla on jokin merkityskin ja se on oikeasti avoin maailma eikä vain avoimeksi maailmaksi naamioitu putkijuoksu.

Näinhän se männöö, kyl mäki toivon että tästä tulisi uusi juttu open world peleihin, veikkaan et se vie kuitenkin aikaa. Tämmösiä nähään tosi harvoin ja silloin nautitaan, Rockstar tekee myös hyvin nämä että annetaan pelaajan löytää ne mysteerit ja maailma tehää sen verran mielenkiintoiseks että sitä haluaa tutkia, tosin taas monet ubisoft pelit on päältä kauniita mut pinnan alta ei löydy kauniin kuoren alta mittään. BoTW taas oli sitä että tuntui että joka nurkassa on jotain mielenkiintoista ja yleensä siel olikin jotain eikä vaan jokin maisema ja vaikka tiesit että joo nyt mennää shrineen ja tehää puzzleja nii pitää muista että itse ne puzzletki oli aina jotani niin erilaisia jonka takia niihin halusi mennä.

Henk koht mua ei haittaa checklist open worldeis, markkerit ja kysymysmerkit saa näkyy vaikka koko kartta, kuhan ne on niin että sä et oikeesti tiedä mitä siel on, eikä niin että toistetaan niitä viittä samaa kaavaa hieman eri mausteilla. Tämä peli kyllä vaikuttaa siltä mitä olen odottanut BotW jälkeen ja uskon että sitä tämä tarjoaa, joutuu nyt kuitenkin hieman hillitsee itseään ja pelata nyt näitä nykyisiä pelejä pois alta, HFW mukaanlukien, joka myöskin varmasti tarjoaa sitä seikkailun tuntua ja maailmaa mitä haluaa tutkia, vaikkei nyt kyseessä ookka 97 score vuosisadan peli mutta varmasti erittäin hyvä sellainen heti kun saan sen alotettua.

Mutta olen vielä skeptinen että miten toimii souls open world, tykkään kyl häröillä ja ihmetellä mutta sitä häröilyy ja ihmettelyy on ollut niin BB kun Demons Souls mitä olen pelannut, ilman sitä ylimäärästä ns jolkotteluu.
 
Hyvää pohdiskelua Murdocilta! Souls-sarjan yksi isoimmista vahvuuksista on ollut se maailmojen tunnelma ja kenttäsuunnittelu. Hienoa kuulla, että ovat saaneet tämän toimimaan myös avoimessa pelimaailmassa!

Itse odotan optimointia. Tämä on itselle todennäköisesti se kaikkienaikojen paras peli tänä ja muutamana seuraavana vuonna, joten maltti on valttia.
 
Mutta eikös tämäkin ole ihan perinteinen avoimeksi maailmaksi luokiteltu putkijuoksu? Tuo avoin maailma tässä pelissä tuntuu olevan vain sellainen kohtalaisen tyhjä ja alun perusteella hyvinkin geneerinen iso alue jossa on siroteltu putkimaisia luolia sinne tänne. Ne tarinaan liittyvät aueetkin on ihan yhtä lailla tuttua Souls-putkea. ainut ero mikä tässä nyt on niin tästä puuttuu se pelaajien jatkuva kädessä pitely, muuten tämä ei poikkea mistään muusta aiemmasta avoimen maailman pelistä juurikaan yhtään.

Tuo eka alue, Limgrave, on ainakin niin tylsän oloinen mesta, siellä täällä copy/pastella laitettu kaatuneita raunioita joiden kylkiä voit kivasti kävellä ylös ja noukkia samassa ruohontupsuja. Ihan samat kliseet tässäkin on kuin missä tahansa muussa avoimen maailman pelissä.
Kannattaa katsoa SkillUpin tai ACG:n arvio pelistä, he osaavat todennäköisesti selittää paremmin tuon saman asian, kun mitä minä ikinä pystyn. Varsinkin SkillUp puhui tästä aika hyvän tovin arvostelussaan.

En kyllä vaan millään näe tuota maailmaa tuolla kuvailemallasi tavalla. Tuosta on imo geneerisyys todella kaukana ja mitään putkimaista en ole tuossa suunnittelussa kokenut. Tottakai siellä on luolastoja tms, jotka ovat tiukempia ja rajatumpia paikkoja mutta nehän vain tuovat vaihtelua siihen muuhun avoimuuten mitä tuo kartta tarjoaa. Myös aivan 100% täysin eri mieltä, ettei eroa mistään muusta avoimesta maailmasta yhtään. Se miten kaikki on tuonne maailmaa aseteltu, mitä paljastuu minkäkin kukkulan takaa, miltä joku pieni metsäkaistale näyttää jne. Kaikki on luotu niin, että niistä näkee jo kaukaa, että tuolla voisi olla jotain mielenkiintoista ja sinne kannattaa mennä ja tästä uteliaisuudesta pelaajaa sitten lähes järjestäen palkitaan aarteilla, luolastoilla, vihollisleireillä jne. Tähän ei yksinkertaisesti kovinkaan moni avoimen maailman peli ole historian aikana pystynyt. Ja se, jälleen kerran, kuten myös BOTW:ssa, näkyy myös pelin arvioissa.
 
Mä en ole enää hetkeen jaksanut sanaa geneerinen kritiikkinä pelejä kohtaan, koska todistettavasti ei ole olemassa yhtäkään videopeliä, joka ei olisi jonkun mielestä geneerinen. Jotenkin tuntuu että tähän törmää vähän samoissa määrin, joskin toki eri yhteyksissä, kuin sanaan eeppinen tuossa jokin aika sitten. Ja silloinkin tuntui välillä, että ne eeppiseksi kuvaillut pelit olivat omasta mielestäni aika...hmm...geneerisiä :D

edit-Esimerkkiä: Toiselle Breath of the Wildin maailma on upea, koska se muistuttaa monilta osin oikeaa, rauhallista ja hiljaista luontoa, toki puhtaasti fantasiahenkisillä paikoilla täydennettynä. Toiselle tämä on geneeristä ja tyhjää (tätä samaa sanaa on jo ehditty käyttämään Elden Ringinkin kanssa), koska...no järvet, metsät ja kukkulat nyt sattuu oikeastikin olemaan aika "geneerisiä". Tai vastaavasti toisille lapsuuden saduista tutut kuvastot ja maisemat ovat kiehtovaa ja jännittävää nähtävää, toisille nimenomaan geneeristä materiaalia. Toiset tykkäävät Kena: Bridge of Spiritin yleisilmeestä, itselleni se jos mikä oli geneeristä ja liian moneen kertaan nähtyä matskua.

En siis vähättele jonkun kokemusta siitä, että BotW:n tai Elden Ringin maailma ei tarjoa seikkailun tuntua, yritän vain sanoa sitä, että kyse on aivan täysin puhtaasta makuasiasta. Olisikin pähkähullua ajatella, että olisi olemassa jokin peli joka vetäisi aivan jokaisen pelaajan mukaansa samalla tavalla. Ehkä Tetristä lukuunottamatta. Mitä, eikö joku muka pidä Tetriksestä??
Riippumatta siitä, iskivätkö nämä pelit yksittäiseen pelaajaan tai aivan jokaiseen arvostelijaan, kriitikoiden konsensus näyttää pitävän nyt Elden Ringin maailmaa hyvänä jatkeena BotW:n hiomalle (en käytä sanaa luonut, koska Skyrimista ja muualta se Zeldakin hyvällä tavalla ammensi ja oppi) polulle. Ei se tarkoita, että esim. tulisin peliä rakastamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kannattaa katsoa SkillUpin tai ACG:n arvio pelistä, he osaavat todennäköisesti selittää paremmin tuon saman asian, kun mitä minä ikinä pystyn. Varsinkin SkillUp puhui tästä aika hyvän tovin arvostelussaan.

En kyllä vaan millään näe tuota maailmaa tuolla kuvailemallasi tavalla. Tuosta on imo geneerisyys todella kaukana ja mitään putkimaista en ole tuossa suunnittelussa kokenut. Tottakai siellä on luolastoja tms, jotka ovat tiukempia ja rajatumpia paikkoja mutta nehän vain tuovat vaihtelua siihen muuhun avoimuuten mitä tuo kartta tarjoaa. Myös aivan 100% täysin eri mieltä, ettei eroa mistään muusta avoimesta maailmasta yhtään. Se miten kaikki on tuonne maailmaa aseteltu, mitä paljastuu minkäkin kukkulan takaa, miltä joku pieni metsäkaistale näyttää jne. Kaikki on luotu niin, että niistä näkee jo kaukaa, että tuolla voisi olla jotain mielenkiintoista ja sinne kannattaa mennä ja tästä uteliaisuudesta pelaajaa sitten lähes järjestäen palkitaan aarteilla, luolastoilla, vihollisleireillä jne. Tähän ei yksinkertaisesti kovinkaan moni avoimen maailman peli ole historian aikana pystynyt. Ja se, jälleen kerran, kuten myös BOTW:ssa, näkyy myös pelin arvioissa.
Ehkä en ole tarpeeksi pitkällä vielä sitten mutta en vain ole vielä nähnyt mitään sellaista sen ihmeellisempää suunnittelua jolla pelaajaa johdateltaisiin tutkimaan mitenkään eri tavalla kuin vaikkapa AC Valhallassa. Tuntuu että porukka kattoo näitä aika paksujen hypelasien läpi ;)
 
Ylös Bottom