Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Muuten vinkkinä uusille Soulsborne-pelaajille, tai ylipäätään pelaajille, jotka tuskailevat pelin vaikeuden kanssa: helppo ja mukava tapa farmata leveleitä ja materiaaleja, on mennä jatkuvasti auttamaan muiden peleihin. Erityisesti siksi, että jos siinä toisen pelissä kuolet, saat kuitenkin kertyneet sielut mukaasi. Sitten vaan heti kuoleman jälkeen uutta summon signia maahan, niin pääsee jatkamaan runejen keräämistä heti. Tämä on lisäksi helppo tapa tutustua rauhassa esim. vaikeaan bossiin, ennen kuin sitten omassa pelissään pyrkii sen kukistamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pari ensimmäistä tuntia takana. Level 17. Tuntuu tutulta Soulsilta, mutta samalla valtava maailma tutkittavaksi. Hevonen on aika kiva lisä.

Seurasin ensin orjallisesti "nuotioiden" suuntimaa Stromgatelle. Siinä tuli ensimmäistä kertaa vanha kunnon Souls-pelien vaikeustaso vastaan. Eipä siinä, avoin maailma antoi mahdollisuuden lähteä johonkin ihan muualla, joten näin tein. Kohta voisi varmaan palata myrskyportille kokeilemaan, josko siitä pääsisi eteenpäin.
 
Mainquest on jopa yllättävän vaikea, tuli kohdattua eilen pelin toinen mainbosseista levelille 30, ja kyllä sanoisin että, kyllä se hyppäys siitä ekan bossin vaikeusasteesta oli melkoinen, ja sai kyllä jonkun aikaa tahkota, ennenkö sen sai alas, itse alan kallistumaan tähän powerpyx (pro pelaaja/trophy hunterin viestiin). jos jatkossakin nuo difficulty jumpit on tämmöisiä.

The answer: It’s the hardest FromSoftware game so far, harder than Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne and Sekiro. There are bigger level-jumps between main bosses so it will require a lot more grinding for level-ups between areas. The difficulty spikes up more noticeably from one main boss to the next, often requiring hours of grinding level-ups to stand a chance.
 
Eihän tässä mitään järkee ole, kun on tuo levyasematon PS5, mutta tänään oli vaan ihan pakko napata kaupasta digiversion seuraksi toi launch edition loota mukaan. Koska tää on nyt rakkautta isolla ärrällä!
 
Viimeksi muokattu:
Mainquest on jopa yllättävän vaikea, tuli kohdattua eilen pelin toinen mainbosseista levelille 30, ja kyllä sanoisin että, kyllä se hyppäys siitä ekan bossin vaikeusasteesta oli melkoinen, ja sai kyllä jonkun aikaa tahkota, ennenkö sen sai alas, itse alan kallistumaan tähän powerpyx (pro pelaaja/trophy hunterin viestiin). jos jatkossakin nuo difficulty jumpit on tämmöisiä.

The answer: It’s the hardest FromSoftware game so far, harder than Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne and Sekiro. There are bigger level-jumps between main bosses so it will require a lot more grinding for level-ups between areas. The difficulty spikes up more noticeably from one main boss to the next, often requiring hours of grinding level-ups to stand a chance.
Tarkoitatko siis Margittia vai jotain seuraavaa pomoa? Vaikea aina tietää mitkä bossit ihmiset laskee mainbosseiksi :D.

Nyt löytyi tuttu kaksikko: Ensin Claymore ja sitten Zweihander. Ai että, kyllä alkoi taistelut luistaa. Nyt käytössä siis Claymore, en sentään duelwieldaa :D.
 
Margitia tuli itsekin reilu tunti tai pari hakattua kun jääräpäänä en tohtinut käyttää summoneja/spellejä vaan perinteiseen tyyliin 2h kirveen kanssa tuota koitin kaataa. Jossain kohtaa sitten muistin, että eihän tämä ole Bloodborne tai Sekiro jossa on fiksua hakata päälle koko ajan. No muutaman yrityksen sisään se sitten kaatui kun jäin etäämmälle odottamaan hänen iskujaan ja löin ainoastaan silloin kun olin varma, että voin rankaista ottamatta itse damagea. No tiukille se silti meni. :D Taitaa olla uusi Father Cascoigne tässä ainakin itselle. Vasta myöhemmin yhdeltä tietyltä vendorilta huomasin, että tämä kaupitteli "Bloodbornen soittorasian" kaltaista itemiä myös Margitia vastaan. Pitääpä tuota koittaa seuraavalla pelikerralla sitten.

Pian Margitin jälkeen ensimmäinen demigod meni sitten ensimmäisellä yrittämällä. Jotenkin tuon pomon hitaammat mutta tappavat iskut sopivat itselleni paremmin.
 
Itsekin nyt yhden isomman ja ilmeisesti yhden pienemmän pomon saanut nurin. Olen onnistunut välttelemään yksityiskohtia pelistä melko hyvin ennakkoon, ja varmaan pitää tämäkin ketju laittaa piiloon joksikin aikaa. Näiden Souls-pelien viehätys itselle on kuitenkin nimenomaan se oivaltaminen ja maailman avautuminen omaan tahtiin. Tässä sitä maailmaakin tuntuu olevan enemmän kuin ennen.
 
Kuin hemmetin iso toi maailma oikein on?! Alkuun kun kattelin niin aattelin et mustat reunat on "the edge" mut katoin et siel menee joku tie ja loppuu ku seinään, vähä tökero tapa jos totta. Sitte meni lähemmäs niin mustat reunat siirtyy ja karttaa vaan aukee koko ajan lisää!

Sitte tuli pieni wow ku menin toiseen suuntaan, juur sen toisen mainbossin jälkeen kun pääsee ulos ja näkee vähä paremmin.. jestas, miten ton kaiken alueen toi tutkia?

Tutkimisest puheen ollen, tuli löydettyä pirun hyvä staffi hahmolle, skaalaa int:n mukaan S-tasolla saman tein.
 
Kuin hemmetin iso toi maailma oikein on?! Alkuun kun kattelin niin aattelin et mustat reunat on "the edge" mut katoin et siel menee joku tie ja loppuu ku seinään, vähä tökero tapa jos totta. Sitte meni lähemmäs niin mustat reunat siirtyy ja karttaa vaan aukee koko ajan lisää!

Sitte tuli pieni wow ku menin toiseen suuntaan, juur sen toisen mainbossin jälkeen kun pääsee ulos ja näkee vähä paremmin.. jestas, miten ton kaiken alueen toi tutkia?

Tutkimisest puheen ollen, tuli löydettyä pirun hyvä staffi hahmolle, skaalaa int:n mukaan S-tasolla saman tein.
Joo siis maailmahan on ihan hemmetin iso ja tosi paljon piilotettuja juttuja ja paikkoja. Ihan älytön.
 
näköjään tosiaan vaihtelee ihmisten kesken se että kuinka vaikea se toinen bossi on, esim quin69 on kuollut sille bossille nyt 20 kertaa ja on jumissa bossilla, et varmaan tosin riippuu buildista millä pelaa myöskin, melee pelaajat on ainakin helisemässä sen kanssa, jopa cohh joutui turvautumaan cooppiin ja dansgaming kuoli sille joku 10 kertaa sille myös kun eilen katoin.
 
Kuin hemmetin iso toi maailma oikein on?! Alkuun kun kattelin niin aattelin et mustat reunat on "the edge" mut katoin et siel menee joku tie ja loppuu ku seinään, vähä tökero tapa jos totta. Sitte meni lähemmäs niin mustat reunat siirtyy ja karttaa vaan aukee koko ajan lisää!

Sitte tuli pieni wow ku menin toiseen suuntaan, juur sen toisen mainbossin jälkeen kun pääsee ulos ja näkee vähä paremmin.. jestas, miten ton kaiken alueen toi tutkia?

Tutkimisest puheen ollen, tuli löydettyä pirun hyvä staffi hahmolle, skaalaa int:n mukaan S-tasolla saman tein.
Näin hiton iso se maailma on! Linkissä näkyvät siis kaikkien alueiden kartat samassa kuvassa. Merkillepantavaa on se, että alun kartta-alue, eli Limgrave, on vain pieni osuus maailman kokonaisalueesta. Huhhuh! Johan on tutkittavaa!

 
joo 30h pelaamisen jälkeen (olen pahasti koukussa :D) täytyy sanoa että kartta on aivan valtava, ihan älytön itse olen tehnyt reissuja vähän sinne tänne ehkä joku 20-25 bossia tappanut, lähdin käymään vähän kauempana, ja heti huomasi että nyt ollaan ihan eri levelin mestoilla kun oma leveli, bossit/world bossit ihan eri tasoa kun nuo aiempien alueiden

nopeasti tuossa laskeskelin niin nyt on itselläni on nyt 52 waypointtia/fast travel paikkoja, veikkaisin/arvioisin että, niitä voisi total olla joku 100-150, sitten jos laskee vaikka discoverable thinksit niin sitten varmasti mennään 250-300 eli kaikki ruintssit ja muut linnakeet mihin ei ole fast travelia. Arvioisin että full completion menee varmasti semmoinen yli 150 tuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Maailman koko kyllä loksautti täälläkin suut auki kun kartta vähän avautu ja sattumusten kautta teleporttasin pariin eri lokaatioon missä en ollut vielä käynyt. Oon nyt 18 tuntia vetänyt ja yhden pääbossin ilmeisesti lyönyt. Level vähän päälle 30. On kyllä huomattavasti tiukempaa levelien kerääminen kuin aiemmissa Souls-peleissä. Toisaalta on kyllä tullut kuoltua paljon enemmän ja menetettyä isoja nippuja runeja.

Koitan nyt levelyttää faithia jotta saan upouuden winged scythen käyttöön. Vaikuttaisi paperilla hyvältä aseelta mun dex/faith buildille. Hieman tosin jo harmittaa ettei tullu vedettyä STR/INT mutta ehkä toisella yrityksellä sitten. Onneksi alkoi kivoja miracleja löytyä ja pystyy jo vahinkoakin tekemään. Oma suosikkitaika on hulluutta itselle lisäävä tulishow joka on visuaalisesti kyllä melkone :D nimeä en nyt muista mutta eipä ainakaan spoilata vahingossa.

Vielä ku löytäisi noita golden seedejä jostain. Yhden puun oon tähä asti löytänyt ja kovasti kaipaisi lisää.
 
Itsellä kans suu aukeni Limgravessa kun törmäsin
kahden jättäiläisen vetämiin jättikokoisiin vankkureihin. Muistan nähneeni tämän kuvan jossain, mutta silti se tuli yllärinä kun aiemmin tie oli ollut tyhjä.

Kaikki tällaiset ovat kyllä Soulsin suola. Muistelen että joskus witcher3:ssa joku ratsasti kartan diagonaalina ja se vei 45 min aikaa, siis ratsastamalla. En tiedä onko soulsin maailma yhtä neliö, mutta aika mielenkiintoinen vertailu voisi tulla.

Level vasta 18. Kävi munkki kun valitsin Str/Fth painotuksen, en tiennyt aiemmin että fire on faith pohjainen ja olen ennenkin pelannut pyroa Soulsbornessa.
 
Toinen "pääbossi" meni yllättäen jo toisella läpi. Apuna AI summoni ja yks spirit.

Laitan spoilereihin taiston ja taktiikkani.

Godrick siis kyseessä. Eka yritys jo melkein onnistui, mutta kuolin loppupuoliskolla kun hän nappasi mut loharin kitaan.

Toiselle yritykselle otin mukaani myrkkytaian ja myrkytin hänet ja tää söi mukavasti HP:ta koko matsin ajan. Kutsutut toverit auttoi kyllä roimasti ja pystyin ite healaan rauhassa. Soolona voin kuvitella, että on varmasti vaikea ottelu.

Maltillisesti vaan combojen välissä keihäällä tuikkaamaan hanuriin ja etäisyyttä uusiks. Meni paljon helpommin tämä ku se eka bossi. Tosin nyt oli leveliä iha hyvin +30.

nyt sitten uudelle alueelle intopinkeenä.
 
sephirothhh.jpg

Tästä se pojat lähtee, let the fun begins :D, Prisoner muuttui juuri First Class SOLDIER:ksi :D (huomatkaa spell), ja weapon valinta :), tämä ollut alusta asti se suunnitelma kun loin prisonerin

Estuans interius
Ira vehementi
Estuans interius
Ira vehementi
Sephiroth! :D
 
Tuli katseltua striimiä tästä 'tutun striimaajan' lähetyksessä ja ajattelin sen pohjalta kirjoitella muutamia ajatuksia. Lähinnä tämä on kai lista asioista ja ominaisuuksista, joiden takia tämä peli ei ole minua varten. Huippuarvosteluiden takia tuli uteliaisuudesta 'tutussa seurassa' katseltua, että mistä ne hurjat arvostelupisteet ovat tulleet.

Roolipelielementit ja tarinan kerronta. Itse olen roolipeleissäni tottunut siihen, että pääsen keskustelemaan eri hahmojen kanssa ja valitsemaan vastausvaihtoehtoja. Sillä tavalla 'uppoutumaan hahmooni' ja vastausten kautta määrittelemään hahmoni moraalia ja persoonaa. Olen myös tottunut siihen, että tarinaa kuljetetaan eteenpäin erilaisten välinäytösten ja vastaavien kautta. Nämä ominaisuudet ovat käsittääkseni tässä pelissä, ja From Softwaren peleissä yleensäkin, toteutettu ihan toisella tavalla. Ilmeisesti keskusteluja npc-hahmojen kanssa ei juuri käydä, tai niitä on muihin peleihin verraten huomattavasti vähemmän. Ei sovi omaan pelimakuuni yhtään. Tarinankerrontakin on kuulemma hoidettu näissä enemmänkin tekstejä lukemalla välinäytösten sijaan, joka ei itselleni uppoa yhtään. Käsittääkseni pelin tarina on pääpiirteiltään hyvin 'suurpiirteinen', jonka varjolla saadaan sitten perusteltua syyt sille, että pelaajan hahmoa ratsastutetaan talon kokoiselta pomomöröltä toiselle. Halukkaat voivat käsitykseni mukaan sitten lueskella niitä pelien sisäisiä journaleita tarinaa rakentaakseen. Ei uppoa nuo tavat toteuttaa asioita minulle sitten yhtään.

Vaikeusaste on sitten se toinen asia. 'Tuttu' striimaaja on Souls-pelien veteraani ja kyseinen genre on aikalailla hänen suosikkinsa. Kuulemma peliä alkoi olla takana noin 30 tuntia ja samaan aikaan ruudun laidassa ollut kuolemalaskuri tikitti kohti kolmea sataa, 290+ oli jo täynnä. Pelisarjan veteraani oli siis kuollut noin suunnilleen 10 kertaa per pelitunti tämän kanssa. Oma peliaikani on sen verran arvokasta, etten halua jumittaa samoja kohtia noin paljoa. Kun kerrallaan ehtii ja jaksaa pelata sen noin 2 tuntia, niin hermothan siinä menevät, jos koko peliaika menee yhtä kohtaa hinkatessa. Pelaan mieluummin sellaisia pelejä, joissa joka pelikerta pääsee eteenpäin.

Graafisesti ja pelimaailmaltaan tämä näytti kauniilta, mutta aika autio paikkahan tuo maailma näytti olevan. Isompia ja pienempiä mörköjä siellä ja täällä, joiden välillä ratsastetaan. Itseä kuitenkin jäi häiritsemään se autiomaisuus siellä. Jäin kaipaamaan niitä npc-hahmoja, joiden kanssa jutella ja joilta saada tehtäviä. Pieniä asutuskeskuksia, jotka tuovat sitä 'siellä olemisen tunnetta' pelkän tyhjyyden ja isolta möröltä toiselle ratsastamisen sijaan. Olen myös tottunut siihen, että näen kartalta, minne sen tehdyn tehtävän 'palautan', eikä minun tarvitse ulkoa muistaa, missä se tehtävän antaja nyt sattui seisoskelemaan.

Striimaajalla oli käytössä kaksikätistä miekkaa käyttelevä hahmo, joten taistelut hoidettiin lähinnä lyö kerran-pakita/väistä-yritä välttää pomon hyökkäyksen osuma-toista riittävän monta kertaa-logiikalla. Näytti hyvin itseään toistavalta tavalta pelata. Itse en varmasti jaksaisi tuollaista kymmeniä tunteja. Toki se nyt oli tiedossa, että noinhan se melee-hahmo From Softwaren peleissä yleensä toimii, mutta ei se poista sitä faktaa, että tylsältä ja itseään toistavalta taistelumekaniikalta se näytti. Voihan se logiikka olla syvällisempi, kuin miltä se näytti, mutta ei tuollaisella demonstroinnilla minulle kyseisen firman pelejä myydä.

En sano, että peli olisi huono. En kuitenkaan nähnyt striimin aikana mitään sellaista, mikä omiin silmiini oikeuttaisi 90+ pisteen arvostelukeskiarvot. Liian monta perusasiaa tehty liian eri tavalla, että itse viihtyisin tällaisen tuotoksen kanssa. Verrokkina mainitsen vaikkapa Horizon: Forbidden Westin, jossa kuitenkin on samantyylisiä ominaisuuksia. Molemmat ovat kolmannesta persoonasta kuvattuja toiminta(rooli)pelejä, molemmissa täytetään kokemuspistepalkkia ja jaetaan taitopisteitä hahmon taitopuuhun. Molemmissa taistellaan hyökkäämällä ja väistelemällä. Horizonin puolella tarinan kerronta on vaan hoidettu paljon paremmin, on mahdollisuuksia vaikuttaa hahmonsa vastauksiin, on kunnollisia välinäytöksiä 'pelkkien journalin lukemisten' sijaan. Horizonissa on myös vaikeustasot, joten jokaiselle löytyy sopiva ja jokaisella pelikerralla pääsee eteenpäin ja näkee uusia asioita.

Lopputoteamuksena sanoisin, että From Software tekee peliensä kanssa liian monta 'perusasiaa' niin kummallisen eri tavalla, että ne ovat itselleni melko valtavia deal breaker-tason juttuja. Ehkä olen sitten 'liian vaativa' pelimakuni suhteen tai jotain, kun haluan roolipeleiltäni sellaista 'Bioware-rakennetta', jota tarjoiltiin vaikkapa Mass Effectien, Dragon Agen, Knights Of The Old Republicien ja vastaavien kanssa. Minulle 'tyhjässä maailmassa isolta möröltä toiselle ratsastaminen' ei tarjoa mitään. Minulle pelin tarinaa pitää tarjota ja esittää keskusteluiden ja välinäytösten kautta ja koen, että päätarinan kerronta journaleita lukemalla kuuluu jonnekin viime vuosituhannelle, jolloin roolipelejä ei vielä oltu ääninäytelty.

Vaikka peli näyttikin hyvältä, niin en minä silti saanut selville, mikä tässä nyt on niin ihmeellistä, että arvostelut ovat 90+ ja puhutaan GOTY-materiaalista. Enemmänkin tuotos näytti omiin silmiin siltä, että minulle pitäisi maksaa rahaa per pelattu pelitunti, jotta suostuisin vapaa-aikaani tähän kuluttamaan. Sen verran monta asiaa on toteutettu niin 'kummallisesti'. Hyvä, jos porukalle maistuu, mutta itse viittaan kintaalla ja ihmettelen syvästi, että mikä on niin ihmeellistä tässä tuotteessa.
 
Ylös Bottom