Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Gigantti ei onnistunut postitse toimittamaan peliä julkaisupäiväksi, mutta kivijalkaliikkeestä löytyi. Elden Ring on pitkästä aikaa julkaisupäiväksi ostamani peli. Ensimmäisten parin tunnin perusteella olisin voinut säästellä tämänkin oston kanssa. Missään nimessä ei ole ainakaan vielä tullut sellaista monokkelin silmästä tiputtavaa vaikutusta. Ei peli todellakaan huono tai edes keskinkertainen ole, mutta nähdyt pistemäärät vaikuttavat omaan kokemukseen nähden todella yliampuvilta. Toki olen vasta raapaissut pintaa ja mielipide voi muuttua pelin edetessä. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, että pelin nimi voisi olla helposti Dark Souls 4.5.
 
Gigantti ei onnistunut postitse toimittamaan peliä julkaisupäiväksi, mutta kivijalkaliikkeestä löytyi. Elden Ring on pitkästä aikaa julkaisupäiväksi ostamani peli. Ensimmäisten parin tunnin perusteella olisin voinut säästellä tämänkin oston kanssa. Missään nimessä ei ole ainakaan vielä tullut sellaista monokkelin silmästä tiputtavaa vaikutusta. Ei peli todellakaan huono tai edes keskinkertainen ole, mutta nähdyt pistemäärät vaikuttavat omaan kokemukseen nähden todella yliampuvilta. Toki olen vasta raapaissut pintaa ja mielipide voi muuttua pelin edetessä. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, että pelin nimi voisi olla helposti Dark Souls 4.5.
48 arvostelijan keskiarvo 97 ja ampuu yli, johan sinä kommentin kehitit
 
Voin sanoa että miten enemmän tuota Elden Ringiä pelaa sitä paremmalta se vain tuntuu, eli se ns lämpenee hitaasti kunnes se sitten meinaakin sormet palaa, ja tässähän on tosiaan sillai että etsivä löytää, peli siis kannustaa siihen että hyppäät alas ja kokeilet rajojasi, jospa selviätkin hengissä, sen itse edes välitä kuolemista kun noita testi kuolemia tulee kumminkin kokoajan ku testaa, mitäpäs jos tästä voikin hypätä :), ja sitten kun löytää uuden reitin tai luolan sillä että testasi omia rajojaan on mahtava tunne :), juuri se seikkailun tunne ja se kun löydät uusia asioita, on juuri parasta tässä, oli kyseessä npc hahmo, varuste(/ase, bossi, tai joku muu mysteerinen juttu, esim itse kun löysin tuon ekan Legacy dungeonin, jossa alusta tosi mystinen ja kaottinen tunnelma, josta myöskin tuo kyseinen bossi löytyy, ja sen sanon et jos semmonen Legacy dungeoniin löytää sen tulee huomaamaan, ihan eri tasoa kun ne pikku dungeonit, niin visuaalisesti kuin massiivisuudeltaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt joku 6h pelanneena on kyllä joutunu lähtee ihan alusta opettelee kun eka Souls peli itselle. Ekat kuolemathan tuli siitä kun en tienny missä juoksunappi sijaitsee :D ja seuraavan kerran heti kun hiivin vihun taakse että stealth iskulla kaadan, no eipä tullu ilmotusta mitä täytyy painaa ja kuin lähellä pitää olla niin aika härdelli alko :D

Liian vaikea ei onneks vielä ole että peli ns etenee kokoajan vaikka kuolemaa ja rahamenetystäkin on joutunu kärsimään.
 
ainiin kerranki souls game jossa myöskin tuo hahmonluonti on hyvä ja monipuolinen vietin hahmoa luodessani varmaan tunnin siinä character screenissä ja olisi varmaan mennyt enemmänkin ellen olisi lukenut, että hahmoa voi muokata myös vielä pelissäkin :), sanoisin kumminkin että, siihen saa aikaa käyttää jos haluaa saada viehättävän näköisen naishahmon :), itse siis tein naispuolisen hahmon, mutta tosi paljon kaikkea muokattavaa perus juttujen lisäksi, tosin hiukvaihtoehtoja saisi olla vielä enemmän
 
Ihan kelpo peli tämä, hieman hiipii ajatus takavasemmalta mieleen että miten vaihvihkaa ja pikku vihjeillä kerrottava tarina istuu näin isoon peliin, tykkäsin ehkä enemmän witcher3:sen eeppisistä kansantarinoista neuroottisine hirviöineen.

Pelimekaniikka on lähempänä sekiroa kun soulsbornea mielestäni, väistöllä ei ole niin iso rooli. Tässä taisi olla niohin tyyppiset stancetkin (?) mutta ainakaan vielä en ole löytänyt. Backstab kyllä toimii mutta parry on aina yhtä hankala minulle. Jouduin netistä lunttaamaan miten saan spiritit käyttöön, sekin paikka oli pienen kikan takana, ehkä meni joku vihje ohi.

Muutoin mikäs tätä on pelatessa, kyllä tämä epäilemättä sinne open world terävimpään kärkeen osuu, jo näin alun tunnelmien perusteella. Siinä mielessä yleinen arviointitaso lienee oikea.
 
Ihan kelpo peli tämä, hieman hiipii ajatus takavasemmalta mieleen että miten vaihvihkaa ja pikku vihjeillä kerrottava tarina istuu näin isoon peliin, tykkäsin ehkä enemmän witcher3:sen eeppisistä kansantarinoista neuroottisine hirviöineen.

Pelimekaniikka on lähempänä sekiroa kun soulsbornea mielestäni, väistöllä ei ole niin iso rooli. Tässä taisi olla niohin tyyppiset stancetkin (?) mutta ainakaan vielä en ole löytänyt. Backstab kyllä toimii mutta parry on aina yhtä hankala minulle. Jouduin netistä lunttaamaan miten saan spiritit käyttöön, sekin paikka oli pienen kikan takana, ehkä meni joku vihje ohi.

Muutoin mikäs tätä on pelatessa, kyllä tämä epäilemättä sinne open world terävimpään kärkeen osuu, jo näin alun tunnelmien perusteella. Siinä mielessä yleinen arviointitaso lienee oikea.
Siis mitä? Sekiroa tämä ei kyllä nimenomaan ole lähelläkään mielestäni taistelumekaniikan osalta. Tässähän on väistöllä aivan mieletön merkitys! Itse en ainakaan ole vielä pärjännyt kovemmille vihuille minkään muun avulla kuin jatkuvan väistelyyn ja sen lomasta ajoittain miekaniskujen avulla. Kilpitorjunnoilla ei ole oikein mitään tehoa vähänkään kovempia vihoja vastaan, ja parry oli aivan mahdoton kun sitä alussa ihan urakalla yritin opetella. Väistäminen sitä vastoin toiminut hemmetin hyvin heti pelin alusta alkaen.
 
Huhhuh, tässä kiteytyy taas näiden souls pelien paras suola, tappelet sen "super" bossin kanssa joka tuntuu täysin mahdottomalta ensin tunnin, pidät pienen tauon ajattelet että voishan sitä vielä pari kertaa kokeilla, otatkin sen kaikkein perinteisemmän taistelutavan käyttöön Eli miekan ja kilven vaikka buldisi sotii sitä vastaan ja vigor 12 (int 26) oho alat oppimaan taistelu alkaakin sujua, sitten yhtä-äkkiä kaikki loksahtaa paikoilleen, tunnet itsesi täysin voittomattomaksi, kun osaat jo lähes ennalta arvata minkälaisen liikesarjan bossi tekee seuraavaksi pääset kokoajan lähemmäksi, tajuat että kyllä tämä kohta kaatuu, ja sehän kaatuu rankan 10-15 minuutin dodgeamisen ja blokkausten seuravaksena ja pari iskua kerrallaan, Boss is down ja hahmo nousi 5 leveliä eli 23 levelistä -> 28 :) sitä riemun määrää :D
 
Siis mitä? Sekiroa tämä ei kyllä nimenomaan ole lähelläkään mielestäni taistelumekaniikan osalta. Tässähän on väistöllä aivan mieletön merkitys! Itse en ainakaan ole vielä pärjännyt kovemmille vihuille minkään muun avulla kuin jatkuvan väistelyyn ja sen lomasta ajoittain miekaniskujen avulla. Kilpitorjunnoilla ei ole oikein mitään tehoa vähänkään kovempia vihoja vastaan, ja parry oli aivan mahdoton kun sitä alussa ihan urakalla yritin opetella. Väistäminen sitä vastoin toiminut hemmetin hyvin heti pelin alusta alkaen.
Mulla tuo väistö ei ole jostain syystä toiminut yhtä hyvin. Toki sitäkin käytän mutta paljon helpompi pikku vihuja on torjua kilvellä tai kiertää ja hakea backstab. Pomoissa kyllä väistöä olen käyttänyt enemmän, mutta niitä ei ole vielä tullut montaa vastaan.

Olisiko sitten build ero mikä vaikuttaa, mulla on tuo 100% physical damage suoja kilvessä, joten sitä voi käyttää huoleti kunnes stamina on syöty.
 
Viimeksi muokattu:
Huh joku 7 tuntia nyt takana prisonerilla ja lvl20. Suurin osa pojoista tungettu tähän mennessä intelligenceen. Mulla on aina ollut hidas pelityyli, kaikki nurkat rauhassa kolutaan ja jos "sieluja" alkaa kasaantuun niin käydään tuhlaamassa välillä. Alkunurkkia tässä on koko aika nuohottu ja useampia mini bosseja on takana. On kyllä huikea peli ainakin alun perusteella ja eiköhän jatku samalla linjalla.

Viholliset ovat tutun armottomia, mutta muuten toki on helpotuksia aikaisempiin studion peleihin verrattuna. Hyvin tuntuu olevan tasapainossa.

Vähän nihkee fiilis tuli siitä, kun ensimmäisen kerran pääsi ulkoilmaan ja ennen ensimmäistäkään vihollista poimii jotain marjoja puskista. Mietin että tätä on kyllä tullut tehtyä ihan tarpeeks jo open world peleissä, mutta nyt toi craftaaminen tuntuu jo oikein hyvältä idealta.

Niin ja tosiaan kameraa kun nopeesti pyörittelee niin kai siinä just huomaa jotain pientä fps droppia välillä, mutta en itse sitä ainakaan edes huomaa normaalissa pelitilanteessa kun keskittyy kuitenkin muuhun. Ehkä jonkun silmät ovat tuolle tarkemmat, mutta mun kokemuksen perusteella tuntuu aika erikoiselta itku koko asiasta. PS5 siis kyseessä, PC:llä ilmeisesti ongelmat on isompia.
 
Mitä tuossa ymmärsin netistä niin muillakin tuo pc:n tyypillisin fps drop on silloin kun tulee uusi isompi vihollinen ja alue vastaan, ts. ladataan SSD:ltä kamaa. Sen kyllä bongaa, mutta ei sitä hirveästi ole tullut ajatelleeksi

Olen tosin vielä varsin alussa, joten mitään syvääluotaavaa lagi-katsausta en voi tarjota.
 
Kavereiden kutsuminen peliin aiheutti hankaluuksia, joten laitetaanpa tähän ohjeet sitä varten.

1) Ensi alkuun kirkolta (päätarina) löytyy kauppias, jolta voi ostaa summon-merkit paljastavia esineitä, 1000 sielua kappale
2) Mainittuja esineitä on kuitenkin tarjolla vain 5 kappaletta, joten fiksumpaa on ostaa "työkalupakki", sillä voi rakentaa summon-esineitä
3) Avoin maailma ja dungeonit ovat erillisiä alueita kulkea cooppina. Dungeoneihin voi kutsua porukkaa vain jos niissä on se pieni patsas, joka pitää aktivoida. Esimerkki: jos hosti kutsuu kaverit avuksi avoimessa maailmassa, niin dungeoniin ei ole asiaa samalla summonilla.
4) PS4-pelaaja koetti liittyä kolmen PS5-pelaajan seuraan, ei onnistunut millään. Siinä on jotain yleistä vikaa. Crossplay on siis mahdollista saman "perheen" konsoleilla, mutta ei ristiin.

Pieni peliä edistävä kieroilu, joka liittyy avoimen maailman summoniin, varmuuden vuoksi spoilereihin.
Jos mukana olevat apurit kupsahtavat, niin hosti voi kutsua heidät uudestaan avukseen, kunhan pysyy itse hengissä. Tämä vaatii luonnollisesti hyvää kommunikointia, jotta summon-merkit löytyvät.

Nämä asetukset kuntoon co-op-pelaamista varten:

Options->Multiplayer, sinne ryhmän kesken sovittu salasana (tai ilman, jos tarjoat apuasi kenelle tahansa)
Options->System->Network->Send summon sign->Enable.

Loistavaa menoa ollut tähän asti. Maailmaa on ollut kiva tutkia, haastetta on ollut, mutta ehdottomasti rennompaa mennä porukalla kevyempää pelikokemusta hakeville. Toki myös se vaikeuden viehätys pitää kokea, silloin mennään soolona. Joukkoylivoima merkitsee paljon enemmän kuin vihollisten moninkertaiset elämänmittarit.
 
Aina kerran vuosisadas tulee peli josta kaikki puhuu ja josta monet ei ole ollut edes kiinnostuneita, suuret pisteet ja koko maailma puhuu saa rattaat liikkeelle ja mukaan hyppää mummosta vaariin, pitää kuitenkin muistaa että jos ei souls peleistä ole ennenkään tykännyt tuskin tämä asiaa parantaa, ehkä sen verran armollisempi että tässä voi tehää kaikkea muuta pientä välissä juuri tämän seikkailun ja open worldin takia kun ei ole enää ns polkujen ja edessä seisovan pomon vankina. Ite aikoinaan tipuin ansaan kun Persona 5 sai jäätävät pisteet ja lähin mukaan, mutta turn based systeemi oli mulle ihan uus juttu ei myöskään peli oikee lähtenyt ja on edelleen tossa hyllys kesken. Se toki sai aikaan sen että kiinnostuin turn based systeemistä ja se oli peli joka siihen mut perehtyi. En tiedä saanko ikinä sitä peliä loppuun tai edes uudelleen aloitettua.

Mut ei siin mitään, hype myy ja sehän on pelitekijöiden unelma, vielä murskaavat arviot niin mummotki lähtee mukaan vaikka ennen olivat kiinnostuneita vain lähinnä kutomisesta ja ristikoista.

Muokataan vielä sen verran että se mitä elden ring just tekee ja miks se on ns "helppo" uusille tulokkaille että ennen kun halusit päästä polussa eteenpäin oli tapettava pomo joka saattoi olla hyvinkin vaikea, monet turhautui sen takia, tässä voit vaa jatkaa eteenpäin ja tulla uudestaan. Mut siinä vaiheessa sä oot jo löytänyt ties mitä uusia polkuja ja vihuja jotka onkin helpompia, saattaa jopa mennä kymmeniä tunteja kunnes palaat takas sinne missä otit turpaan. Siinä tekijät on onnistunut, joten tämä on varmasti se paras souls peli siinä mielessä aloittaa.

Mut muuten tämä kuitenkin sisältää ne samat souls elementit gameplayn osalta (nähdyn perusteella) lisäyksenä vaan tämä jo monesti mainittu open world ja seikkailu johon voi helposti upottaa tunteja, suorastaan nerokasta. Mut kuitenkin monet tuntuu menevän ihan vaan hypenjunaan koska hype.

Visuaalisesti ja teknisesti peli on ihan ok, mut ei mitenkään leukoja loksahtava. Mut tuskin se tässä pelissä onkaan "SE" juttu. Hieman kyl edelleen skeptinen tän kaiken 97 game of the century suhteen, siinä missän horizon forbidden west loistaa graafisesti ja myöskin open world ja seikkailua ja tutkimista ja pomoja ja tarina ja sivutehtäviä ja vaikka mitä ei saannut murskaavia arvoita vaikka 88 ei tod mikään huono ole, ainiin ei saa verrata pelejä. Kuitenkin mikä tästä tekee sit siitä niin massasta erottuvan? Sen takia että ei näy kysymysmerkkejä ja waypointteja? No joo menee raiteilta kohta joten jätän tähän, pitää itte pelata tämä sitten joskus kun sen hommaan niin saan kysymyksiini vastauksia.

:p
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä tultu eksyttyä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin enkä ole vielä edes lähellä sitä ns. virallista ekaa bossia, lähin siis vaan hönöilemään sinne tänne. Hyvä peli :) Astrologilla mennään, uusia sauvoja olis hyvä löytää tai loitsuja, yhen löysinkin mut vaatii arcanea jota en tajunnu kehittää vielä.
 
PS5 pelaajat muistakaa lopettaa peli aina options ja quit painikkeella päävalikkoon. Tapauksia joissa pelin edistyminen ei ole tallentunut jos peli sammutetaan suoraan kesken pelin tai mennään rest modeen. BandaiNamcon sivuilla oli juttua. Tutkivat asiaa ja korjaavat asian mahdollisimman pian.
Myös PS4 ja PS5 coop pelaajien välillä ongelmia. Tämäkin tiedossa
 
Huhhuh, tuli itäisellä Limgravella seikkailtua. Löytyi yhdestä rakennuksesta "hissi" jolla pääsi todella pitkän matkaa alaspäin. Perille päästyä suu loksahti auki. Ei ollutkaan ihan perinteinen "mene luolaan ja avaa arkku"-sivujuttu niin kuin ajattelin ennen rakennukseen astuessani.

On tämä vain niin perkeleen hieno peli ja jotenkin tuntuu, että ne tajunnan räjäyttävimmät jutut ovat vielä edessä päin. :D
 
PS5 pelaajat muistakaa lopettaa peli aina options ja quit painikkeella päävalikkoon. Tapauksia joissa pelin edistyminen ei ole tallentunut jos peli sammutetaan suoraan kesken pelin tai mennään rest modeen. BandaiNamcon sivuilla oli juttua. Tutkivat asiaa ja korjaavat asian mahdollisimman pian.
Myös PS4 ja PS5 coop pelaajien välillä ongelmia. Tämäkin tiedossa

Hetkinen, siis lopettaako ihmiset pelejään ilman quit päävalikkoon vaan suoraan peli kiinni? Eiks siinä tuu ihan jo pelkästään ajatuksesta lopettaa peli tollei vainoharhaseks o_O
 
Ylös Bottom