Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noobeinstein
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toistaiseksi tuo pelätty ”helppo” vaikeustaso on siinä rajoilla. Muutaman kerran olen kuollut normivihuja vastaan ja isommat vihut + bossit ovat suht. haastavia. Toisaalta buildia ei tarvi optimoida heti äärimmilleen, vaan voi lähteä hieman rauhallisemmin liikkeelle. Sekin toki vaikuttaa että Soulsborne on jo tuttu, tietää mitä tehdä.

Ainakin näin alussa tuntuu että oli parempi laittaa rahaa aseen nostoon +1 kun leveliin. Olisiko tässä sitten kavennettu attribuuttien vaikutusta vs. aseiden kehittäminen.

Hetkinen, siis lopettaako ihmiset pelejään ilman quit päävalikkoon vaan suoraan peli kiinni? Eiks siinä tuu ihan jo pelkästään ajatuksesta lopettaa peli tollei vainoharhaseks o_O
Sitä myös ihmetelly, aina joko manual save, quitti päävalikkoon tai pikasiirtyminen ennen lopettamista.

Hetkinen, siis lopettaako ihmiset pelejään ilman quit päävalikkoon vaan suoraan peli kiinni? Eiks siinä tuu ihan jo pelkästään ajatuksesta lopettaa peli tollei vainoharhaseks o_O
No noin minä aina pelit sammutan, suoraan rest modeen. Seuraavalla kerralla voi jatkaa juuri siitä mihin jäi sillä samalla sekunnilla, kun konsoli aukeaa. Toki tämmösissä tilanteissa pakko lopettaa pelit. Minusta noin niinku yleisesti vainoharhasta sammutella sitä peliä joka kerta jos tietää, että seuraavalla konsolin käynnistyksellä jatkaa samaa peliä.

No mä oon niin vainoharhainen et yleensä lopetan pelin niin et savetan, sit quit päävalikkoon sit viel käynnistän pelin et checkkaan et jatkuuko varmasti siitä mihin jäin, sit sammutan vasta pelin. (Ei minulla ei ole OCD) ainakaan tutkitusti. :rolleyes: :p

Vainoharhaa aiheuttaa myös tilanteet jossa olet just tehnyt manuaalisen saven ja sit olet poistumassa pelistä ja peli silti kysy viel "are you sure you want to quit, all unsaved data will be blä blä blä" sit tulee et mähä just savetin mitä se viel kysyy. Ja kaikken vähiten luotan mihinkään autosaveihin ja peleihin jossa ei ole ollenkaan manuaalista savea.

Toistaiseksi tuo pelätty ”helppo” vaikeustaso on siinä rajoilla. Muutaman kerran olen kuollut normivihuja vastaan ja isommat vihut + bossit ovat suht. haastavia. Toisaalta buildia ei tarvi optimoida heti äärimmilleen, vaan voi lähteä hieman rauhallisemmin liikkeelle. Sekin toki vaikuttaa että Soulsborne on jo tuttu, tietää mitä tehdä.

Ainakin näin alussa tuntuu että oli parempi laittaa rahaa aseen nostoon +1 kun leveliin. Olisiko tässä sitten kavennettu attribuuttien vaikutusta vs. aseiden kehittäminen.
Itse en kyllä helppona pidä tätä ollenkaan. Kunnon bossit ovat ainakin itselleni aivan sikavaikeita, ja sellaiset pikkubossitkin melkein yhtä
vaikeita. No, ehkä nuo rivivihut ovat kyllä helpompia kuin aikaisemmissa Soulsborne-peleissä, mutta oikeastaan tuo on nimenomaan avoimen maailman seikkailulle ihan fiksua pelisuunnittelua. Eihän siitä tulisi yhtään mitään, jos ne ihan perusvihut olisivat joka puolella murhaavan vaikeita, jolloin avoimessa maailmassa eteneminen menisi aivan liian hankalaksi ja turhauttavaksi.

Mutta kyllä tosiaan nuo isommat bossit ovat ainakin yksin pelatessa järjettömän vaikeita. Co-op-pelaaminen tuo niihin sentään jonkin verran helpotusta - aikalailla samaan tapaan kuin aikaisemmissakin Soulsborne-peleissä. Jos kuitenkin jonkun mielestä nuo isommat bossit ovat muka helpompia kuin aikaisemmissa Soulsborne-peleissä, niin tulee kyllä mieleen kysyä, että mitähän sieniä sitä ollaan syöty?

Joo ilmeisesti näin tapahtuu. Itse aina pelin kyllä lopetan päävalikkoon. Peliä en kyllä aina sammuta ja laitan sitten rest modeen kun tiedän että jatkan vaikka seuraavalla kerralla. Mutta nyt uudella sukupolvella latausajat niin nopeita että pitäisi kyllä aina sammuttaa vaan peli ettei tuu mitään ongelmia

No noin minä aina pelit sammutan, suoraan rest modeen. Seuraavalla kerralla voi jatkaa juuri siitä mihin jäi sillä samalla sekunnilla, kun konsoli aukeaa. Toki tämmösissä tilanteissa pakko lopettaa pelit. Minusta noin niinku yleisesti vainoharhasta sammutella sitä peliä joka kerta jos tietää, että seuraavalla konsolin käynnistyksellä jatkaa samaa peliä.
Eipä ihmekään, jos törmäät peleissä esim. paljon minua enemmän bugeihin. Tuohan on pomminvarma tapa pitää käynnissä ne peleissä vinksalleen ajautuneet loopit (joita tulee väistämättä kaikissa peleissä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän, mutta kaikissa niitä ennen pitkään tulee mitä pidempään boottaamatta pelaa), jotka alkavat sitten peleissä kertaantumaan ja aiheuttamaan koko ajan todennäköisemmin kaikenmaailman häiriöitä ja bugeja. Hardboottia joka kerta kun pelaat ja sitten myös kesken pidempien pelisessioiden, niin alkaa ne bugitkin jäämään todella paljon vähäisemmiksi pelissä kuin pelissä. Niin kauan minulla on tästä kokemusta ja olen asiaa moneen kertaan nimenomaan testannut, että totean tämän olevan hyvinkin merkittävä asia pelaamisessa.

Reilu 9 tuntia nyt takana ja äsken kaatui ensimmäinen(?) kunnon boss. Ihan varmasti 10+ kertaa kuolin siihen ja parilla yrityksellä sille jäi muutaman miekallisen verran vain helaa. Kerran yritin summoneiden kanssa, mutta lopulta meni sit soolona susien kanssa. Tuntuu haastetta kyllä riittävän tässäkin. Yhtään ei haittaa, että saa aina jatkaa vierestä :D

Ei tässä voi kun ihmetellä näiden optimoinnin paskuutta, vuodesta toiseen sama homma ja vuodesta toiseen saavat 10/10. Voisi jopa väittää että pelimaailmassa on jotakin vialla, ei tämmöisten pitäis mennä enää läpi.
Itse en voi kuin ihmetellä miten porukka jaksaa valittaa aina pienistä asioista. PS5:lla yhden illan pelanneena ei minulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Peli on yhtä nautintoa ja itse en edes kiinnitä huomiota jos siellä esim ruutu vähän tökkää jossain.
Mun mielestä hienoa että annetaan tälläisiä arvosanoja vaikka siellä olisikin jotain pientä ongelmaa. Nykypäivänä rankaistaan ihan liikaa turhasta. Keskityttäisiin enemmän siihen miten mukavaa ja nautinnollista sitä peliä on pelata.

Kyllä kuolo korjaa melko usein, välillä jopa rivimiesten kanssa ku rupeen keulimaa :D Hyvä grindaus paikka löyty Marika churchilta ku vieressä vihulta saa aina helposti 1000 mammonaa, Rest ja uusiks. 13h takana ja vasta lvl 23. Kokoajan teen jotain, en vaan missään pelissä ole nopea etenemään
Kerran yritin summoneiden kanssa, mutta lopulta meni sit soolona susien kanssa. Tuntuu haastetta kyllä riittävän tässäkin. Yhtään ei haittaa, että saa aina jatkaa vierestä :D
Siis eka summoneiden kanssa mut sit susien kanssa, eiks toi oo sama asia vai oonko taas missannu jotain :D

Viimeksi muokattu:
Siis eka summoneiden kanssa mut sit susien kanssa, eiks toi oo sama asia vai oonko taas missannu jotain :D

No riippuu toki näkökulmasta, mutta juu kai se sama asia on lopulta :D

edit: summoneilla tarkoitin tietenkin online apuja tässä yhteydessä :p

Viimeksi muokattu:
7 tuntia tuli eilen pelailtua ja on kyllä mahtava peli. Ihan ehtaa Soulsia, mutta avoimessa maailmassa. Maailma on myös oikeasti avoin ja niin paljon löydettävää, että varmasti kaikkea ei voi yhdessä läpipeluussa edes löytää.

Avoimuudesta yksi esimerkki on se, että ensimmäisen kunnon bossinkin voi oikeasti ohittaa kiertämällä alueen ja pääset bossin takana sijaitsevalla alueelle myös taistelematta laisinkaan :D.

On tullut seikkailtua siellä sun täällä ja kaikkea hauskaa koettu. Laitan spoilereihin yhden tapauksen ansa-arkusta, joka oli varsin erilainen aiempiin peleihin verrattuna. Arkussa ei piileskellytkään siis mimic, vaan kun sen avasi niin se teleporttasi sinut johonkin luolaan, jossa oli noin 50x vaikeampia vihuja ja kuollessakin spawnasit uudestaan sinne :D. Ainoa vaihtoehto oli juosta munaravia pakoon sieltä luolasta.

Vaikeudesta pakko sanoa myös, että kyllä tämä todella haastava peli on. Toki avoimuus vaikuttaa siihen, että ne vaikeat kohdat voi siirtää myöhemmäksi. Itse jääräpäänä haastoin Margitin selvästi alilevelisenä (19) ja kyllä siinä varmaan useampi tunti meni, että se lopulta kaatui. Järkevämpää varmasti olisi ollut kehittää ukkoa ja palata takaisin vahvempana mutta nautin kyllä tuosta taistelusta noinkin. Huikea bossi!

Framedropit ovat kyllä selkeästi huomattavissa mutta eivät ole ns. deal breaker minulle olleet. Toivon kyllä, että saisivat suorituskykyä paranneltua asap.

Nyt on ekat puoltoista tuntia maisteltu.

PS4 versio pelattuna PS5 on ihanan smooth kokemus, ei frame dropeista tietoakaan ja pelaaminen tuntuu todella hyvältä. Resoluution laskua tai muutaman ruohon puuttumista ei kukaan huomaa. Latausajatkin tuntuu olevan samaa luokkaa kuin natiivi versiolla, kuollessa about 7-8 sekuntia. Joka ei ihan Nioh tasolle pääse mutta alle sen kriittisen 10 sek. joka on aika tärkeää tällaisissa peleissä missä kuolo korjaa jatkuvasti.

Pelaaminen itsessään onkin sitten tuttua soulsia boostattuna x10. Ihan shokkina tuli ettei ole edes juoksu staminaa vaan saa painella mielensä mukaan. Hiippaileminen on loistava lisä open world karkeloihin, olihan se jo Sekirossa mutta se oli vähän eri tyylin peli. Open World muutenkin tuntuu keskivertoa helpommalta mutta silti saa olla kokoajan varuillaan.

Kaikennäköistä tutkittavaa ja kerättävää jokapuolella ja oli vähän yllätys miten pelin levelien nosto henkilö löytyy, ilmeisesti voi missata helposti.

Nyt on ratsukin saatu ja ekan bossinkin löysin ja se pyyhki lattiaa meikäläisellä aika nopeasti.

Upean oloinen peli joka voi nousta jopa ohi ensimmäisen Dark Soulsin parhaana FromSoft pelinä.

On tullut seikkailtua siellä sun täällä ja kaikkea hauskaa koettu. Laitan spoilereihin yhden tapauksen ansa-arkusta, joka oli varsin erilainen aiempiin peleihin verrattuna. Arkussa ei piileskellytkään siis mimic, vaan kun sen avasi niin se teleporttasi sinut johonkin luolaan, jossa oli noin 50x vaikeampia vihuja ja kuollessakin spawnasit uudestaan sinne :D. Ainoa vaihtoehto oli juosta munaravia pakoon sieltä luolasta.

Tämä aiheutti itsellekin hetken aikaa harmaita hiuksia :D Saas nähdä mitä mukavia yllätyksiä tulee vielä vastaan.

Kaikennäköistä tutkittavaa ja kerättävää jokapuolella ja oli vähän yllätys miten pelin levelien nosto henkilö löytyy, ilmeisesti voi missata helposti.
Ei vissiin kuitenkaan voi missata vaan tulee väkisin, kun
istahdat kolmannelle "nuotiolle" avoimessa maailmassa. Oli se sitten mikä nuotio hyvänsä, kunhan niitä on löytänyt kolme.

Itse missasin 90 % koko tutoriaalialueesta, kun lähdin suoraan siitä ovesta ulos :D.

Pakko sanoa vielä pari sanaa siitä ekasta pomosta. Voin kyllä kuvitella, että tuo on aika iso kynnys monelle uudelle Souls pelaajalle, varsinkin jos menee sinne liian aikaisin. Samaan tapaan kuin Bloodbornessa ekat pomot löi nopeasti jauhot suuhun. Laitan spoilereihin jos joku ei halua kuulla siitä mitään.

Ne Margitin combot saa jossain määrin Nameless Kingin näyttämään helpolta kun hän vaihtelee iskujen nopeuksia kokoajan. Samoin pomon iskut muuttuvat sen perusteella mitä itse teet. Jos lähdet hyökkäämään kesken tietyn combon hän saattaakin keskeyttää kyseisen combon ja iskeä takaisin.. Eka phase on varsin helppo mutta 50 % jälkeen, kun hän kaivaa sen kultavasaran esiin, niin sai kyllä hikoilla.

Eipä ihmekään, jos törmäät peleissä esim. paljon minua enemmän bugeihin. Tuohan on pomminvarma tapa pitää käynnissä ne peleissä vinksalleen ajautuneet loopit (joita tulee väistämättä kaikissa peleissä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän, mutta kaikissa niitä ennen pitkään tulee mitä pidempään boottaamatta pelaa), jotka alkavat sitten peleissä kertaantumaan ja aiheuttamaan koko ajan todennäköisemmin kaikenmaailman häiriöitä ja bugeja. Hardboottia joka kerta kun pelaat ja sitten myös kesken pidempien pelisessioiden, niin alkaa ne bugitkin jäämään todella paljon vähäisemmiksi pelissä kuin pelissä. Niin kauan minulla on tästä kokemusta ja olen asiaa moneen kertaan nimenomaan testannut, että totean tämän olevan hyvinkin merkittävä asia pelaamisessa.
Siinäpähän hardboottailet sen minkä jaksat. Hyvin vähän on kokonaisuutenaan rest modesta aiheutuvia bugeja tullut vastaan paitsi ehkä teikäläisen kuvitelmissa. ;)

Siinähän kärsit niistä bugeista ja valitat siitä kovasti. Harmi, että jotkut eivät halua itse itseään auttaa asioissa…
Kuten sanoin, bugit johtuu todella harvoin rest modesta tai quick resumesta. Jos niissä bugeja on niin niistä raportoidaan nopsaa ja siinä tapauksessa voi olla käyttämättä sen aikaa. Käsittämätöntä, että jotkut ei käytä uusien konsolien yhtä hienoimmista ominaisuuksista, keksitään omasta päästä niiden aiheuttavan ”outoja bugeja”. :D

Ylös Bottom