Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Aikalailla samat fiilikset täälläkin tuon gameplayn jälkeen, FromSoftware niin menee toki ostoon, mutta ei tuosta mitään vau-fiiliksiä tullut. Peli näytti siltä miltä sen olettikin näyttävän, tuo hyppiminen tuntuu hiukan oudolta, jopa Sekiron jälkeen. En tiedä tarviiko Souls-peli Open worldia (komealta maisemat kyllä näytti), mielestäni yksi koukku aikaisemmissa peleissä on että on ne 1-3 eri reittiä mitä pystyy etenemään, mutta ihan kiva että jotain uutta tuovat peleihinsä. Ja komppaan myös tuota, että videon presentaatio oli aika ala-arvoinen, mutta luottoa kyllä on itse peli on sitä Fromin laatua.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että Dark Souls -sarja on loppujen lopuksi pienten piirien tuote. Sarja on kokonaisuudessaan myynyt sen, mitä yksi COD myy vuodessa. Namco Bandaille tämä on varmasti kova julkaisu omalla mittapuulla, mutta en ole itse yllättynyt pelivideoiden julkaisujen pienuudesta.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että Dark Souls -sarja on loppujen lopuksi pienten piirien tuote. Sarja on kokonaisuudessaan myynyt sen, mitä yksi COD myy vuodessa. Namco Bandaille tämä on varmasti kova julkaisu omalla mittapuulla, mutta en ole itse yllättynyt pelivideoiden julkaisujen pienuudesta.
Välillä kun sun juttuja lukee miettii että trollaatko vai oletko tosissasi.

Dark Souls sarja on myynyt yli 30 miljoonaa kappaletta joten on se nyt aika posketonta väittää sitä pienten piirien peliksi. Ja tämä ei ole mikään "fanipojan" näkemys, vaan ihan objektiivinen arvio siitä että kyllä 30 miljoonaa myytyä on hyvä tulos, etenkin kun sarja on pitänyt visionsa eikä ole siirtynyt Tomb Raider/ Uncharted kopioksi. Ja kaikkia myytyjä ei ole edes vielä nähty, koska pelisarja myy koko ajan lisää.

Kun tuohon lasketaan päälle Sekiro ja Bloodborne, lukemat menee jo yli 40 milj. Vertailun vuoksi: Uncharted sarja on myynyt n. 40 milj. ja Fallout sarja 38 milj.

Taakse jäävät sellaiset pienten piirien tuotteet kuten Football Manager, Half-Life, Ratchet&Clank, Gears of War, Spider-Man, Prince of Persia, Mass Effect jne.

En pitäisi mitenkään mahdottomana että kun Elden Ring ilmestyy koko setti (DeS, DS1-3, BB ja Sekiro + ER) on myynyt jo yli 50 miljoonaa.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä kun sun juttuja lukee miettii että trollaatko vaan ketjussa vai oletko tosissasi.

Dark Souls sarja on myynyt n. 30 miljoonaa kappaletta joten on se nyt aika posketonta väittää sitä pienten piirien peliksi. Ja tämä ei ole mikään "fanipojan" näkemys, vaan ihan objektiivinen arvio siitä että kyllä n. 30 miljoonaa myytyä on kuudelle pelille hyvä tulos, etenkin kun sarja on pitänyt visionsa eikä ole siirtynyt Tomb Raider/ Uncharted kopioksi. Ja kaikkia myytyjä ei ole edes vielä nähty, koska pelisarja myy koko ajan lisää.

Kun tuohon lasketaan päälle Sekiro ja Bloodborne, lukemat menee jo yli 35 milj.
Vertailun vuoksi: Uncharted sarja on myynyt n. 40 milj.

Koko Dark Souls -sarja on myynyt reilut 27 miljoonaa kappaletta kymmenessä vuodessa. Se on hieno luku, eikä sitä kiellä kukaan. Mutta kuten sanoin ihan selkeästi vertailun vuoksi, yksi Call of Duty myy saman hyvänä vuonna. Tässä puhutaan ihan eri mittakaavan julkaisuista, eikä näin ollen yksittäisen pelin mainoskampanjaan ole Namcolla ainakaan vielä tarvetta painostaa tämän suuremmin. Itse olen oikeastaan enemmän yllättynyt siitä, että he eivät alleviivaa Dark Souls kolmosen vaikutteita tämän enempää. Varsinkin kun se on sarjan parhaiten myydyin peli tähän mennessä.

Tämä ei ole kritiikki, eikä siitä ole syytä alkaa ottaa hernettä nenään. Dark Soulsit ovat itselle merkittäviä pelejä, joita tulee pelattua vieläkin vuodesta toiseen. Mutta en myöskään odota niiltä valtavavirran huomiota samalla tavalla kuin muilta julkaisuilta. Varsinkin kun Namco Bandai tunnetusti aina tekee julkaisut vähän omalla tyylillään.
 
Toisaalta jos CoD:Iin verrataan niin kaikki pelit ovat pienempien piirien pelejä. Olkoon Souls-pelit siis pienten ja isojen piirien välimaastosta.

Mulla oli huoli Elden Ringin suhteen, että onko liian kaukana dark souls -meiningeistä. Ei näytä olevan. Sain vaikutuksen, että pelisarja on onnistuttu elvyttämään eloon. Sitä se todellakin kaipaa. Ostaisin tänään, jos voisin.
 
Elden Ringiä ei ole turhaan äänestetty pelaavan kansan odotetuimmaksi peliksi ohitse Skyrimin, Zeldan tai God of Warin kaltaisten kymmeniä miljoonia kappaleita myyneiden pelien jatko-osien. Sanoisin, että tuollaista suosiota ei yksikään pienen piirin peli saa.

Minun pieni kritiikkini kohdistui ainoastaan siihen, että tämä pelipätkä-traileri oli hieman ponnettomasti leikattu koostuen vähän oudoista klipeistä ja aika paljon hypittiin random kohdasta toiseen random kohtaan ilman sen suurempaa syytä. Varmaan moni kesähessukin olisi pystynyt parempaan editointipöydällä. Tai voihan se olla, että editoija oli pakotettu editoimaan tuon noin jos pelin build oli vaikka vanha ja pop-init tai lagipiikit häiritsivät nauhoitusta ja ne haluttiin sitten piilottaa.

Mutta pointtini oli tosiaan lähinnä se, että kun pelin combat, hahmot ja maailma ylipäätään on tuota luokkaa mitä se FromSoftwaren peleissä on, niin varmasti mieleenpainuvamman esityksen olisi voitu saada aikaan tuolla materiaalilla mitä käytössä on ensimmäiseen kunnon pelikuvan esittelyyn pelistä.
 
Koko Dark Souls -sarja on myynyt reilut 27 miljoonaa kappaletta kymmenessä vuodessa. Se on hieno luku, eikä sitä kiellä kukaan. Mutta kuten sanoin ihan selkeästi vertailun vuoksi, yksi Call of Duty myy saman hyvänä vuonna. Tässä puhutaan ihan eri mittakaavan julkaisuista, eikä näin ollen yksittäisen pelin mainoskampanjaan ole Namcolla ainakaan vielä tarvetta painostaa tämän suuremmin.

Tämä ei ole kritiikki, eikä siitä ole syytä alkaa ottaa hernettä nenään. Dark Soulsit ovat itselle merkittäviä pelejä, joita tulee pelattua vieläkin vuodesta toiseen. Mutta en myöskään odota niiltä valtavavirran huomiota samalla tavalla kuin muilta julkaisuilta. Varsinkin kun Namco Bandai tunnetusti aina tekee julkaisut vähän omalla tyylillään.
Niin, pelkästään Dark Soulssit 27 milj. Päivitinkin yllä viestiä luvuista että kun sisarpelit DeS, BB ja Sekiro lasketaan mukaan, mennään jo yli 40 milj. ja monet tunnetut pelisarjat jäävät kauas taakse. Toki jäävät taakse jo tuolla 27 milj. jos haluat vain Dark Souls pelit laskea.

Kun katson Bandai Namcon listaa peleistä, Souls sarja lienee eniten myyvin. Voi olla että tämä on tietoistakin Bandai Namcolta, että mainontaan ei tarvi älyttömästi panostaa koska peli myy maineellakin eikä kilpailua muiden vastaavien pelien taholta juuri ole kuten monella muulla sarjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, pelkästään Dark Soulssit 27 milj. Päivitinkin yllä viestiä luvuista että kun sisarpelit DeS, BB ja Sekiro lasketaan mukaan, mennään jo yli 40 milj. ja monet tunnetut pelisarjat jäävät kauas taakse. Toki jäävät taakse jo tuolla 27 milj. jos haluat vain Dark Souls pelit laskea.

Kun katson Bandai Namcon listaa peleistä, Souls sarja lienee eniten myyvin. Voi olla että tämä on tietoistakin Bandai Namcolta, että videoihin ei tarvi älyttömästi panostaa koska peli myy maineellakin eikä kilpailua muiden vastaavien pelien taholta juuri ole kuten monella muulla sarjalla.

Kai huomasit, että valtaosa vertauksistasi on joko yksinoikeuspelejä, sisältävät vain pari peliä tai sitten ovat sellaisia tuotteita, joille ei ole tullut lisäyksiä kymmeneen vuoteen tai ylitse? Half-Life tunnetaan enemmän siitä, mitä se ei ole julkaissut verrattuna siihen mitä sarja sisältää. Prince of Persiasta ei ole nähty uutta peliä sitten vuoden 2010.

Myyntiluvuista voidaan toki puhua lisää muualla, sille taitaa olla oma ketju, mutta kun katsotaan laajalta skaalalta niin Dark Souls -sarja on myynyt historiallisesti "vain hyvin" per konsoli/PC. Mikä on jälleen todella hienosti ultra-vaikealta pienten piirien sarjalta! Tämän vuoksi Dark Souls 3 oli aikanaan niin yllättävä hitti, kun se myi alle vuodessa enemmän kuin yksikään aiemmista julkaisuista yhteensä.

Mutta siitä saakin paljon mielenkiintoisemman keskustelun aikaan, että tuleeko Elden Ringistä entistä helpompi peli, sillä Souls 3 oli trilogian helposti lähestyttävin julkaisu tähän mennessä.
 
Kai huomasit, että valtaosa vertauksistasi on joko yksinoikeuspelejä, sisältävät vain pari peliä tai sitten ovat sellaisia tuotteita, joille ei ole tullut lisäyksiä kymmeneen vuoteen tai ylitse? Half-Life tunnetaan enemmän siitä, mitä se ei ole julkaissut verrattuna siihen mitä sarja sisältää. Prince of Persiasta ei ole nähty uutta peliä sitten vuoden 2010.

Myyntiluvuista voidaan toki puhua lisää muualla, sille taitaa olla oma ketju, mutta kun katsotaan laajalta skaalalta niin Dark Souls -sarja on myynyt historiallisesti "vain hyvin" per konsoli/PC. Mikä on jälleen todella hienosti ultra-vaikealta pienten piirien sarjalta! Tämän vuoksi Dark Souls 3 oli aikanaan niin yllättävä hitti, kun se myi alle vuodessa enemmän kuin yksikään aiemmista julkaisuista yhteensä.

Mutta siitä saakin paljon mielenkiintoisemman keskustelun aikaan, että tuleeko Elden Ringistä entistä helpompi peli, sillä Souls 3 oli trilogian helposti lähestyttävin julkaisu tähän mennessä.
Tuo 27 milj. on kolmen pelin myynti, josta yhdestä on erikseen remake...listalla oli myös useita pelejä joita on enemmän kuin nämä kolme.

Sekä myynneistä ja vaikeustasoista on oma keskustelunsa jo konsolifnissä. Viestisi muuten on sitä tasoa että jätän keskustelun kanssasi jatkossakin tähän.
 
Täällä ei ilmeisesti porukkaan oikein iskenyt tuo gameplay, kun videon toteutus ja myyntiluvut puhuttavat noinkin paljon :) No, olihan se aika pitkälti Dark Soulsia avoimessa maailmassa muutamilla uusilla kikoilla. Maailma näytti kuitenkin sen verran upealta, että kovasti kutkuttelisi päästä tutkimaan sitä, vaikka en ole vuosien takaisista Souls-övereistä toipunut vieläkään täysin.
 
Viiden viikon talviloma anottu jokin tovi sitten 21.1.2022 alkaen, naputan putkeen kaiken kerralla heti. Hyviä hommia talveksi.

Edit. Hötkyilin näköjään anomuksissa ja ovatkin siirtäeneet tuota julkaisupäivää silleen että palaan takaisin töihin juuri kun ilmestyy. Ei niin hyviä hommia nämä.
 
Täällä ei ilmeisesti porukkaan oikein iskenyt tuo gameplay, kun videon toteutus ja myyntiluvut puhuttavat noinkin paljon :) No, olihan se aika pitkälti Dark Soulsia avoimessa maailmassa muutamilla uusilla kikoilla. Maailma näytti kuitenkin sen verran upealta, että kovasti kutkuttelisi päästä tutkimaan sitä, vaikka en ole vuosien takaisista Souls-övereistä toipunut vieläkään täysin.
Pelattavuus oli ok, enempi tässä tuli olo että jo Dark Soulssin, Bloodbornen ja Sekiron kahlanneelle peli voi tuntua helpolta. Tosin en kyllä Sekiroakaan helpoksi väittänyt, vaikka olin DS ja BB juuri alle pelannut, joten eiköhän From tämän jotenkin huomioi.

Vaikka aluksi Sekiro tuntui pirulliselta juonelta kohti vaikeampia pelejä, jotenkin sen uusista mekaniikoista oppi nauttimaan. Ihan en heti videolta keksinyt mitä uutta sikäli olisi tiedossa, näytti olevan samoja stunneja, visceral attackkeja ym.

Se pisti silmään että faith ja intelligence lisäksi oli vielä erillinen Arcane, ehkä maagipuolta viety eteenpäin.
 
Mun mielestä hyvä vaan ettei from ole jämähtänyt samaan muottiin, vaan tekevät jotain erilaista. Vaikka toki Open World pelejä on paljon, mutta silti olen innoisani tästä. Peli vaan julkaistaan niin helkutin huonoon aikaan, ettei välttämättä tuolloin ehdi paljoa pelaamaan :D
 
Kyllähän tuo näyttää tutulle mutta samalla siinä on todella paljon uutta. Ärsytti vaan kun jatkuvasti piti tehdä hyppy lyöntejä ja se näyttää todella typerältä. Olisi myös ollut kiva nähdä miltä se peli oikeasti näyttää ihan HUDin kanssa, nyt jotenkin vähän turha pätkä tolleen. Ei nyt mikään hype pätkä ollut kyllä mutta kyllähän tämä edelleen kiinnostaa.
 
saataa mennä ostoslistalle ei vaikuttanyt niin vaikealta kuin studion muut pelit onneksi
Itselle tuli myös vähän samalainen olo ja vähän ristiriitaiset fiilikset kartasta. Mutta eiköhän haastetta ole varmasti luvassa.

Tykkään myös jotenkin kun maailma näytti vähän värikkäämältä Sekiron tapaa. Ei aina niin synkkää :D
 
Vaikuttaisi että FromSoftware on sopivasti muuttanut kaavaa DS:sta: Nuo linnoitukset luo mahdollisuuden saada DS-tyylinen lähestyminen, eli pelintekijä saa kontrolloitua pelaajan reittejä yms paremmin. Kuitenkin uutena asiana on tuo avoimen maailman puoli, joka luo raikkaan tuulahduksen pelisarjaan. Toki tuo avoin maailma varmasti väkisin helpottaa peliä, koska suunnittelussa täytyy ottaa eri lähestymistavat huomioon.

Itselle PvP-puolen muutokset ei haittaa, apurina menty tähänkin asti aina.
 
Kyllä tuo pelivideo vakuutti itseni täysin, esim hevostelu ja metsässä hiivintä. On aika kokeilla jotain uutta ja näyttäisi melko varmalta, että saamme kuitenkin vielä nauttia mm. Bloodbornen jatko-osasta, joten ei tarvitse pelätä, etteikö suljetumpi maailma vielä tekisi paluuta.

Näiden teosten yksi parhaimmista asioista itselleni on ollut se immersiivinen pelimaailma. Ne on luotu niin pirun hyvin, etten vanhan FFVII:n maailman kartan lisäksi osaa sanoa peliä, joka olisi saanut itseni niin uppoutumaan sen loreen ja tunnelmaan. Tässä pelimaailma näyttäisi olevan myös aivan huippuluokkaa.

Edelleen DS Remake on itselleni tämän sukupolven ylivoimaisesti paras peli ja tekisi mieli ostaa se takaisin neljännen läpipeluu kerran vuoksi.
 
Ylös Bottom