Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Tämän päivän barbaroinnit oli sitten pelkästään Nokronin pomotaistelua. Turhautumista riitti mutta myös toivon pilkahduksia kun välillä oli enää yksi jäljellä pienillä energioilla ja ainakin kerran molemmat mutta pari iskua iskua vaille kuoliaita. En tajua miten sitä hyrrää väistää varmasti: usein onnistun väistämään sen vasemmalle eteen mutta välillä sekin on väärä suunta.

Itse vedin tämän niin, että kutsuin heti Mimic Tearin apuun ja aggrosin sen ensimmäisen hengiltä mahdollisimman nopeasti. Eli juuri niinkuin tuossa mietitkin. Mimic Tear on sen verran OverPowered, että aika hyvin tuolla tapaa ehti juuri kellistää sen toisen ennenkuin toinen edes kunnolla pääsi mukaan taisteluun. Jos et ole vielä löytänyt Mimic Tearin tuhkia niin sen verran vinkkaan että ne löytyy Nokronista.
Itse asiassa turhautti jo sen verran että testasin tuota. Oli ihan säälittävä apuri. Samoin testasin monia muitakin ja se jellyfish oli ehkä hyödyllisin kun ampui kaukaa ja sai ne edes hetkeksi aggrottamaan muualle. Ja tajusin kyllä miksi minulla tuo hahmo on niin surkea: en ole päivittänyt yhtään asheja koska tuo oli ensimmäinen kerta kun niitä edes kokeilin.

Oletin muutenkin että se tekisi identtistä damagea mutta teki paljon vähemmän kuin hahmoni tai sitten käytti jotain typerää hyökkäystä. Yhdessä kohtaa huomasin että se heitteli tulipalloja. Minulla on "inttiä" sen verran että pari taikaa voi tehdä ja tuo on jäänyt sinne valikkoon lojumaan. Nyt se sitten sillä meinasi ilmeisesti nuo voittaa :D

Kunnioitettavaa, mikäli tuon taistelun hoitelee ihan yksinään. Ei ihan helposti onnistuisi ainakaan itseltäni. Ehkä lukuisien yrityksien jälkeen voisi toki joku tatsi löytyä -- Ovat niin pirun aggressiivisia ja nopeita sekä tekevät armottoman kovaa damaa osuessaan. En tuollaisia jaksa oikein lukuisia kertoja hinkata, joten olen päätynyt armottomasti käyttämään kaikki mahdolliset keinot noita vastaan.
Meinasin jo luovuttaa ja käytinkin sekä asheja että yhtä npc-hahmoa apuna mutta kun unohdin summonoida apurin ja pääsin yhden kerran todella lähelle voittoa niin jätin taas ne käyttämättä. Nyt on tullut jo useampi kerta että on todella lähellä että menee. Uusintoja tulee ja välillä kuolen niin että en ehdi reagoida yhtään mutta olen nyt ilmeisesti päättänyt että koska tämä selvästi on mahdollista niin aion sen mennä :D No, jos ei kesällä ole läpi niin saatan höllätä.

Mutta mielestäni nuo eivät lopulta ole kauhean nopeita. Nimenomaan siis hyökkäyksissä. Onhan siellä syöksyjä mutta ne signaloi ne niin selvästi että ne osaa väistää, siis ainakin jos on jauhanut niitä jo kymmeniä kertoja. Damagea ne tosiaan tekevät paljon ja itse kuolen kahdesta iskusta. Jos oikein paha isku tulee niin kerrasta poikki. Aggressiivisuudessa ne taas on vähän outoja, välillä himmailevat molemmat kauempana mutta joskus taas ei pääse yhtään kauemmas ja joutuu pyörimään kahden jaloissa kun kirvestä ja veitsejä pyörii joka suunnasta. Pääosan nuo kuitenkin tuntuvat käyttäytyvän niin että vain toinen on enemmän kimpussa ja toinen taaempana. Tuntuisi myös että ikään kuin vaihtelisivat vuoroa siinä kumpi hyökkää ja kumpi on taustalla. Kunnes tosiaan tulee niitä hetkiä että toinen hyökkää ja joutuu reagoimaan kun tuleekin sivusta myös toinen heilumaan. Ja jos ei tule niin tulee myrkkyä.

Toisaalta jos voitin mad pumpking head kaksoset niin ei tämä kovin kaukana siitä taistelusta ole. Ne olivat vielä aggressiivisempia ja taistelutila oli todella pieni.

^tuossa mun mielestä oli se poison pilvi se kaikkein isoin ongelma. Toki hankalia muutenkin noin parina, mutta kirsikkana kaiken muun päällä se penteleen poison. Jalkapallo kentän konoinen pilvi joka sai hahmon sätkyttelemään epileptisesti kohti you died ruutua kohti.
En osaa sanoa kumpi on lopulta pahempi: myrkyt vaiko se että välillä on kahden jätin iskuja ottamassa vastaan yhtä aikaa niiden molempien jaloissa vaikka kuinka yrittäisi pitää etäisyyttä. Valitsen jälkimmäisen, sillä myrkkyjä osaa jo helposti ennakoida ja väistää. Niiden väistämisessä oikeastaan riittää että perääntyy jos on lähellä sen tullessa ja muuten on jatkuvasti liikkeessä.

Summonit ottaa kyllä aika pahasti turpaan myrkyistä kun eivät tajua väistää niitä.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä siinä poisonissa on se että kun ne molemmat tuuttaa sitä yhtäaikaa, niin se pilvi on aika hemmetin kattava ja väistelykin vähän hankalaa jos siihen sattuu jäämään jumiin, kun siitä tulee kokoajan staggeria. Tietenkin samaan aikaan kun joka suunnasta taotaan kalloa sisään, niin sanotaanko nyt näin, että ilmankin tulisi toimeen :D Kirsikkana kakun päällä.
 
Itse asiassa turhautti jo sen verran että testasin tuota. Oli ihan säälittävä apuri. Samoin testasin monia muitakin ja se jellyfish oli ehkä hyödyllisin kun ampui kaukaa ja sai ne edes hetkeksi aggrottamaan muualle. Ja tajusin kyllä miksi minulla tuo hahmo on niin surkea: en ole päivittänyt yhtään asheja koska tuo oli ensimmäinen kerta kun niitä edes kokeilin.
Joo, no tuo kyllä vaikuttaa. :) Päivittämätön versio ei ole OP. Minulla myös tosiaan auttoi se, että leveleitä oli reilusti päälle sata, kun tuota pomoa vastaan taistelin.

Tässä muuten omasta mielestä yksi Elden Ringin hienouksista verrattuna muihin Souls-peleihin. Pelissä on äärimmäisen helppo grindata. Niin tahallaan kuin vahingossa. Kun avoin maailma on niin laaja, niin aina löytyy paikkoja, jossa omalla hahmolla pärjää hyvin. Sitten on tietysti täälläkin moneen kertaan mainittu kanafarmi, jossa voi käydä grindaamassa muutamat levelit, jos tuntuu ettei pärjää. Tähän päälle vielä NPC apurit ja tuhka-apurit, niin pelistä saa tehtyä juuri niin helpon kuin haluaa, mikä on tällaiselle helposti Souls-pelien vaikeuteen turhautujalle hieno juttu. Nyt nimittäin kaatuu pomot yleensä muutamalla yrityksellä, eikä Margitin jälkeen ole jäänyt jumiin mihinkään. Margitissakin auttoi silloin alussa se, kun kääntyi kannoillaan ja lähti takaisin tutkimaan Limgraven aluetta. Jokusen levelin ja parempien aseiden jälkeen Margit olikin suht helppo.

Nyt on noin 53 tuntia takana ja tuntuu että olen tehnyt suurimman osan mitä voi tehdä ennen Leyndelliä. On ollut aivan huikea peli tähän asti. Maailman skaala eri alueineen, korkeuseroineen ja tutkittavine paikkoineen jaksaa ilahduttaa. Pomovastuksia on myöskin vaikka minkä näköistä sorttia, vaikka pientä kierrätystä onkin nähtävissä. Se on myös siistiä, joskin Souls-peleistä tuttua, kuinka erilaisen hahmon tässä voi tehdä. Kun katselee omaa inventorya täynnä taikoja, aseita ja varusteita, joita ei oma Strength/Faith hahmo pysty käyttämään, niin paikoin hiipii mieleen uuden hahmon teko rinnalle tai levelipisteiden uudelleenjärjestely. Olen kuitenkin niin kiintynyt tähän nykyiseen hahmoon, etten halua muuttaa sitä. :) Yksi tavallaan ärsyttävä piirre omassa hahmobuildissa on se, ettei Golden Halberdille tunnu löytyvän hyvää korvaajaa. Se ase on niin hyvä, että olen pelannut melkein koko pelin sillä. Toki välillä testaillut muita, mutta ei vaan toimi. Yleensä pidän asetta kahdessa kädessä, mutta sitten kun loitsutan, niin Flame of the Fell God lentää toisesta kädestä Golden Order Sealin avustamana.

Täällä joku joskus monta sivua sitten puhui Elden Ringin muodista. Kuten aseiden nimetkin antaa ymmärtää, minua on vetänyt puoleensa kaikki kultainen. :cool:

1651042101809.png
 
Yksi tavallaan ärsyttävä piirre omassa hahmobuildissa on se, ettei Golden Halberdille tunnu löytyvän hyvää korvaajaa. Se ase on niin hyvä, että olen pelannut melkein koko pelin sillä. Toki välillä testaillut muita, mutta ei vaan toimi. Yleensä pidän asetta kahdessa kädessä, mutta sitten kun loitsutan, niin Flame of the Fell God lentää toisesta kädestä Golden Order Sealin avustamana.

Täällä joku joskus monta sivua sitten puhui Elden Ringin muodista. Kuten aseiden nimetkin antaa ymmärtää, minua on vetänyt puoleensa kaikki kultainen. :cool:

Tuo kuulostaa niin tutulta. Golden Halberd oli pelissä käytössä varmaan 90% ajasta sen saamisen jälkeen, kunnes tuli juustoiltua suuremmat tasot ja lanattua jengiä Ruins Greatswordilla. Kuvan haarniskakin oli todella pitkään käytössä, kunnes kykypisteet suvaitsivat pukea keskivartalolihavuuspanssarin. Ehkä tässä olisi pitänyt vaan rohkeasti kokeilla jotain eri pelityyliä, niin olisi tullut varusteisiinkin vaihtelua.
 
Läpi meni tämä mestariteos. Lord of the frenzied flame -loppu tuli. Trophyjä jäi 7 puuttumaan eli näemmä kaikenlaista olisi vielä tehtävänä. Nyt sitten pohdintaa, jatkaako samalla hahmolla tätä kierrosta, vaiko mennä suoraan ng-kierrokselle. Sitähän voisi vetää hahmon uusiksi kokonaan. Vaihtaa sukupuoli ja statsit ja kokeilla uutta lähestymistapaa.

Elden beast kaatui yllättävän helposti ensi vedolla. Malenia oli se vaikein näistä mulle. Fire giant oli toinen hankala. Tai no aika monihan näistä oli "hankala" mutta noi kaksi oli ne jotka aiheutti oikeasti migreeniä. Pitkään mentiin golden halberdilla, mutta lopullinen valinta oli ruins greatsword. Mahtava ase, jonka wave of destruction +10 tasolla kaataa pienemmät ja vähän isommatkin pikkuvihu-mobit kertalaakista, ja syö bossienkin elämää kiitettävästi.

Netissä on ollut taas paljon sanomista vaikeustasosta. Mä olen vanha äijä enkä kovinkaan kummoinen pelaaja, ja jos minä sain tämän läpi, saat sinäkin. Mun näkemys on, että peli antaa työkaluja yllin kyllin, kysymys on ehkä enemmän siitä, löytyykö kärsivällisyyttä koluta, tutkia ja kerätä niitä työkaluja. Toki ne gitgud - gotgud jumalat on eri asia. Nehän menee tän läpi joka tapauksessa rätti silmillä, tanssimatolla sl 1 nakunaisella alle tunnin...:D

Oblivion. Silloin aikoinaan kun se ilmestyi, se hetki kun astut ulos tyrmästä ja se maailma aukesi silmien eteen. Se wov-hetki. Se on jäänyt ikuisesti mieleen. Elden Ring on ainoa peli, joka on saanut aikaan tuon saman tunteen kun kiipeää ulos sieltä aloitusosiosta. Maailma on upea. Mitäpä sitä muuta osaisi sanoa. Loputon leikkikenttä, joka todellakin haarautuu ja haarautuu ja haarautuu. Joka kerta kun palaa jollekin vanhalle alueelle, löytyy jotakin uutta, ainakin pari missattua shainia, jos ei muuta. Kerta kaikkiaan mestarillinen luomus tämä lands between.

Tässä on peli jonka tulen muistamaan aina. Ehkä myös surullisen maailmantilanteen takia. Kun joskus tulevaisuudessa puhutaan Elden Ringistä. Muistan myös tämän kevään. Koronan, sodan uhan.

Kello näyttää 139 tuntia, eli suht mukavasti sai aikaa kulumaan tämän parissa. Nyt vähän huilia. Kohta on kesä ja aika vaimon kanssa siirtyä hetkeksi muitten harrasteitten pariin. Maasto ja maantiepyörät esiin, ja kovaa ajoa. Pelejä enemmän sitten taas syssymällä. Jospa vaikka vihdoinkin saisi Horizon Forbidden Westin aloitettua. Vai jatkuuko Elden Ring uusin kujein. Saas nähdä.
 
Raportoitavaa ei nyt työhommien vuoksi ole mutta viimeksi jauhoin taas sitä Nokronin pomotaistelua varmaan sen vajaa kaksi tuntia.

Pääsin jo useamman kerran todella lähelle mutta siellä on aina joku random isku, joka tulee ihan väärässä kohtaa kun ei ole ehtinyt parantaa ja se on sitten siinä. No mutta niin kauan sitä on jauhanut että pakko se on vetää ilman apuja barbaroiden. Toisaalta vähän typerää kun jos tätä purismia lähtee purkamaan niin sittenhän siellä pitäisi olla alastomana lvl1-nuijamuijana heilumassa.

PS. Nuijamuija olisi ollut niin paljon kovempi nimi hahmolle! :D
 
Raportoidaanpa taas omaakin etenemistä. Aika paljon on tätä tullut pelattua lisää sitten viime postauksen, eli toissapäivän. :) Nyt pelitunteja kasassa 62. Leyndell läpi ja matka jatkui Mountaintops of the Giantsiin. Sielläkin olen ehtinyt jo listiä Volcano Manorin viimeisen kohteen ja käydä sen jälkeen kukistamassa Lord Rykardin. Myös se ensimmäinen(?) linna tuolla vuoren päällä tuli koluttua ja sen loppupomo Commander Niall kukistettua. Samoin kuin useampi pienempi pomo ja yksi lohikäärme.

Peli tuntuu edelleen aika helpolta, vaikka alueet ovatkin vaikeutuneet. Kuten aikaisemmassa viestissäkin vihjaisin, niin tämähän on oikeastaan omaa syytä ja ihan suunniteltua pelaamista minun osalta. Olen nyt level 176 ja edelleenkin tuntuu, että olen ylilevelinen, mutta hyvällä tavalla. En halua tästä mitään päätäseinään hakkaamista, vaan kohtuu haastavan, mutta silti jatkuvasti eteenpäin menevän pelikokemuksen. Sen myös olen saanut, kun jaksoin aikaisemmassa vaiheessa peliä hieman grindata leveleitä. Nyt olisi myöskin Golden Halberd päivitetty tappiin asti, samoin kuin Mimic Tear. Ruins Greatsword on myöskin yhtä vaille täydet, joten ei pitäisi jäädä varusteista kiinni.
 
No nyt meni sitten toisen kerran läpi. Hahmolle jäi leveleitä 110. Viimeseen bossiin meinasi loppua usko. Meinasin jo että muuttelenko hahmon Copperfieldiksi mutta lopulta se meni. Edelleen varmaan yksi vaikeimmista bosseista omasta mielestä. Todella paljon tuli auteltua muita ja tehtyä inveidauksia. Maistuu peli siis edelleen. Nyt vaan omalle hahmolle tietyt tuplamiekat new game+ ja jatkamaan nettipelin puolella.
 
Nyt se meni. Vaan olipahan antikliimaksi koko homma. Alue sen jälkeen on tympeä ja kaipaisi tähän väliin jotain sen Margitin jälkeisen linnan tyylistä meininkiä. Tosin ehkä sitä tulee piakkoin ja jos ei tuolla niin sitten muualla.

Mutta useamman kerran tänään oli todella lähellä ja itse asiassa ensimmäinen yritys parin päivän tauon jälkeen oli sellainen että ensi kertaa sain todella hyvissä ajoin sen ensimmäisen hoideltua alta pois ja samalla yrityksellä myös molemmat tyypit stunnattua. Tuota ei ole aiemmin tapahtunut vaan useimmiten se on vain se ensimmäinen, jolle se joskus sattuu osumaan. Muutenkin se meni kuin haaveunissa ja saattoi olla etten ottanut edes osumia mutta lopussa sitten tuli se jokin yksi isku väärään paikkaan. Sekin itse asiassa sen hiton stunnauksen jälkeen kun kadotin lukituksen ja hyppyhyökkäys meni ihan mihin sattuu enkä nähnyt pomoa ollenkaan kun kamera sojotti mihin sattuu ja eiköhän se riittänyt sille tilaisuudeksi hoidella nuijamuijani pois sillä kertaa.

Mutta palasin. Ja palasin. Ja palasin. Ja jossain kohtaa ei enää tarvinnut palata.

Tuon jälkeen oli sama olo kuin silloin aiemmin kun tuntui ettei oikein tiedä että mitä sitten. Putoaa pohja maailmalta kun ei ole enää mitään selvää tavoitetta ja on ihan hukassa että mitä sitä tekisi :D

Mieluummin oikeastaan tutkisin sitä paikkaa missä kävin jo aiemmin ja jossa käymisen vuoksi se Radahn-homma käynnistyi. Tulin sieltä pois kun tuntui että jäi liikaa asioita tutkimatta aiemmista paikoista ja sitten päädyin tosiaan tuonne Nokroniin kun aloin niitä juonia edistellä.
 
Tänään oli aikamoista wtf-meininkiä kun päätin parista eri suunnasta valita Leyndellin. Siellähän oli varsin tutun oloinen paikka enkä oikein ymmärtänyt että mitä hittoa. Nämä jutut on kyllä sitä parasta settiä Fromin peleissä. Samoin yleensäkin ottaen tuo paikka on juuri sitä mitä kaipasin sen jälkeen kun olin ensin mennyt sinne Nokronin jälkeiseen paikkaan. Se tulikin nuohottua aika nopeasti läpi, joten sen vuoksi sitten päädyin tuonne Leyndelliin.

Sitä ympäröivää maastoa (eli open worldia kai) en olekaan tutkinut vaikka se oli ensimmäinen paikka, mihin pääsin siinä osassa karttaa.

Eksyin myös Leyndellissä pomon huoneeseen mutta quittasin karusti valikkoon että en menetä sieluja. Ei vain ollut tarkoitus mennä pomoille nyt, joten ei hävetä pätkääkään käyttää tuota hyväksi. Lukihan siinä ovella jotain että "boss" mutta en aina lue niitä tekstejä että saa itsekin yllättyä tai olla tarkkana (siis vihollisten yllätysten suhteen, ei sen että menee vahingossa pomomatsiin :D). Vähän kaksiteräinen miekka se että lukee maassa "look out for left" ja tietää että joku on nurkan takana. Yleensä tietää muutenkin että aina voi olla mutta tuossa lähtee se oma reagointi pois kun tietää sen varmaksi.

Se tuosta Leyndellistä on sanottava että ihan hitosti suuntia mihin mennä. En edes muista kuinka monta eri reittiä jäi vielä tsekkaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä meni nyt vihdoin läpi. Rapiat 76 tuntia siinä meni ja level 195. Jokunen vallinnainen pomo jäi läpäisemättä, jos achievementteja katsoo, mutta ei kovin montaa. Nehän voi tosiaan käydä pelaamassa vielä näin lopputekstien jälkeen, joten en jaksanut niistä stressata vaan menin sitten viimein Elden Beastin kimppuun. Tämä osoittautui itselle pelin vaikeimmaksi pomovastukseksi (huom. muun muassa Malenia vielä kohtaamatta) lähinnä siksi, että Elden Beastin kimppuun mennään samoilla vauhdeilla Radagon of the Golden Orderista. Kun tämä ensimmäinen pomo söi jokusen flaskin ja osan henkituhkien energiasta, niin Elden Beastin oli ensimmäisillä yrityksillä aika helppo työ viimeistellä ensimmäisen taistelun väsyttämä sankari. Vähitellen kun yrityksiä kertyi lisää ja Radagonin pääsi suhteellisen vaivattomasti läpi, niin Elden Beast kaatuikin aika helposti. Hieman siltikin ärsytti, että oli loppuun isketty tällainen tuplapomo ilman välitallennusta.

Elden Ring on aivan loistava. Parhaimpia avoimen maailman pelejä, joita olen pelannut kiitos erinomaisen kenttäsuunnittelun täynnä salaisuuksia, erilaisia ympäristöjä ja komeita maisemia. Matkantekoon mahtui paljon oivaltamista ja löytämisen riemua. Peli johdattelee pelaajaa tutkimaan maamerkkejä, katsomaan kartasta erilaisia mielenkiintoisen näköisiä kohtia ja tarkistamaan vielä sen yhden kukkulan takaa mitä löytyy. +70 tuntisen AC: Valhallan läpipeluun aikana ei tällaisia tuntemuksia juurikaan tullut. Se kertoo paljon siitä kuinka loistavan maailman Elden Ring tarjoaa. Se kertoo myös siitä kuinka nykypäivän avoimen maailman pelit ovat ajautuneet tiettyyn muottiin. Elden Ring rikkoi tämän kaavan ja nyt onkin aika vaikea palata takaisin pelaamaan checklist open world -pelejä.

Elden Ring on myöskin parhaimpia roolipelejä, joita olen pelannut. Hahmo pitää rakentaa tietyllä ajatuksella. Kaikkea ei voi saada. Erilaisia aseita, varusteita ja taikoja on hurja määrä. Suurin osa vaatii tietyt statsit käytettäväkseen, joten hahmon kehittäminen omaan pelityyliin ja tiettyjä varusteita kohti on iso osa pelaamista. Se on koukuttavaa puuhaa.

Tähän päälle, kun lyödään Souls-peleistä tuttu taistelu, niin loistava paketti on kasassa. En ole ollut Souls-pelien suurin fani (enkä ole vieläkään), mutta se on johtunut siitä, että vaikeustaso on turhauttanut. Olen tästä huolimatta Souls-pelejä jonkin verran ennen Elden Ringiä pelannut, koska taistelu on niin hienosti toteutettu. Elden Ringin avoin maailma auttoi tällaista turhautujaa todella paljon. Tein helppoja juttuja, levutin hahmoa ja silti tuntui että edistystä tapahtui kokoajan, kun pienempiä pomoja ja löydettävää oli niin paljon. Tämän jälkeen aikaisemmin vaikealta tuntunut pomo kaatui helposti.

Jos jotain kritiikkiä pitää antaa, niin se menee tarinankerronnalle. Pääjuonta oli vielä suhteellisen helppo seurata, vaikka sekin oli paikoin hieman kryptinen, mutta sivutehtävät ja niiden järjestyksessä pitäminen hankalaa. En siltikään olisi halunnut markereita kartalle, mutta jonkin sortin tapahtumalogi tehdyistä ja tekemättömistä jutuista olisi voinut olla paikallaan. Nyt kävi välillä sitä, että sivutehtäviä edisti tai oli edistämättä vähän vahingossa. Kokonaisuutena Elden Ring on kuitenkin esimerkillisen hyvä.

5/5
 
Viimeksi muokattu:
Tämä meni nyt vihdoin läpi. Rapiat 76 tuntia siinä meni ja level 195.
Tuntejani en muista mutta level oli jotain alle sata. Olisikohan ollut 92. Olen nyt viimeksi seikkaillut Leyndellissä ja voisin mennä myös Nokstellaan tai sinne isolle hissille, joissa molemmissa kävin lähimmällä nuotiolla. Samoin se Manor on käymättä mutta jostain syystä se on kartalla näkyvissä, ilmeisesti siksi kun seikkailun sen lähistöllä jonkun teleportin kautta. Eli tästä voinee huomata että kartan tietty kulmaus on enää tutkimatta.

Aika paljon saisi mennä aikaa että saisin vielä sata leveliä tuohon nykyiseen, joten olen tainnut vähän alempitasoisella hahmolle barbaroida menemään :D Grindiä en ole tehnyt juurikaan vaan kaikki on tullut käytyä läpi lähinnä "kerran" eli niin monta kertaa mitä nyt on tarvinnut uusintoja ottaa kuolemien jälkeen. Sekin eräs linnoitus lepakoineen ja smurffeineen tuli vahingossa grindauspaikaksi kun kuolin monta kertaa ja tajusin että sielä saa älyttömästi runeja, joten pelasin sitä läpi vielä sen verran että tuli seuraavaan leveliin asti tarvittava määrä runeja.

Jos jotain kritiikkiä pitää antaa, niin se menee tarinankerronnalle. Pääjuonta oli vielä suhteellisen helppo seurata, vaikka sekin oli paikoin hieman kryptinen, mutta sivutehtävät ja niiden järjestyksessä pitäminen hankalaa. En siltikään olisi halunnut markereita kartalle, mutta jonkin sortin tapahtumalogi tehdyistä ja tekemättömistä jutuista olisi voinut olla paikallaan. Nyt kävi välillä sitä, että sivutehtäviä edisti tai oli edistämättä vähän vahingossa.
Tämä on ollut aina Fromin pelien ominaisuus, josta en ole kauheasti välittänyt. Pelien tunnelma ja mystiikka tulee varmasti osaltaan tästä selittelemättömyydestä mutta ei pienet vinkit esimerkiksi dialogissa tai muussa haittaisi. Osa hahmoista kyllä mainitsee lähtevänsä tai menevänsä mutta aika harva, jos kukaan, kertoo mihin on menossa. Eniten kuitenkin ärsyttää että hahmojen juonia voi edistää täysin randomilta tuntuvilla asioilla, pahimpana se, että menee tiettyyn paikkaan. Kuten jo tätä aiemmin ihmettelin, niin mistä ihmeestä hahmot voivat tietää missä minun hahmoni menee? Jos edes jokin logiikka olisi löydettävissä niin ok mutta sitä ei yleensä ole, vaan on vain triggereitä, joista tapahtuu asioita koska niistä tapahtuu asioita.

Muutenkin uskon että jos tämän pelin questit olisivat kuten yleisesti peleissä nykyään on, olisivat ne luultavasti aika mitäänsanomattomia.

Eniten ehkä olen pitänyt Onion Knightin questeista Soulseissa: oli yleensä hyvin selvää mikä oli ongelmana ja hahmo oli selvässä paikassa. Siellä se odotti porttien edessä kun ei päässyt sisään tai ei vielä viitsinyt/jaksanut mennä yrittämään ja kun itse meni ja hoitelin pomon niin tyyppi pääsi eteenpäin. Enemmän tuollaista ja vähemmän sitä että menee paikkaan X, ja npc Y on hävinnyt pieruna saharaan tai kuollut. Ja jos on hävinnyt niin ei ainakaan löydy sieltä mihin itse on normaalisti menossa vaan jostain missä on jo käynyt eikä ole mitään asiaa.
 
Tuntejani en muista mutta level oli jotain alle sata. Olisikohan ollut 92. Olen nyt viimeksi seikkaillut Leyndellissä ja voisin mennä myös Nokstellaan tai sinne isolle hissille, joissa molemmissa kävin lähimmällä nuotiolla. Samoin se Manor on käymättä mutta jostain syystä se on kartalla näkyvissä, ilmeisesti siksi kun seikkailun sen lähistöllä jonkun teleportin kautta. Eli tästä voinee huomata että kartan tietty kulmaus on enää tutkimatta.

Aika paljon saisi mennä aikaa että saisin vielä sata leveliä tuohon nykyiseen, joten olen tainnut vähän alempitasoisella hahmolle barbaroida menemään :D Grindiä en ole tehnyt juurikaan vaan kaikki on tullut käytyä läpi lähinnä "kerran" eli niin monta kertaa mitä nyt on tarvinnut uusintoja ottaa kuolemien jälkeen. Sekin eräs linnoitus lepakoineen ja smurffeineen tuli vahingossa grindauspaikaksi kun kuolin monta kertaa ja tajusin että sielä saa älyttömästi runeja, joten pelasin sitä läpi vielä sen verran että tuli seuraavaan leveliin asti tarvittava määrä runeja.
Kun kanafarmille pääsin, niin siellä tuli sitten silloin tällöin käytyä hakemassa jokunen taso, jotta hahmo pysyi "ylilevelisenä" koko loppupelin ajan. Tuohon ei juuri aikaa tuhlaantunut, kun runeja tulee siellä niin vauhdilla. Ihan kun olisin jostain Elden Ringin wikistä lukenut että Leyndellin suosituslevel on 90-110, joten siinä mielessä et ole kovinkaan alitasoinen. Minä vaan halusin ihan oman mielenterveyden takia olla hieman ylitasoinen. :D Vinkkinä sanoisin, että mene Nokstellaan ensin. Se on muistaakseni vihollisiltaan alempitasoinen alue kuin Leyndell.

Harrastin aika paljon sitä, että kun vedin jonkun isomman pomon läpi ja sain ison kasan runeja, niin pikamatkustin kanafarmille ja grindasin seuraavaan tasoon vaadittavat runet. Näin ei tarvinnut olla jatkuvasti grindaamassa, mutta silti sai tasaiseen tahtiin uusia leveleitä.
Tämä on ollut aina Fromin pelien ominaisuus, josta en ole kauheasti välittänyt. Pelien tunnelma ja mystiikka tulee varmasti osaltaan tästä selittelemättömyydestä mutta ei pienet vinkit esimerkiksi dialogissa tai muussa haittaisi.
Näinhän se on. Tämä mystiikka kiinnostaa ja mitään selkeitä merkkejä en kartalla haluaisi, mutta tosiaan välillä menee turhankin vaikeaselkoiseksi.
 
Elden Ring on myöskin parhaimpia roolipelejä, joita olen pelannut. Hahmo pitää rakentaa tietyllä ajatuksella. Kaikkea ei voi saada. Erilaisia aseita, varusteita ja taikoja on hurja määrä. Suurin osa vaatii tietyt statsit käytettäväkseen, joten hahmon kehittäminen omaan pelityyliin ja tiettyjä varusteita kohti on iso osa pelaamista. Se on koukuttavaa puuhaa.
Tämä tosiaan on yksi koukuttavimpia juttuja.
Laitanko levelin strengthiin, vaiko healthiin vaiko faithiin jne. Ja kun sama ”valuutta” liittyy aseidenkin päivitykseen, niin ehkä sinne. Ja jos niin mihin aseeseen. Ja argh, vain yhteen noista on varaa.

Jotenkin From on onnistunut löytämään kaavan, jossa valinnoilla on merkitystä, olipa kyse statseista tai aseista. Elden Ringissä tosin ei asuilla juurikaan minusta ollut vaikutusta, ollaan siirrytty fashion soulsin suuntaan. Tai paremminkin asuja on niin paljon että erot ovat vähäisempiä, kunhan paino jää medium roll tasolle.

Jos hakemalla hakee, niin Elden Ring ei taida olla kovinkaan ystäväliinen heavy buildeille, siinä olisi ehkä kehitettävää, itse ainakin pidin mieluummin hahmon koko ajan medium roll tasolla.

Minusta OP buildit ovat ok, Elden Ringin tarkoituksena on koukuttaa pelaaja hakemaan noita, ja väkisinkin miljoonista yhdistelmistä löytyy sitten jotain tavallista tappavampaa. Parempi vaan kun koettaa vältellä valmiita ohjeita.
 
Jos hakemalla hakee, niin Elden Ring ei taida olla kovinkaan ystäväliinen heavy buildeille, siinä olisi ehkä kehitettävää, itse ainakin pidin mieluummin hahmon koko ajan medium roll tasolla.

Minusta OP buildit ovat ok, Elden Ringin tarkoituksena on koukuttaa pelaaja hakemaan noita, ja väkisinkin miljoonista yhdistelmistä löytyy sitten jotain tavallista tappavampaa. Parempi vaan kun koettaa vältellä valmiita ohjeita.
Medium roll all the way!

Heavynä pitäisi sitten muuttaa pelitapaa, niin että käyttää kilpeä blokkauksiin, kuin ei voi pyöriä pois iskujen alta. Itse käytin koko läpipeluun aikana hyvin vähän kilpeä. Ase kahdessa kädessä lisävahingon takia. Sitten tarpeen vaatiessa seal toiseen käteen, jotta pystyi loitsuttamaan.

OP buildit on parasta. Pelasin joitain pomoja niin, että Mimic Tear+10 pieksi niitä yksin ja itse tein vain parannusloitsuja, jotta Mimic pysyi elossa. Tuntui melkein huijaamiselta. :D
 
Tuli aloitettua uusi kierros eilen. Sama koukuttava "polte" on heti päällä ja meno maistui tuoreelta, mutta eteneminen on nyt paljon rennompaa, kun ei tarvinnut koluta jokaista soppea lootin vuoksi. Luotin siis siihen, että valtaosa kaikesta tuli kerättyä jo 1. kierroksen loputtomalta tuntuneen koluamisen myötä.

Uutta kierrosta harkitseville pieni tietopaketti, mitkä asiat muuttuvat uutta kierrosta aloitettaessa. Osa näistä on itsestäänselvyyksiä, mutta kaiken varalta.

1. Kaikki kerätyt lootit ja aseet saa luonnollisesti pitää, mukaan lukien "reseptit"
2. Great runet lähtevät pois, ne täytyy haalia uudestaan
3. Kaikki kartasta avatut alueet näkyvät edelleen
4. Gracet pitää avata uudestaan
5. Viholliset ovat luonnollisesti pykälän verran vahvempia ja niistä saa enemmän runeja

Heti kättelyssä kävin napsimassa pois kaikki ne lähistöllä sijaitsevat isommat vihulaiset, jotka aiheuttivat harmaita hiuksia pelin alkumetreillä: Ensimmäisen vastaan tulevan vihollisen, aloituspaikan Hero Graven bossin + saman paikan "kuoleman vaunut", sekä järvellä olevan lohikäärmeen ja sen lähellä olevan ärsyttävän invaderin.

Olettaisin, että kohtalaisen vapaasti saa edetä näin alkuun, ennen kuin pitää alkaa miettimään seikkailun käännekohtia. Tavoitteena saada siis kaksi puuttuvaa loppua näkyviin, jotta platinaa irtoaa.
 
Nyt täytyy mainita ja kenties herättää keskusteluakin eräästä pomosta. Nimittäin Black Knife Catacombsin pomosta. Miten teillä meni tuo taistelu? Oliko haastetta vai ihmettelitkö että oliko kyseessä joku hupipomo?

Nimittäin googlasin tuota koska muistelin että sieltä saatava esine oli jossain questissa mukana ja törmäsin useisiin keskusteluihin, joissa tuota pomotaistelua kirotaan huonoimmaksi, ärsyttävimmäksi ja turhauttavimmaksi. Minä heilautin miekkaa kerran tai pari ja tyyppi oli hoidettu. Jäin pyörimään ja pyörittelemään kameraa että mistä tulee uutta pomoa tai versiota mutta ei, kyllä se oli siinä. En saanut yhtään osumaa enkä ehtinyt edes kunnolla tajuta mitä oli vastassa kun se oli jo ohi.

Tuosta on myös kaksi (tai wikin mukaan jopa kolme) eri versiota ja tuo minun käymäni pitäisi olla se vaikein.

En muista oliko tuo tullut aiemminkin jo vastaan ja miten silloin kävi: jätinkö odottelemaan liian vaikeana vai pääsinkö läpi. Vai olenko edes kohdannut aiempia versioita.

Hahmoni taso on varmaan vajaa 95 ja aseen taso vajaa 20 - taisi olla ehkä +17.

Huomasin parilta videolta että pelaajien iskut tekivät älyttömän vähän damagea pienempiin "mobeihin", joita tuossa taistossa myös on. En itse edes ehtinyt niitä vastaan taistella mutta aiemmat vastaavat, joita hoitelin, ottivat about saman verran damagea yhdellä lyönnillä mitä eräälläkin videolla sai pelaaja tehtyä jollain 6-10 lyönnillä.

Eli onko porukka jättänyt aseen levuttamisen väliin vai sattuneet vain alempilevelisellä hahmolla tuonne? Vai mikä tässä selittää näin järkyttäviä eroja. Lisäksi ainakin yksi tai kaksi noista pelaajista buffasi ennen taistoa ja aseena (tai useampana) jotain liekehteleviä jättimiekkoja, joiden perusteella luulisin että olisi kovempikin hahmo kyseessä.

Mutta ei, minun perusbarbaari(tar) iskee alussa saadulla greatswordilla dualwieldinä sen kepeät yli 600 damagea ilman mitään buffeja, liekkejä tai muutakaan ylimääräistä. Ei ole muuta kuin hahmon levutus strenghtiä painottaen ja aseen käyttäminen "sepällä".

Tuo paikkakin on sellainen että varmaan aika haastetta on ollut jos tuonne asti on seikkailleet kovasti pienemmillä leveleillä. Tai sitten ne on jotain jokapaikanhöyliä, jotka ei ole mihinkään erikoistuneet mutta osaa vähän kaikkea, siinä missä oma "nuijamuija" siirtyi alun nuijasta varhaiseen perusmallin jättimiekkaan ja on pysynyt siinä. Apuna on varsijousi vihulaisten aggrottamiseen tai pudottamiseen seiniltä ja katoista mutta siinäpä ne varusteet. Kilpikin jäi käyttövalikosta ajat sitten ja intti-taikaa on sen verran että saa myrkyt parannettua.
 
Nyt täytyy mainita ja kenties herättää keskusteluakin eräästä pomosta. Nimittäin Black Knife Catacombsin pomosta. Miten teillä meni tuo taistelu? Oliko haastetta vai ihmettelitkö että oliko kyseessä joku hupipomo?

Nimittäin googlasin tuota koska muistelin että sieltä saatava esine oli jossain questissa mukana ja törmäsin useisiin keskusteluihin, joissa tuota pomotaistelua kirotaan huonoimmaksi, ärsyttävimmäksi ja turhauttavimmaksi. Minä heilautin miekkaa kerran tai pari ja tyyppi oli hoidettu. Jäin pyörimään ja pyörittelemään kameraa että mistä tulee uutta pomoa tai versiota mutta ei, kyllä se oli siinä. En saanut yhtään osumaa enkä ehtinyt edes kunnolla tajuta mitä oli vastassa kun se oli jo ohi.

Tuosta on myös kaksi (tai wikin mukaan jopa kolme) eri versiota ja tuo minun käymäni pitäisi olla se vaikein.

En muista oliko tuo tullut aiemminkin jo vastaan ja miten silloin kävi: jätinkö odottelemaan liian vaikeana vai pääsinkö läpi. Vai olenko edes kohdannut aiempia versioita.

Hahmoni taso on varmaan vajaa 95 ja aseen taso vajaa 20 - taisi olla ehkä +17.

Huomasin parilta videolta että pelaajien iskut tekivät älyttömän vähän damagea pienempiin "mobeihin", joita tuossa taistossa myös on. En itse edes ehtinyt niitä vastaan taistella mutta aiemmat vastaavat, joita hoitelin, ottivat about saman verran damagea yhdellä lyönnillä mitä eräälläkin videolla sai pelaaja tehtyä jollain 6-10 lyönnillä.

Eli onko porukka jättänyt aseen levuttamisen väliin vai sattuneet vain alempilevelisellä hahmolla tuonne? Vai mikä tässä selittää näin järkyttäviä eroja. Lisäksi ainakin yksi tai kaksi noista pelaajista buffasi ennen taistoa ja aseena (tai useampana) jotain liekehteleviä jättimiekkoja, joiden perusteella luulisin että olisi kovempikin hahmo kyseessä.

Mutta ei, minun perusbarbaari(tar) iskee alussa saadulla greatswordilla dualwieldinä sen kepeät yli 600 damagea ilman mitään buffeja, liekkejä tai muutakaan ylimääräistä. Ei ole muuta kuin hahmon levutus strenghtiä painottaen ja aseen käyttäminen "sepällä".

Tuo paikkakin on sellainen että varmaan aika haastetta on ollut jos tuonne asti on seikkailleet kovasti pienemmillä leveleillä. Tai sitten ne on jotain jokapaikanhöyliä, jotka ei ole mihinkään erikoistuneet mutta osaa vähän kaikkea, siinä missä oma "nuijamuija" siirtyi alun nuijasta varhaiseen perusmallin jättimiekkaan ja on pysynyt siinä. Apuna on varsijousi vihulaisten aggrottamiseen tai pudottamiseen seiniltä ja katoista mutta siinäpä ne varusteet. Kilpikin jäi käyttövalikosta ajat sitten ja intti-taikaa on sen verran että saa myrkyt parannettua.
Jaa a eikös tuo paikka ole jo Liurnia alueella niin sielä saattaa pelaajat olla aika alhasilla leveleillä ja aseilla
 
Nyt täytyy mainita ja kenties herättää keskusteluakin eräästä pomosta. Nimittäin Black Knife Catacombsin pomosta. Miten teillä meni tuo taistelu? Oliko haastetta vai ihmettelitkö että oliko kyseessä joku hupipomo?

Mutta ei, minun perusbarbaari(tar) iskee alussa saadulla greatswordilla dualwieldinä sen kepeät yli 600 damagea ilman mitään buffeja, liekkejä tai muutakaan ylimääräistä. Ei ole muuta kuin hahmon levutus strenghtiä painottaen ja aseen käyttäminen "sepällä".
Barbaaritar :D

Nyt täytyy sanoa, että muistin vain paikan nimen – piti käydä katsomassa, millainen vastus siellä oli. Todennäköisesti tämä vihulainen on sitä "kuoli ennen kuin ehti tehdä mitään" -osastoa. Omaa leveliäni en muista, mutta tämä saattoi olla vasta myöhemmin löydettyjä katakombeja, joihin tulin ylilevelisenä ja pyyhkäisin varjohaamun helposti hautaan.

Todennäköisesti olen riehunut kaukoloitsuillani, joiden ohella muutama taktinen väistö, pari juoksupyrähdystä parempaan kohtaan ja sitten täyslaidallinen loitsuja niskaan. Harvoin ryhdyn putsaamaan pomojen apureita dungeon-bossien ympäriltä, vaan keskitän kaiken voiman pomoon.
 
Ylös Bottom