Itse kävin katsomassa Ooppenheimerin, joka on Christopher Nolanin käsialaa.
myönnän, olen Nolan fanboy clubin jäsen ja Batman trilogia ja Inception ovat ihan lempileffojani, ja mielestäni myös Tenet oli erinomainen ja leffan floppimaine johtuu ennemminkin WB tekemistä ratkaisusta julkaisu ajankohdan ja julkaisutavan suhteen, kuin leffan huonoudesta.
Mutta itse tapaus Ooppemheimer. Kyseessä on kolme tuntia taattua Nolania. Äänimaailma pitää koko ajan aistit hereillä, ja jokainen kuva on kuin taideteos. Mukana on myös kaikki Nolanin peruskastin näyttelijät PAITSI Silverfox Michael Caine.
Batmanissä Variksenpelättimenä, Inceptionissa biljoonabisneksen perijänä, Dunkirkissä sotilaana nähty Cillian Murphy saa vihdoin mahdollisuutensa pääosan näyttelijänä ja millä tavalla hän ottaakaan homman haltuun. Kaveri vetää jopa Peaky Blindersiä kovemman roolisuorituksen. Sivuosissa Ironman, eli RDJ tekee myös uransa vakuuttavimman roolin ja todistaa että miehen menestys ei perustu pelkkään Tony Starkina profiloitumiseen
Leffa itsessään edellyttää, että tunnet historian atomipommin takana ja myönnän että oma historian kertaukseni jäi vaiheeseen, silti leffasta pystyi kyllä nauttimaan. Vaikka tapahtumien taustalla käydään sotaa, leffa keskittyy silti pelkästään tiedemiesten seuraamiseen.
Leffa pomppii tuttuun Nolan tyyliin useammalla eri vuosikymmenellä ja kertoo useampaa elämänvaihetta ristiin, joka ajoittain haastaa katsojaa pysymään mukana. Leffa kuitenkin antaa ajoittain namedropin yhteydessä nopeana välipalana muutaman sekunnin kertauksen henkilöstä josta puhutaan, joka auttaa katsojaa juuri ja juuri pysymään raiteilla läpi elokuvan. Leffan loppupuoli myös eroaa täysin alkupuoliskosta, joka varmasti jakaa mielipiteitä.
Leffa oli erittäin hyvä ja vaikuttava kokemus elokuvateatterissa, mutta myös sellainen elokuva, jota en katsoisi heti uudestaan. Sen sijaan leffa lähes pakotti kotii päästyä aukaisemaan Google hakukoneen ja tutustumaan hahmoihin ja heidän historiaansa tarkemmin.