DarkShadow
Well-Known Member
Uusin Indiana sekä Transformers katsottu ja voi pojat mitä paskaa molemmat olivatkaan.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Mielenkiintoinen videosarja elokuvista ja sarjoista jotka väittävät etteivät käytä CGI tehosteita ja todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole. Ensimmäisessä videossa on käsittelyssä esim. Top Gun 2 ja Stranger Things Vecna.
No eiköhän tuo ”ei cgitä”-väite pitäis olla ihan selkeä mitä tuolla tarkoitetaan. Esim Top Gun 2 lennetään oikeasti niillä hävittäjillä vs jossain toisessa vastaavassa leffassa kaikki on tehty vihreää taustaa vastaan. Eikai nyt kukaan kuvittele, että Top Gunin kaltaisessa leffassa ei käytettäisi ollenkaan CGI:tä?
Videon pointti onkin se, että elokuvantekijät myyvät noita elokuvia tismalleen väitteellä, että tässä ei käytetä yhtään CGI:tä. Jos katsoo tuon sarjan, niin näkee miten älytöntä tuo uutisointi ja markkinointi elokuvien ympärillä oikeasti on. Luodaan illuusio, että CGI:tä ei ole, näyttelijät tekevät kaikki stuntit itse, jne. Tosiasiassa Top Gunissa moni niistä hävittäjistä oli täysin CGI:tä ja oikeitä käytettiin vain referensseinä.No eiköhän tuo ”ei cgitä”-väite pitäis olla ihan selkeä mitä tuolla tarkoitetaan. Esim Top Gun 2 lennetään oikeasti niillä hävittäjillä vs jossain toisessa vastaavassa leffassa kaikki on tehty vihreää taustaa vastaan. Eikai nyt kukaan kuvittele, että Top Gunin kaltaisessa leffassa ei käytettäisi ollenkaan CGI:tä?
Oon suuri "överi"/Kostoleffojen fani mm. John Wick, The Equalizer, Death Sentence, mitä näitä nyt onkaan. Viimeisin mitä katoin oli Bob Odenkirkin (Breaking Bad, Better Call Saul) "Nobody". Leffa on todella brutaali mustalla huumorilla varustettu mässäilyleffa jossa toimintaa riittää. En tiedä onko tätä ennen jo tässä mainittu mutta en jaksanut alkaa sivutolkulla selaa ja ottaa selvää.
Siitä on 26 vuotta kun James Cameron siunasi maailmaa Titanic elokuvalla ja juuri sain katsottua sen 4K version. Suurimmaksi osaksi tämä on aivan törkeän upea päivitys elokuvaan jonka kuva on täydellinen ja täynnä yksityiskohtia joita et ole ikinä nähnyt. Loppupuoliskon efekti otokset on selkeästi elokuvan heikointa antia kuvanlaadultaan mutta kokonaisuus on silmiähivelevän upea.
Audio puolellakin uusi Dolby Atmos ääniraita hoitaa homman upeasti, tosin nykypäivänä tyyppillisesti liian hiljainen.
Elokuvasta nyt ei varmaan tarvitse kenellekkään kertoa. Se on upea seikkailumainen elokuva jossa on hieno rakkaustarina ja joka salamaniskusta muuttuu kaaoottiseksi taisteluksi eloonjäämisestä. Harvan elokuvan jälkeen on näin tyhjä olo kuin Titanic, 1500 ihmistä jäätyi hengiltä. Se on aika brutaalia katsottavaa.
Näytä liitetiedosto 12299
Oon kattonut Titanicin nii montaa kertaa etten kehtaa myöntää tarkkaa lukua, leffateatterissa 2 kertaa, sit VHS sitä vähintään kahen kähden sormimäärä, sit DVD, sit Bluray, mutta 4koona vielä kokematta. Oon lapsesta asti ollut Titanic fanaatiikko ja koko tarina kiehtoo vielä yli 100 vuotta myöhemmin. Leffa on tehty tosi hyvin, ei tämmösiä nykyään enää tehää, kaikki vaan vihreetä kangasta vasten, tässä lähes kaikki on niin aitoa kun olla ja voi, mitä nyt toki pienoismalleja käytettiin, uskomatonta että tämä tuli 1997, oli todellaki aikansa edellä.
Titanicissa on itse asiassa ihan valtavasti green screeniä ja muitakin tietokonetehosteita. Toki se on valtava saavutus monin tavoin ja laivasta tehtiin hieno malli, jota käytettiin valtavassa vesitankissa tiettyjä kohtauksia varten. Mutta iso osa niistä otoksista, mitä ihmiset kuvittelee oikeaksi, on tehty tietokoneella. Cameron jopa kerran leveili, että näyttelijöiksi palkattiin lyhyempiä tyyppejä juuri siksi, että lavasteissa voitiin säästään rahaa ja jatkaa laivaa CGI:llä ilman, että väki sitä huomasi.Oon kattonut Titanicin nii montaa kertaa etten kehtaa myöntää tarkkaa lukua, leffateatterissa 2 kertaa, sit VHS sitä vähintään kahen kähden sormimäärä, sit DVD, sit Bluray, mutta 4koona vielä kokematta. Oon lapsesta asti ollut Titanic fanaatiikko ja koko tarina kiehtoo vielä yli 100 vuotta myöhemmin. Leffa on tehty tosi hyvin, ei tämmösiä nykyään enää tehää, kaikki vaan vihreetä kangasta vasten, tässä lähes kaikki on niin aitoa kun olla ja voi, mitä nyt toki pienoismalleja käytettiin, uskomatonta että tämä tuli 1997, oli todellaki aikansa edellä.
Titanicissa on itse asiassa ihan valtavasti green screeniä ja muitakin tietokonetehosteita. Toki se on valtava saavutus monin tavoin ja laivasta tehtiin hieno malli, jota käytettiin valtavassa vesitankissa tiettyjä kohtauksia varten. Mutta iso osa niistä otoksista, mitä ihmiset kuvittelee oikeaksi, on tehty tietokoneella. Cameron jopa kerran leveili, että näyttelijöiksi palkattiin lyhyempiä tyyppejä juuri siksi, että lavasteissa voitiin säästään rahaa ja jatkaa laivaa CGI:llä ilman, että väki sitä huomasi.
Näytä liitetiedosto 12339
Tämä olikin ihan huvittavaa kun en ollut koskaan kiinnittänyt huomiota että tässä on ihan cgi otoksiakin, mutta pariin kertaan kun kamera zoomaa kauemmaksi laivasta niin huomaa että ne ei ole oikeita ihmisiä. Toki niisä lopun upotuksissa varmaan on jonkin verran cgi:tä käytetty mutta suurimmksi osaksihan tämä on ihan sitä ehtaa itseään. Muistan senkin uutisen aina että joutuivat upottamaan sen laivan kahdesti koska ensimmäinen kerta meni pieleen.
Mut tuon ajan budjetissa 300 miljoonaa on nykypäivän rahassa varmasti tuplat, ellei jopa triplatOon varmaa kattonut kaikki maholliset making offit tästä, miettii kun leffa maksoi 300 miljoonaa sen ajan rahassa joka on nykypäivänä ihan tyyliin pikkubudjetti hollywood leffoille ja miten paljon se ylitti sen budjetin ja paramount ja 20 century fox joutuivat lyömään hyntyt yhteen siltä varalta että jos leffa floppaa ei mee studio nurin. Myös James Cameron luopui kaikista palkkioista piti vain käsikirjoittajan oikeudet. Oli tää kyl monesti vaikeuksissa ja floppia ennustettiin, noh näin ei käynyt ja loppu on historiaa.
Palatakseen vielä Titanic aiheeseen, nii se upotus mikä meni ekalla kerralla pieleen kun sitä vedettiin vajereilla veden alle nii siinä sit mitä mainitsit ekalla kerralla meni se koko systeemi paskaks tai joku häikkä jonka takia jouduttiin rakentaa vaijeri "hydrauliikka" mikä virallinen nimi onkaan systeemi uusiks ja näin taas tuli lisä kustannuksia.
Oon varmaa kattonut kaikki maholliset making offit tästä, miettii kun leffa maksoi 300 miljoonaa sen ajan rahassa joka on nykypäivänä ihan tyyliin pikkubudjetti hollywood leffoille ja miten paljon se ylitti sen budjetin ja paramount ja 20 century fox joutuivat lyömään hyntyt yhteen siltä varalta että jos leffa floppaa ei mee studio nurin. Myös James Cameron luopui kaikista palkkioista piti vain käsikirjoittajan oikeudet. Oli tää kyl monesti vaikeuksissa ja floppia ennustettiin, noh näin ei käynyt ja loppu on historiaa.