Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mielenkiintoinen videosarja elokuvista ja sarjoista jotka väittävät etteivät käytä CGI tehosteita ja todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole. Ensimmäisessä videossa on käsittelyssä esim. Top Gun 2 ja Stranger Things Vecna.

Mielenkiintoinen videosarja elokuvista ja sarjoista jotka väittävät etteivät käytä CGI tehosteita ja todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole. Ensimmäisessä videossa on käsittelyssä esim. Top Gun 2 ja Stranger Things Vecna.

No eiköhän tuo ”ei cgitä”-väite pitäis olla ihan selkeä mitä tuolla tarkoitetaan. Esim Top Gun 2 lennetään oikeasti niillä hävittäjillä vs jossain toisessa vastaavassa leffassa kaikki on tehty vihreää taustaa vastaan. Eikai nyt kukaan kuvittele, että Top Gunin kaltaisessa leffassa ei käytettäisi ollenkaan CGI:tä?

No eiköhän tuo ”ei cgitä”-väite pitäis olla ihan selkeä mitä tuolla tarkoitetaan. Esim Top Gun 2 lennetään oikeasti niillä hävittäjillä vs jossain toisessa vastaavassa leffassa kaikki on tehty vihreää taustaa vastaan. Eikai nyt kukaan kuvittele, että Top Gunin kaltaisessa leffassa ei käytettäisi ollenkaan CGI:tä?

Ei se videon perusteella kovin monelle ole selkeätä. :D

Videon pointti onkin se, että elokuvantekijät myyvät noita elokuvia tismalleen väitteellä, että tässä ei käytetä yhtään CGI:tä. Jos katsoo tuon sarjan, niin näkee miten älytöntä tuo uutisointi ja markkinointi elokuvien ympärillä oikeasti on. Luodaan illuusio, että CGI:tä ei ole, näyttelijät tekevät kaikki stuntit itse, jne. Tosiasiassa Top Gunissa moni niistä hävittäjistä oli täysin CGI:tä ja oikeitä käytettiin vain referensseinä.

Ja ihmiset kyllä uskovat noita myyntipuheita ihan täysillä. Kun Top Gun julkaistiin, niin täälläkin moni otti hernettä nenään kun huomautin, että tässäkin elokuvassa on ihan yhtä paljon CGI:tä kuin muissakin kesän elokuvissa. Fiilis oli, ettei se mitenkään voi olla mahdollista vaan tämä on sitä itseään ilman mitään ehosteita.

Tuli tänään katsottua kaksi elokuvaa.

Ensimmäinen niistä oli Batman 2022. olin tämän jo kertaalleen katsonut mutta nyt mentiin 4K lätyn voimin. Toisella kierroksella toimi paremmin ja se nousi omalla listalla lähelle parhaita sarjakuva elokuvia. Siinä edelleen joitain asioita joille en lämmennyt mutta suurimmaksi osaksi todella kiehtova tekele 4K versio on erittäin hienon näköinen ja kuuloinen.

Toinen elokuva oli sitten uusi Indiana Jones. En ole koskaan mikään sarjan massiivinen fani ollut mutta kyllähän elokuvat silti kiinnostaa. Alkuun silmään pistää elokuvan alussa nuori Indiana ja se näyttää niin koomisen pahalta että pilaa sen alkukohtauksen aika totaalisesti. Sitten siirrytään nykyaikaan jossa 150 vuotias Indiana yrittää selviytyä nykypäivän elämästä. Jotenkin todella koomisen näköistä kun vahat ukot pieksee 50 vuotta nuorempia ja vahvempia roistoja kuonoon. Ensimmäisen tunnin jälkeen olin jo aikeissa pistää TV:n kiinni ja ajattelin etten viitsi tuhlata 2 ja puolta tuntia elämästäni tähän. Kiinnostukseni alkoi kuitenkin pikkuhiljaa lisääntymään kun ne päättömät toimintakohtaukset vähenivät ja elokuvasta tuli enemmän tarina ja hahmo vetoinen. Loppuakohden homma paranee huomattavasti ja Harrison sekä Mads Mikkelsen kantavat elokuvaa loistavilla suorituksillaan ja muutenkin meno muuttu mystisemmäksi ja siihen tulee enemmän seikkailun tunnetta mukaan.

Loppuhuipennus onkin sitten jotain sellaista etten ihan odottanut ja voi olla että jos Alienit ei napanneet niin tämäkin voi olla aika silmienpyörittelyä. Itse kuitenkin pidin siitä. Loppujenlopuksi olin tyytyväinen käyttämääni aikaan ja tämä oli kohtalainen jatko legendaariselle saagalle, sanoisin että parempi kuin Kristalli kallo. Mutta sen tämä sai aikaan että täytyy alkuperäinen trilogia katsoa jossain välissä uusiksi.

Kokonaisuutena ei mestariteos mutta alun jälkeen meno muuttuu todella paljon paremmaksi ja on jotain sitä vanhaa tunnelmaa mukana.

Oon suuri "överi"/Kostoleffojen fani mm. John Wick, The Equalizer, Death Sentence, mitä näitä nyt onkaan. Viimeisin mitä katoin oli Bob Odenkirkin (Breaking Bad, Better Call Saul) "Nobody". Leffa on todella brutaali mustalla huumorilla varustettu mässäilyleffa jossa toimintaa riittää. En tiedä onko tätä ennen jo tässä mainittu mutta en jaksanut alkaa sivutolkulla selaa ja ottaa selvää.

Oon suuri "överi"/Kostoleffojen fani mm. John Wick, The Equalizer, Death Sentence, mitä näitä nyt onkaan. Viimeisin mitä katoin oli Bob Odenkirkin (Breaking Bad, Better Call Saul) "Nobody". Leffa on todella brutaali mustalla huumorilla varustettu mässäilyleffa jossa toimintaa riittää. En tiedä onko tätä ennen jo tässä mainittu mutta en jaksanut alkaa sivutolkulla selaa ja ottaa selvää.

Nobody on kyllä mahtava ja jatko-osakin luvattu. :D

Siitä on 26 vuotta kun James Cameron siunasi maailmaa Titanic elokuvalla ja juuri sain katsottua sen 4K version. Suurimmaksi osaksi tämä on aivan törkeän upea päivitys elokuvaan jonka kuva on täydellinen ja täynnä yksityiskohtia joita et ole ikinä nähnyt. Loppupuoliskon efekti otokset on selkeästi elokuvan heikointa antia kuvanlaadultaan mutta kokonaisuus on silmiähivelevän upea.

Audio puolellakin uusi Dolby Atmos ääniraita hoitaa homman upeasti, tosin nykypäivänä tyyppillisesti liian hiljainen.

Elokuvasta nyt ei varmaan tarvitse kenellekkään kertoa. Se on upea seikkailumainen elokuva jossa on hieno rakkaustarina ja joka salamaniskusta muuttuu kaaoottiseksi taisteluksi eloonjäämisestä. Harvan elokuvan jälkeen on näin tyhjä olo kuin Titanic, 1500 ihmistä jäätyi hengiltä. Se on aika brutaalia katsottavaa.

Näytä liitetiedosto 12299

Oon kattonut Titanicin nii montaa kertaa etten kehtaa myöntää tarkkaa lukua, leffateatterissa 2 kertaa, sit VHS sitä vähintään kahen kähden sormimäärä, sit DVD, sit Bluray, mutta 4koona vielä kokematta. Oon lapsesta asti ollut Titanic fanaatiikko ja koko tarina kiehtoo vielä yli 100 vuotta myöhemmin. Leffa on tehty tosi hyvin, ei tämmösiä nykyään enää tehää, kaikki vaan vihreetä kangasta vasten, tässä lähes kaikki on niin aitoa kun olla ja voi, mitä nyt toki pienoismalleja käytettiin, uskomatonta että tämä tuli 1997, oli todellaki aikansa edellä.

Oon kattonut Titanicin nii montaa kertaa etten kehtaa myöntää tarkkaa lukua, leffateatterissa 2 kertaa, sit VHS sitä vähintään kahen kähden sormimäärä, sit DVD, sit Bluray, mutta 4koona vielä kokematta. Oon lapsesta asti ollut Titanic fanaatiikko ja koko tarina kiehtoo vielä yli 100 vuotta myöhemmin. Leffa on tehty tosi hyvin, ei tämmösiä nykyään enää tehää, kaikki vaan vihreetä kangasta vasten, tässä lähes kaikki on niin aitoa kun olla ja voi, mitä nyt toki pienoismalleja käytettiin, uskomatonta että tämä tuli 1997, oli todellaki aikansa edellä.

Tämä olikin ihan huvittavaa kun en ollut koskaan kiinnittänyt huomiota että tässä on ihan cgi otoksiakin, mutta pariin kertaan kun kamera zoomaa kauemmaksi laivasta niin huomaa että ne ei ole oikeita ihmisiä. Toki niisä lopun upotuksissa varmaan on jonkin verran cgi:tä käytetty mutta suurimmksi osaksihan tämä on ihan sitä ehtaa itseään. Muistan senkin uutisen aina että joutuivat upottamaan sen laivan kahdesti koska ensimmäinen kerta meni pieleen.

Titanicissa on itse asiassa ihan valtavasti green screeniä ja muitakin tietokonetehosteita. Toki se on valtava saavutus monin tavoin ja laivasta tehtiin hieno malli, jota käytettiin valtavassa vesitankissa tiettyjä kohtauksia varten. Mutta iso osa niistä otoksista, mitä ihmiset kuvittelee oikeaksi, on tehty tietokoneella. Cameron jopa kerran leveili, että näyttelijöiksi palkattiin lyhyempiä tyyppejä juuri siksi, että lavasteissa voitiin säästään rahaa ja jatkaa laivaa CGI:llä ilman, että väki sitä huomasi.

titanic green screen.jpg

Kutsukaa mua yksinkertaiseksi, mutta jotenkin kuvittelis että CGI:ta on elokuvassa liikaa jos se näyttää omiin silmiin typerältä. Ja päinvastoin CGI:ta ei ole liikaa, jos elokuva näyttää hyvältä. V*ddu, ei luulis olevan vaikeampaa :D

Mutta toki nykyään ei ole muodikasta muodostaa mielipiteitä viihteestä esim. niinkin tylsien asioiden kuin omien kokemusten perusteella. Parempi kuulla netistä joku hyvä näkemys jota komppailee, kyllä Youtubesta joku hyvä selitys löytyy leffalle kuin leffalle. Jo mainittu Top Gunin jatko-osa kaikkine uusoikeiston innostuneine, tällekin foorumille valuneine "vihdoin leffa joka ei ole woke"-hönöilyineen ihan hyvä esimerkki, mutta ei lähretä sinne.

Ei CGI mikään kirous tai automaattinen huono juttu ole mutta nimenomaan jos se on tehty hyvin. Siinä Top Gun -videossa juuri käsiteltiin sitä tyhmyyttä että nykyään pitää oikein mainostaa kuinka vähän on CGI:tä vaikka puheet ei edes pidä paikkaansa eikä CGI:ssä ole mitään vikaa jos sitä käytetään syystä ja se tehdään hyvin.

Kuolleiden näyttelijöiden tuominen takaisin CGI:n avulla on ehkä se raja, missä itsellä alkaa viimeistään tökkimään mutta sekin lähinnä sen takia että se näyttää niin huonolta. Jos näyttäisi aidolta niin en tiedä välittäisinkö. Eri asia tietysti täysin kuinka moraalista sellainen on.

CGI on siis ihan ok kunhan se ei näytä CGI:ltä eli näyttää kontekstissaan realistiselta tms. Monissa leffoissa CGI-autot lentää vaikka pilvenpiirtäjästä toiseen niin epärealistisesti että se näyttää enemmän videopeliltä kuin todelta.

Se oli Kang dynastian loppu ja hyvä niin, taitavia näyttelijöitä löytyy aina tilalle.

Viimeksi muokattu:
Titanicissa on itse asiassa ihan valtavasti green screeniä ja muitakin tietokonetehosteita. Toki se on valtava saavutus monin tavoin ja laivasta tehtiin hieno malli, jota käytettiin valtavassa vesitankissa tiettyjä kohtauksia varten. Mutta iso osa niistä otoksista, mitä ihmiset kuvittelee oikeaksi, on tehty tietokoneella. Cameron jopa kerran leveili, että näyttelijöiksi palkattiin lyhyempiä tyyppejä juuri siksi, että lavasteissa voitiin säästään rahaa ja jatkaa laivaa CGI:llä ilman, että väki sitä huomasi.

Näytä liitetiedosto 12339

Juu ohan niitä muttei läheskää niin paljon mitä nyt jotkut marvel leffat jotka on lähes kokonaan green screeniä vasten. Titanicis toki käytettiin otoksia green screeniä vasten mitä ei ollut mahollista kuvata itse laivasta käsin ja kaikki kamera ajot/ilma kohtaukset. Itse laivan upotus on lähes kaikki aitoa, ulkoopäin laiva oli vain ontto "kuori" ja rakennettu vain yheltä puolelta koska budjetti ja peilaamalla sit saatiin toinen puoli. Laivan murtumiset ym on sit pienoismalleil ja monet sisätilojen murtumiset jne oli pienoismalleilla tai erikseen lavasteissa oikeilla ihmisillä kuten kuuluisaa "kelloportaikko". (mikä se virallisesti onkaan)

Jopa se viimeinen laivan kallistuminen on tehty oikeella laivan peräosalla oikeilla ihmisillä jotka roikkui vaijereilla. Toki ne rajuimmat kohtaukset jossa tiputaan mereen tai kaiteisiin on sit CGI jo ihan turvallisuus syistä. Mut lähinnä tarkoitin että leffa tehtiin niin aidosti kun mahollista mitä ei nykyään pahemmin enää nähää. Myös vedenalaiset kohtaukset aidosta Titanicista oli melkoista insinöörityötä, toki siinäkin käytettiin sitten "valekuvia" vedenalaisissa lavasteissa. Kuitenkin mun mielestä leffa oli/on melkoinen saavutus, mut on esim Terminator 2 edelleen melko kova saavutus kun siitä nyt on entistä enemmän kulunnut aikaa. Pidän itse Titanicia ehkä James Cameronin parhaimpana saavutuksena.

Godzilla -1 saa Japanissa mustavalkoisen version. Toivottavasti tämä eksyy bonuksena sitten koti levylle kun joskus saadaan sellainen.

1703058876353.png

"We are now able to announce Godzilla-1.0/C, which we have been working on for a long time. Rather than just making it monochrome, it is a cut by cut, I had them make adjustments while making full use of various mattes, as if they were creating a new movie. What I was aiming for was a style that looked like it was taken by masters of monochrome photography. We were able to unearth the texture of the skin and the details of the scenery that were hidden in the photographed data. Then, a frightening Godzilla, just like the one in the documentary, appeared. By eliminating color, a new sense of reality emerges. Please live and resist further fear at the theater."

Tämä olikin ihan huvittavaa kun en ollut koskaan kiinnittänyt huomiota että tässä on ihan cgi otoksiakin, mutta pariin kertaan kun kamera zoomaa kauemmaksi laivasta niin huomaa että ne ei ole oikeita ihmisiä. Toki niisä lopun upotuksissa varmaan on jonkin verran cgi:tä käytetty mutta suurimmksi osaksihan tämä on ihan sitä ehtaa itseään. Muistan senkin uutisen aina että joutuivat upottamaan sen laivan kahdesti koska ensimmäinen kerta meni pieleen.

Palatakseen vielä Titanic aiheeseen, nii se upotus mikä meni ekalla kerralla pieleen kun sitä vedettiin vajereilla veden alle nii siinä sit mitä mainitsit ekalla kerralla meni se koko systeemi paskaks tai joku häikkä jonka takia jouduttiin rakentaa vaijeri "hydrauliikka" mikä virallinen nimi onkaan systeemi uusiks ja näin taas tuli lisä kustannuksia.

Oon varmaa kattonut kaikki maholliset making offit tästä, miettii kun leffa maksoi 300 miljoonaa sen ajan rahassa joka on nykypäivänä ihan tyyliin pikkubudjetti hollywood leffoille ja miten paljon se ylitti sen budjetin ja paramount ja 20 century fox joutuivat lyömään hyntyt yhteen siltä varalta että jos leffa floppaa ei mee studio nurin. Myös James Cameron luopui kaikista palkkioista piti vain käsikirjoittajan oikeudet. Oli tää kyl monesti vaikeuksissa ja floppia ennustettiin, noh näin ei käynyt ja loppu on historiaa.

Oon varmaa kattonut kaikki maholliset making offit tästä, miettii kun leffa maksoi 300 miljoonaa sen ajan rahassa joka on nykypäivänä ihan tyyliin pikkubudjetti hollywood leffoille ja miten paljon se ylitti sen budjetin ja paramount ja 20 century fox joutuivat lyömään hyntyt yhteen siltä varalta että jos leffa floppaa ei mee studio nurin. Myös James Cameron luopui kaikista palkkioista piti vain käsikirjoittajan oikeudet. Oli tää kyl monesti vaikeuksissa ja floppia ennustettiin, noh näin ei käynyt ja loppu on historiaa.
Mut tuon ajan budjetissa 300 miljoonaa on nykypäivän rahassa varmasti tuplat, ellei jopa triplat

Palatakseen vielä Titanic aiheeseen, nii se upotus mikä meni ekalla kerralla pieleen kun sitä vedettiin vajereilla veden alle nii siinä sit mitä mainitsit ekalla kerralla meni se koko systeemi paskaks tai joku häikkä jonka takia jouduttiin rakentaa vaijeri "hydrauliikka" mikä virallinen nimi onkaan systeemi uusiks ja näin taas tuli lisä kustannuksia.

Dollareissa ilmoitettuna Titanicin budjetti oli n. $200 miljoonaa, joka nykyrahassa olisi n. $380 miljoonaa. Tuolla taas mennään edelleen hyvin korkealle kaikkien aikojen kalleimpien leffojen listalla. Referenssinä uusin Avatar maksoi n. $350-$460 miljoonaa (en nyt äkkiä tuon tarkempaa tietoa/veikkausta löytänyt). Että kyllä se nykyäänkin olisi aivan mieletön budjetti.

Ylös Bottom