Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Longlegs (2024)

Tämä oli tullut Amazon Primen valikoimiin, joten meni välittömästi katseluun. Muistan hypen viime vuoden puolelta, mutta en tiennyt elokuvasta premissiä enempää. Olin vangittu ruudun ääreen. Tykkään ylipäätään sarjamurhaajatrillereistä ja tämän käsinkosketeltava tunnelma oli aivan mahtava. Longlegs on vähäeleinen, synkkä ja arjenharmaa. Se on sarjamurhaajan ajojahti, joka menee kokoajan synkemmäksi ja synkemmäksi. Pääosien roolitus on ihan napakymppi. Sekä Maika Monroe että Nicholas Cage tekevät loistavaa työtä. Heistä tulee auttamatta mieleen toisen tunnetun sarjamurhaajatrillerin parivaljakko, Uhrilampaiden Jodie Foster ja Anthony Hopkins. Vaikka elokuvat eivät suoranaisesti samasta puusta olekaan veistetty, niin jotain samaa fiilistä niissä on.

Elokuva on myös tosi onnistuneesti kuvattu. Aina ei tarvita kalliita nostokurkia ja helikoptereita/droneja hienoihin kamera-ajoihin. Välillä riittää, että paikallaan olevaa kameraa panoroi vasemmalle tai oikealla - tai lähentää ja loitontaa. En ollut tajunnut kaipaavani tällä tyylillä kuvattua elokuvaa, kun viime aikojen katselut ovat olleet räiskettä ja rymistelyä. Tarkkaan valittu väripaletti ja sillä leikittely kuin myös uhkaava ääniraita tukee tunnelmaa hienosti. Kuvansuhteen vaihtelu on myös jotain mitä ei tajua kaipaavansa, kunnes näkee kuinka se on tässä toteutettu. Hämmentävän paljon hienoja visuaalisia juttuja on pakattu näin arkisen ja "tylsän" näköiseen elokuvaan.

Tätä on helppo suositella kaikille kauhun ja jännärin ystäville. Lisäpisteitä siitä, jos sarjamurhaajamysteerit kiinnostaa. Ja vielä ekstrapisteet siitä, jos haluaa nähdä Nicholas Cagen täysin erilaisessa roolissa kuin mihin on totuttu.

Longlegs oli kyllä mun suosikki viime vuoden leffatarjonnasta, todella hypnoottista katsottavaa

Viime aikoina oon keskittynyt lähinnä italohorrorin eri muotoihin niin gialloista zombeihin kuin kannibaaleihinkin, mutta tuli nyt väliin katsottua jotain muuta, eli Horizon: An American Saga - Chapter 1, kun se oli näköjään Maxiin ilmaantunut. Paljonhan tätä on mediassa haukuttu, mutta itse kyllä tykkäsin. Melko paljonkin jopa. Hienoa pitkästä aikaa nähdä isolla rahalla tehtyä westerniä ja harvoin näkee näin kunnianhimoisia projekteja. Eihän tämä missään nimessä täydellinen ollut, kaukana siitä mutta kritiikeissä useasti esiin tullut tylsyys ei tätä vaivannut. Ja olisihan tämä varmaan paremmin toiminut tv-sarjana, mutta harvoin menee kolmituntinen elokuva näin nopeasti. Mielenkiinnolla odottelen projektin seuraavia osia. Jos ne nyt enää ovat siis tulossa.

Ps. Jotenkin huvitti miten puolet nuorempi ja todella kuuma prostituoitu on heti ihan lääpällään Costnerin hahmoon vaikka tämä lähinnä jurottaa menemään. Tarjoaa jopa palveluksiaan ilmaiseksi noin parin lauseen mittaisen keskustelun jälkeen. Huomaa että Costner vastannut sekä käsikirjoutuksesta että castingista :D

Siis mitä ne meni tekemään? Ne on nyt ottaneet videopelin, mikä muistuttaa elokuvaa, tehneet siitä elokuvan mikä taas muistuttaa videopeliä.

Tästä tuli myös vahva The Cabin in the Woods-viba.

Mutta en ymmärrä tätä. Pelissä oli mahtava tarina ja sitä olisi voinut jatkaa elokuvaan. Nyt mentiin tekemään jotain aivan tajuttoman outoa millä ei ole mitään tekemistä kyseisen pelin kanssa.

Lynchin menehtyminen varsinaisesti ollut yllätys, sillä miehellä oli vuosikymmenien tupakoinnista johtuvia keuhkovaivoja. Lisähapella mentiin loppuajat eikä ilmeisesti juuri poistunut kotoaan viimeisten kuukausien aikana.

Joka tapauksessa suuri menetys. Twin Peaks on yksi kaikkien aikojen upeimmista sarjoista.

Lynchin poismeno kyllä kosketti, vaikkei yllätyksenä tullutkaan. Hieno mies ja filmografia täynnä hienoja teoksia.

Ei tule äkkiseltään mieleen muita seilori elokuvia, kuin Pirates of the Caribbean ja The Hook (10/10).
Olin täysin missannut vuonna 2003 valmistuneen Master and Commander: Maailman laidalla.
Russeli suoriutuu roolistaan hyvin ja uljaita laivoja kymmenine purjeineen on mukava katsoa.

Tälle elokuvalle suositukseni arvosanoin 7/10

Vielä sieltä on Gremlinsiä ja Gooniesia muka tulossa. Ainiin, ja Matrixia:
Pieni virhe sattunut tuossa. Gremlins-animaatiosarja ei pyöri Netflixillä vaan Maxilla.

"Sittemmin hellyttävät mutta sangen hasardit Mogwai-otukset on nähty parinkin Netflix-animaatiosarjan tähtinä."

Huomasin eilen, että orphan oli ilmestynyt netflixin tarjontaan.
Yks mun suosikki kauhuleffoja vai trillerikö tämä on ja kukaan ei varmasti arvaa leffan twistiä etukäteen.

Lisäksi siellä on nykyään se mun kehuma Alita: battle angel joka on yks parhaita leffoja ikinä ja sai mut lukemaan mangaa johon se perustuu.
Samalla se on myös yks parhaita leffa versioita mangasta ja jopa tekee muutaman asian paljon paremmin.

Laitampa tähän sen yhden ja ainoan leffa arvostelun jonka olen koskaan tehnyt:

Viimeksi muokattu:
Tuli katsottua piiiiitkästä aikaa Deep Blue Sea.

Sanon nyt varmaan jotain tosi kiistanalaista, mutta minusta elokuva on oikein viihdyttävä. CGI on paikoin vanhentuneen ja kökön näköistä, mutta elokuvan konsepti onnistunut, oli se sitten kuinka epäaito hyvänsä. Tarjotaan riittävä syy miksi hait käyttäytyvät niinkuin ne käyttäytyvät ja sitten luodaan tilanne, jossa ihmiset ovat vaarassa. Tämä vaan toimii, mutta toki jos jää tarkemmin miettimään hahmojen päätöksen tekoa tietyissä tilanteissa tai pausettaa kuvan kun tietokoneella mallinnettu hai on puolen ruudun kokoinen, niin löytää myös ne kaivatut naamapalmut.

En muistanut, että tässä vilisee näinkin paljon nimekkeitä näyttelijöitä. Muun muassa Stellan Skarsgårdin roolitus oli unohtunut täysin. Ei tämä mikään palkintogaalojen pystisyöppö ole, mutta viihdyttävä ysärin toimintaleffa. Ei Rennyn parhaita ohjauksia, mutta ei missään nimessä huonoimpia. Nostaisin tämän jopa taistelemaan sijoituksista heti Cliffhangerin ja Die Hard 2:n takana. Sinne samaan joukkoon The Long Kiss Goodnightin, Mindhuntersin ja rokkidekkarin kanssa.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom