Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Erikoisohjaimet: Mikä ratti / rattiongelmat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JussiMan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Re: saitekin rx 400N kaasu pätkii

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TT1
Mitäs teemme kun saitekin kaasu pätkii GT3:ssa. Anttila menee kohta kiinni...

Vaihdettiinkin koje varmuuden vuoksi, että on sitten viikoloppu aikaa testailla.

Ja ensimmäinen kappale oli sitten susi. Jälkimmäinen toimii mainiosti ainakin GT3:ssa ja Sonyn Formula One 2001:ssä.

Onko kellään tietoa yhteensopivuudesta WRC:n kanssa (että voiko pelin ostaa)?
 
Mo!
Nyt se iski mullaki eli Driving Force ei vaihda vaihteita GT3:ssa kun ratti on käännettynä tappiin. Oliko jollain tosta parempaa tietoa että onko vika ratissa vai GT3ohjelmoinnissa?

En löytänyt vastauksia tältä foorumilta aikaisemmista viesteistä.
 
Tein juuri "vuosihuollon" tuolle GT Force ratille (alkuperäisen GT3 paketin mukana tullut ratti). Polkimet olivat alkaneet häröilemään ikävästi, kaasun painaminen aiheutti myös pienen jarrun painamisen ja päinvastoin (windowsin ajurien asetuksista tutkittuna, peleissähän sitä ei huomannut), perimmäisenä tarkoituksena oli siis korjata tuo vika mutta olihan huollosta muutakin hyötyä. Pistän tähän selostuksen siitä mitä tein jos joku muu haluaa kokeilla, omalla vastuulla tietysti. Kuvia ei harmi kyllä ole kun ei kameraa ollut lähettyvillä. Mikään vaikea homma tuo ei ollut, maallikkokin osaa varmasti (nimim. itsekin maallikko). Kannattaa vaan tehdä huolellisesti ja purkaessa pistää muistiin miten osat ovat jotta kasaamisessa ei sitten tarvitse ihmetellä miten päin osat kuuluvat.

Tarvittavia työkaluja: ruuvimeisseli (tähtipää), kuusiokoloavain, puukko, teippiä, muutama tunti aikaa sekä mahdollisesti öljyä, imuri, liimaa, paperia, kaksi prikkaa (noin 5mm halkaisija, 0,7mm paksuus) ja kaksi muuten samanlaista ruuvia kuin ratissa on käytetty paitsi kannat suuremmat.

Ensiksi avasin polkimet ottamalla ruuvit irti polkimien takapuolelta. Pari ruuvia oli kumityynyjen alla jotka lähtivät puukolla helposti irti. Polkimien etuosassa olevia ruuveja ei välttämättä tarvitse irroittaa, ellei halua lisätä painoa siellä olevan lyijypainon sekaan paremman tasapainon saavuttamiseksi. Polkimien sisältä paljastui roskaa ja paljon, ei mikään yllätys vuoden käytön jälkeen. Roskat voi putsata pois vaikka imurilla. Mitään ei välttämättä tarvitse irroittaa puhdistusta varten, mutta jos jotain otat irti niin kiinnitä huomiota miten päin jousi kaasu-/jarrupolkimessa on sekä kuinka kaasu-/jarrupolkimessa kiinni oleva sensorin nuppi on pienessä sille varatussa kolossa (eikä esim kolon kyljessä). Puhdistuksen jälkeen liikkuvien osien pinnoille voi laittaa hieman öljyä jotta luistavat ne paremmin. Sitten kannattaa koota polkimet (muista laittaa kumityynyt takaisin ;) ) ja testata että ne myös toimivat koko liikealueellaan vaikkapa windowsin ajurien kautta (itselläni meni ensimmäisellä kokouskerralla jarrupolkimen sensorin nuppi väärään kohtaan joka näkyi puutteellisena liikeratana).

Sitten on vuorossa itse ratti. Ratin kehällä olevia ruuveja ei välttämättä tarvitse irroittaa, ruuveja on kohtuullisen paljon ja sisäpuolella ei muuta tarvitsisi tehdä kuin irroittaa pari piirilevyä jotta johto ylettää paremmin (mikä helpottaa hieman tulevaisuudessa). Ratin etuosassa on kaksi ruuvia johon tarvitset kuusiokoloavaimen (sopivan kokoinen tasapää ruuvimeisseli käy hätätapauksessa) ja logitech logon & nimen alla on pieni kansi jonka alta paljastuu kaksi tavallista ruuvia. Lisäksi takapuolella on muutama tavallinen ruuvi. Kiinnikkeet voi myös ruuvata irti jotteivat ole tiellä ja kolise. Kansi pois jonka jälkeen voit puhdistaa osia jos siellä sattuisi roskia olemaan, itselläni ei pahemmin ollut. Seuraavaksi irroita keskellä olevat kaksi ruuvia ja ota niiden alla oleva muovipala pois jonka jälkeen voit irroittaa ratin keskiakselin. Keskiakseli lähtee irti kun ensiksi nostat etuosan pois urasta (varo kolhimasta punaista sensoria piirilevyä päin tai riuhtomasta johtoa irti) vedä hieman taaksepäin jolloin takaosa (jossa ratin kehä on kiinni) ja samalla koko akseli lähtee irti. Omassa ratissani oli aika paljon klappia jonka totesin johtuvan siitä että tuo akseli pääsee liikkumaan eteen ja taaksepäin. Jos klappia ei omassa ratissasi ole niin ei tietenkään kannata tehdä seuraavaa vaihetta. Korjasin vian siten että irroitin akselin etuosassa olevat kaksi (kuusiokolo)ruuvia, pistin prikat väliin ja ruuvit takaisin kiinni. Kaikki klappi oli kadonnut. Prikkojen pitää olla juuri oikean kokoiset, halkaisijaltaan liian pienet eivät sovi ruuveihin, liian suuret taas ottavat metalliin kiinni kun rattia kääntää ja liian paksut prikat tekevät akselista liian jäykän tai pahimmassa tapauksessa akseli ei edes mahdu paikoilleen.

Seuraava vika oli akselin päässä olevassa punaisessa sensorissa, sen nupille varattu kolo oli liian suuri. Aika käsittämätön moka logitechiltä joka turhaan aiheuttaa epätarkkuutta ratin toimintaan. Korjasin vian siten että laitoin nupin ympärille pari kerrosta teippiä sekä myös koloon kerroksen teippiä, jonka jälkeen nuppi ei enää päässyt heilumaan kolossa. Tämän jälkeen voit öljytä hammasrattaat ja liikkuvat pinnat. Sitten vain akseli paikoilleen, väärin sitä ei siihen saa laitettua, tarkista vain että sensorin nuppi todellakin menee sille varattuun koloon. Kun laitat muovipalan takaisin ja kiinnität ruuveja niin älä väännä liian tiukkaan, muovi on todela ohut ja ruuvin kannat vähän kehnoja, itse mursin muovin toiselta puolelta rikki kun vääsin ruuvin liian tiukkaan. Voit laittaa ruuvien tilalle sellaiset ruuvit joiden kanta on suurempi jolloin muovi ei murru niin helposti ja voit kiristää muovipalan tiukempaan (se kun kuitenkin pitelee akselia paikallaan ja aiheuttaa helposti klappia jos se on liian löysässä). Jos et löydä sopivia ruuveja niin ratin kehän sinisestä kohdasta löytyy juuri sopivia ruuveja joiden kanta on suurempi. Voit tarkistaa että muut ruuvit ovat kunnolla kiinni (piirilevyn ruuveja ei kannata liikaa kiristää). Sitten vain kansi kiinni ja kokeilemaan että ratti toivonmukaan vielä toimii. :)

Tuloksena on siis ratti jossa ei ole klappia eikä sen takia pidä niin paljoa meteliä ralliosuuksilla. Lisäksi tarkkuus parani hieman kun sensori ei turhaan pääse liikkumaan. Öljyäminen teki ratin ja polkimien liikevastukset kevyemmiksi. Niin, vähenihän se polkimien häröilykin riittävästi vaikkei kokonaan poistunut. Eiköhän tällä taas vuoden pelaa. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kalibrointi ??

Mikä mättää, kun kalibrointi ei Gt3:ssa onnistu millään
eli ratti ei suostu keskittymään ei sitten millään ??


Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Elton
Mo!
Tänää tuli postissa logitech Driving Force PS2:lle. olen erittäin tyytyväinen pelattuani sillä GT3:sta. Toistaiseksi voin suositella hinta/laatusuhde tuntuu hyvältä 88 euroo jä tärisee.
Toki efektit on vaisummat kuin mikrosoftin sidewinderillä, jota olen pelannut PC:llä joskus. MOMO kai pääsee ps2 puolella lähimmäs sidewinderiä ?
:confused:
 
Re: Kalibrointi ??

Siis nimenomaan tämä Logitech Driving Force


Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ateritsi
Mikä mättää, kun kalibrointi ei Gt3:ssa onnistu millään
eli ratti ei suostu keskittymään ei sitten millään ??


:confused:
 
Voiko joku vahvistaa tämän väitteen: "Jos pelissä on Force Feedback tuki, niin Logitech Driving Force toimii takuu varmasti"?
Onko asia todellakin näin? Eikö kaikissa tulevissa autopeleissä ole kuitenkin tämä Force Feedback tuki? Joten jos tuo pitää paikkansa niin Driving Force olisi yhteensopiva kaikkien tulevien autopelien kanssa.

Gigantista saa muuten MOMOn kohtuu hintaan. Tais olla 159 eli vahaa markka hintaa vain jotain 950. Ei mun mielestä paha hinta.
Logiteching Driving Force maksaa 100. Gigantista saa muuten sen kätevän vakuutuksen 16 joka takaa huolettomat 5 pelivuotta ratin parissa. Jos ratti hajoaa, niin se korjataan tai vaihdetaan uuteen vastaavaan rattiin. Kätevää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jeff
Gigantista saa muuten sen kätevän vakuutuksen 16 joka takaa huolettomat 5 pelivuotta ratin parissa. Jos ratti hajoaa, niin se korjataan tai vaihdetaan uuteen vastaavaan rattiin. Kätevää.

Siis kuluttaja maksaa ylimääräistä saadakseen toimivan tuotteen. Voisiko kauppias maksaa 16 siitä hyvästä, että kuluttaja lupaa olla inisemättä, jos koje kestää vaikkapa vain vuoden?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TT1


Siis kuluttaja maksaa ylimääräistä saadakseen toimivan tuotteen. Voisiko kauppias maksaa 16 siitä hyvästä, että kuluttaja lupaa olla inisemättä, jos koje kestää vaikkapa vain vuoden?

16 ei ole mielestäni paha hinta 5 vuoden takuusta, kun normaalisti (kaikessa kodin elektroniikassa) takuu on 1 vuosi. Varsinkin ratin kaltainen kovaa kuritusta ottava kalu saattaa hyvinkin mennä viiden vuoden sisällä rikki. Tietenkin poikkeuksena Kossin kuulokkeet, joilla on elinikäinen takuu... :)
 
Siis kuluttaja maksaa ylimääräistä saadakseen toimivan tuotteen.
Huomionarvoista on vielä sekin, että kyseessä ei ole takuu vaan vakuutus. Elikkä laite korvataan/korjataan mikäli sattuisi sen itsekkin vahingossa rikkomaan, mitä normaali takuu ei tee.

BTW, täällä oli joku joka oli ostanut Logitechin Driving Forcen (Jussiman?) ja oli saanut vain vuoden takuun vaikka paketissa lukee 2 vuotta. Minullekkin tarjottiin ensin vain vuoden takuuta, mutta kun huomautin mitä paketissa lukee, niin takuu muuttui ilman mitään kitinöitä 2 vuodeksi. Kannattaa sinunkin käydä korjaamassa asia. Eihän myyjät voi mennä takuuehtoja noin vain muuttelemaan.
 
Joo, kuitissa luki puolen vuoden takuu vaikka paketin kyljessä kaksivuotta df-ratille. Pitää sitten mennä valittamaan takuusta, jos ratti hajoaa kahden vuoden sisällä. Olisi kyllä ollut helpompaa/viisampaa puhua takuu jutuista ostohetkellä, kuin mennä sitten kahden vuoden päästä valittamaan. No kai tuo kestää. Yli puolivuotta se on jo ollutkin."


Tuli käyttäjätunnuksen vaihto "väliaikaisesti" toivottavasti, en saanut vanhalla nimelläni kirjoitettua.

Terv: JussiMan
 
Nyt ku tuo V-rally 3 on tulossa nii kiinostais tietää toimiiko tuo Ferrarin FFB ratti siinä ja lisäks vielä esim pelit: Burnout, ym...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jeff

Huomionarvoista on vielä sekin, että kyseessä ei ole takuu vaan vakuutus.


Hieman vakuutusmatematiikkaa ja kuluttajavalistusta:

On muuten varsin kallis vakuutus. Vakuutusmaksu on satasen tuotteessa siis yli kolme prosenttia vuodessa. Takavuosina omavastuuton kamera- ja instrumenttivakuutus maksoi prosentin, ja sitä pidettiin erittäin kalliina.
 
No en minä sitä 16 pitänyt ainakaan kalliina. Vieläpä kun ottaa huomioon, että on todennäköisempää että se ratti hajoaa viiden vuoden sisällä kuin että se kestäisi viisi vuotta.
 
Ratin hankinta edessä. Kaksi vaihtoehtoa jäljellä:

Logitech Driving Force
Logitech Wingman Formula Force GP

Pelikoneena toimii ainostaan ps2:n. Onko rateissa olennaisia eroja? Wingman on käsittääkseni hiukka halvempi.

Eli kysymys kuuluu, kumpi kannattaa hankkia? Wingman on valmistajan mukaan pc-ratti, mutta kuitenkin vaikuttaa toimivan ps2:ssa.

Onko kenelläkään ollut wingmanin kanssa mitään ongelmia yms? Heittäkää kommenttia puolesta/vastaan...
 
Wingman:ssa toimii kaikki. DF on paranneltu versio. DF viikset eivät toimi WRC:ssä ja jarru menee vain 90% pohjaan GT3:ssa.
Muuten kelpo ratti. Gt3:ssa kannattaa irrottaa ohjain 1 portista jos pelaa DF:llä. Nimittäin välillä tulee kiusallinen bugi, jolloin ratti ei enää toimi. Vältät sen ottamalla padin irti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JussiMan
Wingman:ssa toimii kaikki. DF on paranneltu versio. DF viikset eivät toimi WRC:ssä ja jarru menee vain 90% pohjaan GT3:ssa.
Muuten kelpo ratti. Gt3:ssa kannattaa irrottaa ohjain 1 portista jos pelaa DF:llä. Nimittäin välillä tulee kiusallinen bugi, jolloin ratti ei enää toimi. Vältät sen ottamalla padin irti.

Jesh, kiitoksia harvinaisen selvästä vaustauksesta:)

Olikohan siinä GT3 + rattipaketissa Wingmanin ratti? Siis siinä mikä viime vuonna julkaistiin?
 
Driving Force vs. Wingman

Moro

Olen lukenut tämän koko threadin läpi ja yrittänyt saada selkoa siitä että kumpi näistä logitechin rateista kannattaa ostaa? Onko todella näin että vaikka DF on tehty varta vasten PS2:lle niin silti WF on enemmän yhteensopiva, ainakin tällä hetkellä olemassa olevien autopelien kanssa?

Voisi tietysti olettaa että jatkossa kun ilmestyy PS2 pelejä niin ne nimenomaan toimisi paremmin DF:n kanssa kuin WF:n kanssa.

Hehe tätä on jankutettu kovasti tässä threadissa mutta kysyn nyt vielä kerran kannattaako ostaa DF vai WF, palle tätä kysyikin jo ja JussiMan antoi hyvän vastauksen mutta kaipaisin vielä muutaman muun puolueetonta mielipidettä.

Yodako
 
Ylös Bottom