Tein juuri "vuosihuollon" tuolle GT Force ratille (alkuperäisen GT3 paketin mukana tullut ratti). Polkimet olivat alkaneet häröilemään ikävästi, kaasun painaminen aiheutti myös pienen jarrun painamisen ja päinvastoin (windowsin ajurien asetuksista tutkittuna, peleissähän sitä ei huomannut), perimmäisenä tarkoituksena oli siis korjata tuo vika mutta olihan huollosta muutakin hyötyä. Pistän tähän selostuksen siitä mitä tein jos joku muu haluaa kokeilla,
omalla vastuulla tietysti. Kuvia ei harmi kyllä ole kun ei kameraa ollut lähettyvillä. Mikään vaikea homma tuo ei ollut, maallikkokin osaa varmasti (nimim. itsekin maallikko). Kannattaa vaan tehdä huolellisesti ja purkaessa pistää muistiin miten osat ovat jotta kasaamisessa ei sitten tarvitse ihmetellä miten päin osat kuuluvat.
Tarvittavia työkaluja: ruuvimeisseli (tähtipää), kuusiokoloavain, puukko, teippiä, muutama tunti aikaa sekä mahdollisesti öljyä, imuri, liimaa, paperia, kaksi prikkaa (noin 5mm halkaisija, 0,7mm paksuus) ja kaksi muuten samanlaista ruuvia kuin ratissa on käytetty paitsi kannat suuremmat.
Ensiksi avasin polkimet ottamalla ruuvit irti polkimien takapuolelta. Pari ruuvia oli kumityynyjen alla jotka lähtivät puukolla helposti irti. Polkimien etuosassa olevia ruuveja ei välttämättä tarvitse irroittaa, ellei halua lisätä painoa siellä olevan lyijypainon sekaan paremman tasapainon saavuttamiseksi. Polkimien sisältä paljastui roskaa ja paljon, ei mikään yllätys vuoden käytön jälkeen. Roskat voi putsata pois vaikka imurilla. Mitään ei välttämättä tarvitse irroittaa puhdistusta varten, mutta jos jotain otat irti niin kiinnitä huomiota miten päin jousi kaasu-/jarrupolkimessa on sekä kuinka kaasu-/jarrupolkimessa kiinni oleva sensorin nuppi on pienessä sille varatussa kolossa (eikä esim kolon kyljessä). Puhdistuksen jälkeen liikkuvien osien pinnoille voi laittaa hieman öljyä jotta luistavat ne paremmin. Sitten kannattaa koota polkimet (muista laittaa kumityynyt takaisin
) ja testata että ne myös toimivat koko liikealueellaan vaikkapa windowsin ajurien kautta (itselläni meni ensimmäisellä kokouskerralla jarrupolkimen sensorin nuppi väärään kohtaan joka näkyi puutteellisena liikeratana).
Sitten on vuorossa itse ratti. Ratin kehällä olevia ruuveja ei välttämättä tarvitse irroittaa, ruuveja on kohtuullisen paljon ja sisäpuolella ei muuta tarvitsisi tehdä kuin irroittaa pari piirilevyä jotta johto ylettää paremmin (mikä helpottaa hieman tulevaisuudessa). Ratin etuosassa on kaksi ruuvia johon tarvitset kuusiokoloavaimen (sopivan kokoinen tasapää ruuvimeisseli käy hätätapauksessa) ja logitech logon & nimen alla on pieni kansi jonka alta paljastuu kaksi tavallista ruuvia. Lisäksi takapuolella on muutama tavallinen ruuvi. Kiinnikkeet voi myös ruuvata irti jotteivat ole tiellä ja kolise. Kansi pois jonka jälkeen voit puhdistaa osia jos siellä sattuisi roskia olemaan, itselläni ei pahemmin ollut. Seuraavaksi irroita keskellä olevat kaksi ruuvia ja ota niiden alla oleva muovipala pois jonka jälkeen voit irroittaa ratin keskiakselin. Keskiakseli lähtee irti kun ensiksi nostat etuosan pois urasta (varo kolhimasta punaista sensoria piirilevyä päin tai riuhtomasta johtoa irti) vedä hieman taaksepäin jolloin takaosa (jossa ratin kehä on kiinni) ja samalla koko akseli lähtee irti. Omassa ratissani oli aika paljon klappia jonka totesin johtuvan siitä että tuo akseli pääsee liikkumaan eteen ja taaksepäin. Jos klappia ei omassa ratissasi ole niin ei tietenkään kannata tehdä seuraavaa vaihetta. Korjasin vian siten että irroitin akselin etuosassa olevat kaksi (kuusiokolo)ruuvia, pistin prikat väliin ja ruuvit takaisin kiinni. Kaikki klappi oli kadonnut. Prikkojen pitää olla juuri oikean kokoiset, halkaisijaltaan liian pienet eivät sovi ruuveihin, liian suuret taas ottavat metalliin kiinni kun rattia kääntää ja liian paksut prikat tekevät akselista liian jäykän tai pahimmassa tapauksessa akseli ei edes mahdu paikoilleen.
Seuraava vika oli akselin päässä olevassa punaisessa sensorissa, sen nupille varattu kolo oli liian suuri. Aika käsittämätön moka logitechiltä joka turhaan aiheuttaa epätarkkuutta ratin toimintaan. Korjasin vian siten että laitoin nupin ympärille pari kerrosta teippiä sekä myös koloon kerroksen teippiä, jonka jälkeen nuppi ei enää päässyt heilumaan kolossa. Tämän jälkeen voit öljytä hammasrattaat ja liikkuvat pinnat. Sitten vain akseli paikoilleen, väärin sitä ei siihen saa laitettua, tarkista vain että sensorin nuppi todellakin menee sille varattuun koloon. Kun laitat muovipalan takaisin ja kiinnität ruuveja niin älä väännä liian tiukkaan, muovi on todela ohut ja ruuvin kannat vähän kehnoja, itse mursin muovin toiselta puolelta rikki kun vääsin ruuvin liian tiukkaan. Voit laittaa ruuvien tilalle sellaiset ruuvit joiden kanta on suurempi jolloin muovi ei murru niin helposti ja voit kiristää muovipalan tiukempaan (se kun kuitenkin pitelee akselia paikallaan ja aiheuttaa helposti klappia jos se on liian löysässä). Jos et löydä sopivia ruuveja niin ratin kehän sinisestä kohdasta löytyy juuri sopivia ruuveja joiden kanta on suurempi. Voit tarkistaa että muut ruuvit ovat kunnolla kiinni (piirilevyn ruuveja ei kannata liikaa kiristää). Sitten vain kansi kiinni ja kokeilemaan että ratti toivonmukaan vielä toimii.
Tuloksena on siis ratti jossa ei ole klappia eikä sen takia pidä niin paljoa meteliä ralliosuuksilla. Lisäksi tarkkuus parani hieman kun sensori ei turhaan pääse liikkumaan. Öljyäminen teki ratin ja polkimien liikevastukset kevyemmiksi. Niin, vähenihän se polkimien häröilykin riittävästi vaikkei kokonaan poistunut. Eiköhän tällä taas vuoden pelaa.