Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Euroviisut

Kyllähän tämä on vähän noloa Euroviisuille ja Loreen joutuu sijaiskärsijäksi. Käärijälle varmaan parempi, että tuli toiseksi ja voitti puhelinäänestyksen. Nyt hänet muistetaan aina altavastaajana. Laulajanahan kaveri ei ole edes keskinkertainen ja siksi oli selvää, että ammattilaisten äänillä ei tule voittoa. Loreenin tän vuoden biisi oli mulle pettymys, kun sen eilen kuuntelin. Siinä ei ollut oikein mitään koukkua. Tänään paremmilla vehkeillä ja ei-liveversiona kuunneltuna se kuulosti ihan ok hyvältä, mutta ei ole ollenkaan mun makuun ja tosi tasapaksua. Käärijäkin toki kuulostaa paljon paremmalta, kun ääntä on käsitelty tarpeeksi. Mielestäni Italian biisi oli tänä vuonnakin musiikillisesti ihan omaa tasoaan ja nautinnollista kuultavaa. Muuten oli aika vaisut viisut.
 
Loreenin biisi oli toki tarttuva ja hyvä, mutta siitä oikein huokui laskelmoitu, kliininen suorittaminen.
Juurikin tuo että kappale oli täysin masinoitu ns. "hittibiisi". Siellä takana on porukka, joka osaa todellakin hommansa ja laulaja laulaa mutta kaikki fiilis, elämä, sielu siitä hommasta puuttuu.

Plus että tylsä itkuvirsi, jota en itse kyllä jaksa kuunnella. Noitahan on radion soittolistat pullollaan.

Käärijä oli mukavan erilainen ja aidosti luonteikas esitys. En todellakaan pidä rap-musiikista, mutta loppujen lopuksi lämpenin kyllä Käärijän pirteälle showlle.
Käärijän biisi oli vain osa sitä ilmiötä, joka toi porukan yhteen. Voiko samaa sanoa Loreenin radiohitistä? Loreenin kappale on hyvä kappale, oikein viimeisen päälle, mutta Käärijä on sitä, mitä ajattelen Euroviisujen parhaimmillaan olevan: yhteisöllisyyttä, kaikkien oma juttu.

Peleinä voisi ehkä verrata että Loreenin kappale on joku viimeisen päälle hiottu AAA-hittipeli ja Käärijä joku nurkan takaa yllättävä, vähän hiomaton mutta maton alta vetävä indie-peli.

Ainakin nyt voidaan hyvillä mielin todeta, ettei suomeksi laulaminen ole mikään este Euroviisuissa menestymiselle.
Tämä oli minunkin mielestäni iso juttu. Kakkoseksi suomeksi laulettuna. Huh huh! Harmi vain ettei sitä voittoa tullut. Vaikea uskoa että tulee joku vastaava artisti joskus, joka vetää vielä myös suomeksi ja saa samanlaisen hypen aikaiseksi.

Mielestäni Italian biisi oli tänä vuonnakin musiikillisesti ihan omaa tasoaan ja nautinnollista kuultavaa. Muuten oli aika vaisut viisut.
Minä taas ihmettelin että mihin se glittervillapaita + saksofoni -yhdistelmä jäi. Se olisi saanut minulta isot pisteet. Ilmeisesti ei päässyt edes finaaliin. Tosin siinä taisi olla ihan muut äänestämässä kuin "ammattilaiset".

Mitä muuten "ammattilaisten" ääniin tulee: en tajua miksi Euroviisuissa pitäisi äänestää kappaletta, jolla on eniten potentiaalia jäädä elämään, olla teknisesti hyvä jne. kun nimenomaan koen että koko homman pointti on että kansa tykkää. 160 miljoonaa piti Käärijästä ja 130 Loreenista. Tosin kyllä tuo 130 tietty piti Käärijästäkin sen verran että tuli toiseksi.

Mutta niin, Käärijä oli selkeä ilmiö, kansan suosikki jne. ja Loreenin kappale (nimenomaan kappale, sillä ei show tai laulaja ollut mitenkään samalla lailla esillä kuten Cha Cha Cha) oli hyvä, viimeisen päälle tuotettu kappale. Voi miettiä että kuka minkäkin sitten haluaa voittavan ja edustavan siis tavallaan Euroviisujen linjaa. Minä ainakin koen että viimeisen päälle tuotettuja "hittikappaleita" on maailma täynnä. Käärijän ja Lordin kaltaiset ilmiöt on harvemmassa.
 
Oma mielipiteeni on kyllä että Loreenin voitto on erittäin iso imagotappio euroviisubrändille. Kyllähän euroviisut elää ilmiöistä ja vahvoista persoonallisista persoonista. Puhtaasti laulaminen ei ole se viisujen syvin olemus. Jonka vuoksi tänä vuonna ammattiraati teki järjettömän virheen kun äänestivät taitavimman laulajan puolesta, eikä maailmanlaajuisen ilmiön.

Jokainen muistaa Måneskinin parin vuoden takaa ja millainen ilmiö siitä syntyi euroviisuissa, jonka jälkeen joka radiokanava ikäihmisten Radio Novasta rockhenkisempään Radio Rockiin soitti kyllästymiseen asti puhki heidän viisukappaletta. Samalla euroviisubrändi pysyi jatkuvasti kaikkien huulilla, kun ennen biisin esittelyä mainittiin euroviisuvoittaja titteli.

Tämänkaltaiset ilmiöt on euroviisujen massintuottokone, ilmiö kasvaa kasvamistaan ja entistä rohkeamman ja erilaiset ihmiset ja ihmisryhmät hakee mukaan. Johan euroviisut on Suomessa noussut parina viime vuonna aivan uusiin sfääreihin ja UMK hakee kärkikentän artistit kansainvälisen huomion takia, jota euroviisukenttä tarjoaa.

Se että voittaja ratkotaan lopulta lauluäänen perusteella on askel taaksepäin euroviisubrändille, joka ylistää erilaisuutta.

Loreen on ammattiesiintyjä ja ilmiömäinen laulaja, mutta biisi oli helposti unohdettava ja vaikea kuvitella että viisubiisi nousee radiohitiksi. Ensi vuonna harva muistaa kuka voitti euroviisut, tai ainakaan kappaleen nimeä ja se on imagotappion merkki euroviisuille.

Miettikääpä, että Käärijä sai enemmän yleisöääniä kuin Måneskin. Käärijä, joka laulaa suomeksi.
 
Kylläpä oli jännä viisu tänä vuonna. Ihan uskomaton suoritus tulla toiseksi suomeksi vedetyllä biisillä. Noi ammattilaisäänet sais lopettaa, oltais voitettu ilman niitä. Yksi iso muuton äänestykseen pitäisi tehdä, se ettei naapurimaille saa antaa ääniä ammattiraadin. Tietysti suomalaisia ottaa päähän ettei voittoa tullut mutta varmasti moni taho myös huokaisi helpotuksesta ettei ensi vuonna tarvii järjestää viisuja. Se on iso operaatio.
 
Oma mielipiteeni on kyllä että Loreenin voitto on erittäin iso imagotappio euroviisubrändille. Kyllähän euroviisut elää ilmiöistä ja vahvoista persoonallisista persoonista. Puhtaasti laulaminen ei ole se viisujen syvin olemus. Jonka vuoksi tänä vuonna ammattiraati teki järjettömän virheen kun äänestivät taitavimman laulajan puolesta, eikä maailmanlaajuisen ilmiön.
Juurikin tämä! Erittäin hyvin sanottu. Koko viestisi oli täyttä asiaa.

Loreen on ammattiesiintyjä ja ilmiömäinen laulaja, mutta biisi oli helposti unohdettava ja vaikea kuvitella että viisubiisi nousee radiohitiksi. Ensi vuonna harva muistaa kuka voitti euroviisut, tai ainakaan kappaleen nimeä ja se on imagotappion merkki euroviisuille.
Niin, Loreenin kappale varmasti jää soimaan joksikin aikaa moniin paikkoihin mutta se "taantuu" vain normaaliksi kappaleeksi radiossa. Ei siitä ja sen esittäjästä ole missään vaiheessa tullut mitään Euroviisu-fiilistä, saati -ilmiötä, eli ei siinä ole mitään spesiaalia kaikkiin muihin radiobiiseihin verrattuna.

Ja jos Euroviisujen idea on muka nykyään tehdä hittejä radioon, niin voin antaa vinkin sinne asiasta päättäville, että sellaisia hittimasiinoita lienee television kyky- ja muutarjonta jo täynnä. Euroviisujen idea ja henki on ainakin minulle ollut aina ihan muuta.

Jännä muuten kun viimeksi katsoin viisuja kun Lordi oli mukana ja silti on näin paljon sanottavaa. Ihan kuin olisin isokin viisufani. Mutta tämä Käärijän tuoma ilmiö ja muu nyt vain oli sellainen juttu, joka sai mukaan. Samalla tapaa kuin Lordi aikoinaan. Plus että kummankin kohdalla koin heti infon tullessa että nyt on mahdollisuudet viedä voitto kotiin. Harvoin sellaista Jari Sillanpäillä ja muilla on ollut. Vielä vähemmän oli luottoa johonkin väsyneeseen The Rasmukseen.

Miettikääpä, että Käärijä sai enemmän yleisöääniä kuin Måneskin. Käärijä, joka laulaa suomeksi.
Tätä suomeksi lauletun biisin menestystä ei kyllä voi tarpeeksi alleviivata. Se on huikeaa.

Kylläpä oli jännä viisu tänä vuonna. Ihan uskomaton suoritus tulla toiseksi suomeksi vedetyllä biisillä. Noi ammattilaisäänet sais lopettaa, oltais voitettu ilman niitä. Yksi iso muuton äänestykseen pitäisi tehdä, se ettei naapurimaille saa antaa ääniä ammattiraadin.
Luulisi että muutkin maat olisi heränneet tähän. Itse asiassa jo aiemmin. Vai onko aiemmin mennyt yleisö- ja raatiääneet enemmän yksiin ja tämä vuosi on jotenkin erilainen? Ainakin Käärijä oli sellainen ilmiö, että ihmetyksen kakkossijasta ja tuomariäänten vaikutuksesta ymmärtää. Samoin Norjan kohtalo. Ihmeteltiin ääneen kotonakin että miten ei saa yhtään ääniä mutta yleisö sitten käänsi jutun käytännössä päälaelleen.

Kysyä voikin, että mitä ihmettä 130 "ammattilaista" tekee siellä kun ovat niin eri mieltä 160 miljoonan kanssa?

Jossain "iltapaskojen" sivuilla väitellään siitä että kannattaako "valtaa antaa kansalle" mutta kyse on viihdejutusta, helvetti sentään. Kansa on se, joka sitä kuluttaa. Siinä ei tarvita mitään edustuksellista porrasta päättämään, mikä on hyväksi kansalle. Jos kansa sattuu haluamaan paskaa (mikä ei ole viittaus Käärijään), niin sitten sille suotakoon se. Turha tuohon on mitään politiikan edustuksellisuutta sotkea.

Sitä paitsi: onko Euroviisut tosiaan nyt niin korkeaa viihdettä että se tarvitsee "ammattilaisia" kertomaan mikä on hyvää ja mikä ei? Oikeasti. Euroviisut. Laulukilpailu, jossa on joka vuosi jotain mummoja, hirviöitä ja ohjuksilla lentäviä sotilaspuku-ukkoja? Vai heräsikö joku jossain että nuo täytyy eliminoida ja tehdä kilpailusta taas vain joku uusi Idols, Voice tai vastaava? Ei sitä, kiitos.

Tietysti suomalaisia ottaa päähän ettei voittoa tullut mutta varmasti moni taho myös huokaisi helpotuksesta ettei ensi vuonna tarvii järjestää viisuja. Se on iso operaatio.
En minäkään kisoja Suomeen olisi kaivannut mutta siinä voiton ohella se vastuu olisi pitänyt tietty kantaa. Tosin eikö voittajamaa saa myös päättää pitääkö kisat vai ei? Ei ole mikään pakko siis. Tosin kyllähän se otettaisiin vastaan myös ihan varmasti.

Plus että se varmasti myös toisi massia sekä näkyvyyttä, mikä on sekin käännettävissä massiksi.
 
Kyllä mää odotan ihan mielenkiinnolla pitääkö se Abban 50v Euroviisu juhla paikkaansa ensi vuonna.. Ihan vaan sen takia että nähdään miten täällä entisessä Ruotsin siirtomaassa ihmiset reagoi asiaan.
 
Kyllä mää odotan ihan mielenkiinnolla pitääkö se Abban 50v Euroviisu juhla paikkaansa ensi vuonna..
Miksei pitäisi? Juhlat olisi järjestetty jokatapauksessa, mutta todennäköisesti vain eri ajankohtana, jos voittoa ei olisi tullut.
 
Miksei pitäisi? Juhlat olisi järjestetty jokatapauksessa, mutta todennäköisesti vain eri ajankohtana, jos voittoa ei olisi tullut.

Ihan vaan sen takia ku tuntuu että asiaa on hyssytelty ja yritetty pitää salassa. Sekä nythän koko asiasta alettu vasta ympäri maailmaa puhumaan kun voitto Ruotsiin tuli.
 
Ihan vaan sen takia ku tuntuu että asiaa on hyssytelty ja yritetty pitää salassa. Sekä nythän koko asiasta alettu vasta ympäri maailmaa puhumaan kun voitto Ruotsiin tuli.
No varmaan yksi tärkeä ja looginen syy tälle on ollut se, ettei päivämäärää ole voitu lyödä lukkoon ennen euroviisuvoittajan selviämistä.

Tapahtuman markkinointi ilman päivämäärää on aika katastrofaalista.
 
En nyt sanoisi, että on erityisesti hyssytelty. Joskus tuollaiset selitykset alkavat elää omaa elämäänsä. Loreen oli ylivoimainen ennakkosuosikki ja tuskin voittoon mitään salaliittoa tai lahjontaa tarvittaisiin.
 
En nyt sanoisi, että on erityisesti hyssytelty. Joskus tuollaiset selitykset alkavat elää omaa elämäänsä. Loreen oli ylivoimainen ennakkosuosikki ja tuskin voittoon mitään salaliittoa tai lahjontaa tarvittaisiin.

Minäkään en mihinkään salaliittoihin jaksa uskoa tässäkään tapauksessa. Huvittavinta on kuitenkin tämä Suomalaisten viha joka kylvää tässäkin asiassa ihan vaan sen takia Koska Ruotsi voitti.
 

On tehty vetoomus, että ammattiraati poistettaisiin euroviisuista. Kannatan tätä ehdottomasti. Kyllä tämmöiset kisat pitäisi olla kansalaisten äänten varassa.
Sitä paitsi: onko Euroviisut tosiaan nyt niin korkeaa viihdettä että se tarvitsee "ammattilaisia" kertomaan mikä on hyvää ja mikä ei? Oikeasti. Euroviisut. Laulukilpailu, jossa on joka vuosi jotain mummoja, hirviöitä ja ohjuksilla lentäviä sotilaspuku-ukkoja?
Joka vuosi viisuihin on pakko ottaa mukaan yksi tällainen pelleryhmä
 
Onhan tuo nyt viisuorganisaatiolle hiukan nolo tulos, kun kisan voitti maa joka ei saanut yhdestäkään maasta puhelinäänestyksestä 12 pistettä. Kansansuosikin katkera tappio jättää katkeran sivumaun suuhun ja meinasin jo miettiä, että tehdäänköhän tästä jonkinlaista itseironista pilaa ensi vuonna. Mutta koska kyseessä on Ruotsi, jonka mielestä Ruotsin oikeastaan pitikin voittaa jo ennen kuin kukaan muu oli edes ilmoittautunut kisaan mukaan, niin eiköhän ruotsalaiset hoida viisut ihan itseriittoisina ABBA-juhlineen kaikkineen.
 
Huvittavinta on kuitenkin tämä Suomalaisten viha joka kylvää tässäkin asiassa ihan vaan sen takia Koska Ruotsi voitti.
En voi puhua, tietenkään, kaikkien tai kenenkään puolesta mutta eihän tuossa mitään vihaa vaadita että näkee tuollaisen edustuksellisen tuomaroinnin ongelmat.

Mietin tätä asiaa tässä viime päivinä ajoittain ja pohdinkin että eikö tuota ole huomattu aiemmin? Ehkä tuollaista merkittävää eroa kansanäänien ja tuomareiden välillä ei sitten ole aiemmin ollut?

Minulle nämä luvut oli se, mikä vielä herätti enemmän asiaan: 130 vs. 130 000 000. Noilla 130:llä henkilöllä on siis yhtä paljon sananvaltaa kuin tuolla 130 000 000:lla. Tosin tuskin tuo isompi luku (Viisujen äänestysmaiden asukaslukuko?) äänestysluku on mutta veikkaan että merkittävästi isompi se kuitenkin on kuin 130.

Jossain myös oli, että jos Käärijä olisi voittanut tuomariäänillä, niin mitään ongelmaa ei nähtäisi ja oltaisiin täten puolueellisia. No mutta eipä oltaisikaan koska silloin ei olisi tuntunut siltä että äänissä olisi ollut mitään ristiriitaa tuomareiden ja kansan välillä, mikä oli se ihmetyksen aihe, josta kritiikki on noussut.

Ja päälle sitten se Norja, joka oli häntäpäässä tuomareiden äänillä mutta kansa nosti sinne yläpäähän. Se siis koki vielä karmeamman kohtalon tuomarien taholta.

Plus tärkein: ei suomalaiset ole ainoa porukka, joka asiasta on ääntä pitänyt. Käsittääkseni siis ihan jopa Ruotsissa on tuota asiaa pohdittu, siis Euroopan ja ilmeisesti aika lailla ympäri maailman lisäksi.

Mutta joo, toki suomalaisilla voi patoutumiakin olla ruotsalaisia kohtaan mutta eiköhän se ristiriita äänissä olisi huomattu joka tapauksessa kun yleisöäänien ero oli niin järkyttävä tuomareiden ääniin verrattuna. Oikeasti, siellä oli 18 x 12 pistettä Suomelle. Missä todellisuudessa me eletään? Ennätysmäärä ja vain Ukraina saanut enemmän viime vuonna, minkä voi laskea siis poikkeukseksi ilmiselvistä syistä. Ruotsi ei taas saanut yhtään täysiä 12 pisteen ääniä keneltäkään maalta.

En siis ihmettele jos porukka vähän on ihmeissään että kenelle ne voittajat valitaan. 130:lle vai miljoonille.

Joka vuosi viisuihin on pakko ottaa mukaan yksi tällainen pelleryhmä
Niin no, en ehkä tarkoittanut nyt pelkästään niitä omituisimpia tapauksia vaan yleensä ottaen sitä, että Euroviisut on ihan omanlaisensa show. En minäkään kaipaa jotain ohjuksilla ratsastavia sotapuku-ukkoja (sori kaikille, jotka tykkäsi siitä) mutta ne kuuluu siihen hommaan ja ne kertoo mikä se homma on. Sellainen karnevaali.

Tietysti hyvä biisi on tärkeää mutta se on ehkä puolet siitä hommasta. Loreenilta puuttui se (Euroviisujen hengen) toinen puoli.

Toisaalta ei siellä monella muullakaan ollut/ole mitään "käärijää" karsinassa, joten en sano että kaikkien pitäisi olla sitä wtf-kamaa. Sanon vain että ne kuuluu siihen hommaan ja että siellä on sellainen tietty meno, jonka vuoksi siihen ei tarvitse ketään "ammattilaisia" kertomaan mikä on hyvää ja mikä ei.

Se menee vain siihen että saadaan sisäsiistiä radiohittikamaa eikä juuri muuta.
 
Ylös Bottom