Joo itse taas olen sitä mieltä et suomenkielisellä biisillä tuolla ei menestytä, ja The Rasmuksella on kumminki aika paljon sitä kansainvälistä näkyvyyttä ja faneja ympäri maailmaa, eihän tuo Rasmuksen biisikään mikään täydellinen ole mut omasta mielestäni noista ehkä parhaiten juuri sopivin viisuihin, vielä on tosin biisejä kuulematta mutta itse laskisin nämä suomenkielen biisit pois, joten jäljellä jää The rasmus - Jezebel Cyan Kicks Hurricane ja tuo Olivera - Thank God I'm an Atheist, vielä on tuo jälkimmäinen kuulematta, mutta aikalailla olen aika varma The Rasmus sinne lähtee edustamaan suomea.
Mä oon sit taas sitä mieltä, että jos ei oo joku aivan mielettömän poikkeuksellinen biisi, niin juuri englanninkielisyys laskee pisteitä.
Ulkomaisten korvaan suomenkieli kuulostaa lauluissa kiehtovalta, kauniilta, jopa mystiseltä. Ja siellä on useampiakin oman kielisiä voittajia ollut 2000 luvullakin, joten näkisin sen jopa vahvuutena.
Ei siellä millään tavallisella suomenkielisellä voi pärjätä se on totta. Siksi juuri vaatii tuon ”universaalin” ram pam pam kohdan sinne. Ja mitä noita reaktioita netistä katselee, niin jo alun jumputus saa jengin päät keinumaan ja kertosäkeen melodia vielä enemmän. Jokainen muostaa ram pam pamin hymyssäsuin toisen kertsin aikana. Lisäksi ovat todella haltioissaan niistä tummemmalla sävyllä lauletuista kohdista.
Hurrikaanin ja jezebelin kohdalla reaktiot on lähes olemattomia ja sellasia ”ok….okei…joo tää on hyvä…,ookoo” ja kehutaan videon tuotantoarvoja tai Soundin puhtautta. Siinä missä Bessin kohdalla hyräillään mukana, ei pysytä penkissä kun alkaa tanssittamaan.
Nuo kaksi muuta on juuri niitä, että on siinä ennen, tai jälkeen esiintymässä jokin hidas, tai menevämpi biisi ni ei ne erotu sieltä ollenkaan. Sellanen täyte sinne väliin. Siinä missä Bessillä on se tarttuva melodia peruspohjana, kertosäkeessä vielä koukuttavampi ja lisänä universaali lausahdus. Siihen päälle nämä selvästi koko muusta biisistä poikkeavat tummat lauluosuudet jotka herättää huomion silloin kun et edes kuuntele varsinaisesti.
Biisinähän se on ihan tusinaradiosoittokamaa meille, mutta euroviisuja ajatellen siinä on just ne elementit et voit jutella kaverin kanssa sohvalla, niin siihen kiinnittä huomiota ja se jää ekalla kerralla päähän soimaan melodian, että ram pam pamin osalta.
Hurrikaani ei tee sitä ongelmaa ja Jezebelin kohdalla ainaki mulla se on tapahtunut vasta nyt noin 15 kuuntelun jälkeen, eikä siltikään vielä oikein kunnolla napannut mukaansa.
Biisinä tykkään jezebelistä, mutta en näe sen mahdollisuuksia ollenkaan viisuissa, en edes valmiin fanilauman vuoksi. Vaikka olenkin sitä mieltä yleisellä tasolla että sinne pitäs laittaa Ville Valo tai Samu Haber jollain universaalilla koukulla olevalla biisillä.