Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Euroviisut

Joo tuo eka biisi oli yllätys, yllättävän hyvä. Sitä mä en ymmärrä että miksi joka vuosi näihin euroviisuihin yritetään lähettää suomen kielellä biisi? Sehän on ihan tyhmää kun omaa maata ei saa äänestää eikä muut ymmärrä biisistä/sanomasta mitään. Ihan ajanhukkaa. Kyllä englanniksi pitää vetää kun se kuitenkin maailman yhteinen kieli.
Italia voitti omalla kielellään viime vuonna. Portugali voitti vuonna 2017. Ukrainan voittaja lauloi 2016 ukrainaksi ja englanniksi, joten en usko kielen vaikuttavan niin paljon voittomahdollisuuksiin.
 
Eikös nämä kilpailut ole aina juurikin sitä poppikaavaan väkisin väännettyä välittömästi unohtuvaa turhakehöttöä? Itse ainakin vaadin musiikilta ja muultakin taiteelta huomattavasti enemmän.

Yhdet elämäni parhaista nauruista sain, kun Lordi voitti euroviisut aikanaan. Voi jeesus. :D
No jaa. Mun mielest aina niissä top 5-10 biiseissä on ollu selkeä koukku joka jää soimaan päähän, tai esityksessä joku siisti juttu tms. Monet biiseistä ei ilman sitä lavashowta toimi yhtään.

Sit on tosi paljon näitä aivan hämäriä tai huumoribiisejä joita katsoo innolla, tai kauhulla. Ihan parasta.
 
Toivottavasti tämä on Saksan edustuskappale. Olis mielenkiintoista nähdä millaisen esityksen pistäisivät pystyyn.

 
Tää oli jo ihan asiallinen ralli, vaikkei toki mikään superhyvä. Ihan selvästi eilistä parempi jo.
Ja ainut tapa millä suomenkielisellä voidaan pärjätä, nimittäin tehdään kertosäkeeseen joku tarttuva ja ”universaali” pätkä jonka kaikki maailman ihmiset kielestä huolimatta kykenee toistamaan.

En usko et kisoihin menee, mutta mä ihan tykkäsin tästä ja oli tarttuva kertsi jo ekalla kuuntelukerralla.

 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tämä on Saksan edustuskappale. Olis mielenkiintoista nähdä millaisen esityksen pistäisivät pystyyn.


Kyllä tuli tuosta mieleen Teeny Weeny String Bikini ja räppiraita Skandaali - Salikissa :D

Mun mielestä se eka suomen ehdokas on paras tähän mennessä.
 
Tää oli jo ihan asiallinen ralli, vaikkei toki mikään superhyvä. Ihan selvästi eilistä parempi jo.
Ja ainut tapa millä suomenkielisellä voidaan pärjätä, nimittäin tehdään kertosäkeeseen joku tarttuva ja ”universaali” pätkä jonka kaikki maailman ihmiset kielestä huolimatta kykenee toistamaan.

En usko et kisoihin menee, mutta mä ihan tykkäsin tästä ja oli tarttuva kertsi jo ekalla kuuntelukerralla.


Oli YleX:llä päivän biisinä ja soinu kokopäivän päässä, eli kyllä tässä sittenkin jotain on.
Ja kuten sanoin, niin tää vaatii seb että on universaali koukku kertosäkeessä. Biisissä muutenkin tarttuvaa melodiaa.

Ja kun katselin YouTuben kommentteja ulkomailta, pelkkää ylistystä, suomalaisilta ei niinkään.
Kun katsoin reaktiovideoita, niin todella positiivisia ja jengi tykkää suomenkielestä ja erityisesti juuri siitä universaalista ram pam pam meiningistä. Tää on suomalaiselle ”tavallinen pop biisi”, mutta ulkomailla tän tyyppisiä ei lopulta paljoa ole ja se onkin aina vähän näissä UMK:ssa et äänestetään sitä mitä suomalainen äänestäis. Ei sitä mikä uppoaa Eurooppaan.

Tässä pari reaktiovideota ulkomailta ja nää tykkää:

 
Että ku toivoin Rasmuksen saavan jotain aikaan, mutta kun ei. Ihan yhtä tasapaksu kuin ensimmäinen ehdokas. Tässä ei ole mitään miksi yhden kerran biisin kuuleva tarttuisi tähän niin paljon et äänestäisi itse kisoissa.
Aivan käsittämätöntä, että toistaiseksi ainut euroviisujen kannalta oleelliset jutut biisiinsä on saanut suomenkielinen esitys. Alan jopa jo toivomaan, että vihdoin laitettais suomeksi joku sinne. ihan sama on sit viiminen tai ei, mutta vähän pitäs oman kielen ylpeyttä välillä edes olla.

Omissa kirjoissa tämä jäi näistä kolmesta jopa huonoimmaksi:
 
Viimeksi muokattu:
itse pidän tuosta Jezebelistä kovasti, ja omasta mielestäni paras biisi nyt julkaistuista :)

sitä paitsi pakkoo antaa propsit tästä Empun (ex Tiktak) lookista, ja outfit valinnasta tulee etäisesti mieleen Eräs One Winged Angel FF7:sta

sephiroth.png
 
Viimeksi muokattu:
itse pidän tuosta Jezebelistä kovasti, ja omasta mielestäni paras biisi nyt julkaistuista :)
Mä en oo näitä edes miettinyt siltä kannalta mistä ite tykkään eniten, tai onko biisi oikeasti hyvä vai ei. Vaan puhtaasti sitä mitä vaaditaan kun tv:ssä koko eurooppa katsoo ja näkee kymmeniä kappaleita ja pitäisi erottautua sieltä jotenkin. Ainut missä on pieninkään koukuttava tekijä ja selkeästi tarttuva melodia on ollut Bess:n tuotos. Ei sekään tarkota pienintäkään määrää menestystä vielä, mutta nämä kaksi muuta on niin tasapaksua isossa massassa, ettei yksinkertaisesti erotu sieltä mitenkään.
 
Mä en oo näitä edes miettinyt siltä kannalta mistä ite tykkään eniten, tai onko biisi oikeasti hyvä vai ei. Vaan puhtaasti sitä mitä vaaditaan kun tv:ssä koko eurooppa katsoo ja näkee kymmeniä kappaleita ja pitäisi erottautua sieltä jotenkin. Ainut missä on pieninkään koukuttava tekijä ja selkeästi tarttuva melodia on ollut Bess:n tuotos. Ei sekään tarkota pienintäkään määrää menestystä vielä, mutta nämä kaksi muuta on niin tasapaksua isossa massassa, ettei yksinkertaisesti erotu sieltä mitenkään.

Joo itse taas olen sitä mieltä et suomenkielisellä biisillä tuolla ei menestytä, ja The Rasmuksella on kumminki aika paljon sitä kansainvälistä näkyvyyttä ja faneja ympäri maailmaa, eihän tuo Rasmuksen biisikään mikään täydellinen ole mut omasta mielestäni noista ehkä parhaiten juuri sopivin viisuihin, vielä on tosin biisejä kuulematta mutta itse laskisin nämä suomenkielen biisit pois, joten jäljellä jää The rasmus - Jezebel Cyan Kicks Hurricane ja tuo Olivera - Thank God I'm an Atheist, vielä on tuo jälkimmäinen kuulematta, mutta aikalailla olen aika varma The Rasmus sinne lähtee edustamaan suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Joo itse taas olen sitä mieltä et suomenkielisellä biisillä tuolla ei menestytä, ja The Rasmuksella on kumminki aika paljon sitä kansainvälistä näkyvyyttä ja faneja ympäri maailmaa, eihän tuo Rasmuksen biisikään mikään täydellinen ole mut omasta mielestäni noista ehkä parhaiten juuri sopivin viisuihin, vielä on tosin biisejä kuulematta mutta itse laskisin nämä suomenkielen biisit pois, joten jäljellä jää The rasmus - Jezebel Cyan Kicks Hurricane ja tuo Olivera - Thank God I'm an Atheist, vielä on tuo jälkimmäinen kuulematta, mutta aikalailla olen aika varma The Rasmus sinne lähtee edustamaan suomea.
Mä oon sit taas sitä mieltä, että jos ei oo joku aivan mielettömän poikkeuksellinen biisi, niin juuri englanninkielisyys laskee pisteitä.

Ulkomaisten korvaan suomenkieli kuulostaa lauluissa kiehtovalta, kauniilta, jopa mystiseltä. Ja siellä on useampiakin oman kielisiä voittajia ollut 2000 luvullakin, joten näkisin sen jopa vahvuutena.
Ei siellä millään tavallisella suomenkielisellä voi pärjätä se on totta. Siksi juuri vaatii tuon ”universaalin” ram pam pam kohdan sinne. Ja mitä noita reaktioita netistä katselee, niin jo alun jumputus saa jengin päät keinumaan ja kertosäkeen melodia vielä enemmän. Jokainen muostaa ram pam pamin hymyssäsuin toisen kertsin aikana. Lisäksi ovat todella haltioissaan niistä tummemmalla sävyllä lauletuista kohdista.

Hurrikaanin ja jezebelin kohdalla reaktiot on lähes olemattomia ja sellasia ”ok….okei…joo tää on hyvä…,ookoo” ja kehutaan videon tuotantoarvoja tai Soundin puhtautta. Siinä missä Bessin kohdalla hyräillään mukana, ei pysytä penkissä kun alkaa tanssittamaan.

Nuo kaksi muuta on juuri niitä, että on siinä ennen, tai jälkeen esiintymässä jokin hidas, tai menevämpi biisi ni ei ne erotu sieltä ollenkaan. Sellanen täyte sinne väliin. Siinä missä Bessillä on se tarttuva melodia peruspohjana, kertosäkeessä vielä koukuttavampi ja lisänä universaali lausahdus. Siihen päälle nämä selvästi koko muusta biisistä poikkeavat tummat lauluosuudet jotka herättää huomion silloin kun et edes kuuntele varsinaisesti.

Biisinähän se on ihan tusinaradiosoittokamaa meille, mutta euroviisuja ajatellen siinä on just ne elementit et voit jutella kaverin kanssa sohvalla, niin siihen kiinnittä huomiota ja se jää ekalla kerralla päähän soimaan melodian, että ram pam pamin osalta.
Hurrikaani ei tee sitä ongelmaa ja Jezebelin kohdalla ainaki mulla se on tapahtunut vasta nyt noin 15 kuuntelun jälkeen, eikä siltikään vielä oikein kunnolla napannut mukaansa.
Biisinä tykkään jezebelistä, mutta en näe sen mahdollisuuksia ollenkaan viisuissa, en edes valmiin fanilauman vuoksi. Vaikka olenkin sitä mieltä yleisellä tasolla että sinne pitäs laittaa Ville Valo tai Samu Haber jollain universaalilla koukulla olevalla biisillä.
 
Odotin kyllä paljon enemmän The Rasmukselta. Heti ensimmäisellä kuuntelukerralla oli jo sellainen fiilis, että tämä on jo nähty ja kuultu. Ehdottomasti huonoin tähän mennessä.

Hurricane olisi kaikista ”turvallisin” vaihtoehto tähän mennessä, mutta tämäkin on sellainen biisi, että ehkä juuri ja juuri pääsee finaaliin, mutta pitkälle ei pötkitä, koska tällaisia biisejä on paljon Euroviisuissa muutenkin.

Bessin biisi on ollut minun suosikki tähän mennessä ja monet ulkomaiset ihmisetkin näyttäisi pitäneen. Olisi kyllä nannaa jos Suomi pitkästä aikaa uskaltaisi tuoda viisuihin suomenkielisen biisin. :)
 
No nyt oli eka biisi kun en meinannut jaksaa kuunnella loppuun. Tässä on hyvä esimerkki et suomenkielisellä biisillä voi pärjätä, kunhan se ei ole alkuunkaan tälläinen.
Varmaan kohdeyleisölleen hyvä biisi, mutta ei todellakaan Euroviisuihin, ei sitte ollenkaan. Tälleen keskellä yötä meinas nukahtaa tuon tahdissa.

kyse siis younghearted bändin sun numero biisistä:
 
No nyt oli eka biisi kun en meinannut jaksaa kuunnella loppuun. Tässä on hyvä esimerkki et suomenkielisellä biisillä voi pärjätä, kunhan se ei ole alkuunkaan tälläinen.
Varmaan kohdeyleisölleen hyvä biisi, mutta ei todellakaan Euroviisuihin, ei sitte ollenkaan. Tälleen keskellä yötä meinas nukahtaa tuon tahdissa.

kyse siis younghearted bändin sun numero biisistä:

Samaa mieltä ettei todellakaan tämmösiä euroviisuihin. Näitä mahtuu 13 tusinaan. Ensimmäinen hurricane edelleen paras.
 
Viimeksi muokattu:
Seurasitteko tuon American euroviisut? Ite katsoin kaikki jaksot ja olihan se ihan ok menoa. Ehkä pienoinen pettymys oli kun odotin enemmän rappia ja hiphoppia kun kerta ollaan räpin luvatussa maassa mutta oikein viihdyttävä paketti. Tuleekohan tuostakin jokavuotinen tapa jenkeissä, toivottavasti ensi keväänä saadaan uusi kilpailu.

Tässä vielä historian ensimmäisen kisan voittaja. Ihan hyvä voittaja mielestäni.

 
Seurasitteko tuon American euroviisut? Ite katsoin kaikki jaksot ja olihan se ihan ok menoa. Ehkä pienoinen pettymys oli kun odotin enemmän rappia ja hiphoppia kun kerta ollaan räpin luvatussa maassa mutta oikein viihdyttävä paketti. Tuleekohan tuostakin jokavuotinen tapa jenkeissä, toivottavasti ensi keväänä saadaan uusi kilpailu.

Tässä vielä historian ensimmäisen kisan voittaja. Ihan hyvä voittaja mielestäni.


Epäilen että ei saa tarpeeksi tuulta alleen, jotta nousisi samanlaiseksi ilmiöksi kuin euroviisut.

Joku sanoikin hyvin, että 'jenkit haluaa näyttää aina hyvältä telkkarissa, joten jenkkiversiossa ei uskalleta heittäytyä tarpeeksi överiksi, kuten euroviisuissa'. Joka on kyllä totta, euroviisuissa överiys on vähintään yhtässä isossa roolissa kuin itse biisi.
 
Harvoin on kyllä tällaista kuohuntaa näkynyt Euroviisujen lopputuloksen ympärillä. Aika hyvin tilanteesta kertoo jos menee katsomaan Loreenin esityksen dislike määrää ja kommentteja Youtubessa. Loreenin biisi oli toki tarttuva ja hyvä, mutta siitä oikein huokui laskelmoitu, kliininen suorittaminen. Käärijä oli mukavan erilainen ja aidosti luonteikas esitys. En todellakaan pidä rap-musiikista, mutta loppujen lopuksi lämpenin kyllä Käärijän pirteälle showlle. Ainakin nyt voidaan hyvillä mielin todeta, ettei suomeksi laulaminen ole mikään este Euroviisuissa menestymiselle.
 
Ylös Bottom