Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä
Olen tässä sivustaseuraajana lukenut keskusteluanne ja pakko heittää omat kommentit väliin. Pelailen itse Boxilla peliä ja käytössä MS:n oma ratti ja sille wheel stand.
Kun pelin sain käsiini paahdoin Catalonian GP:lle ajamaan Time Trialia ilman mitään apuja ja kaikki expert kilkkeet päälle (huomatkaa tosiaan painaa sitä vaikeustasoa, sieltä saa erikseen tarvittaessa rengaskulumiset yms. vielä päälle).
Ensimmäinen tunnelma oli, että liian helppo, pysyn liian helposti tiellä. Nyt ensi kokeilusta on kulunut 3pv ja ensikokeilun kierrosajasta aika on parantunut sinne 1:22 korville. Parannusta on tullut reilut 20 sekunttia. Tässä vaiheessa peli ei enää myöskään tunnu helpolta.
Pelissä on selkeästi madallettu pelikynnystä, mikä näkyy siinä, että autoa voi ajaa helposti hieman hiljempaa. Hard ja Legendary AI-vaikeustasot pakottavat ajamaan äärirajoilla ja ottamaan careerissä siitä Kovalaisen Lotuksesta kaikki tehot irti. Menestystä ei tule ellei siipeä laske suorille ja katso hieman hiilikuidun alle. Äärirajoilla ajettaessa ajotuntuma on juuri sopiva simumaiseksi peliksi. Tarpeeksi vaikea, mutta ei mikään realistinen slap in the face, peruspelaaja ei tuskin sellaista äärisimua jaksaisikaan pelata. Helpommalla tasolla ei tarvitse ajaa äärirajoilla ja voittaa "ajelemalla" joka on sitten arcadempaa menoa ja sopii myös pädille.
Plussat:
- Ajotuntuma on sopiva, erittäin viihdyttävä
- Simumieskin löytää haastetta jos haluaa avata silmänsä pelille ja antaa sille mahdollisuuden
- Tiukat säännöt, rengaskuluminen, siivekkeiden ja moottorin säätäminen kisassa, dynaaminen sää
- Helposti lähestyttävä myös kapulalla
- Paljon online peliporukkaa
- Fiilis
Miinukset:
- Tikkarimies varikolla
- Itselläni peli välillä freezailee (tiedä onko bugi vai hajoaaka boxi)
- Jarrutuksessa lukittuvien renkaiden tuntuma ei välity rattiin
- Lähdöissä ym. tilanteissa wheel spin ei välity rattiin
- Expertillä ajaessa ragetukselta ei voi välttyä ellei ole driving god joka ei tee 20% kisassa virheen virhettä. Kokeilkaapa katurataa sateella
Itse formula fanina sanoisin, että merkittävä formula peli vuosiin. Ehdoton hankinta kaikille GT5 tai FM3 vääntäjille. PC-simulaattori geekit saavat kyllä varmasti hyvää viihdettä myös jos antavat anteeksi massoille suuntautuneen pelin madalletun pelikynnyksen ja keskittyvät ajamaan sielä äärirajoilla joista vaikeus ja hyvä tuntuma löytyvät.
Kunhan Codemasters korjaa varikkomiehensä niin 9/10
p.s. Itse en viihdy kuivien Simbin GT-R simujen tai rFactoreiden parissa kovin kauaa, ajotuntuma on toki viihdyttävä ja aikojen ajo jonkin aikaa, mutta kaipaan FM3 ja GT5 tyylistä lähestymistapaa jossa luiden päälle on tuotu lihaa ja F1 tarjoaa juuri tätä lähestymistapaa. Massoille suunnattua, mutta silti viihdyttävää.