Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Kehittäjä on myöntänyt, että aika-ajoissa vastustajien ajat generoituvat riippumatta radan tapahtumista. Eli tavallaan A.I.:ta ei ole ollenkaan. Aika feikkiä mun mielestä.

Tosin tämän "kohun" keskellä kannattaa muistaa, että lähestulkoon kaikki (ainakin konsoli) ajopelit syyllistyvät samaan. Viime aikaisina esimerkkeinä samaa touhua on tullut todistettua mm. Moto Gp 09/10, SBK X, Superstars V8, Ferrari Challenge jne. Ja samoja syntejä oli jo aikanaan PS1 & 2 versioissa. Rumin esimerkki taitaa löytyä Moto Gp:stä, useasti AI on vetänyt heittämällä ohi kun olen ollut nopealla aika-ajo kierroksella silti paalu on tullut plakkariin 2-3s erolla. Siinä vaiheessa ei voi kuin nauraa!

Eli ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä, imo. Niin kauan kuin peliin ei ole tungettu mitään älyttömiä kuminauhaefektejä ja itse kisaaminen pysyy tiukkana, niin olen tyytyväinen. :)
 
Te pohditte vain haittoja. Pohtikaa plussia ja sitten syynäätte kunnolla. Ajanotto kusee vähän, mutta mitään feikki AI:ista en ole kuullutkaa, eikä ole näkynyt pelissäni.

No onko se harjoituksissa ja aika-ajoissa tapahtuva AI-kuljettajien aikojen generoituminen riippumatta ratatapahtumista pelkkää ajanoton kusemista? Se on kyllä mun mielestä ihan jotain muuta. Avaa sinäkin ne silmäsi siltä hehkutukselta ja myönnä tosiasiat.

Kyllä niitä plussia ja miinuksia on ynnäilty, mutta ei ne pelin bugit siitä mihinkään häviä.

Olen itsekin tyytyväinen, että monen vuoden tauon jälkeen vihdoinkin julkaistiin F1-peli ja vielä ihan kelvollinen sellainen. Mutta ei noita tämän hetkisiä bugeja voi vaan olan kohautuksella sivuuttaa.

Päivitys niihin tarvitaan mahd. pian ja valitettavasti kaikkea ei edes sillä päivityksellä korjata. :(
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Kehittäjä on myöntänyt, että aika-ajoissa vastustajien ajat generoituvat riippumatta radan tapahtumista. Eli tavallaan A.I.:ta ei ole ollenkaan. Aika feikkiä mun mielestä.

Tästäpä juuri on kyse. Jos ajat aika-ajoja niinkuin niitä on tarkoitus ajaa, eli nopeita kierroksia muiden kuskien tekemisiä suuremmin vakoilematta, niin peli toimii hienosti. Feikki A.I.:llä tässä aiemmin varmaan viitattiin siihen kisassa A.I. autojen olemattomuuteen/tyhjästä ilmestymiseen, joka käsittääkseni on pelkkä huhu.

Konsolipeleissähän on aina enemmän tai vähemmän kyse illuusion luomisesta. Lopultahan kaikki tapahtuu konsolin sisuksissa ja sieltä jotain sitten piirtyy näyttöruudulle. Tämä ei mielestäni lähtökohtaisesti ole kusetusta tai feikkiä vaan yksinkertaisesti konsolipelaamiselle luonteenomaista.

Itse kisatilanteissa ainakin oman kokemuksen mukaan peli toimii ihan mainiosti, kunhan suosiolla unohtaa väliaikojen katselun. Tämä on ainakin itselle se mikä ratkaisee eli kilvanajo tietokoneen ohjastamia kuljettajia vastaan. Todellisia tai ei, pirusti saa ajaa, jotta niitä ennen ehtii ruutulipulle ;)
 
Tosin tämän "kohun" keskellä kannattaa muistaa, että lähestulkoon kaikki (ainakin konsoli) ajopelit syyllistyvät samaan. Viime aikaisina esimerkkeinä mm. Moto Gp 09/10, SBK X, Superstars V8, Ferrari Challenge jne. Ja samoja syntejä oli jo aikanaan PS1 & 2 versioissa.

Itse en ole ylläolevista peleistä muuta kun demoja pikaisesti kokeillut ja PS1/PS2 ajoilta ei juuri kokemusta ole autopeleistä. PC:llä kun on tullut yleensä kaikki autopelit pelattua. Mutta jos noissa on samanlainen "feikki-AI", niin aika säälittävää on kyllä. Ei PC:llä ainakaan ole pelaamissani autopeleissä koskaan ollut samanlaista kusetusta.

Niin kauan kuin peliin ei ole tungettu mitään älyttömiä kuminauhaefektejä ja itse kisaaminen pysyy tiukkana, niin olen tyytyväinen. :)

Kuminauha-AI onkin tuttu juttu jo pidemmän aikaa, vaikka kuinka monesta pelistä. Mutta eikös jossain ollut spekulaatiota että tässäkin olisi semmoinen? Tyyliin AI pyörähtää ekassa mutkassa ja seuraavassa mutkassa se onkin jo persiissä kiinni? En tosin tästä ihan 100% varma ole, mutta jostakin luin.
 
Feikki A.I.:llä tässä aiemmin varmaan viitattiin siihen kisassa A.I. autojen olemattomuuteen/tyhjästä ilmestymiseen, joka käsittääkseni on pelkkä huhu.
No itse kyllä viittasin sillä feikki-AI:lla nimenomaan tähän aika-ajojen ja harjoituksien purkkaviritykseen.

Tuohan nyt on aika hyvin ilmeisesti jo kumottu, että kisan aikana AI-kuskit oikeasti ajaa radalla ja kellottaa ihan normaalisti niitä aikoja. Ainoastaan kisan aikana ajanotto ei toimi niin kuin pitäisi.

Tästäpä juuri on kyse. Jos ajat aika-ajoja niinkuin niitä on tarkoitus ajaa, eli nopeita kierroksia muiden kuskien tekemisiä suuremmin vakoilematta, niin peli toimii hienosti.

No ei se itseasiassa toimi. Tämän purkkavirityksen takia ei tule semmoisia luonnollisia tilanteita, että AI-kuskeilla menisi nopeita kierroksia pilalle jos joku hitaampi sattuu eteen.

Tosin tämä nyt ei ole niin iso ongelma aika-ajoissa tai harjoituksissa, mutta rikkoo kyllä immersion.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Pädillä ja ratilla ajaen on ihan eri juttu,täysin eri vehkeillä ohjataan. Siis ei vertailukelpoinen.

Eikö nimenomaan kaksi ajosuoritusta eri ohjausvälineillä ole keskenään vertailukelpoisia? Ymmärrän kyllä, etteivät omena ja banaani ole välttämättä vertailukelpoisia keskenään, mutta tässähän puhutaan saman asian tekemisestä kahdella eri välineellä. Sanoisin, että erittäin vertailukelpoista.

Eikö yleinen mielipide ole se, että ratilla ajaminen on helpompaa/nopeampaa kuin pädillä? Miten sitä muuten sitten vertailee kuin ajamalla sekä ratilla että pädillä samaa rataa ympäri?

Sori OT, mutta mielestäni kommenttisi ei ole vertailukelpoinen.


EDIT.
NUPE_31:lle voisin todeta, että oikeassa olet siinä mielessä, että immersionhan tuo aika-ajon aikojen generoituminen kyllä rikkoo kun sitä oikein alkaa ajattelemaan. Mun hieman humoristinen pointtini (joka saattoi kyllä olla vähän heikosti selitetty) oli se, että ainakin oma immersioni särkyy myös siitä, kun silmä harhailee pois kuvaruudulta ja huomaan olevani omassa olohuoneessani, enkä formula-auton ohjaksissa Malesiassa. Eli: kun hyväksyt sen, että se on vain peliä, voit myös nauttia siitä vaikka kieltämättä vähän halpa ratkaisu aika-ajoon onkin tehty.

Tarkoitukseni ei siis ollut mitenkään puolustella pelin kehittäjien keksimiä oikopolkuja vaan lähinnä ajatella asiaa positiivisesti. Lasihan on aina puoliksi täysi - eikö vaan ;)
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Konsolipeleissähän on aina enemmän tai vähemmän kyse illuusion luomisesta. Lopultahan kaikki tapahtuu konsolin sisuksissa ja sieltä jotain sitten piirtyy näyttöruudulle.

Tottakai, mutta kyse onkin siitä miten se illuusio luodaan.

Mun hieman humoristinen pointtini (joka saattoi kyllä olla vähän heikosti selitetty) oli se, että ainakin oma immersioni särkyy myös siitä, kun silmä harhailee pois kuvaruudulta ja huomaan olevani omassa olohuoneessani, enkä formula-auton ohjaksissa Malesiassa.

Se nyt on hieman eri juttu. Tässä oli kyse kuitenkin pelin sisäisistä tapahtumista, jotka eivät oikeasti tapahdukaan, niin kuin ruudulla näytetään niiden tapahtuvan.

Ei siitä, että se mitä ruudulla tapahtuu ei sitten olekaan totta, verrattuna itseään ympäröivään maailmaan.

Hah, hah. Menee kyllä aika selittelyksi nämä meikäläisenkin tarinat, mutta ymmärrät varmaan mitä ajan takaa. ;)
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Olen lueskellut tässä viime päivinä tämän topicin kaikki viestit vieraana, ja nyt päätän ottaa itsekin kantaa tähän peliin. Tämän foorumin löysin googlettamalla, kun yritin ottaa selvää mistä löytäisi suomen kielellä kirjoitettuja mielipiteitä tästä pelistä.

Jo pelkkä ajatus siitä, että Codemasters olisi myynyt pelin keskeneräisenä suorastaan oksettaa minua. Nimittäin jos tuota virheellistä ajanottoa ei olla huomattu, kun peliä on tehty niin voidaan kyseenalaistaa kyseisen firman hehkutus videoiden muodossa. Sen verran näyttävää kuvaa olen noista saanut. Sadekelikin uusi mahti lienee pelkkää näennäistä - näyttää näyttävältä mutta todellisuudessa kuivaan verrattuna pitää jarruttaa mutkiin vain aikaisemmin? Jos ajanotto on oikeasti noin pihalla niin miksei peliä ole lykätty sitten myöhempään? Nyt Codemasters antoi itsestään todella väkevän kuvan siitä, että heidän tarkoitus on alusta lähtien ollut tehdä mahdollisimman paljon rahaa - välittämättä siitä tuodaanko kyseisellä pelillä vihdoin koteihin se aito Formula-peli, missä olisi suorastaan minimaalisesti, tai ollenkaan bugeja. Vai onko Codemasters kokenut sellaisen bugin, jota ei voi korjata? Näillä voidaan toki aina spekuloida.

Itse en halua tyrmätä tätä peliä, vaikka joku on voinut sellaisen kuvan saada tuosta edellisestä kappaleesta. En ole peliä testannut, mutta noiden itse pelaajien videoiden perusteella voidaan ihan hyvästä pelistä puhua. Olen henkilökohtaisesti tällä hetkellä tilanteessa, jossa mietin pitäisikö tämä peli ostaa. Odotellaanpa kuitenkin vielä hetki...
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Hah, hah. Menee kyllä aika selittelyksi nämä meiläläisenkin tarinat, mutta ymmärrät varmaan mitä ajan takaa. ;)

Heh, tässähän ollaan vaarassa ajautua syvällisiin filosofisiin keskusteluihin.

Ymmärrän kyllä mitä haet takaa :D tavallaan olen ihan samaa mieltä vaikka vähän eri näkövinkkelistä yritänkin asiaa katsoa. Ja toivotaan tosiaan, että patchi tulee ja korjaa sen mikä korjattavissa on!
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

sadekelistä täytyy sanoa et 10-15sek tuli monacossa hitaampia kierroksia tänään kaikilla onlinessa kuivaankeliin verrattuna..
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

No eikös se kuuluisikin mennä näin :D

tietysti kuuluu, pointti oliki nsiinä kun porukka selittää mones paikkaa et pitoa liikaa ja voi ajaa yhtä kovin ku kuival kelil, kuulinpa jopa jutun et "vedin slikseil satees eikä tuntunu mitää eroa"....

ite koitin sateella kuivankelin renkailla ni jo ennen ku sain auton haltuun (siin ku ai vetää hetken) ni se ajo jo pitkäks...ite köröttelin 50:iä radan läpi ja otin toiset renkaat
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Olen lueskellut tässä viime päivinä tämän topicin kaikki viestit vieraana, ja nyt päätän ottaa itsekin kantaa tähän peliin. Tämän foorumin löysin googlettamalla, kun yritin ottaa selvää mistä löytäisi suomen kielellä kirjoitettuja mielipiteitä tästä pelistä.

...

Itse en halua tyrmätä tätä peliä, vaikka joku on voinut sellaisen kuvan saada tuosta edellisestä kappaleesta. En ole peliä testannut, mutta noiden itse pelaajien videoiden perusteella voidaan ihan hyvästä pelistä puhua. Olen henkilökohtaisesti tällä hetkellä tilanteessa, jossa mietin pitäisikö tämä peli ostaa. Odotellaanpa kuitenkin vielä hetki...

Tervetuloa vaan foorumille!

Suosittelen, että pyrit ainakin kokeilemaan peliä ennen kuin muodostat lopullista mielipidettä/ostopäätöstä. Näissä keskusteluissa usein nämä ongelmat korostuvat ja hyvät puolet jäävätkin sitten vähemmälle huomiolle. Ajotuntumaltaan ratilla ajetuna tämä on ainakin loistavaa viihdettä ja jos ei anna A.I. ongelmien haitata niin kyllä tämä ihan ostamisen arvoinen tekele on. Tai jos on rahat tiukassa niin malta mieltäsi kuukausi ja osta GT5, siinä saa melko varmasti rahoilleen paremman vastineen.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Täytyy minunkin nyt sitten avata sanainen arkkuni. Uraa olen ajanut nyt 4 viikonloppua vaikeus tasolla expert ja A.I on legendillä ja tallini on lotus. Minulla ei ole tullut vastaan mitään suurempia bugeja, tosin yksissä harjoituksissa aloitin nopean kierroksen A.I:n perässä ja se meni minua koko kierroksen ajan vähän minua karkuun, mutta kuitenkin itse ajoin sillä kierroksella kärkiajan :confused: Varikko bugeja ei ole tullut vastaan voi tosin johtua siitäkin että 3/4 kisaa on ajettu satella ja niistä tullut sijoitukset 9, 3 ja 1. kuivankelin kisassa olin taas 17. Eli joko olen ajanut sateella hyvin tai sitten A.I ajaa hitaasti. G25 ajelen. :D No täytyy tästä jatkaa espanjan viikonloppua.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Jos ajanotto on oikeasti noin pihalla niin miksei peliä ole lykätty sitten myöhempään?

Codemastersinhan pitää aloittaa jo keskittymään F1 2011:sta. Ei ole aikaa tuhlata enää tämän vuoden painoksen kanssa loputtomiin. Ja varmaankin GT5:n jalkoihin jäämisen pelko on myös vaikuttanut kiirehtimiseen.

Vai onko Codemasters kokenut sellaisen bugin, jota ei voi korjata? Näillä voidaan toki aina spekuloida.

No aika huonon kuvan antaa kyllä firmasta, jos ei tätä osa-aluetta ole saanut kuntoon. Ei aiemmissa formulapeleissä tällaisia ongelmia ole ollut.

Itse en halua tyrmätä tätä peliä, vaikka joku on voinut sellaisen kuvan saada tuosta edellisestä kappaleesta.

Itse voin yhtyä samaan. Täällä vaan ei kaikki sulata sitä, että jotkut jopa kritisoivat peliä eivätkä vaan hypetä laput silmillä tätä "ison firman, isolla rahalla tekemää peliä joka on viime aikojen - tietenkin - paras peli" :rolleyes:

Tosin kyllä täällä yli on mennyt toisellakin puolella. Kritisoidaan ja moititaan aivan turhaa jotakin juttua. Ja varsinkin jos ei asiasta ole edes vaivauduttu ottamaan selvää, vaan heti ollaan valittamassa jos joku ei omasta mielestä mene niin kuin pitäisi.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Itse en halua tyrmätä tätä peliä, vaikka joku on voinut sellaisen kuvan saada tuosta edellisestä kappaleesta. En ole peliä testannut, mutta noiden itse pelaajien videoiden perusteella voidaan ihan hyvästä pelistä puhua. Olen henkilökohtaisesti tällä hetkellä tilanteessa, jossa mietin pitäisikö tämä peli ostaa. Odotellaanpa kuitenkin vielä hetki...
Itse voin yhtyä samaan.

Siis hetkinen?! Tarkoitatko Nupe siis tosiaan, että säkään et omista pelia saati ole sitä edes testannut :confused:
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Heh, tässähän ollaan vaarassa ajautua syvällisiin filosofisiin keskusteluihin.

Juu parempi on pysyä enemmän ketjun aiheessa. :p

Siis hetkinen?! Tarkoitatko Nupe siis tosiaan, että säkään et omista pelia saati ole sitä edes testannut :confused:

Siis meinasin tuolla yhtymisellä sitä, että en peliä ole tyrmäämässä tekstieni perusteella, vaikka niin voisi ehkä luullakin. Ihan kelvollisesta pelistä on kuitenkin kyse. Lainasin vaan vahingossa tuon koko tekstin. :D

Ja en, peliä en omista. Mutta olen sitä kyllä pelannut huomattavan paljon ja tarpeeksi että pystyn sitä analysoimaan.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Jos ajanotto on oikeasti noin pihalla niin miksei peliä ole lykätty sitten myöhempään? Nyt Codemasters antoi itsestään todella väkevän kuvan siitä, että heidän tarkoitus on alusta lähtien ollut tehdä mahdollisimman paljon rahaa - välittämättä siitä tuodaanko kyseisellä pelillä vihdoin koteihin se aito Formula-peli, missä olisi suorastaan minimaalisesti, tai ollenkaan bugeja.

Gran Turismo 5 pukkaa päälle, niin oli pakko julkaistaa nyt. Olisi ollut kaupallinen itsemurha laittaa peli myyntiin GT5:n kanssa samoihin aikoihin.
 
Ylös Bottom