Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä
Nehän on aika hyvin selitetty siellä säätösivuilla. Mutta lyhyesti vielä jousituksesta ja vaihteistosta.
Pehmeämmillä jousilla autossa on ikäänkuin enemmän pitoa, koska auto joustaa sivuttais- ja pitkittäisliikkeissä enemmän eikä renkaiden pidon rajaa ylitetä niin herkästi. Mutta tietysti koska auto joustaa enemmän, se ei reagoi kuljettajan liikkeisiin yhtä terävästi ja nopeasti kuin kovemmilla jousilla. Radoilla joilla on kaarevien mutkien sijasta kulmikkaampia mutkia, voi mutkien lakipisteisiin osuminen olla ensiarvoisen tärkeää. Siihen vaaditaan sopivan terävä auto.
Etu- ja takapään jousien suhdetta muuttamalla voidaan vaikuttaa esimerkiksi auton kääntyvyyteen mutkiin. Ja tietysti kovemmilla jousilla auto ei myöskään jousta kanttareiden päältä leikatessa yhtä paljon, jolloin riski hallinnan menettämisestä kasvaa. Kaikki kuitenkin vaikuttaa kaikkeen - kovemmilla jousilla auto pomppii kanttareiden päällä enemmän, mutta suuremmilla siivillä auto käyttäytyy vakaammin ja sitä pomppista voi vähentää. Suurempi siipi taas tuo sitä ilmanvastusta suorille jolloin huippunopeus laskee. Ja niin edelleen.
Nuo alustasäädöt on tehty tässä pelissä aika helpoiksi, koska siellä ei ole kuin kallistuksen vakaimet, jouset ja pyöränkulmat joihin voi vaikuttaa. Jos sieltä löytyisi iskunvaimentimetkin, olisi kaikki säätäminen kaksi kertaa vaikeampaa. Ainakin minulle.
Vaihteet kannattaa säätää niin, että radan nopeimmassa kohdassa 7. vaihteella ratin kaikki ledit palavat. Tietysti ne kannattaa säätää väleiltään tasaisiksi niin, että jos suurentaa 7. vaihdetta vaikka kolme pykälää, kannattaa kuutosta suurentaa kaksi pykälää ja viitosta yksi, jolloin hyppäys tiettyjen vaihteiden välillä ei suurene kohtuuttomasti. Tällöin saadaan paras teho koneesta kaikissa kiihdytyksissä.
Sitten voi ratakohtaisesti miettiä sellaisia hienosäätöjä, että jos ennen jotain jarrutuspaikkaa kone hakkaa rajoittimelle juuri sen aikaa että houkuttaisi vaihtaa isommalle vaihteelle ainoastaan jarruttaakseen heti vaihdon jälkeen (ja vaihtaakseen alas n+1 kertaa), voi olla parempi suurentaa sitä yhtä vaihdetta sen verran että se riittää siihen jarrutuspaikalle saakka.
Edit: Niin ja vaihteista vielä se, että pienet vaihteet kannattaa pitää pieninä ja ajaa hitaisiin mutkiin (alle 150km/h) riittävän pienellä vaihteella, koska auton differentiaali (jota ei voi säätää) tuntuu toimivan niin että pienemmällä vaihteella auto kääntyy aina paremmin.
Voisiko joku yställisesti selittää mitä vaikutuksia noilla arodynamiikalla,jousitukslla ja vaihtistolla on mrkitystä eli miten jos esim arodybamiikkaa "nostaa" niin miten vaikuttaa auton käytökseen?.
Nehän on aika hyvin selitetty siellä säätösivuilla. Mutta lyhyesti vielä jousituksesta ja vaihteistosta.
Pehmeämmillä jousilla autossa on ikäänkuin enemmän pitoa, koska auto joustaa sivuttais- ja pitkittäisliikkeissä enemmän eikä renkaiden pidon rajaa ylitetä niin herkästi. Mutta tietysti koska auto joustaa enemmän, se ei reagoi kuljettajan liikkeisiin yhtä terävästi ja nopeasti kuin kovemmilla jousilla. Radoilla joilla on kaarevien mutkien sijasta kulmikkaampia mutkia, voi mutkien lakipisteisiin osuminen olla ensiarvoisen tärkeää. Siihen vaaditaan sopivan terävä auto.
Etu- ja takapään jousien suhdetta muuttamalla voidaan vaikuttaa esimerkiksi auton kääntyvyyteen mutkiin. Ja tietysti kovemmilla jousilla auto ei myöskään jousta kanttareiden päältä leikatessa yhtä paljon, jolloin riski hallinnan menettämisestä kasvaa. Kaikki kuitenkin vaikuttaa kaikkeen - kovemmilla jousilla auto pomppii kanttareiden päällä enemmän, mutta suuremmilla siivillä auto käyttäytyy vakaammin ja sitä pomppista voi vähentää. Suurempi siipi taas tuo sitä ilmanvastusta suorille jolloin huippunopeus laskee. Ja niin edelleen.
Nuo alustasäädöt on tehty tässä pelissä aika helpoiksi, koska siellä ei ole kuin kallistuksen vakaimet, jouset ja pyöränkulmat joihin voi vaikuttaa. Jos sieltä löytyisi iskunvaimentimetkin, olisi kaikki säätäminen kaksi kertaa vaikeampaa. Ainakin minulle.
Vaihteet kannattaa säätää niin, että radan nopeimmassa kohdassa 7. vaihteella ratin kaikki ledit palavat. Tietysti ne kannattaa säätää väleiltään tasaisiksi niin, että jos suurentaa 7. vaihdetta vaikka kolme pykälää, kannattaa kuutosta suurentaa kaksi pykälää ja viitosta yksi, jolloin hyppäys tiettyjen vaihteiden välillä ei suurene kohtuuttomasti. Tällöin saadaan paras teho koneesta kaikissa kiihdytyksissä.
Sitten voi ratakohtaisesti miettiä sellaisia hienosäätöjä, että jos ennen jotain jarrutuspaikkaa kone hakkaa rajoittimelle juuri sen aikaa että houkuttaisi vaihtaa isommalle vaihteelle ainoastaan jarruttaakseen heti vaihdon jälkeen (ja vaihtaakseen alas n+1 kertaa), voi olla parempi suurentaa sitä yhtä vaihdetta sen verran että se riittää siihen jarrutuspaikalle saakka.
Edit: Niin ja vaihteista vielä se, että pienet vaihteet kannattaa pitää pieninä ja ajaa hitaisiin mutkiin (alle 150km/h) riittävän pienellä vaihteella, koska auton differentiaali (jota ei voi säätää) tuntuu toimivan niin että pienemmällä vaihteella auto kääntyy aina paremmin.
Viimeksi muokannut moderaattori: