Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Voisiko joku yställisesti selittää mitä vaikutuksia noilla arodynamiikalla,jousitukslla ja vaihtistolla on mrkitystä eli miten jos esim arodybamiikkaa "nostaa" niin miten vaikuttaa auton käytökseen?.:D

Nehän on aika hyvin selitetty siellä säätösivuilla. Mutta lyhyesti vielä jousituksesta ja vaihteistosta.

Pehmeämmillä jousilla autossa on ikäänkuin enemmän pitoa, koska auto joustaa sivuttais- ja pitkittäisliikkeissä enemmän eikä renkaiden pidon rajaa ylitetä niin herkästi. Mutta tietysti koska auto joustaa enemmän, se ei reagoi kuljettajan liikkeisiin yhtä terävästi ja nopeasti kuin kovemmilla jousilla. Radoilla joilla on kaarevien mutkien sijasta kulmikkaampia mutkia, voi mutkien lakipisteisiin osuminen olla ensiarvoisen tärkeää. Siihen vaaditaan sopivan terävä auto.

Etu- ja takapään jousien suhdetta muuttamalla voidaan vaikuttaa esimerkiksi auton kääntyvyyteen mutkiin. Ja tietysti kovemmilla jousilla auto ei myöskään jousta kanttareiden päältä leikatessa yhtä paljon, jolloin riski hallinnan menettämisestä kasvaa. Kaikki kuitenkin vaikuttaa kaikkeen - kovemmilla jousilla auto pomppii kanttareiden päällä enemmän, mutta suuremmilla siivillä auto käyttäytyy vakaammin ja sitä pomppista voi vähentää. Suurempi siipi taas tuo sitä ilmanvastusta suorille jolloin huippunopeus laskee. Ja niin edelleen.

Nuo alustasäädöt on tehty tässä pelissä aika helpoiksi, koska siellä ei ole kuin kallistuksen vakaimet, jouset ja pyöränkulmat joihin voi vaikuttaa. Jos sieltä löytyisi iskunvaimentimetkin, olisi kaikki säätäminen kaksi kertaa vaikeampaa. Ainakin minulle.

Vaihteet kannattaa säätää niin, että radan nopeimmassa kohdassa 7. vaihteella ratin kaikki ledit palavat. Tietysti ne kannattaa säätää väleiltään tasaisiksi niin, että jos suurentaa 7. vaihdetta vaikka kolme pykälää, kannattaa kuutosta suurentaa kaksi pykälää ja viitosta yksi, jolloin hyppäys tiettyjen vaihteiden välillä ei suurene kohtuuttomasti. Tällöin saadaan paras teho koneesta kaikissa kiihdytyksissä.

Sitten voi ratakohtaisesti miettiä sellaisia hienosäätöjä, että jos ennen jotain jarrutuspaikkaa kone hakkaa rajoittimelle juuri sen aikaa että houkuttaisi vaihtaa isommalle vaihteelle ainoastaan jarruttaakseen heti vaihdon jälkeen (ja vaihtaakseen alas n+1 kertaa), voi olla parempi suurentaa sitä yhtä vaihdetta sen verran että se riittää siihen jarrutuspaikalle saakka.

Edit: Niin ja vaihteista vielä se, että pienet vaihteet kannattaa pitää pieninä ja ajaa hitaisiin mutkiin (alle 150km/h) riittävän pienellä vaihteella, koska auton differentiaali (jota ei voi säätää) tuntuu toimivan niin että pienemmällä vaihteella auto kääntyy aina paremmin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Renkaat pyörii paikoillaan

Renkaasi sutivat.

Okei, tänks. Vähän huonosti tuo on toteutettu, kun tätä ei käy koskaan muulla kuin kolmosvaihteella ja tuo sutiminen ei näy/kuulu/tunnu muuten missään kuin moottorin äänessä.

Kiitos CamoNille tuosta selosteesta, itse en ole uskaltanut muihin säätöihin koskea kuin vaihteisiin. Voisi kierrosajat tippua, kun kunnolla perehtyisi.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Edit: Niin ja vaihteista vielä se, että pienet vaihteet kannattaa pitää pieninä ja ajaa hitaisiin mutkiin (alle 150km/h) riittävän pienellä vaihteella, koska auton differentiaali (jota ei voi säätää) tuntuu toimivan niin että pienemmällä vaihteella auto kääntyy aina paremmin.

Kiitos tiedosta:) luulin et oon vaa huono hitaissamutkissa, mut tämähä auttaa asiaa kummasti ;)
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Vielä täytyy säädöistä sanoa että autojen käyttäytymisissä on ihailtavia eroja. Uran ekalla kaudella ajoin Lotuksella Turkissa säädöillä, joissa siivet oli 5/4 ja jouset 6/5. Nyt toisella kaudella Virginillä säädöt muuttui siten, että siivet oli 3/1 ja jouset 7/8. Eli menin takaisin niihin inssin suosittelemiin, jotka ei tuntunu toimivan Lotuksella mitenkään. Samaan suuntaan on menty melkein kaikissa toisen kauden kisoissa. Pääsääntönä siipeä pois ainakin takaa ja taakse kovempaa jousta.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Olisi jälleen kerran muutama kysymys:D Ensiksi että määräytyykö career modessa AI:n "vaikeusaste" siinä vaiheessa kun alussa kysytään siinä haastattelu kohdassa että "mitä odotat formula uraltasi" tai onko sillä mitään merkitystä AI:n "vaikeusasteeseen" kun ennen kuin alottaa uuden kilpalun ja saa määrittää kilpailun pituuden niin siinä alhaalla on "difficulty level":D ja sitten tuo "fuel simulation" niin määräytyykö sekin career modessa minkä vaikeusasteen valitsee? ja sitten vielä että kun valitsee Grand Prix moden niin mistä pystyy valitsemaan myös tuon AI:n vaikeusasteen? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan:D
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Olisi jälleen kerran muutama kysymys:D Ensiksi että määräytyykö career modessa AI:n "vaikeusaste" siinä vaiheessa kun alussa kysytään siinä haastattelu kohdassa että "mitä odotat formula uraltasi" tai onko sillä mitään merkitystä AI:n "vaikeusasteeseen" kun ennen kuin alottaa uuden kilpalun ja saa määrittää kilpailun pituuden niin siinä alhaalla on "difficulty level":D ja sitten tuo "fuel simulation" niin määräytyykö sekin career modessa minkä vaikeusasteen valitsee? ja sitten vielä että kun valitsee Grand Prix moden niin mistä pystyy valitsemaan myös tuon AI:n vaikeusasteen? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan:D

Jos valitsit siinä ensimmäisessä lehdistötilaisuudessa sen vaikeimman mahdollisen vaihtoehdon, niin difficultyn pitäsi olla expertillä. Se difficulty saattaa sekoittua vähän sen AI:n vaikeustason kanssa, mutta jos difficulty on expertillä kaikki avut ovat poissa ja AI:n vaikeustaso on maximilla. Jos vaihdat fuel simuationin pois, tai otat vaikkapa flash backkejä käyttöön, niin se expert difficulty vaihtuu customiksi. AI:n "vaikeustason" voi vaihtaa milloin vain sieltä paddockin kisavalikosta.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Okei, tänks. Vähän huonosti tuo on toteutettu, kun tätä ei käy koskaan muulla kuin kolmosvaihteella ja tuo sutiminen ei näy/kuulu/tunnu muuten missään kuin moottorin äänessä.
Kyllä se niillä alemmilla vaihteilla tapahtuu. Sitä ei vain huomaan kun moottori vetää heti rajoittajalle sutiessa, vaikka kyseisen vaihteen max. nopeutta ei ole saavutettu. Kolmonen ja nelonen alkaa olemaan sit just niitä vaihteita ettei enää motti jaksa kierrättää rajoittimelle kun taaksen on saatu enempi downforcea.

Autoa on todellakin lapsellisen helppo hallita vaikka se sutiikin. Ainakin silloin kun renkaat ei ole vielä punaisella. Auto ei elä sutiessa juurikaan, joten sen takia sitä ei välttämättä huomaa. Moottorin ääniä kuuntelemalla sen oppii huomaamaan.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Seuraavaan formulapeliin pitää saada turva-auto tai poistaa sadekeli kokonaan. Eihän nuo oikeastikaan aja kun turva-auton perässä jos sataa. :D Hieno Korean Gp menossa.

Edit: No alkohan ne lopulta ajamaan. Hieno kisa oli. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Seuraavaan formulapeliin pitää saada turva-auto tai poistaa sadekeli kokonaan. Eihän nuo oikeastikaan aja kun turva-auton perässä jos sataa. :D Hieno Korean Gp menossa.
Kyllä aika rankkasade saa olla et ajaa turva-auton perässä, ja sellasta sadetta on turha peliin mallintaa. Koreassa olikin niin huono keli, mutta kyl normisti vesisateessa ihan normisti ajetaan.

Ja turva-auto on nykypelissä sinällään turha kun muut autot katoaa heti radalta, joten miks siel T-A:n peräs ajeltais?
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Ei ollu, väärä mies voitti :(

Oli kyllä tosi harmi kun Vettel joutui keskeyttämään. Ei ollut kyllä kaukanakaan tuo Schumin pääseminen pitkästä aikaa palkintopallille, meinasi ne kärkipään kuskitkin vähän lukastella viimeisillä kierroksilla.

Ja onhan tuota kisaa ajettu pahemmassakin sateessa, olisikohan näin että tuo uusi asvaltti ei "hävitä" tuota vettä niin nopeasti kuin vähän vanhemmat.

Njoo mutta ettei menisi ihan offtopikiksi niin todetaan että toiselle kaudelle lähdettiin Ferrarin kuskina (koska muusta kärkipään tallista en saanut paikkaa) ja eka kisa vaikeimmalla vaikeustasolla voittoon.

E: Käynnistinpä tänään pelin ja oli save corruptoitunut :( noh uus kausi käyntiin sit virginillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Njoo mutta ettei menisi ihan offtopikiksi niin todetaan että toiselle kaudelle lähdettiin Ferrarin kuskina (koska muusta kärkipään tallista en saanut paikkaa) ja eka kisa vaikeimmalla vaikeustasolla voittoon.

Sen tallipaikan pystyy varmistamaan, jos voitat oman "rivalisi", minkä olet valinnut Hungaroringin lehdistötilaisuuden jälkeen. Tässä tapauksessa valitsit ilmeisesti Massan?
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Sen tallipaikan pystyy varmistamaan, jos voitat oman "rivalisi", minkä olet valinnut Hungaroringin lehdistötilaisuuden jälkeen. Tässä tapauksessa valitsit ilmeisesti Massan?

Juu kyllä näin on :) pitää tämän kauden päätteeksi valita sit Red Bull tai McLaren.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Juu vallan mainio peli on. Harmitus tuosta tallenusbugista. Melbournea pitemälle en vielä ole pääsyt. Kahtakisaa pyöritellyt nyt neljättä kertaa. :D
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Seivi meni myös rikki täällä. Odotetaan patchia ja aloitan sitten vasta uudelleen!
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Olipahan mielenkiintoinen ensimmäinen kisa Virginillä, tuli nimittäin kaksoisvoitto suomalaisille. Elikkä minä ekana ja Kovalainen toisena. Mainittavana vielä että Senna viides ja Heikki veteli sekunnin parempia sektoriaikoja kuin Alonso joka oli kolmas. Muutenkin tuo Heikin kakkos-sija mietityttää kun taisi tulla vähän fuskaamalla, ei nimittäin taatusti käynyt varikolla. Senna sentään kävi toiseksi viimeisellä kierroksella.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Tänään jumahti ekaa kertaa. Uran toinen kausi, Virgin alla, pitkät viikonloput ja Monzan viikonloppu käynnissä.

Q2:n jälkeen painoin Continue siirtyäkseni seuraavan sessioon, peli jumahti mustaan ruutuun jonka oikeassa yläkulmassa Loading-teksti ja se latauspallura pysähtyi paikalleen. Pleikkarivalikkoon pääsi PS-näppäimellä ja sitten peli uudestaan käyntiin. Vähän pelotti kusiko se taas tallennuksen mutta automaattitallennus oli mennyt juuri ennen tuota läpi, ja sai jatkaa suoraan Monzan Q3:sta.

Siitä tulikin sitten taas aikamoinen kisa. Sääennuste oli 56% rankkasade. Alku oli kuitenkin kuiva, lähdin paalulta kovilla renkailla. Alonso meni heti ohi mutta pidin kakkospaikan. Muut kärkimiehet kävivät vaihtamassa kovat renkaat alle kun taivaalta alkoi tipahdella pisaroita. :rolleyes:

Lopulta reilu ero Alonsoon maalissa ja 9 kierroksella ohitusta kun häntäpää ajeli lopussa märällä radalla todella hiljaa. Parasta on että tämä oli toinen putkeen, Spassa samanlainen kisa ja sama lopputulos. :cool:

Singapore palautti kuitenkin maan pinnalle. Paalulta liikkeelle mutta +5 POS niskassa, maalissa olin kahdeksas. En varmaan ikinä saa sitä Rivalia kiinni kun nuo viimeiset viisi kisaa on karmeaa tervan juontia. Monzan jälkeen olin kolmee pinnaa Rosbergia perässä mutta nyt melkein 20 eikä sitä eroa oikein enää kiinni saa, paitsi jos Suzuka ja Korea menee yläkanttiin. Erikoisinta tuossa on että Red Bull -kuskeilla on selvästi vähemmän pisteitä kuin minulla, mutta niin niillä oli jo Unkarin jälkeen eikä niitä voinut valitaan rivaliksi. :o
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

No jo on kumma kun tänään oli koko tallennus hävinnyt! Sano vain että tallennusta ei löytynyt ja tehdäänkö uusi? Noh onneksi ei ollut kun vaan yksi kisa takana...

Ja mulla on muuten pc -versio.

E: Olipahan taas kisa, tällä kertaa Kovalainen ensimmäinen, minä toinen ja Senna kolmas :D Vettel oli neljäs ja 5 sekunttia Kovalaista hitaampi.

E2: Olipahan myös niin että suunnilleen varikkostopin jälkeen kaikki autot muuttui haamuautoiksi koko loppu kisan ajaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Update: The team have been hard at work and as a result we have now completed all internal testing on the patch.

The patch is now in submission with Microsoft and Sony for all 3 platforms, and once this process has been successfully completed the patch will be released, ready for you to download. Keep an eye out on the forums, facebook, and twitter, as we’ll let you know as soon as it’s ready to download.

Eli kohta pätsi on tarjolla, parisen viikkoa kyl saattaa mennä.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Onko tarkempaa infoa / listaa missään, että mitä tuo patchi tarkalleen korjaa?

EDIT. Jaa oli näköjään tuolla aikasemmin postattu.
 
Ylös Bottom